Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مجلس دهم آرام آرام روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و سکانداران جدید مجلس یازدهم آماده تکیه زنی بر صندلی‌های سبز بهارستان هستند، مجلسی که مراسم افتتاحیه آن محل فعلی برگزاری جلسات علنی خواهد بود و خبری از سالن اجلاس سران نیست. تاریخ انتشار: 09:01 - 24 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۲۰۳۷۴ خبرگزاری میزان - مجلس شورای اسلامی به عنوان ریل‌گذار قانونی حرکت دولت‌ها، نقش به سزایی در آینده ایران اسلامی دارد و «کیفیت» و «دقت» این ریل‌گذاری، نسبت مستقیمی در «پیشرفت» و «رفاه» مملکت و ملت کشورمان عزیزمان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بعد از انقلاب اسلامی ایران تاکنون ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شده که هر کدام به گرایش و تمایلات فکری در ریل‌گذاری برای و دولت‌ها نقش ایفا کرده‌اند.

با این حال رفته رفته مجلس دهم روز‌های پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و سکانداران جدید مجلس یازدهم آماده تکیه زنی بر صندلی‌های سبز بهارستان هستند.    
سخن سخنگو
آخرین جلسه مجلس دهم - اختتامیه - ۳۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد و عملا بعد از برگزاری این جلسه مجلس دهم پایان خواهد یافت.

اسدالله عباسی در همین زمینه به خبرنگار میزان گفت مجلس دهم در تاریخ ۳۱ اردیبهشت به فعالیت خود پایان می‌دهد، البته هیئت رییسه  این مجلس تا تاریخ ۶ خرداد جلسات خود را پیرو هماهنگی‌های لازم برگزار خواهد کرد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس همچنین درباره زمان افتتاحیه مجلس یازدهم تاکید کرد افتتاحیه مجلس یازدهم  نیز در تاریخ ۷ خردادماه برگزار خواهد شد.

محل افتتاحیه
عباسی این را هم گفت که محل افتتاحیه مجلس یازدهم، محل فعلی مجلس شورای اسلامی خواهد بود و اخباری مبنی بر برگزاری این افتتاحیه در سالن اجلاس سران صحت ندارد.  

انتخابات مجلس شورای اسلامی که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، تنها راه ورود افکار نو به خانه ملت و همچنین محملی برای گردش نخبگان است از همین روی، انتخابات مجلس شورای اسلامی هموراه مورد توجه افکار عمومی داخلی و حتی خارجی است.
جزییات میهمانان
عباسی در ادامه درباره حضور میهمانان خارجی در افتتاحیه مجلس یازدهم گفت که از هیچ مقام خارجی در افتتاحیه مجلس یازدهم دعوت به عمل نیامده است اما مقامات و مسؤلان ارشد داخلی در این مراسم حاضر خواهند شد.   افتتاحیه به روایت آیین‌نامه داخلی مجلس در کلیات فصل اول آیین‌نامه داخلی مجلس پیرو تشکیل و افتتاح مجلس آمده است محل مجلس شورای اسلامی ایران محل تشکیل اولین مجلس خبرگان است که قانون اساسی ایران در آن به تصویب رسیده است و هیچ‌محل دیگری برای تشکیل جلسات عمومی رسمیت ندارد مگر باتصویب دوسوم نمایندگان حاضر در مجلس.   تلاوت قرآن این آیین‌نامه می‌گوید نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی طبق اصل شصت و پنجم (۶۵) قانون اساسی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان‌ رسمیت می‌یابد. در آغاز جلسه آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شوری تلاوت می‌شود.   در بخش دیگری از این آیین‌نامه آمده است ‌پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری مراسم سوگند انجام و در پایان جلسه، نمایندگان به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت‌امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر آن حضرت و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.
تشریفات سوگند
‌براساس بند سوم ماده یک آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (۶۷)قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. متن سوگند نامه توسط رئیس قرائت می‌شود ‌و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند. ‌نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

براساس این ماده از آیین‌نامه داخلی مجلس،‌ نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا‌ می‌کنند سوگند را بجا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

متن سوگند نمایندگان 
«بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.

تشکیل هیئت رییسه سنی همچنین مطابق ماده ۲ آیین‌نامه داخلی مجلس؛ مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب رئیس و دو نفر از جوانترین نمایندگان حاضر به سمت‌منشی معین می‌شوند و در جایگاه هیئت رییسه قرار می‌گیرند. در صورت تساوی سن، هیئت رییسه سنی با قید قرعه از بین مسن‌ترین و جوانترین‌نمایندگان حاضر تعیین خواهد شد.  
وظیفه هیئت رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف منتخبان، اقتراع شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است.   تقسیم شعب مطابق ماده ششم آیین نامه داخلی مجلس، پس از انجام مراسم تحلیف، نمایندگان به حکم قرعه متساویاً به پانزده شعبه تقسیم شده و هر چند نفری که باقی ماندند به ترتیب از شعبه‌اول، یک یک به شعب افزوده می‌شود. شعب برای انتخاب هیئت رییسه خود و سپس برای رسیدگی بهاعتبارنامه‌ها و پرونده‌های انتخاباتی و وظایف ‌مربوط هر روز بدون تعطیل و حداقل روزانه ۶ ساعت تشکیل جلسه می‌دهند. نمایندگانی که بعداً سوگند یاد می‌کنند. به حکم قرعه به عضویت شعبی‌که کسری دارند پذیرفته می‌شوند. هر شعبه دارای یک رئیس و دو نایب رئیس و یک مخبر و دو منشی خواهد بود که جداگانه با رأی مخفی با ورقه با‌ اکثریت نسبی که بیش از یک سوم کل اعضاء شعبه باشد به مدت یک سال انتخاب می‌شوند و در صورت تساوی به حکم قرعه عمل خواهد شد. نتیجه‌انتخابات با ذکر آراء باید طی گزارشی به وسیله مخبر به اطلاع مجلس برسد. مناط اعتبار برای رسمیت جلسه شعب حداقل دو سوم اعضاء می‌باشد و‌تصویب اعتبارنامه‌ها و تصمیمات شعب بجز در مورد انتخاب افراد، با اکثریت مطلق آراء عده حاضر خواهد بود.   انتخابات یازدهم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان (در ۵ استان) برگزار شد. این انتخابات سی‌وهفتمین انتخاباتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. به عبارتی دیگر، طی ۴۱ سال گذشته، ۳۶ انتخابات در ایران برگزار شده است، یعنی به طور متوسط هر یک سال و چند ماه، یک انتخابات ملی در ایران برگزار شده است. انتخاباتی که تجلی الگوی مترقی مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود و پیشبرد امور کشور است.   در این دوره از انتخابات ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد دو میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی به شمار می‌رفتند. همچنین حدود ۲۸ میلیون و ۸۷۲ هزار نفر از رأی‌دهندگان را بانوان و حدود ۲۹ میلیون نفر را آقایان تشکیل می‌دادند.   در جریان انتخابات روز جمعه دوم اسفند، تعداد ۲۰۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر و تعداد شعب اخذ رأی در این ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه بود که از این میزان، ۴۰ هزار و ۲۱۰ شعبه به صورت ثابت و ۱۴ هزار و ۴۰۱ شعبه به صورت سیار فعالیت داشتند. از ۲۰۸ حوزه انتخابیه، ۲۰۳ حوزه انتخابیه، ملی و ۵ حوزه انتخابیه نیز مربوط به اقلیت‌های دینی بود. همچنین ۱۷۴ حوزه انتخابیه هم تک‌نماینده بودند.   بیشتر بخوانید:  منتخب تفرش و آشتیان از راه‌یابی به مجلس یازدهم باز ماند انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی صحن علنی افتتاحیه مجلس یازدهم آیین نامه داخلی مجلس مجلس شورای اسلامی نمایندگان حاضر حوزه انتخابیه اسلامی ایران قانون اساسی هیئت رییسه برگزار شد مجلس دهم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟

در حالی خبرها از احتمال بازگشت درخواست برداشت سه هزار میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی از صندوق تامین خسارت‌های بدنی حکایت دارد که این بند پیش از این با تصمیم نمایندگان مجلس از لایحه بودجه حذف شده بود.

به گزارش خبرآنلاین، با وجود گذشت بیش از ۳۶ روز از سال جدید، تکلیف بودجه سال ۱۴۰۳ بدلیل‌عدم تصویب جداول، هنوز بصورت کامل روشن نشده است. تصویب کلیات و احکام بودجه در صحن علنی در کنار بررسی جداول در نوبتی دیگر سبب شده است ابهاماتی در این عرصه به وجود بیاید و حرف و حدیث‌هایی در خصوص غیرشفاف شدن روند بررسی بودجه درگیرد.

پیش از این نیز برخی نمایندگان از تغییرات در جداول پیشنهادی بودجه از سوی دولت گلایه داشتند. حالا اما در شرایطی که رییس مجلس تاکید دارد که بندهای حذف شده از بودجه، به دلیل مخالفت نمایندگان امکان بازگشت به بودجه در چارچوب جداول را ندارند، خبرها از بازگشت درخواست وزارت راه و شهرسازی برای برداشت سه هزار میلیارد تومان از منابع صندوق تامین زیان و دیه حوادث رانندگی به بهانه رفع نقاط حادثه‌خیر حکایت دارد.

اصل داستان چیست؟

در تاریخ بیست و هشت فروردین ماه سال ۱۴۰۳، نامه‌ای از سوی داوود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه خطاب به قالیباف نوشته شده است.

داوود منظور در این نامه به استناد مذاکرات صحن هیات دولت اعلام کرده است که مقرر شده بود اعتبار اختصاصی وزارت راه و شهرسازی برای رفع نقاط حادثه‌خیر به میزان ۳۰.۰۰۰. ۰۰۰ میلیون ریال) سه هزار میلیارد تومان) از محل منابع صندوق تامین خسارات بدنی موضوع ردیف درآمدی ۱۶۰۱۶۹ جدول شماره ۵ تحت عنوان درامد موضوع ماده ۲۴ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث با اعتبار ۴۶.۸۰. ۰۰۰ میلیون ریال تامین شود و این موضوع هنگام تنظیم جدول شماره (۷) لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، از قلم افتاده است.

وی در ادامه این نامه از مجلس خواسته است در تنظیم نهایی جدول مزبور اصلاحات ذیل انجام شود.

نکته اینجاست که موضوع پیش از این در سال گذشته از سوی نمایندگان در صحن علنی رد شده و تلاش برای بازگرداندن آن از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه جای سئوال و ابهام دارد.

وضعیت صندوق تامین خسارات بدنی چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد چنین اقدامی باعث آغاز اختلال شدید در عملیات صندوق و در سنوات آتی منجر به ناترازی شدید و نهایتا ورشکستگی آن محتمل خواهد بود.

صندوق از سال ۱۳۹۵ حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت، شامل دیات زیان‌دیدگان تصادفات رانندگی و مابه‌التفاوت دیه زن و مرد و موارد دیگر پرداخت کرده است.

پرداخت خسارات صندوق در سال گذشته به شکل ویژه‌ای افزایش یافته است. سال ۱۴۰۲ صندوق با رشد ۷۵درصدی پرداخت خسارت نسبت به سال قبل از آن، نسبت به پرداخت بیش از ۶۹۰۰ میلیارد تومان خسارت اقدام کرد و با توجه به افزایش نرخ دیه در سال جدید، به فرض ثابت بودن شرایط تصادفات، صندوق امسال باید بیش از ده هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند. نرخ دیه در سال جاری ۳۳.۵درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند برداشت منابع هنگفت از صندوق آن هم به صورت بدون بازگشت قطعا باعث تشدید ناترازی صندوق و ورشکستگی آن در آینده نزدیک خواهد شد و امکان ایفای تعهدات خصوصا پرداخت دیات تصادفات رانندگی برای صندوق غیرممکن خواهد شد.

گذشته از این باید در نظر داشت چنین اقدامی در عین مخالفت با قانون دائمی بیمه اجباری شخص ثالث مصوب اردیبهشت۱۳۹۵، مخالف صریح سیاست‌های کلی قانونگذاری ابلاغی رهبر معظم انقلاب است چرا که علاوه بر مغایرت با قوانین دائمی، موجب ناترازی در منابع و مصارف این صندوق خواهد شد.

همچنین بازگشت و اصلاح جداول در حالیکه موضوع فاقد حکم یا سابقه حکمی در بودجه است، با آیین نامه داخلی مجلس مخالفت دارد.

باید در نظر داشت منابع صندوق، منابعی بین نسلی بوده و در همه شرایط حال و قابلیت نقد برای پوشش تعهدات متفاوت دیگری از جمله ورشکستگی یا تعلیق احتمالی شرکت‌های بیمه است و چنین فشاری می‌تواند ورشکستگی این صندوق را با سرعت بیشتری در پی داشته باشد.

لازم به توضیح است صندوق تامین خسارت‌های بدنی با هدف حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی راه‌اندازی شده است.

به عبارتی این صندوق از خسارت‌های بدنی وارده در زمان فقدان یا انقضای بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین باطل شدن قرارداد بیمه‌نامه در زمان وقوع حادثه؛ حمایت می‌کند.

به نظر می‎رسد مجلس یازدهم آزمون سختی را در روزهای پایانی فعالیت خود در پیش دارد خصوصا که دولت با دور زدن ابلاغیه صریح رهبری در سیاست‌های کلی قانونگذاری، نمایندگان مجلس را در معرض امتحانی مهم قرار داده است.

دیگر خبرها

  • کدام نمایندگان جلسه عصر مجلس را تعطیل کردند؟
  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • مجلس یازدهم با افزایش نمایندگان به ۳۳۰ نفر مخالفت کرد
  • قالیباف: نباید به مجلس ظلم شود، نخستین بار است که مجلس یازدهم جداول را به رأی نمایندگان می گذارد
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند