Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@20:44:25 GMT

«صد و هفتاد و ششمین غواص»؛ خاطرات آزاده ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۳۳۱۵

«صد و هفتاد و ششمین غواص»؛ خاطرات آزاده ایرانی

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص: خاطرات آزاده ایرانی محمدرضا یزدیان» برگرفته از خاطرات دوران دفاع مقدس، دوران آتش و خون، نبرد‌های نابرابر، ایستادگی و سال‌های سخت اسارت است. حکایت جوانان و ایثارگرانی که در راه دفاع از این مملکت و دفاع از دین و آیین‌شان، از خود گذشتگی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب بیانگر زنده به گور شدن ۱۷۵ غوّاص شهید و اسیران عملیات کربلای چهار است که پیکرشان ۲۹ سال بعد از این عملیات کشف شد و خرداد سال ۱۳۹۴ در مراسم باشکوهی تشییع شدند.

محمدرضا یزدیان تنها ناظر و بازمانده‌ زنده‌به‌گور شدن غوّاصان و اسیران عملیات کربلای چهار است که پیش‌تر خاطراتش را گفته بود و جمعی باور نکرده بودند.

در بخشی از کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص» می‌خوانیم:

شب عملیات شد. تقریباً تمام ساختمان‌های دژ خرمشهر مملو از جمعیت رزمندگان بود. این دژ در واقع شهرک آپارتمانی بتن‌آرمه‌ای بود که به خاطر شرایط جنگی خالی از سکنه شده و به محل مناسب و امنی برای استقرار نیرو‌های رزمنده تبدیل شده بود. در محوطه مقابل دژ ازدحام زیادی به چشم می‌خورد و رفت و آمد خودرو‌های سنگین، تانک‌ها، نفربرها، بولدوزر‌ها و تجمع رزمندگان حال و هوای عجیبی به وجود آورده بود. هر کس مشغول کاری بود. گروهی در حال تنظیف اسلحه‌هایشان بودند و تعدادی سر و وضع و پوتین و لباس و بند حمایل‌شان را مرتب می‌کردند. عده‌ای دیگر مهمات و ادوات جنگی را جابه‌جا می‌کردند و بعضی در گوشه و کنار نشسته و مشغول دعا و مناجات بودند. عده‌ای هم با دیده‌های اشک‌بار یکدیگر را در آغوش گرفته بودند و حلالیت می‌طلبیدند که نکند این آخرین دیدار آن‌ها باشد.

حال و هوای عملیات هیجان خاصی به رزمندگان بخشیده بود و بیشتر آن‌ها چهره‌هایی شادمان و بشّاش داشتند. هاج و واج در گوشه‌ای ایستاده بودم و با نظاره این همه شوق، به حال آنان غبطه می‌خوردم. ناگهان صدای انفجار مهیبی افکارم را به هم ریخت. رزمندگان به طرف پناهگاه‌ها و سنگر‌ها هجوم بردند و صدای ضد هوایی‌ها گوش‌ها را پر کرد. هواپیما‌های دشمن بمب‌ها و راکت‌های خود را پرتاب و فرار کردند. راکتی به یکی از ساختمان‌های دژ اصابت کرد. آن ساختمان چهار طبقه به تلی از آتش و خاک و دود تبدیل شد. صدای شیون و فریاد از هر گوشه‌ای شنیده می‌شد.

گفتنی است کتاب  «صد و هفتاد و ششمین غواص» خاطرات آزاده ایرانی محمدرضا یزدیان توسط نشر ستاره ها راهی بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معرفی کتاب دفاع مقدس ادبیات فارسی صد و هفتاد و ششمین غواص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زایران ایرانی عمره ۲۴ ساعته با اتوبوس به مسجدالحرام منتقل می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، ستاد مرکزی عملیات عمره در مکه اعلام کرد: زائران ایرانی عمره ۲۴ ساعته با اتوبوس از هتل محل اقامت خود به مسجدالحرام برای زیارت منتقل می‌شوند.

برای رفاه حال زائران عمره، سرویس ایاب‌وذهاب، به صورت رفت و برگشت ۲۴ ساعته با ۱۴ دستگاه اتوبوس در چهار خط مجزا از مقابل هتل‌های «بلدالطیب، سدره الاحسان، مواکب کوثر و نوفوتیل» محل اسکان زائران ایرانی به ایستگاه «شعب عامر (غزه) نزدیکی مسجدالحرام منتقل می‌شوند.

این سرویس ایاب‌وذهاب تا ۲۳ اردیبهشت (پایان عملیات عمره) برقرار است.

همچنین جهت انتقال زائران عمره از مدینه منوره به مسجد شجره و مکه مکرمه و از مکه مکرمه به جده از جدیدترین اتوبوس‌های، شرکت‌های «دره المنوره» و «قائد» استفاده می‌شود.

کد خبر 6097281

دیگر خبرها

  • تام کروز از خلبانان ایرانی الهام گرفت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • زایران ایرانی عمره ۲۴ ساعته با اتوبوس به مسجدالحرام منتقل می‌شوند
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • از اعداد «هم‌‌نهشتِ کَرجی» تا دنباله فیبوناچی| شرح آب‌شناس بزرگ ایرانی از قنات
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • عملیات ترکیبی رزمندگان فلسطینی در نبرد ۱۵ ساعته با اشغالگران
  • تجدید چاپ مجموعه کتاب «کودکی نامداران»
  • جنون گل هفتاد متری شهاب زاهدی!