Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@21:09:58 GMT

حتی ساواک هم نتوانست مانع فعالیت‌های فرهنگی‌اش شود

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۱۰۷۱

حتی ساواک هم نتوانست مانع فعالیت‌های فرهنگی‌اش شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین بیوک چیت‌چیان از کهنه کتابفروشان ایران، مدیر انتشارات «المکتبه المرتضویه الحیاء الآثار الجعفریه» و کتابفروشی «مرتضوی» ۲۲ اردیبهشت درگذشت. او بیش از ۶ دهه از عمر خود را به کار انتشار و فروش‌های کتب مذهبی اشتغال داشت. کتابفروشی او در خیابان ناصرخسرو از شهرت خاصی برخوردار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین در نجف اشرف نیز به همین شغل شریف مشغول بود. به همین مناسبت نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی پیام تسلیتی را صادر کرده است که در ذیل آن را خواهید خواند:

انا لله و انا الیه راجعون

یکی دیگر از بزرگان نشر کشور دیده به جهان پوشید. آقای بیوک چیت چیان بنیانگذار انتشارات مرتضوی که عمری در راه گسترش معارف دینی کوشید و سال‌ها زیر سلطه ساواک در رژیم گذشته در عراق و ایران دست از کار فرهنگی بر نداشت از جهان خاکی رخت بر بست و به افلاکیان پیوست.

آشنایی من با آن زنده یاد به سال‌های ۵۵-۱۳۵۴ برمی‌گردد، که در بازار بین الحرمین کتابفروشی داشت و من در آن زمان برای خرید کتاب و لوازم التحریر به آن محل رفت و آمد داشتم.

در سال ۱۳۶۴ که در ناصرخسرو مغازه گرفتم، محل کارم روبروی مغازه ایشان بود، و همین رشته ارتباط و دوستی را بین ما محکم‌تر کرد. آن زمان مخابرات به راحتی خط تلفن واگذار نمی‌کرد و تلفن مغازه آن بزرگوار بدون هیچ چشمداشتی در اختیار من بود، که در طول روز امور کاری‌ام را ازطریق آن انجام می‌دادم. عضویت در انجمن اسلامی ناشران رابطه‌ام را با او افزون کرد و بارها در مراسم افطاری در منزل ایشان حضور یافتم.

در دوران ریاست اتحادیه وقتی که سازمان آب تصمیم گرفت قبوض آب بهای ناشران را با تعرفه تجاری حساب کند و حق اشتراک نیز از آنها بگیرد، از ایشان یاری خواستم و به لطف توصیه آن بزرگوار به پسرشان مهندس چیت چیان که وزیر نیرو بودند و وزیر محترم نیز ما را به آقای پرورش مسئول آب منطقه‌ای تهران احاله دادند و توانستیم با گفتگو مسئله آب ناشران را برای همیشه حل کنیم.

مرحوم چیت‌چیان پدری نمونه بود که فرزندانی صالح، اعم از پسر و دختر تربیت کرد، که یکی از آنها وزیر نیرو شد. این پسر نمونه اعلای تواضع، فروتنی و ساده‌زیستی بود و بارها من شاهد بودم که ایشان پدر سالخورده را که این اواخر ویلچرنشین هم شده بود با خود به مراسم مذهبی یا زیارت اماکن مقدسه می‌برد. پسری در خدمت پدری که عمر در تربیت و تحصیل او کوشیده بود. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بارها شاهد حمل کتاب از طرف پسر به غرفه پدر بوده‌ام. در ضمن آن مرد بزرگ پدر شهید نیز بود. بیوک چیت چیان یک ناشر نمونه، انسانی صادق و مردی صمیمی بود، که بیش از شش دهه از عمر خود را در راه نشر فرهنگ اسلامی نهاد و از دست رفتن مردی چون او مصداق عینی:

از شمار دو چشم یک تن کم * از شمارخرد هزاران بیش است

روانش شاد و یاد و خاطره اش ماندگار باد.

کد خبر 4924999

منبع: مهر

کلیدواژه: کتابفروشی درگذشت چهره ها ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه کتابفروشی تازه های نشر ادبیات ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی خبرگزاری مهر شیوع کرونا میراث فرهنگی انتشارات سروش موزه چیت چیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد

با منتفی شدن حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ یمن به عنوان مهمان ویژه در این رویداد حاضر خواهد شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ پس از انتشار خبر خبرگزاری تسنیم مبنی بر احتمال منتفی شدن حضوری هندی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران،‌ علی رمضانی قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران در توئیتی نوشت: علی‌رغم تلاش جامعه فرهنگی هند نظر به ادامه محدودیت اتباع این کشور در ایران پس از عملیات «وعده صادق» و اتمام فرصت رفع محدودیت بعد از دیدار اخیر سفیر هند،‌ حضور این کشور منتفی و یمن مهمان ویژه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟!+ فیلم
  • رایزن فرهنگی جدید ایران در کاراکاس فعالیت خود را آغاز کرد
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • مانع‌تراشی برای فعالیت تولیدکنندگان پذیرفتنی نیست
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • فعالیت مجدد اماکن ورزشی شهرداری یزد
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)