Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@17:22:38 GMT

خانم کیا/ تلگرام

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۰۱۳۴

خانم کیا/ تلگرام

، به تازگی متنی از پاول دورف در فضای مجازی منتشر و ظرف مدت کوتاهی به خبر یک سایت‌ها تبدیل شده است. وی در این متن گفته است که دولت آمریکا با پتلفرم بلاک‌چین TON و ارز دیجیتالی آن مخالفت کرده و این پروژه برای همیشه لغو شده است. در این گزارش به بررسی ارز دیجیتال و تاثیر آن روی اقتصاد کشور‌ها می‌پردازیم و پروژه اختصاصی تلگرام را نیز تحلیل می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارز دیجیتال و رمزارز چیست؟

در ابتدا باید به مفهوم ارز دیجیتال بپردازیم. در دنیای اقتصاد و فناوری به ارز‌هایی که به شکل الکتریکی ذخیره و منتقل می‌شوند، ارز دیجیتال می‌گویند. ارز دیجیتال محدودیت‌های پول فیزیکی را ندارد. در واقع ارز‌های مجازی و رمزارز‌ها (cryptocurrency) هر دو از نمونه‌های ارز‌های دیجیتال هستند.

توضیحی مختصر از ارز دیجیتال تلگرام

گرام، ارز دیجیتالی شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) یا تون (TON) است که پیشتر توسعه دهندگان این پیام‌رسان اعلام کرده بودند برای سرمایه‌گذاری ساخته نشده است. پاول دورف پیشتر در این باره گفته بود که تلگرام پس از این که پروژه مذکور راه‌اندازی شود دیگر هیچ کنترلی روی بلاک‌چین نخواهد داشت. در واقع این ارز دیجیتال اختصاصی تلگرام به گونه‌ای است که واحد‌های پولی سراسر دنیا در آن ارزشی نخواهد داشت. از بلاک‌چین می‌توان در کار‌های بسیاری مانند بهداشت و درمان، دولت الکترونیک، بیمه و موارد دیگر استفاده کرد.

ماجرای لغو شدن پروژه ارز دیجیتال تلگرام

ساعاتی پیش پاول دورف با انتشار پستی در کانال شخصی خود از لغو شدن پروژه بلاک‌چین و ارز دیجیتال این پیام‌رسان خبر داد. وی در متن خود به مسائل مختلفی اشاره کرد که به دلایل ارائه شده توسط دادگاه آمریکا برای لغو این پروژه انتقاد می‌کردند.

پاول دورف بار‌ها به ارز دیجیتالی که به گفته وی می‌توانست در دنیای فناوری تحولات بسیاری ایجاد کند، اشاره کرده بود. بر اساس متنی که او نوشته، باید گفت که این مسئله برای پاول دورف و افراد دیگری که روی این پروژه کار می‌کرده‌اند بسیار ناراحت کننده بوده است. دلیل این ناراحتی هم این است که اکنون اجازه پخش توکن‌های گرام در سراسر جهان از این شرکت گرفته شده است.

اما مدیر تلگرام در پست خود به آمریکا انتقادات تندی مطرح و سلطه دیجیتالی این کشور بر سراسر جهان را سرکوب کرده است.

دورف در بخشی از پیام خود پس از ابراز ناراحتی درباره اتفاق پیش آمده برای ارز دیجیتال تلگرام گفت که اکنون اجازه پخش توکن‌های گرام در سراسر جهان از این شرکت گرفته شده است.

وی حمله تندی نیز به دادگاه آمریکا کرد. او اعلام کرد که عملکرد دادگاه آمریکا به این گونه است که گویی باقی کشور‌ها صلاح خود را نمی‌دانند و تنها این کشور باید برای آن‌ها تصمیم بگیرد.

وی انتقاد شدیدی نیز به دولت آمریکا و شیوه عملکرد آن در دنیای فناوری داشت. او در متن خود نوشت که آمریکا قدرت زیادی در جهان دارد و این قدرت را مدیون کنترلی که بر دلار و نظام مالی جهانی دارد است. دورف از این که زندگی ۹۶ درصد جمعیت جهان به افرادی وابسته است که توسط تنها ۴ درصد مردم جهان انتخاب می‌شوند، ابراز تاسف کرد.

دلیل دولت آمریکا برای لغو عرضه رسمی گرام

تا پیش از این آمریکا روی مسئله ارز دیجیتال تلگرام موضع داشته و به طور کامل آن را تائید یا رد نکرده بود. اما دلیل دولت آمریکا برای لغو عرضه رسمی گرام چیست؟ کمیسیون بورس آمریکا (SEC) می‌گوید، تلگرام با پیش‌فروش کردن توکن‌های دیجیتال خود قوانین اوراق بهادار آمریکا را لغو کرده است.

در تاریخ ۲۴ مارس امسال، یکی از قاضی‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، کوین کسل، با ارائه لایحه‌ای ایرادات وارده به پرونده توزیع ارز دیجیتال TON توسط تلگرام را بیان کرد و آن را به انتشار گذاشت. در ادامه به چند بند از این لایحه اشاره می‌کنیم.

در یکی از بندهای این لایحه اشاره شده است که ارز دیجیتال TON با سیستم Proof of Stake فعالیت می‌کند که بر روی اعتبارسنج‌ها تمرکز دارد. این افراد از سرویس‌های خود به Gram دسترسی پیدا می‌کنند و نیاز دارند تا برای فعالیت خود، حداقل صدهزار ارز دیجیتال مذکور را خریداری کنند. با توجه به الزامات مورد نظر، تبدیل شدن به یک اعتبارسنج کاملا از سطح توانایی کاربران بازار جهانی خارج است. همچنین افراد به هیچ‌وجه نمی‌توانند ارز دیجیتال TON را با استفاده از گوشی همراه و رایانه خود استخراج کنند. در واقع گرام هیچ‌وقت به پول فیزیکی تبدیل نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود ضربه بزرگی به اقتصاد یک کشور وارد شود.

در بند دیگری از این لایحه درباره معافیت‌های مالی ارز دیجیتال تلگرام نوشته شده است. بر اساس این بند، فروش گرام به خریداران از معافیت لازم برخوردار نیست و در نتیجه باعث ایجاد نقض در قوانین امنیتی می‌شود.

دلیل افزایش سلطه دیجیتالی آمریکا بر جهان

کشور‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند، اما آمریکا نمونه‌ای از سلطه‌جویی در بسیاری از امور است. یکی از بخش‌هایی که این کشور در آن سلطه خود را نشان داده، دنیای دیجیتال است. اما دلیل سلطه‌جویی در این زمینه چیست؟

از دلایل شکست آمریکا در جنگ با کشور‌ها در فضای مجازی باید به عدم تسلط آمریکا روی مبارزات سایبری و تسلط این کشور به جنگ‌های سنتی و همچنین درگیری این کشور با جنگ‌هایی است که در حال حاضر دولت آمریکا را مشغول خود کرده است، اشاره کرد. علاوه بر این سرعت جنگ در فضای مجازی بسیار بالا است و با درگیری‌های اخیر آمریکا، این کشور نمی‌تواند روی آن تمرکز کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا علناً اظهار داشت که آمریکا از سال گذشته تاکنون حملات سایبری تهاجمی خود را افزایش داده است. بولتون در این باره به مخالفان آمریکا گفته است که: "این هزینه‌ای است که شما می‌پردازید. "

کارشناسان مرتبط با این مسئله می‌گویند، اقتصاد آمریکا تاکنون بیش از ۱ تریلیون دلار از دارایی‌های خود را در فضای مجازی، از دست داده است. این‌ها دلایلی برای سلطه‌جویی آمریکا در دنیای دیجیتال هستند. در واقع این کشور احتمال می‌دهد از این مسیر بیشتر از باقی راه‌ها صدمه ببیند، در نتیجه همیشه سعی می‌کند از خود محافظت کند.

دلیل تمکین تلگرام از دولت آمریکا 

دلیل این که تلگرام از دولت آمریکا حرف شنوی دارد و نمی‌تواند به طور مستقل در دنیای فناوری عمل کند، همان دلایلی است که در بالا به آن اشاره کردیم. توسعه دهندگان این نرم‌افزار از نفوذ و سلطه آمریکا روی دنیای دیجیتال خبر دارند و به همین دلیل نمی‌توانند روی آینده پیام‌رسان خود ریسک کنند. 

دولت آمریکا روی فروشگاه‌های اصلی نرم‌افزار سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌اواس احاطه دارد. این یعنی تنها یک اشتباه کافیست تا تلگرام از همه این فروشگاه‌های نرم‌افزار حذف شده و جای خود را به رقبایش دهد. در نتیجه مسئولان آن باید با دقت عمل کنند. سلطه آمریکا روی دنیای دیجیتال باعث شده است تلگرام نتواند به آسانی کارهایی که برای بقای خود نیاز دارد را انجام دهد.

موضع ایران در مقابل تلگرام و ارز دیجیتال انحصاری آن

چندی پیش، صحبت‌هایی با سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در حوزه‌ی ارز‌های دیجیتال شد. وی در مصاحبه خود به موضع ایران در مقابل ارز‌های دیجیتال پرداخت و توضیحات کاملی از آسیب‌هایی که ارز دیجیتال می‌تواند به اقتصاد کشور وارد کند، ارائه داد.

به گفته سردار جلالی ارز دیجیتال به طور کلی اثرات مخربی بر اقتصاد ایران خواهد داشت. این تخریب به قدری است که بانک مرکزی را هیچ کاره می‌کند و ارزش ریال را کاهش می‌دهد. وی همچنین درباره ورود این فناوری به شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام صحبت کرد و گفت این مسئله می‌تواند خارج از کنترل حاکمیت انجام شود. می‌توانید در ادامه ویدئو کامل صحبت‌های سردار جلالی درباره ارز دیجیتال و تلگرام را مشاهده کنید:

////////ویدئوی سردار جلالی/////

ایران تلگرام را پس از مدتی فعالیت در کشور فیلتر کرد. یکی از دلایل این کار گرام بود که تهدیدی بالقوه برای اقتصاد کشور محسوب می‌شد. در واقع ایران یک‌سال زودتر از آمریکا این خطر را حس و به همین دلیل آن را فیلتر کرده بود.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل تلگرام: پروژه ارز دیجیتال برای همیشه لغو شد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تلگرام ارز دیجیتال ارز دیجیتال تلگرام دنیای دیجیتال فضای مجازی دولت آمریکا آمریکا روی سراسر جهان پاول دورف بلاک چین کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۰۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است

سایت رسمی طالبان در واکنش به خیزش دانشجویی در آمریکا اظهار داشت بازداشت گسترده دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سایت رسمی طالبان با انتشار یادداشتی در حمایت از دانشجویان معترض به کشتار و نسل‌کشی مردم غزه، بازداشت گسترده آنان را توسط پلیس نشانه سرکوب دموکراسی در آمریکا دانست.

در بخشی از این یادداشت آمده است: در پی نسل‌کشی در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی که دست آمریکا پشت این جنایات بوده و کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا بدون وقفه به رژیم اشغال‌گر، وحشی و متجاوز جریان دارد، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف آمریکا دست به تظاهرات و اعتراضات گسترده برای محکوم‌کردن این نسل‌کشی زده‌اند، اما تا به حال صدها نفر‌شان توسط پلیس دستگیر و با آن‌ها بر خورد خشن صورت گرفته است، زنان و دخترانی نیز در میان معترضان بودند که با بدترین رفتار پلیس مواجه شدند.

طالبان تاکید کرد: آمریکا به بهانه تحکیم دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و حقوق زنان به چندین کشور لشکرکشی کرده و دهها کشور دیگر را نیز تحریم و تحت فشارهای سنگین قرار داده است، آیا این کشور پرمدعا، آن را در جامعه خودش عملی کرده است؟

بررسی یک سازمان آمریکایی از وضعیت آزادی و دموکراسی در افغانستاندیدبان حقوق بشر: نیروهای آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایت شده‌اندبیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان

نویسنده رفتار آمریکا را بیانگر بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور می‌داند و به صراحت می‌نویسد: «طی چند روز اخیر صدها تن، در دانشگاه‌های مختلف آمریکا به جرم اعتراض علیه نسل‌کشی در غزه بازداشت شده‌اند و مورد شکنجه‌ پلیس قرار گرفته‌اند. این عملکرد نشان‌دهنده بی‌حیثیت‌بودن دموکراسی و آزادی بیان در این کشور است که حتی خودشان نیز پای این ادعای حضور ندارند».

الاماره اظهار داشت: «سرکوب اساتید و دانشجویانی که خواستار پایان جنایات در غزه هستند، در آمریکا که خود را مهد دموکراسی جلوه می‌دهد، بی‌نهایت شرم‌آور است. آمریکا با این رویکرد، صدای دموکراسی و آزادی بیان را در گلو خفه کرده است».

این نوشته همچنین با اشاره به مطلب «العربیه» خاطرنشان کرد: بازداشت 2100 نفر از دانشجویان معترض، نمایانگر اوج برخورد نامتناسب نیرو‌های پلیس آمریکا با آن‌هایی است که می‌خواهند صدای خود را از طریق دموکراسی و آزادی بیان، بلند کنند.

این سایت وابسته به طالبان تصریح کرد: جهانیان دورویی آمریکا در قبال آزادی بیان و دموکراسی را درک کند، آنها به قانون خودشان نیز پایبند نیستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمایت سازمان فناوری اطلاعات از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال
  • اعطای وام به کسب و کارهای فعال در سکوهای داخلی
  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود؟
  • طالبان بازداشت دانشجویان در آمریکا محکوم کرد
  • طالبان: بازداشت دانشجویان در آمریکا سرکوب دموکراسی است
  • عکس | خانم ژیلا صادقی، سفر به آمریکای لعنتی، نوش جونت! صفا باشه
  • مشارکت کره جنوبی در رزمایش سایبری آمریکا