Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@23:03:10 GMT

گزارش تفحص از قاچاق بعد از ۲ سال در مجلس قرائت شد

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۳۶۴۳

گزارش تفحص از قاچاق بعد از ۲ سال در مجلس قرائت شد

گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تحقیق و تفحص از بررسی سیاست های دولت در مقابله قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت های مختلف امروز در صحن علنی مجلس قرائت شد.

به گزارش مشرق، گزارش کمیسیون اقتصادی درباره  تحقیق و تفحص از بررسی سیاست های دولت در مقابله قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف امروز (سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۹) در صحن علنی مجلس قرائت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: جزئیات گزارش تفحص مجلس از قاچاق

متن گزارش  تفحص از بررسی سیاست های دولت در مقابله قاچاق و دلایل ناکارآمدی آن در دولت‌های مختلف به شرح ذیل است:

بخش نخست؛ بیان موضوع کلی و محورهای اصلی تحقیق و تفحص

یکی از چالش‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع مفاسد اقتصادی است که این موضوع در اشارات مقام معظم رهبری به وضوح قابل رؤیت است. یکی از مظاهر فساد اقتصادی تأثیر سوءمستقیم در تولید و اشتغال و همچنین عرصه پولی و مالی می‌گذارد، پدیده قاچاق کالا و ارز است که لزوم مبارزه با آن امری بدیهی و مورد اتفاق عموم مسئولان و نخبگان کشور است. 

نکته بسیار مهم در پدیده ریشه‌کن کردن قاچاق، پرهیز از نگاه تک‌بعدی و تجویز این اساس بوده است که توفیقی در ریشه‌کنی قاچاق نداشته و حتی ممکن است در شرایطی نتایج ناگواری در پی داشته باشد. بنابراین در بررسی این پدیده، واکاوی ابعاد قانونی، تقنینی، اجرایی و عملیاتی، قضائی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در بررسی قاچاق باید مدنظر قرار بگیرد تا بتوان براساس مجموع مؤلفه‌های مرتبط اولاً به اصلاح سازوکارهای موجود جهت پیشگیری از وقوع قاچاق اقدام نموده و ثانیاً مقابله متناسب، قاطع و سریع با قاچاق را مورد طراحی و اجرا قرار بگیرد. 

رهبر معظم انقلاب با این نگاه جامع و باید و نبایدهای مختلف، ضرورت‌ها و اصول مختلفی را بیان داشتند، از جمله این اصول می‌توان به اصول و ضرورت‌های دوازده‌گانه ذیل اشاره نمود:

مبارزه فرایندی با پدیده قاچاق، اولویت داشتن مبارزه با قاچاق‌های کلان، بالا بردن مخاطره و هزینه قاچاق، لزوم قاطعیت، دقت، شفافیت و تخصص در مقابله با مرتکبین قاچاق، ارتقای تجهیزات و استفاده از فناوری‌های نوین، ایجاد اشتغال و راه‌های صحیح سرمایه‌گذاری، اصلاح الگوی مصرف و مردمی کردن مبارزه با قاچاق. 

مبانی و چارچوب نظری گزارش شامل ۶ بند از بخش دوم، اقدامات هیأت تحقیق و تفحص و نتایج حاصل از آن است. 

هیأت تحقیق و تفحص در راستای کشف واقعیت‌ها و حقایق عرصه قاچاق اقدامات متعددی را طراحی و اجرا نمود. از جمله:

۱. برگزاری جلسات اولیه با نهادها و سازمان‌های مرتبط، ۲. انجام مطالعات مورد نیاز در اسناد بالادستی، منابع علمی و فرایندهای اجرایی و اصلی حوزه قاچاق. ۳. طراحی و اجرای بازدیدهای مختلف از گمرکات و مبادی ورود و خروج کالا و ارز. ۴. استخراج ۲۲۳ تکلیف از تکالیف قانونی ۲۶ دستگاه و نهاد مرتبط. ۵. بررسی کارشناسی گزارش‌های واصله و دستگاه به دبیرخانه هیأت. ۶. برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات تکمیلی با نهادها و دستگاه‌های مرتبط. ۷. مطالبه گزارش تکمیلی از نهادها و دستگاه‌ها براساس تکالیف قانونی هریک مباحث مطرح شده در جلسات برگزار شده. ۸. بررسی کارشناسی گزارش‌های دستگاه‌ها براساس یافته‌های هیأت و اطلاعات دستگاه‌های نظارتی. ۹. تهیه گزارش نهایی عملکرد هر دستگاه مبتنی بر گزارش‌های دستگاه‌های مربوطه و یافته‌های هیأت. ۱۰. طراحی راهکارهای عملیاتی برای ساماندهی و پیشگیری و مقابله با پدیده قاچاق در عرصه تأمین و نظارت.

پس از انجام اقدامات فوق، هیأت تحقیق و تفحص توانست تا حد زیادی به ترسیم وضعیت موجود پیشگیری و مقابله با پدیده قاچاق پرداخته و همچنین راهکارهای عملیاتی و متناسب با ابزارهای تقنینی و نظارتی مجلس طراحی نماید. در ادامه بخشی از ترسیم وضعیت و خلأهای موجود در مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه می‌شود. 

بند نخست، وضعیت آمار قاچاق در کشور

به رغم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق کالا در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ هیأت تحقیق و تفحص براساس بررسی‌های کارشناسی به نتایج متفاوتی در این حوزه دست یافته است. 

هیأت با تکیه بر متخصصین مشاور خود به نقد و بررسی ستاد برخاسته و در ادامه در جهت راستی‌آزمایی دقیق‌تر، پیاده‌سازی روش آماری دیگری را در ادبیات بین‌المللی شناخته شده مورد نظر قرار داده است که نتیجه آن میزان ۲۱.۵ تا ۲۵.۵ میلیارد دلار را برای قاچاق نشان می‌دهد. این در حالی است که آمار اعلامی در سال ۹۵ حدود ۱۲.۵ و در سال ۹۶ حدود ۱۳.۱ میلیارد دلار بوده است. این اختلاف فاحش، سؤالات و شبهات متعددی را در خصوص شیوه برآورد میزان قاچاق مطرح می‌سازد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور اخبار بورس قاچاق مجلس مقام معظم رهبری هیأت تحقیق و تفحص مبارزه با قاچاق پدیده قاچاق قاچاق کالا کالا و ارز دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم

به گزارش خبرنگار مهر، ۱۳ روز بیشتر تا برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است و بر همین اساس، دور جدید پویش انتخاباتی خبرگزاری مهر تحت عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته‌گزینی» مدتی است که آغاز به کار است.

‌در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و از میان ١۶٧٩ نامزدی که به پویش خبرگزاری مهر پیوستند، ١۶ نفر در دور اول انتخابات راهی مجلس شورای اسلامی شدند و کار ۵ نفر دیگر به دور دوم کشیده شد. یکی از این ۵ نفر «غلامحسین رضوانی» بود.

«غلامحسین رضوانی» در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۴۰۲، در لیست «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» با اسم اختصاری «شانا» قرار داشت اما در نهایت با کسب ۱۵۸۲۱۶ رأی در جایگاه ۴۶ قرار گرفت و راهی دور دوم شد. آنچه در ادامه می‌آید بخشی از پیشینه کاری و مدیریتی رضوانی است که از نظر می‌گذرانید.

«غلامحسین رضوانی» متولد ۱۳۳۵ و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت و کارشناسی ارشد همان رشته از دانشگاه تربیت مدرس است. در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی(مجلس قبلی) به عنوان نفر بیست و هشتم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس انتخاب شد.

از سوابق اجرایی وی می‌توان به قایم‌مقامی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری در دولت نهم، معاونت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، عضویت در هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا)، عضویت در هیأت مدیره و مدیرعاملی شرکت ماشین‌سازی پارس و شرکت آزمون جاده‌ای خودرو (زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و همچنین عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.

رضوانی در مقطعی کوتاه رییس مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی راهبردی ریاست جمهوری بوده است.

او اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد دانشگاه است.

کد خبر 6089589

دیگر خبرها

  • نادری با جدایی ری از تهران مخالفت کرد
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • گزارش متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی می‌شود
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت