Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@23:47:22 GMT

خودرو بر سر دوراهی تعدیل قیمت

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۴۱۷۴

خودرو بر سر دوراهی تعدیل قیمت

بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و تاکید مسوولان بر لزوم برخورد با دلال‌بازی در بازار خودرو باعث افت قیمت‌های نجومی در این بازار شد. هرچند هنوز هم قیمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک نشده است.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سال گذشته بود که شرکت سایپا تصمیم گرفت در راستای حرکتی بر‌اساس استانداردهای ملی، خط تولید پراید را متوقف کرده تا از ظرفیت آن برای تولید خودروهای دیگری مثل کوییک، تیبا، ساینا و نیز محصولات جدید خود استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما افزایش تورم در روزهای اخیر، تلاش مردم برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید خودرو را بیشتر کرد و در نهایت با انتشار خبر توقف تولید پراید، برخی دلالان و سودجویان از این فضا به نفع خود بهره بردند. به‌طوری که طی چند روز اخیر قیمت خودروی پراید در بازار را به قیمت هیجانی و عجیب 90‌میلیون تومان رسید.

بنا بر آنچه اعلام شده نیاز سالانه به خودرو در کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه است، اما بر‌اساس آمار تولید خودروسازان، تولید خودرو حدود ۷۶۰‌هزار دستگاه است. علاوه بر آن واردات خودرو نیز ممنوع بوده و این تولید ناکافی، عرضه و تقاضا را برهم می‌زند؛ افزایش تقاضا برای خودرو از ۲۵‌نفر به ازای هر خودرو در شهریور سال‌۱۳۹۸ به ۲۰۰‌نفر در پایان سال‌۱۳۹۸ رسیده است؛ چراکه خودرو به‌عنوان یک کالای مصرفی با سیاست‌های اقتصادی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

حالا در هر باز شدن سایت فروش خودرو، حدود پنج میلیون متقاضی به سایت مراجعه می‌کنند که فقط تعداد اندکی از آن‌ها موفق به ثبت‌نام می‌شوند. افرادی که البته هیچ‌گاه از میان مردم عادی و متقاضیان واقعی نیستند. با چرخی در سایت‌های اینترنتی فروش خودرو به آگهی‌هایی از خودروهای صفر‌97 برمی‌خوریم. این موضوع نشان می‌دهد برخی افراد بر روی خودروهای تولید داخل، دو سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد هم سیاست‌گذار و هم تولیدکننده در مسیری گام برداشته که فرد را متقاعد کرده که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.


تعادل عرضه و تقاضا
به‌دنبال افزایش قیمت خودروها رضا رحمانی، وزیر صنعت و معدن و تجارت خطاب به خودروسازان عنوان کرد: «اقدام برخی سایت‌های فروش خودرو در قیمت‌سازی‌های کاذب و هیجانی از مواردی است در بروز این شرایط مؤثر بوده که با هماهنگی دادستانی کل کشور حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.» وی افزود: «هم‌اکنون بر خلاف سایر کشورها که به واسطه شیوع کرونا، صنعت خودروساز در سطح دنیا دچار رکود شده است، در کشور ما تقاضای بازار افزایش یافته که علاوه بر غیر عادی بودن شرایط، نیازمند اقدام عاجل در افزایش میزان تولیدات و تعدیل شرایط موجود است.»

برخورد جدی با قیمت‌سازی‌های کاذب
رحمانی ادامه داد: «صنعت خودروسازی با وجود تلاش‌های صورت گرفته در طول یک سال گذشته، به سبب و برخی خبرسازی‌های منفی از سوی افراد سودجو و حاشیه‌سازی‌های تعدادی از واردات‌چی‌ها، انتظارات تورمی و همچنین حرکت نقدینگی جامعه به سوی آن، دچار چالش جدی شده است که فقط می‌توان با شفاف‌سازی از این بحران عبور کند. به‌عنوان نمونه اقدام برخی سایت‌های فروش خودرو در قیمت‌سازی‌های کاذب و هیجانی از مواردی است در بروز این شرایط مؤثر بوده که با هماهنگی دادستانی کل کشور حتماً با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.»

کاظم محمدی نیکخواه، کارشناس و فعال بازار خودرو نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره علت افزایش ناگهانی قیمت خودرو گفت: «سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأثیر به‌سزایی بر روی این نوسات قیمت خودرو دارند که البته قیمت‌ها از روز شنبه روند نزولی در پیش گرفته است، به‌طور نمونه خودروی پراید تا ۸۲‌میلیون تومان قیمت خورد، اما معامله‌ای در این قیمت انجام نشد.»

به گفته این کارشناس، سقف قیمتی معامله انجام شده پراید در روزهای گذشته در حدود ۷۳‌میلیون تومان بود و سایر قیمت‌های پیشنهادی بالا برای این خودرو و سایر خودروها فقط در حد حرف و روی کاغذ بود. به اعتقاد این فعال بازار، سخنان اخیر رییس‌جمهوری، موضع‌گیری شورای رقابت و ورود دستگاه‌های نظارتی همگی می‌تواند سیگنال مثبت برای بازار داشته باشد.

وی درباره هجوم مردم به این سمت گفت: «پیش از این هم گفته شد که اگر نقدینگی مردم در مسیر درستی هدایت نشود، بازارهایی چون خودرو، ارز، طلا و مسکن آسیب می‌بینند و دلالان برای افزایش سوددهی خود وارد این بازارها می‌شوند. افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو نیز ناشی از همین موضوع است. مردمی که سرمایه‌های ناچیزی دارند برای از بین نرفتن ارزش ریالی سرمایه خود وارد این بازار می‌شود، البته از قبل هشدارهایی در خصوص عدم هدایت صحیح نقدینگی مردم داده شده بود.»

محمدی‌نیکخواه تصریح کرد: «دو سال است که خودرو‌سازان داخلی ما یک ماشین کارتکس بیرون نداده‌اند، ماشین باید در کارخانه به نام شخص پلاک شود و بعد به بیرون بیاید در نیمه دوم سال گذشته نیز حتماً باید ماشین در شرکت می‌ماند. سند به نام کسی که 18‌ماه خودرو نگرفته بود می‌خورد و بیرون می‌آمد و اصلاً کارتکس معنایی نداشت اما حالا کوتاهی خود را به گردن نمایندگی‌ها می‌اندازند.»

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل بسیاری از مردم در سایت‌های فروش ایران خودرو و سایپا قادر به پیش خرید خودرو نمی‌شوند، می‌گوید: به اعتقاد بنده سیستم فروش خودرو به صورت اینترنتی نادرست بوده و آن را مانند یک بلیت بخت آزمایی می‌دانم چرا‌که سیاست‌هایی پشت آن قرار دارد که هنوز هیچکس قادر به کشف آن نشده است. اما مردم ناچارند به‌دلیل جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی خود و همچنین جاذبه‌ای که در خرید خودرو به این نحو وجود دارد، اقدام به پیش خرید خودرو از سایت‌ها کنند.

البته بالا رفتن قیمت خودرو به علل دیگری هم بستگی دارد. باید ثبات اقتصادی پیدا کنیم و چند مورد خاص مثل بحران ارزی کنترل شود، بانک‌ها هم بهره‌ها را کم کردند و خدمات دولتی در نیمه اول سال گران شد و علاوه بر مزد99، در فرم کارگری بیمه‌هایشان برای کارفرما بالا رفت، این‌ها هم مزید بر علت گرانی است و اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که برای کارخانه‌داران مشکلاتی به‌وجود آورده است. دستمزدها و حق بیمه‌ها بالا رفته است و کارخانه‌داران به ناچار مجبور به افزایش قیمت هستند.
بازگشت دوباره شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو و تاکید مسوولان بر لزوم برخورد با دلال‌بازی در بازار خودرو باعث افت قیمت‌های نجومی در این بازار شد. هرچند هنوز هم قیمت خودروها در بازار به نرخ کارخانه نزدیک نشده، اما فعالان بازار معتقدند شروع این اتفاق می‌تواند عاملی برای ادامه افت قیمت‌ها باشد.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خودرو قیمت رقابت بازار فروش خودرو قیمت خودرو خرید خودرو قیمت ها سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۴۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول

قیمت خودرو امروز، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، خصوصاً در سایپا به‌جز وانت زامیاد، تغییر چندانی نکرده و به‌نوعی می‌توان گفت ترمز بازار کشیده شده است.

به گزارش مشرق، قیمت خودرو امروز، سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، باز هم مانند روزهای گذشته باثبات گزارش می‌شود. البته محصولات ایران‌خودرو و بهمن‌موتور در اغلب موارد، کاهش محدودی پیدا کرده‌اند اما خودروهای گروه سایپا، غالباً تغییری ندارند.

روز گذشته نرخ دلار آزاد، چندمین روز باثبات خود را سپری کرد و در نتیجه این موضوع باعث ثبات و رکود بیشتر بازار خودرو می‌شود.

با توجه به قیمت‌های وب‌سایت ایران‌جیب، بازار خودرو از ابتدای روز جاری تغییر چندانی پیدا نکرده است.

قیمت خودروهای داخلی

همان‌طور که اشاره شد، قیمت خودروهای داخلی، به غیر از محصولات ایران‌خودرو، باثبات گزارش می‌شود.

کوییک S دنده‌ای یکی از هاچ‌بک‌های اقتصادی سایپاست که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده و با همان نرخ ۴۳۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

شاهین G استاندارد جزو معدود محصولات شرکت سایپا به شمار می‌رود که از ابتدای امروز ۱۰ میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۷۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو پارس ELX سفارشی سدان محبوب ایران‌خودرو است که نسبت به روز گذشته ۱۰ میلیون تومان ارزان شده و با ۷۳۳ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک رکورددار افت قیمت در روز جاری به شمار می‌رود. این خودرو از صبح امروز ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به نرخ یک میلیارد و ۲۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی نیز اکثراً به غیر از محصولات مدیران‌خودرو و بهمن‌موتور، نوسان چندانی ندارد.

ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دستی کراس‌اوور اقتصادی مدیران‌خودرو است که از ابتدای امروز هفت میلیون تومان ارزان‌تر شده و با ۹۵۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ریسپکت بهمن‌موتور یکی از سدان‌های مونتاژی این شرکت به شمار می‌رود که افت ۳۵ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته دارد و با یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگنیتی پرایم یکی از کراس‌اوورهای محبوب بهمن‌موتور محسوب می‌شود. این خودرو ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تیگو ۸ پرو هیبرید کراس‌اوور جدیدالورود مدیران‌خودرو نیز ۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شده و به قیمت سه میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان رسیده است.

پیش بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

با توجه به اینکه فردا تنها روز کاری بازار در هفته جاری است، احتمال نوسان عجیب‌وغریب در بازار خودرو بسیار پایین گزارش می‌شود. البته نرخ ارز در بازار آزاد نیز افت‌وخیز چندانی ندارد و همین موضوع رکود بازار را بیشتر می‌کند.

منبع:تجارت‌نیوز

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز 13 اردیبهشت 1403
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • جهش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژ، دنا، سمند، شاهین، تارا و کوییک + جدول
  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز 12 اردیبهشت 1403
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول