Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر عراق تاکید کرد که ایران همچون همیشه از دولت عراق برای موفقیت هایش به نفع ملت این کشور به طور کامل حمایت خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در این تماس تلفنی با تبریک به " مصطفی الکاظمی" به خاطر انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید عراق، تاکید کرد: از اینکه فردی مسلط به تحولات سال های اخیر این کشور، امروز مسئولیت امور را برعهده گرفته، بسیار خوشحالیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی با بیان اینکه استقلال عراق ،  ثبات سیاسی ، حاکمیت ملی و یکپارچگی این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است، ابراز امیدواری کرد که روابط دوستانه و مناسبات  تهران – بغداد بیش از پیش توسعه و گسترش یابد .

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما همواره در راستای منافع دو ملت در کنار عراق بوده و هستیم، اظهار داشت: همچنان باید  مراقب توطئه گرانی باشیم که منافع عراق و ملت های منطقه را هدف قرار داده اند.

روحانی در ادامه با اشاره به ضرورت تامین و برقراری صلح و ثبات در منطقه، تاکید کرد:  همانطور که در مبارزه با داعش ثابت کردیم که در کنار ملت عراق هستیم، اکنون نیز برای تامین ثبات و پیشرفت عراق  با همه توان در کنار دولت این کشور خواهیم بود.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دوکشور، ضرورت تبادلات تجاری از طریق مرزهای زمینی دوکشور و همچنین فعال شدن بازارچه های مرزی را مورد اشاره قرار داد  و بر اجرایی و عملیاتی شدن توافقات قبلی دوکشور از جمله خط لوله نفت، اتصال راه آهن در شلمچه و لایروبی اروند رود تاکید کرد.

روحانی همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در میان کشورهای جهان، همکاری، تبادل اطلاعات و دانش دو کشور در این زمینه را ضروری خواند و بر ارائه هرگونه کمک به عراق در راه مبارزه با ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد.

نخست وزیر عراق نیز در این تماس تلفنی، جمهوری اسلامی ایران را کشور دوست و برادر عراق نام برد و گفت: کمک های ایران به عنوان یک کشور کلیدی منطقه در برقراری امنیت و ثبات در عراق بویژه در مبارزه با داعش را هرگز فراموش نمی کنیم و خواستار توسعه و تعمیق روابط با ایران در همه زمینه ها هستیم.

"مصطفی الکاظمی"  با بیان اینکه جهان و منطقه در شرایط حساسی به سر می برد، گفت:  با خردمندی و منطق و عقلانیت هر مشکلی حل خواهد شد و امیدوارم با همکاری تنگاتنگ و نزدیک دو کشور بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.

 نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، بازگشایی مرزهای زمینی و از سرگیری تبادلات کالایی را موجب رونق روابط اقتصادی دو کشور دانست .

انتهای پیام

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۴۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق

آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ظهر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق و هیأت همراه بود.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از سفر نیچروان بارزانی به تهران، روابط بین ایران و منطقه کردستان عراق را در حوزه رسمی و مردمی روابطی قدیمی، دوستانه و ناگسستنی توصیف کرد.

وزیر امور خارجه سفر بارزانی به تهران را فرصت مهمی در تقویت روابط ایران و منطقه کردستان عراق به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری خواند و ابراز امیدواری کرد که روابط فیمابین از این پس با شتاب بیشتری به پیش رود.

امیرعبداللهیان همچنین ارتقای نقش منطقه کردستان عراق در چارچوب قانون اساسی عراق را مورد اهتمام جدی جمهوری اسلامی ایران خواند و با اشاره به روابط برادرانه بین مقامات منطقه کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران افزود: این روابط در خدمت مناسبات دوستانه و سازنده بین دو کشور ایران و عراق قرار دارد.

* خاک منطقه کردستان عراق هرگز نقطه تهدیدی علیه ایران نخواهد بود

نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تمامی تحولات تاریخی و مهم در کنار منطقه کردستان و عراق بوده است، نقش جمهوری اسلامی ایران در روند تحولات عراق را تاریخی، سازنده و ماندگار خواند.

وی با تجلیل از نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در تقویت امنیت منطقه افزود: از آنجایی که از نظر ما امنیت ایران، امنیت عراق و اقلیم کردستان است، خاک اقلیم هرگز نقطه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود. 

نیچروان با اشاره به توافق امنیتی و تشکیل کمیته مشترک امنیتی بین دو کشور ایران و عراق گفت: گام‌های مؤثری در اجرای این توافق برداشته شده و ما با جدیت تمام، اجرای کامل این توافق را دنبال خواهیم کرد.

* تلاش برای تحقق منافع مشترک

بارزانی همچنین با اشاره به دیدار بسیار خوب خود با رهبر انقلاب، این ملاقات را بسیار شیرین، مفید و راهگشا توصیف کرد و افزود: با توجه به صحبت‌های رهبری و نیز مباحث مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور ایران، برای تحقق منافع مشترک در روابط دوجانبه از جمله در حوزه اقتصادی و تجاری حداکثر تلاش و همکاری را خواهیم داشت.

در پایان این دیدار امیرعبداللهیان از نقش منطقه کردستان در استقبال و میزبانی از زائران امام حسین (ع) و عتبات عالیات به ویژه در ایام اربعین حسینی تشکر و قدردانی کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تأکید بارزانی بر اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • پیش‌بینی تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق/ احداث شهرک صنعتی مشترک
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: عملیات «وعده صادق» ما را در باشگاه قدرت های منطقه ای در بالاترین رده ها قرار داد
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم