Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:08:10 GMT

فضای مجازی و چالش‌های آموزش دانش آموزان در آن

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۴۵۱۰

فضای مجازی و چالش‌های آموزش دانش آموزان در آن


 زمانی که دانش آموزان  زنگ آخر کلاس خود را در اوایل اسفند ماه به پایان رساندند و راهی منزل شدند نمی دانستند که این احتمالا آخرین روز تحصیل آنها در سال تحصیلی خواهد بود.
تعطیلی ناگهانی مدارس به دلیل شیوع کرونا و مشخص نبودن مدت زمان این تعطیلی موجب شد تا خانواده ها در همان روزهای نخست در کنار دل نگرانی های ناشی از این بیماری، در خصوص آموزش و آینده تحصیلی فرزندانشان نیز دچار دغذغه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته بسیاری ،عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان از درس و کتاب با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در ماههای اخیر به شمار می رود.
در پی ادامه دار شدن تعطیلی مدارس، وزارت آموزش و پرورش بر آن شد تا با ایجاد یک شبکه در فضای مجازی، فضایی ایجاد کند که از طریق آن دانش آموزان بتوانند دروس را از طریق آموزش برخط (آنلاین) توسط معلمان دریافت کنند.
با این وجود نبود زیرساخت‌های لازم و ضعیف بودن سرعت اینترنت در بعضی نقاط و مواقع،دانش‌آموزان و معلمان را برای پیگیری آموزش مجازی از طریق شبکه شاد به دردسر انداخته است.
همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی برخی از خانواده‌ها برای فراهم کردن گوشی هوشمند به منظور پیوستن به شبکه "شاد" و از سوی دیگر اختلال در نصب و عضو شدن در این شبکه به این دغدغه ها افزوده است.
برخی از خانواده‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کردند تلفن همراه قابل استفاده برای  دانش آموزان  ندارند و فرزندشان نمی‌تواند وارد شبکه شاد شود؛ برخی خانواده‌ها هم که تلفن همراه دارند نیز با مشکلات فنی در این سیستم مواجه هستند
 

 شوک کرونا به سیستم آموزشی و خانواده‌ها

برخی خانواده‌ها با انتقاد از مسوولان با بیان اینکه تلفن همراه قابل استفاده برای فرزندانشان  را ندارند و  نمی‌تواند وارد شبکه شاد شود؛ برخی که تلفن همراه دارند نیز با مشکلات فنی در این سیستم مواجه هستند.

برخی خانواده‌ها با انتقاد از مسوولان با بیان اینکه تلفن همراه قابل استفاده برای فرزندانشان  را ندارند و  نمی‌تواند وارد شبکه شاد شود؛ برخی که تلفن همراه دارند نیز با مشکلات فنی در این سیستم مواجه هستند.

الهام علیزاده از والدینی است که نگرانی زیادی در خصوص تحصیل دانش آموز خود دارد، وی گفت: دختر من سال آخر دبیرستان است و باید امسال در کنکور شرکت می کرد و در این شرایط بدون این که حتی از قبل خبر داشته باشیم به ناگاه مدارس تعطیل شد و بسیاری از آموزش ها و محتوای کتاب های درسی نیمه کاره مانده است.

وی اظهار کرد:  این در حالی است که برای یک ماهه نخست این تعطیلی هیچ تدبیری اندیشیده نشده بود و هر لحظه اخباری مبنی بر ادامه تعطیلی و یا بازگشایی مدارس به گوش می رسید که واقعا هم دانش آموزان و هم معلمان را سردرگم کرده بود.

علیزاده ادامه داد: اگر از ابتدا می دانستیم یک بازه زمانی طولانی مدت باید این تعطیلی را داشته باشیم برنامه ریزی مناسب تری برای سپری کردن این ایام تدارک می دیدیم چرا که تمام دغدغه ما برگزاری کنکور و قبولی فرزندانمان در رشته مورد نظر در دانشگاه است.

یکیکی دیگر از والدین دانش آموزان با انتقاد از الزام آور بودن شبکه شاد، گفت: در شرایط فعلی که خانواده ها درگیر مایحتاج اولیه زندگی خود هستند و بسیاری از آنها حتی در مخارج خانه با مشکل مواجه اند استفاده از برنامه شاد یکی از ضروریات برای ادامه تحصیل فرزندان شده و ما مجبوریم تا برای اینکه کودکانمان از درس عقب نباشند به فکر خرید گوشی هوشمند که قیمت قابل توجه و بالایی دارند باشیم.

فاطمه حسن پور اضافه کرد: من ۲ دانش آموز ابتدایی و یک دانش آموز راهنمایی دارم که هر سه آنها باید در ساعات مشخص از درس گوشی استفاده کنند و متاسفانه ما یک گوشی هوشمند بیشتر در منزل نداریم و نمی توانیم گوشی اضافه در شرایط فعلی تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: خانواده‌هایی که چند فرزند دانش‌آموز دارند چگونه باید با یک گوشی کار کنند و متاسفانه مشکلات زندگی از یک سو و کلاسهای آموزشی فرزندانمان نیز از سویی دیگر به چالش فکری و ذهنی ما تبدیل شده است.

گفتنی است، برخی خانواده‌ها نیز اعلام کردند که تلفن همراه قابل استفاده برای فرزند خود را ندارند و فرزندشان نمی‌تواند وارد شبکه شاد شود؛ برخی خانواده‌هایی هم که تلفن همراه دارند نیز با مشکلات فنی در این سیستم مواجه هستند.

در پی همه مشکلاتی که در مسیر آموزش به دانش آموزان در ایام کرونایی در کشور ایجاد شد، تمایل معلمان و دانش آموزان به تغییر جهت به سمت فضاهای مجازی احساس شد، تغییر جهتی که در ابتدا با تشکیل گروه های کلاسی و مشارکت خودجوش و فعال معلمان با عنوان" آموزش تعطیل نیست" در استان شکل گرفت.


  در ادامه و با مشکلاتی که در مسیر آموزش به دانش آموزان در ایام کرونایی در کشور ایجاد شد، تمایل معلمان و دانش آموزان به تغییر جهت آموزش از فضای حقیقی به سمت فضاهای مجازی احساس شد، تغییر جهتی که در ابتدا با تشکیل گروه های کلاسی و مشارکت خودجوش و فعال معلمان با عنوان" آموزش تعطیل نیست" در استان شکل گرفت.

مریم رحمانی از معلمان قزوینی است که در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از تعطیلی طولانی مدت مدارس یکی از نگرانی های ما ایجاد فاصله بین مباحث درسی و فراموش کردن آموخته از سوی دانش آموزان بود از این رو با تشکیل گروه های کلاسی برای دانش آموزانمان تلاش کردیم تا در فضای مجازی آموزش های دروس را ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: پویش" آموزش تعطیل نیست" نیز با همین منظور در استان ایجاد شد و معلمان با روش های مختلفی نظیر همین ایجاد گروه ها توانستند دانش آموزان را دور هم جمع کرده و مباحث مورد نیاز را مرور کنند.

رحمانی با اشاره به مشکلات پیش رو در فضای مجازی افزود:  مطالب در برنامه شاد، به سختی بارگذاری می‌شود و بسیار کند است، در این مدت من و خانواده‌ها را کلافه کرده است.

عدم دسترسی به اینترنت برای دانش آموزان در برخی نقاط قزوین

با وجود تغییر رویکرد آموزش ها و استفاده از ظرفیت فضای مجازی اما باید اذعان کرد که این رویکرد برای همه کاربرد ندارد چرا که برخی نقاط محروم و روستایی قزوین در دسترسی به اینترنت با مشکل روبرو هستند و این در حالی است که استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان و معلمان الزام آور شده است با این حال مسوولان آموزش و پرورش از تمهیدات لازم برای جبران این موضوع در نقاط مشکل دار سخن می گویند.

مدیر دبستان ابتدایی روستای کوهگیر از منطقه طارم سفلی قزوین با اشاره به اینکه دانش آموزان روستاهای این منطقه به اینترنت و تلفن همراه دسترسی ندارند، گفت: نه تنها این روستا بلکه بسیاری از دانش آموزان روستاهای اطراف هم با این مشکل مواجه هستند و ما ناگزیر به برگزاری کلاس‌های حضوری هستیم.

فاطمه سعیدی افزود: دانش آموزان روستایی بسیار مظلوم هستند و با وجود امکانات آموزشی ضعیف، پیشرفت درسی خوبی دارند و اغلب به مدارج بالای علمی می رسند.

وی، وضعیت دانش‌آموزان مناطق محروم برای نصب شبکه شاد و یا آموزش‌های مجازی بسیار متفاوت‌تر دانست و اظهار داشت: اغلب خانواده‌های ساکن در روستا از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و حتی اگر اینترنت باشد نیز توان تهیه گوشی های هوشمند برای کودکان خود را ندارند و به همین دلیل برای اینکه دانش آموزان از درس و تحصیلی عقب نمانند در شرایط فعلی با رعایت پروتکل های بهداشتی در کلاس های درس حضور دارند.

سعیدی با اشاره به توزیع درسنامه در بین مدارس روستایی، ادامه داد: اعزام راهبران آموزشی به روستاهای محروم بخشی از اقداماتی است آموزش و پرورش در راستای آموزش دانش آموزان انجام داده است.

 تمهیدات آموزشی برای دانش آموزان محروم از اینترنت

رییس آموزش و پرورش طارم سفلی قزوین با اشاره به تحصیل یک هزار و ۶۳۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی این بخش، افزود: اکنون ۱۰۰ درصد مدیران مدارس در سامانه شاد  ثبت نام کردند ولی متاسفانه ۶۰ درصد دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارند و یا تهیه تلفن همراه هوشمند برایشان مشکل است.

جعفر سپهریان اظهار داشت: برای این دسته از دانش‌آموزان، گروه‌های آموزشی تمهیداتی مانند تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی داشته‌اند تا هیچ دانش‌آموزی از فرا گرفتن علم و دانش عقب نماند.

این مسوول در خصوص مشکلات این نوع آموزش افزود: با توجه به اینکه برخی از دانش‌آموزان به اینترنت و تلفن همراه مناسب دسترسی ندارند این نوع آموزش مشکلاتی را در بر دارد اما در وضعیت کنونی چاره‌ای جز برگزاری کلاس‌های غیرحضوری نیست هر چند برخی همکاران در نقاط دور افتاده و محروم از فضای بیرونی منزل شخصی خود استفاده کرده و با رعایت نکات بهداشتی دانش‌آموزان خود را آموزش می‌دهند.

سپهریان ادامه داد: هم اکنون ۲۴۲ معلم در ۷۱ مدرسه این منطقه کار آموزش دانش آموزان را برعهده دارند که در روستاهای کوچک معلمان به صورت حضوری، تماس تلفنی و پیامک مطالب خود را دانش آموزان می رسانند.

وی تصریح کرد: همچنین مدیر آموزگاران در این منطقه هفته ای 2 روز در مدرسه حضور دارند و اشکلات درسی دانش آموزان را رفع می کنند و در مدارس بزرگتر نیز مدیر، معاون و معلمان از ۲۰ فروردین ماه از شنبه تا چهارشنبه در کلاسهای درس حضور دارند و با فاصله گذاری اجتماعی کار آموزش را دنبال می شود.

این مسوول در خصوص مشکلات اینترنت شهروندان گفت: نامه نگاری با بخشدار انجام شده به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها متاسفانه این مشکل هنوز حل نشده است .

نارضایتی دانش آموزان مناطق محروم از مشکلات دسترسی به اینترنت

بخشدار منطقه طارم سفلی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر روستاهای صعب العبور این بخش مشکل اینترنت دارند و  گزارش های مردمی گویای این است که این موضوع با توجه به آموزش های مجازی دانش آموزان، خانواده ها را چالش مواجه کرده و برای رفع این مشکل موضوع  را مطرح کردیم.

رضا حسنی افزود: ۱۰۱ روستای دارای سکنه در این منطقه داریم که بیشتر آنها در دریافت اینترنت مشکل دارند و تنها سیردان تا حدودی پوشش اینترنت خوبی دارد و امیدواریم با تدابیر مسوولان استانی از طریق تکمیل طرح فیبر نوری این مشکل حل شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۸۰ درصد فاز یک فیبر نوری این منطقه انجام شده و فاز ۲ و سه نیز در دستور کار قرار دارد.

حسنی از فعال بودن آنتن های مخابراتی اپراتور همراه مخابراتی ایرانسل در برخی از مناطق از جمله کوهگیر خبر داد و گفت:  فعال شدن دکل های ایرانسل تاحدودی مشکل اینترنت منطقه را مرتفع خواهد کرد با این وجود به خانوادها نمی توان قول داد که مشکل اینترنت دانش آموزان در شرایط فعلی به زودی حل شود.

پوشش اینترنت در قزوین ۱۰۰ درصدی نیست

 سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین نیز در این خصوص گفت: باید پذیرفت که پوشش اینترنت در استان کامل نیست و در برخی از مناطق از جمله برخی روستاهای طارم سفلی  پوشش اینترنتی وجود ندارد یا بسیار ضعیف است.

مرتضی شهامی با بیان اینکه در نقاط شهری قزوین مشکلی به لحاظ دسترسی به اینترنت وجود ندارد، افزود: با وجود این که در حال حاضر نزدیک به ۹۷ درصد مردم قزوین به اینترنت دسترسی دارند اما هنوز جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفری در ۱۵۰ روستای استان قزوین از دسترسی به این امکانات محروم هستند.

وی اظهار داشت: البته منکر این نیستیم که شلوغی در شبکه و ازدحام در خدمات برخی از اپراتورها مشکلاتی ایجاد کرده است ولی ۲۵ شهر استان قزوین تحت پوشش شبکه های اینترنت و پوشش اینترنت موبایل قرار دارند و امکان استفاده از کلاس‌های مجازی برای دانش آموزان آنها فراهم است.

شهامی افزود: بررسی میانگین های مصرف اینترنت در این ایام نشان می‌دهد مردم برای امورات روزمره و به ویژه آموزش از اینترنت استفاده می‌کنند چرا که مصرف اینترنت طی این مدت در قزوین بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین با بیان اینکه زیر ساخت های اینترنت در سطح استان از وضعیت خوبی برخوردار است، تصریح کرد: هم اکنون پهنای باند منطقه ۹۵ گیگا بایت بر ثانیه است که در صورت نیاز تا ۲۰۰ مگا بایت بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

 شهامی با بیان اینکه تمام شهرها استان از اینترنت ثابت و سیار بهره مند هستند، ادامه داد: پیش از این مصرف اینترنت در استان ۳۴ گیگابایت بر ثانیه بود که به دلیل شیوع کرونا به ۶۵ گیگابابت رسیده و در روزهای پیک و اوج مصرف به ۷۷ گیگابایت نیز می رسد.

وی افزود: حدود ۲۴هزار نفر در روستاهای قزوین از اینترنت همراه استفاده می کنند و تحت پوشش هایبرد هستند که اینترنت با کیفیتی است ولی با هزینه‌های بالا ارائه می شود که از این نظر شاید برخی از ساکنین در روستا نتوانند از این اینترنت بهره مند شوند.

این مسوول یاد آور شد: به همین دلیل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ارتقای تکنولوژی شبکه تلفن همراه ۴۵ روستا را از نسل ۲ به سه و چهار برای امسال در قالب فاز دوم پروژه اینترنت روستایی در دست اقدام دارد که با پایان این پروژه، ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تحت پوشش اینترنت پرسرعت بی‌سیم قرار خواهند ‌گرفت.

شهامی با بیان اینکه تمامی روستاهای بالای پنج خانوار استان که شامل ۸۴۰ روستا می‌شوند دارای ارتباط هستند، افزود: استان قزوین رتبه نخست کشور را در پوشش وضعیت ارتباطی نقاط محروم دارد و همه دستگاه‌های زیرمجموعه اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان و اپراتورهای خدمت رسان تلفن ثابت، همراه و اینترنت آمادگی لازم برای بهبود وضعیت ارتباطی، به خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا را دارند.

بیش از نیمی از دانش آموزان از شبکه مجازی شاد استفاده می کنند/  ظرفیت آموزشی دوران کرونا محدود به شبکه شاد نیست

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین گفت: در حال حاضر ۵۵ درصد دانش آموزان و ۷۷ درصد معلمان استان در شبکه شاد (برنامه ویژه آموزش به دانش آموزان در فضای مجازی) عضویت دارند.

حسنعلی اصغری با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار دانش‌آموز قزوینی در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند،اظهار داشت: از این تعداد ۲۰ درصد در مناطق محروم و فاقد پوشش رسانه ملی، اینترنت و یا گوشی‌های هوشمند قرار دارند و مابقی در مناطقی هستند که پوشش اینترنت وجود دارد.

وی اظهار داشت: البته این اپلیکیشن تنها راهکار سیستم آموزشی کشور برای مدیریت این ایام نیست و تهیه بسته های ساده نرم افزایش و آموزش های مجازی و غیر حضوری از خدمات دیگری است که به همین منظور تهیه و در اختیار دانش آموزان در مناطق محروم که به اینترنت دسترسی ندارند قرار گرفته است.

اصغری ادامه داد: البته اپلیکیشن شاد فضایی تعاملی برای ارائه آموزش هایی اثربخش به دانش آموزان را فراهم کرده است و خوشبختانه در همین مدت کوتاه شروع فعالیت این برنامه بخش قابل توجهی از معلمان و دانش آموزان عضو این شبکه شده اند.

وی اضافه کرد: اگر شیوع این بیماری تجربه جدیدی در عرصه آموزش در کشور ایجاد کرده است اما به هر حال مردم مطمئن باشند اجازه نمی دهیم حقی از دانش آموزان ضایع شود و همواره با شعار عدالت آموزشی در استان فعالیت خود را ادامه می دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ، ایجاد فضای تعاملی و ارتباط بین معلم و دانش آموز را از ویژگی های شبکه شاد عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این شبکه نوعی انسجام در  فعالیت های آموزشی در فضای مجازی شکل گرفته است.

این مسوول، استان قزوین را  پیشتاز در استفاده از فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان در شرایط پیش آمده اعلام کرد و افزود: با تدابیر معلمان و مدیران مدارس و با ایجاد کانال های آموزشی در فضای مجازی، کاستی های حوزه آموزش دانش آموزان برطرف شده و جزو سه استان برتر در این خصوص هستیم.

وی با اشاره به شرایط کنونی و ضرورت استمرار آموزش و پرورش با بهره‌گیری از امکانات موجود در فضای مجازی، گفت: در شبکه اجتماعی دانش آموزی،  معلمان می توانند محتوای درسی مناسب را با خلاقیت و امکانات بیشتری در اختیار دانش آموزان قرار دهند.  

نیم نگاه :

اگرچه شیوع این بیماری روزهای سختی را برای کشور در همه ابعاد رقم زد اما تجربه ای جدید را در سیستم آموزشی کشور ایجاد کرد و فرصت خوبی را برای استفاده از روش های نوین به منظور تقویت آموزش به دانش آموزان ایجاد کرد که البته باید چالش ها و نواقص کار در این حوزه را با دقت شناسایی و برطرف کرد تا آموزش ها در این بخش کاربردی تر شده و اهداف آموزشی محقق شوند.

برچسب‌ها مدارس تعطیلی مدارس استان قزوین قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس تعطیلی مدارس استان قزوین قزوین مدارس تعطیلی مدارس استان قزوین قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟

ایرج شاه ملکی، با بیان اینکه هدف مدارس از راه دور پوشش تحصیلی «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» است گفت: دانش‌آموز زیر ۱۸ سالی می تواند در مدارس از راه دور ثبت نام کند که مجوزی با عنوان «کمیسیون خاص» با توجه به شرایط جسمی، روحی، مالی، بیماری، دوری راه و صعب العبور بودن مسیر، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل در مدارس از راه دور برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واجب التعلیم راحت نیست، محدودیت دارد و منطقه یا آموزش و پرورش باید تاییدکننده شرایط دانش آموز باشد افزود: برای دانش آموز بالای هجده سال تحصیل در مدارس از راه دور هیچ ممنوعیتی ندارد.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحصیل دختران ازدواج کرده نیز ادامه داد: این افراد می توانند در شیفت عصر مدارس دولتی، از راه دور، بزرگسالان تحصیل کنند. همچنین آیین نامه اجرایی هم به آن ها اجازه داده با رعایت ملاحظاتی در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

شاه ملکی با اشاره به اینکه برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برای سه ترم، ثبت نام و همچنین نیم سال تحصیلی داریم گفت: برای ترم مهر ماه، بهمن و دوره تابستان امکان ثبت نام برای دانش آموزانی که شرایط ثبت نام دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدرک مدارس از راه دور همچون مدرک مدارس عادی است عنوان کرد: حتی قبولی تحصیل دانش آموزان از راه دور را در رشته پزشکی نیز داشته‌ایم.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیروی آزاد «گزینش شده»، ملاک فعالیت معلمان در این مدارس است.

شاه ملکی اظهار کرد: شهریه ثابت هرسال نسبت به سال قبل تغییر می‌کند، مبلغ سال تحصیلی جاری، ۲۴۰ هزار تومان بابت «شهریه ثابت» در سراسر کشور اعلام شده بود اما «شهریه متغیر» واحد درسی به خود استان‌ها واگذار شده که براساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • طرح پنج شنبه های طلایی سبب دوری دانش آموزان از فضای مجازی می شود
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • برخورد پلیس با عوامل خرید و فروش سلاح گرم و اراذل و اوباش در فضای مجازی و دستگیری ۳۰۰۰ نفر
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟