Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@01:46:50 GMT

تیغ کین بر فرق معجزه آفرینش/صلح خونین در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۶۹۹۹

تیغ کین بر فرق معجزه آفرینش/صلح خونین در افغانستان

نگاهی به سرمقاله روزنامه های کثیرالانتشار و چاشنی که هر کدام از رسانه های مکتوب به محتوای امروز نشریات اضافه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛   روزنامه‌ها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاه‌ها و نظریات اصلی و اساسی خود می‌پردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و می‌توان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه یادداشت و سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح کشور با گرایش‌های مختلف سیاسی را می‌خوانید:

 

تربیت رمضانی

محمدهادی صحرایی در کیهان نوشت: 

 اى بلندمرتبه بزرگ و ‌ای آمرزنده مهربان. تو خدای بزرگی هستی که چیزی شبیهش نیست و شنوا و بیناست. و این ماه است که گرامی‌اش داشتی و بر ماه‌ها کرامت و شرافت و فضیلتش دادى و روزه‌اش را بر من واجب کردی. ماهی که در آن قرآن را برای هدایت مردم و روشن کردن راه هدایت و جداکردن حق از باطل نازل کردی. در این ماه شب قدر را قرار دادی که برتر از هزار ماه است. پس‌ای خدایی که بر همه منت داری و کسی بر تو منت ندارد.

بر من منت گذار و به‌خاطر رحم بی‌پایانت از دوزخ برهانم و به بهشت جاویدانت واردم کن.‌ ای مهربان‌ترین مهربانان.(1)
در اندیشه اسلامی، هر زمان و مکان، فرصتی است برای‌ تربیت وتعالی و در زندگی طبیعی آدمی ‌هیچ ساعتی نمی‌گذرد مگر آنکه می‌تواند سرمایه‌ای باشد برای شکوفایی و رشد شخصیت و اعتقادها و اندیشه‌ها و استعدادهای نهفته و یا عکس آن. به حق می‌توان گفت از هر اتفاق و رویدادی، چه تلخ باشد و چه شیرین، باید این‌گونه برداشت شود که باید برداشته‌ای داشته باشد و برگرفته‌ای. یا درسی بیاموزد و یا عبرتی بدهد. و این یکی از رموز موفقیت بندگان خداست که هر دقیقه عمرشان را قیمتی می‌کنند چراکه نکته‌دانان چون رفو آموختند، پاره‌های وقت برهم دوختند.

خدا انسان را از آنگاه که در گوشش اذان ولادت می‌دهند و تا آن زمان که به گوشش تلقین وفات می‌خوانند چنین آموخته که باید از مهد تا لحد بیاموزد و دنیا را نیز چنان آفریده که بتواند یکسره انسان را بیاموزاند و‌ترقی دهد و برای زندگی همیشگی آخرت آماده کند، مگر آنکه خودش نخواهد.

حقیقت آن است که حسرت همگان در آخرت و تعبیر «یوم الحسره» از روز قیامت حکیمانه است. خوبان تحسر این دارند که ای کاش بیش از اینکه آورده‌اند می‌انباشتند و بَدان تأسف این می‌خورند که ای کاش از آنچه بود اندوخته‌ای فراهم می‌کردند و چنین دستِ خالی نمی‌ماندند. واقعیت این است که خدا خیرات و مبرات را در عالم مثل ریگ بیابان، بی‌نهایت قرارداده و ریخته است.

اراده عاقلانه و عاقبت اندیش باید که انبان(2) انباشته کند و مراقبت کند که از کف ندهد. و این یکی از رموز بندگان زیرک و ممتاز خداست که در میان مردم زندگی می‌کنند و معاشرت دارند و اهل خدمتند ولی در اصل زندگی دنیای فانی را تاجرانه با خدا معامله کرده‌اند و سود واقعی را کاسب می‌شوند. و شهدا که سرآمدان بندگان باهوش خدایند این‌گونه‌اند که با خدمت و ایثار و جهادشان، هم دنیای مردم را امن و آباد و آرام می‌کنند و راه نورانی سعادت را به ما می‌نمایانند و هم اینکه خود را به خدا می‌رسانند و آرام می‌گیرند.  

وقتی سخن از شهید می‌شود نمی‌شود از جهانمرد تازه پرکشیده نگفت. حاج قاسم، نامی ‌است که ماند و اگر تمام دنیای غرب تلاش کند بی‌فروغش کند، نمی‌تواند و در میان نسل جوان آخرالزمان افروخته‌تر می‌شود. نفسی که خدا پاکیزه‌اش کرده، خواهد ماند و چراغی که خدا برای هدایت ما مردمانش افروخته خاموشی ندارد. یادش به خیر که نگاهش خیراتمان بود و حسرتش به دل‌ها ماند. ولی ماه رمضانی که به نیمه رساندیم مملو از خیرات بی‌پایانی است که خدا برای بندگان خاصش فراهم کرده. و اصلاً این ماه، ماه کریمان است.

ماه خدیجه، ماه حسن و ماه علی علیهم‌السلام و ماه شب‌های قدر. و خدا هم که افضل کریمان است بساط و سماط کرامت گسترده است و به غیر از نماز و روزه و ذکر و ندبه و کار و تلاش و سایر حسنات، به آرمیدن و استراحت میهمانانش هم جایزه می‌دهد. دل را رقیق و ‌اشک را بی‌اختیار می‌کند. گناهان بزرگ را می‌شوید و جان را پالوده(3) می‌سازد. طعم ماهش ‌ترش و شیرین است و دلچسب. سحرش مملو از ‌اشک شوق و افطارش مالامال از ‌اشک پیروزی است. نمی‌شود این ماه را چشید و چشمی ‌تر نکرد. رقت قلبی کودکانه می‌آورد و اندرونی می‌سازد که می‌شود نور معرفت در آن بینی. عیش عاشقانه همین است و بزم عارفانه همین. و‌ تربیت رمضانی همین.

همین‌ تربیت رمضانی است که مردم ایران را سرآمد کرده و در جهان‌نمایان نموده است و تمجید ملت ایران، ناسیونالیسم کور نیست. یادآوری حقیقتی بر مبنای واقعیت است. فضلی است که خدادادی است و کرامتی که نتیجه مجاهدت مردمان است.

تکبیری که این مردم، در وحشتکده پهلوی کشیدند کار کمی ‌نبود و قیام لله‌شان در ظلمات قرن بیستم که به ثمر نشست، نتیجه ایمانی بود که روح خدا در کالبد اینان دمیده بود. جهان می‌بیند که هر حادثه مهیب، یک موج جدید از مجاهدان این سرزمین را سرآمد می‌کند. مردمان همیشه در صحنه، انقلابیون، رزمندگان دفاع مقدس، عالمانِ حافظ مرزهای عقیده و ایمان، دانشمندان هسته‌ای و ژنتیک، مدافعان حرم، سربازان وطن، آتش نشانان فداکار، پاسداران غول‌کُش، مدافعان سلامت و امروز نیز آحاد مردان و زنان مجاهدی که کمک مؤمنانه و همدلانه را معنی می‌کنند. تا باد چنین بادا که جهان متحیر‌ تربیت‌یافتگان مکتب رمضانی ایرانیان باشند. 

ما مکتب رمضان داریم و غربیان، مکتب لیبرال سرمایه‌داری دارند که با تبلیغات رسانه‌ای و تلاش غربزدگان نفوذی و با امثال اسناد2030 به دنبال تحمیل آن بی‌فرهنگی به مردم بافرهنگ ایران هستند. سندی که ‌تربیت‌شدگانش آموخته‌اند در میانه بحران، باید سالمندان را به دست مرگ بسپارند و ماسک اکسیژن به بیمار سندروم داون ندهند.

اصلاً رمز وفور اختلاس، احتکار، دلالی، رانت‌خواری، زمین‌خواری و... در میان برخی مسئولین غربزده و آقازاده‌ها، و کلاً فساد، تنها در پول و زمینی که برخی دولتمردان فرمایش می‌کنند نیست، ریشه را باید در مکتبی جست که ادبیات ‌ترامپ و رفتار ملکه و خبث صهیونی و توجیهات غربزدگان از آن درآمده است. مکتبی که مردمش در بحران‌ها برای حفظ جان خود یا غارت فروشگاه‌ها، با نان، اسلحه می‌خرند و به برکت دموکراسی می‌توانند تابوتشان را خود انتخاب کنند. و دولتمردانشان نیز مثل یک جنتلمن، هواپیما قاپی کنند و نیز برای مردم بینوای خود نسخه خوردن و تزریق مواد ضدعفونی می‌پیچند. در این مکتب، کیف‌قاپ، هواپیماقاپ می‌شود.
خدا نیامرزد آنها که غرب را در همه چیزش الگوی ما معرفی کردند و از فرق سر تا نوک پا به‌دنبال غربی کردن مردم خود بودند، بدون آنکه خود و خانواده‌شان از نظم و انضباط، پرکاری، ‌ترجیح دادن منافع ملی به منافع شخصی و خانوادگی و سرسختی آنها در دفاع از منافع ملی و پاسخگویی به قانون الگو بگیرند.

غربزدگانِ بدبختی که با عبارات «لشکر قابلمه به دست» و «نذری خور» و... ملت خود را تحقیر کردند و تکنولوژی و بی‌فرهنگی غربی را تبلیغ و‌ ترویج کردند تنها برای توجیه خفت و خواری خودشان بود که به‌دنبال «وارد کردن مدیر خارجی» 
و تحمیل قراردادهای «تقریباً هیچ» و تابعیت دوگانه و وطن‌فروشانه خود و نزدیکانشان بودند وگرنه صف گرسنگان در سوئیس که بانک جهان است و صف‌های کیلومتری اعیان آمریکایی با ماشین‌های میلیاردی برای دریافت چندکیلو گوشت، و پزشکان و پرستارانی که نایلون زباله به تن کرده‌اند یا پرونده عینک‌های آلوده‌ای که قاتل پزشکان انگلیسی شده یا بیماران و اجساد رهاشده مردگان در پانسیون‌ها و خیابان‌ها و... واقعیت‌های تاریخی است که بشر امروز فرصت دیدنش را بدون هرگونه دوز و دروغ و روتوش غربزدگان نفوذی دارد. 

مردم ایران سربلند حادثه‌هاست. بی‌رحمی ‌دشمنان و بی‌تدبیری مدعیان و خیانت نفوذی‌ها و کوران مشکلات، هیچ‌کدام حریف اراده آنان نیست. ایمانشان به خدا و چشمشان به آسمان و سرشان مشغول کار و دل‌هاشان به هم گرم است. فواید نظام‌ تربیتی ماه رمضان، فراتر از اینهاست. منظم کردن روزگار انسان و برگرداندن رسم معمول و معیوب زنده‌ مانی، به سبک مطلوب زندگانی، ابتدای راه است. مردم از مکتب رمضان مقاومت آموخته‌اند و صبر و سعه صدر را. ایثار را روزه به آنان آموخته و گرسنگی و پرهیز، عزت نفسشان داده است و این عزت را صادر کرده‌اند. ملت مقاوم یمن به یُمن مقاومت خود قارون سعودی را به غلط کردن انداخته و لبنان قهرمان با خنجر مقاومت، صهیون وحشی را کنترل کرده و سوریه نیز مقاومتش تاریخی شده و عراق نیز به فضل خدا دوران سیاه تکفیری‌ها را پشت‌سرخواهد گذاشت و دیر نخواهد بود که جهان طعم زندگی واقعی را بچشد.

و در این دوران نهایی و اثرگذار، محوریت انقلاب اسلامی است که نظم فرانو مهدوی را مهیا نموده و جهان را به سمت امن و امان و صلح و ثبات پیش می‌برد. دورانی که مستکبران یا باید صدای شکستن استخوان‌های خود را زیر پای مجاهدانِ مستضعف بشنوند و یا به حکمرانی بندگان صالح خدا گردن نهند و پذیرای عدل و حق باشند و جبران گذشته کنند، یا تاوان بدهند. کرونا اگرچه بهانه‌ای بود تا دنیای منحط پست مدرن، خود را از زحمت فقرا و سالمندان و مخالفانش برهاند ولی در اصل جلوه‌ای شد از قدرت خدا.

اگر خدا نمرود را با مگسی از پا درآورد، این‌بار دنیای استکبار و مدعی غرب را با تمام هیمنه‌اش به وسیله ویروسی که ده‌ها هزار آن از سرسوزن کوچک‌تر است به زمین خواهد کوبید و مستضعفین و محرومان را به سیادت عالم و امت ایران را به آرزوهای بزرگ والهی‌اش خواهد رساند. ان‌شاءالله.

 

 

فرصت ها و بایدهای مجلس یازدهم

سید عبدالله متولیان در جوان نوشت:

مجلس یازدهم شاید یکی از پرزحمت‌ترین مجالس پس از انقلاب باشد. برخی از این چالش‌ها عبارت است از: 
۱ - انتظارات عمومی مردم از مجلس جدید، برای چاره‌جویی و برون رفت از بن‌بست‌های اقتصادی، معیشتی و سیاسی کشور. ۲ - اکثریت انقلابی، مجلس را در برابر آزمونی بزرگ قرار داده و انتظار به حق مردم و نظام این است که رفتاری مانند نهاد‌های انقلابی در برخورد با مشکلات کشور داشته باشند. ۳ - تأثیر پذیری از مطالبه سازی مردمی و گم شدن خطوط راهبردی مجلس. ۴ - تجربه جوان گرایی مجلس که اگر درست مدیریت نشود ممکن است به جای فرصت آفرینی، تهدیدزا باشد. ۵ - یکدست بودن مجلس، ممکن است سبب ظهور و بروز منازعات درون حزبی و موجب تشدید روحیه ناامیدی و یأس در مردم شود. ۶ - ورود مجلس به مسائل حاشیه‌ای و غیرضروری. ۷ - خط نفوذ با هدف دوقطبی سازی‌های کاذب و وحدت‌شکن. ۸ - تلاش برای دمیدن در کوره خط تقابل مجلس و قوه مجریه. ۹ - شرایط ویژه و استثنایی داخلی و بین‌المللی در فضای پساکرونا، پسابرجام، پساغربگرایی و... ۱۰ - نطق‌های هیجانی و دوقطبی‌ساز احتمالی نمایندگان متأثر از روحیه جوانی آنان.
مجلس یازدهم می‌تواند و باید با تکیه بر فرصت‌های طلایی مشتمل بر «اکثریت انقلابی»، «حضور قابل توجه جوانان مؤمن، انقلابی و باانگیزه در میدان قانون‌گذاری»، «فضای مطالبه گری عمومی جامعه و حمایت مردمی»، «هماهنگی کامل نهاد‌های حاکمیتی کشوری و لشکری با مجلس»، «کسب رأی اکثریت در مقیاس میزان مشارکت مردمی»، «تغییر ترکیب ۸۰ درصدی نمایندگان»، «حضور چهره‌های انقلابی و دوران دفاع مقدس و پررنگ بودن روحیه انقلابی»، «حضور چهره‌های خوش نام و باسابقه»، «حمایت‌های وحدت بخش و راهبردی مقام معظم رهبری» و... و با ایجاد‌ساز و کار لازم جهت اتخاذ روش‌ها و راه‌کار‌های مناسب، در حوزه‌های «فرهنگی»، «سبک زندگی»، «فضای پرچالش و پرمشکل مجازی»، «فضای آموزش عالی»، «اقتصادی» و... چالش‌های موجود را به خط شکنی در میدان خدمت و ریل گذاری برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل کند که به برخی از آن‌ها به اجمال اشاره می‌شود:
۱ - تلاش برای ترمیم حرمت و جایگاه مجلس و جلوگیری از ورود نمایندگان به مسیر اشرافی‌گری و مسائل فسادزای پولی و... ۲ - تقویت حفاظت اطلاعات قوه مقننه و صیانت از جایگاه مجلس و نمایندگان. ۳ - جلوگیری از تشکیل قارچ گونه فراکسیون‌ها که به سلامت و کارآمدی مجلس لطمه می‌زند. ٤ - تلاش برای رفع موانع کسب و کار عمومی و تصویب قوانین لازم برای توسعه کسب و کار به‌ویژه در فضای جدید مجازی. ۵ - تمرکز بر مسائل اقتصادی و معیشتی مردم. ۶ - دقت در انتخاب هیئت رئیسه و جلوگیری از تندروی و میدان داری افراد حاشیه‌ساز و وحدت شکن در هیئت رئیسه. ۷ - طراحی و به‌کارگیری روش‌های مؤثر برای جلوگیری از ورود نمایندگان به فضا‌های فساد اقتصادی. ۹ - طراحی هوشمندانه جهت استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه ملی برای مدیریت مطالبات مردم و جلوگیری از شکل گیری فضای تصاعدی شدن مطالبات. ۱۰ - تلاش برای ترمیم روحیه، ایمان، باور‌ها و اعتماد آسیب دیده مردم. ۱۱ - اجتناب جدی نمایندگان از نطق‌های جنجالی و حاشیه‌ساز و ورود به چالش‌های هزینه‌ساز برای مجلس و نظام. ۱۲ - توجه ویژه به چرخه نخبگانی در کشور ۱۳ - تشکیل کارگروه ویژه برای تحقق بیانیه گام دوم و ظهور قانونمند و حداکثری جوانان انقلابی در عرصه‌های مدیریتی کشور. ۱۴ - کارویژه برای تغییر روش‌های بودجه ریزی سال ۱۴۰۰ منطبق با سیاست‌های کلی نظام. ۱۵ - برنامه ریزی جامع برای رفع اتهام هدفمند و ناروای ناکارآمدی نظام اسلامی و اثبات قدرت و کارآمدی نظام دینی. ۱۶ - برنامه ریزی برای جلوگیری از مدیریت مجلس توسط احزاب سیاسی، افراد فضای مجازی و... ۱۷ - تلاش برای گفتمان سازی سالم در سطح جامعه. ۱۸ - پرهیز جدی از ورود مجلس و نمایندگان در مناقشات درون حزبی که آثار مخرب در بین مردم به جا گذاشته و مسیر اعتمادسازی را تخریب می‌کند. ۱۹ - ایجاد‌ساز و کار لازم برای تشکیل کارگروه ریش سفیدان مجلس با هدف بررسی و حل مشکلات دوقطبی‌ساز احتمالی بین نمایندگان و جلوگیری از انتقال اختلافات احتمالی به بیرون و سطح جامعه. ۲۰ - تلاش برای ریل گذاری تفکر انقلابی عقلانی و تحرک جهادی. ۲۱ - تشکیل اتاق‌های فکر قوی با مشارکت جامعه نخبگانی کشور و تقویت پیوند مجلس با متخصصان و جامعه نخبگانی کشور. ۲۲ - برنامه ریزی جهت تمرکز بر اصلاح فوری قوانین در راستای حل مشکلات معیشتی مردم و اشتغال‌زایی. ۲۳ - تقویت خط همکاری مجلس با سایر قوای کشوری و لشکری با هدف سرعت بخشی به اجرای قوانین در دستگاه‌های اجرایی. ۲٤ - تلاش مضاعف برای اصلاح فوری سیستم پرمانع دیوان‌سالار کشور به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع پویایی و تحرک انقلابی اجرای امور. ۲۵ - توجه ویژه به مسائل و مشکلات و موانع تشکیل و تقویت بنیان خانواده. ۲۶ - توجه جهادی به موضوع کلیدی تأمین مسکن به‌عنوان جدی‌ترین دغدغه مردم و بزرگ‌ترین مانع توسعه یافتگی در کشور. ۲۷ - تلاش مجدانه برای ترمیم آسیب‌های روحی، روانی، اعتقادی و ایمانی مردم ناشی از غربگدایی و بی توجهی به ظرفیت‌های داخلی. ۲۸ - اصلاح و تصویب قوانین مرتبط با رفع موانع توسعه کسب و کار‌های کوچک و مولد. ۲۹ - برنامه ریزی برای برون رفت از سرطان وابستگی و اتکای بودجه به نفت و خام فروشی. ۳۰ - تلاش جهادی برای تدوین قوانین مبتنی بر عدالت اجتماعی که در سال‌های گذشته بر اثر تبعیت از نظام فاسد و ناکارآمد لیبرال سرمایه داری غربی به شدت آسیب دیده است. ۳۱ - بررسی و اصلاح فوری نظام پرداخت حقوق و مزایا مبتنی بر کاهش فاصله طبقاتی رشد یافته در کشور منبعث از الگو‌های غلط لیبرالیستی. ۳۲ - تشکیل کارگروه فراقوه‌ای برای اصلاح نظام جامع و کلان اقتصادی و کلیه زیرنظام‌های آن بر اساس فرهنگ ملی و ظرفیت‌های داخلی. ۳۳ - ورود مؤثر و فوری مجلس برای کندن دندان لق غربگدایی در کشور و اصلاح رویکرد سیاست خارجی و شیوه تعامل صحیح با جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای بر اساس قانون اساسی و اصول عزت، حکمت و مصلحت. ۳٤ - تأکید بر اصلاح قوانین برای تحقق اقتصاد مقاومتی. ۳۵ - تمرکز مجلس بر تولید محصولات داخلی و رفع موانع رونق و جهش تولید. ۳۶ - تلاش برای بازگرداندن و ترمیم سرمایه اجتماعی و بازگشت به شعار‌های عدالت‌خواهانه امام خمینی و مقام معظم رهبری. ۳۷ - برنامه ریزی فوری برای تدوین قوانین لازم جهت کنترل و مهار نقدینگی. ۳۹ - اصلاح و کارآمدتر کردن قوانین واردات و صادرات منطبق با رهنمود‌های رهبری. ٤۰ - تلاش مجلس برای گسترش، عمق بخشی، اثربخشی و کارآمدتر کردن ابعاد نظارتی مجلس. ٤۱ - تلاش برای رفع موانع قانونی جهت جلوگیری از خام فروشی و توسعه بخش‌های کشاورزی و معدنی کشور. ٤۲ - همکاری و هماهنگی با سایر قوا برای به صفر رساندن پدیده ویرانگر قاچاق در کشور. ٤۳ - افزایش نقش محوری مجلس برای تقویت ارزش پول ملی. ٤٤ - اصلاح فوری قوانین مالیاتی کشور به نفع نظام تولید و افزایش قدرت خرید مردم. ٤۵ - توسعه و گسترش همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با جامعه علمی و نخبگانی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بسیار بالای جامعه علمی کشور. مجلس یازدهم با «پرهیز از افتادن در گرداب روزمرگی»، «پرهیز از بازی‌ها و کشمکش‌های فرصت سوز حزبی»، «برنامه ریزی عاقلانه و به دور از القائات فریبنده بیرونی»، «پرهیز از نطق‌ها و مواضع هیجانی»، «تأکید بر فسادناپذیری و حفظ پاکدستی نمایندگان»، «تأکید بر حفظ و ارتقای وحدت ملی و انسجام اسلامی» و... می‌تواند نقش محوری و پررنگ در «ترمیم و اصلاح کاستی‌های قانونی»، «ترمیم و تقویت نظام‌های اجتماعی و تقویت فرهنگ ملی»، «سرعت بخشی به ضرباهنگ پیشرفت کشور»، «ارتقای غرور و عزت ملی»، «تقویت سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «تقویت نظام بنیادین خانواده» و... ایفا نماید.       تیغ کین بر فرق معجزه آفرینش کوروش شجاعی در خراسان نوشت:   قلم متبرک می‌شود به نام علی(ع)، زبان و دهان و کام جان متبرک می‌شود به نام علی(ع)، هر آینه عشق متجلی می‌شود به نام و یاد علی(ع)، هر غزلی را «بیت الغزلی» است و امیر مومنان علی(ع) بیت الغزل هستی، هر جانی را جانانی و جانان حضرت مصطفی، علی مرتضی است، هر مریدی را مرادی و مراد اولین گرونده به آیین پاک خاتم الانبیا، حبیب خداست. علی(ع) شاگرد ممتاز مکتب حضرت مصطفی، ابوتراب بعد از رسول اعظم، ازهد و اتقی، اعدل و اشجع، امیر بیان، سالار کلام و امیر مومنان است.   آن جان فدای رسول خدا در «لیلة المبیت» و «بدر» و «احد» و دیگر هنگامه ها، آن که به فرموده حبیب خدا ضربت «یوم الخندق» اش افضل از عبادت جن و انس است، همو که به اذن خدا و رسول در کعبه بر شانه پیامبر جا گرفت و «بت شکن» شد. خدایش در آیه مباهله «جان پیامبر» خواندش! و همان خدا، رسول اکرم پیامبر خاتم را وحی و «امر» فرمود به ابلاغ ولایت و وصایت امیرمومنان علی(ع) در غدیر خم. این علی(ع) که حیدر است و ابوتراب و مرتضی، شوی زهرای اطهر است و پسرعم، برادر و وصی حضرت مصطفی، نماد ایمان است و اخلاص و صدق و صفا، قرآن ناطق و ترجمان وحی خدا، اما قسم به خدا که خدا نیست و بنده خداست ولی بی گمان همچو معجزه پیامبران، او «معجزه آفرینش» است.   برای اثبات جایگاه و توان و قابلیت انسان از سوی حضرت رحمان که عبد صالح خدا می‌تواند با ایمان و علم و اخلاص و زهد و تقوا و حرکت بر مدار حق و حقیقت و برافراشتن پرچم حق طلبی و قسط و عدالت و مقابله با ظلم و فساد و جهالت و پیروی محض از خالق هستی و مریدی حضرت مصطفی، نمونه انسان کامل و نماد اتم انسانیت و عبودیت و آینه تمام نمای حق و حقیقت و جلوه صفات الهی باشد.   امیر مومنان، این بزرگ شده دامان حبیب خدا و شاگرد ممتاز مکتب اسلام ناب محمدی(ص) چنان زیست و ساده خورد و ساده پوشید و چنان ورع و زهد و تقوا و پارسایی ورزید و آن چنان عارفانه و عاشقانه به اقامه نماز و عدل و انصاف و دستگیری از مردمان و نوازش یتیمان همت گمارد و به گواه قرآن، به گاه رکوع نماز، انگشتری به سائل بخشید و آن چنان در طریق حق و عدالت و حاکمیت احکام الهی و تحقق اسلام ناب، تبیین آیین عبودیت و بندگی و روشن کردن مسیر تکامل و سعادت انسان کوشید که خدای ارحم الراحمین، مقام «ساقی کوثر» و «قسیم نار و جنت» اش عطا فرمود و قبول ولایتش را ضامن ایمان و رستگاری و اما برخی با «جان پیامبر» خاتم، پسر عم و برادر و وصی رسول اکرم چه‌ها کردند؟ و چه ظلم‌ها که نکردند؟!    برخی از سر عمد و عناد، برخی از سر حقد و حسادت، برخی از سر عقده گشایی و عداوت، برخی از سر کینه و حب ریاست، برخی از سر ناجوانمردی و پیمان شکنی و برخی از سر خشک مغزی و تحجر و جهالت در قالب «ناکثین» و «قاسطین» و «مارقین» خون حجت حق، ولی خدا و وصی رسول ا... را آن چنان در شیشه کردند و بر سینه قرآنی حضرت اش چنان فشردند که به گاه اصابت ضربت شمشیر کینه و جهالت بر فرق مبارکش در محراب عبادت، ندای پر «رمز و راز» امیرالمومنین در گوش جهان جاودانه شد و عشق و مودت امیر مومنان، این «معجزه آفرینش» همچنان و تا ابد، عشق و ایمان و عبودیت و کمال و سعادت می‌آفریند.    

آیا تقابل چین و آمریکا جدی است؟

حسن هانی زاده در آرمان نوشت:

اخیراجریان‌سازی‌های شدیدی از سوی تیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه دولت چین صورت گرفته. با توجه به اینکه چین نخستین کشوری بود که درگیر ویروس کرونا شد و توانست با ابتکار عمل بهداشتی و میدانی و اجتماعی در یک فرآیند زمانی کوتاه این ویروس را مهار بکند و با توجه به اینکه جمعیت چین بیش از یک میلیارد و سیصدمیلیون نفر است و کنترل کردن چنین ویروسی در این جمعیت گسترده نیازمند یک برنامه‌ریزی و مدیریت بحران کلان است که دولت چین ثابت کرد یک دولت کارآمد با مدیریت بحران بسیار بالایی است. برعکس آمریکا به رغم برخورداری از توان نظامی و قدرت اقتصادی بالا نتوانست در مقابل این ویروس یک اقدام جدی انجام دهد و دونالد ترامپ در برابر این پدیده و اپیدمی اجتماعی و بهداشتی مقاومت نکرد و درنتیجه شانس او برای پیروزی در انتخابات 2020 به شدت پایین آمده است.

لذا فرافکنی از سوی ترامپ علیه ایران و چین آغاز شد و به نظر می‌رسد وی برای پیروزی در انتخابات 2020 نیازمند یک برگ برنده است و این احتمال وجود دارد که از هم اکنون تا انتخابات ریاست جمهوری در حال زمینه‌سازی یک تقابل نظامی با چین باشد. فلذا سقوط قیمت نفت و آسیب دیدن همپیمانان آمریکا در حوزه نفتی موجب شده که اقتصاد آمریکا هم به شدت آسیب ببیند. از این رو، آمریکا و شخص دونالد ترامپ اعتقاد دارد اگر این وضعیت ادامه پیدا کند منجر به شکستش در انتخابات خواهد شد فلذا برای فرافکنی و توجه افکار عمومی نیازمند یک بحران فرامنطقه‌ای است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که درگیری بین چین و آمریکا به مرحله جدی رسیده و این احتمال وجود دارد که ظرف سه ماه آینده این درگیری آغاز شود.

هرچند ممکن است این درگیری به جنگ اتمی منجر نشود اما به هر حال جهان در آستانه رویارویی دو قدرت بزرگ جهانی آمریکا و چین است و اگر کشورهای بزرگ جهان و سازمان ملل به این مساله ورود پیدا کنند، این درگیری بسیار قوی خواهد بود و ممکن است از مرزهای یک منطقه خارج شود و به یک جنگ فراگیر جهانی تبدیل گردد. فلذا اکنون جهان نفس‌ها را در سینه حبس کرده و این امر نشان می‌دهد که دونالد ترامپ برای تقابل با چین برنامه‌ریزی کرده است.

طبیعی است که الان ایران خطر جدی برای آمریکا نیست. خطر جدی از نظر دونالد ترامپ، چین است که الان در حال بازسازی شرایط اقتصادی خود می‌باشد، برعکس آمریکا که در طول سه ماه گذشته هفت تریلیون دلار آسیب اقتصادی دیده و بیش از 30 میلیون نفر از نیروهایش کار خود را از دست داده‌اند. شرایطی که از جنگ دوم جهانی تاکنون برای آمریکا بی‌سابقه بوده است. الان آمریکا در شرایط اقتصادی و اجتماعی بسیار شکننده‌ای قرار دارد و به همین دلیل آمریکا الان درحال تحریک تایوان و در حال زمینه‌سازی و مشورت با کشورهای جنوب شرق آسیاست تا بتواند آسیب‌های اقتصادی و نظامی به چین وارد کند.

 

صلح خونین در افغانستان

محمدرضا ستاری در ابتکار نوشت:

سه مهاجم مسلح روز سه شنبه با حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل، 13 نوزاد را کشته و حداقل 15 نفر را نیز مجروح کردند. روز قبل از آن چهار انفجار در مناطق مختلف کابل چند غیر نظامی از جمله یک کودک را به شدت زخمی کرد. یک روز قبل یعنی یکشنبه نیز نیروهای طالبان با حمله به یک پست بازرسی در استان بلخ چهار نیروی امنیتی را کشته و هفت نفر دیگر را ربودند. در همین راستا دو روز پیش هم حمله انتحاری به یک مراسم خاکسپاری در شرق افغانستان دست کم 24 کشته و 68 زخمی بر جا گذاشت.

این اخبار تلخ تنها طی چند روز در افغانستان رخ داده و سوای خشونت‌هایی است که هر روز و هر شب جان غیرنظامیان این کشور را سال‌هاست تهدید می‌کند. چندی قبل در گفت‫و‫گویی با یک مهاجر افغانستانی صحنه‌ هولناک دیگری که معمولاً از فرط عادی شدن رسانه‌ای نمی‌شود برایم رقم خورد. او می‌گفت زمانی که مزار شریف را ترک کردم دخترم دو ساله بود و اکنون که هفت ساله شده، نتوانسته‌ام ببینمش. فرزند این مرد امسال به مدرسه رفته، اما یک روز صبح به همراه همکلاسی‌هایش شاهد بوده که طالبان سر معلم مدرسه را گوش تا گوش بریده است.‬‬

این اوضاع و شرایط دردناک در حالی همچنان در افغانستان ادامه دارد که چند ماهی است از توافق صلح میان آمریکا و طالبان می‌گذرد. توافقی که اعلام شد در سایه آن طالبان قول داده از شدت خشونت‌ها بکاهد و با سایر نیروهای افراطی در خاک افغانستان از جمله داعش مبارزه کند. در مقابل آمریکا نیز پس از 18 سال جنگ، طالبان را به عنوان یک نیروی رسمی در افغانستان پذیرفته و نقش این گروه را در آینده سیاسی این کشور به رسمیت شناخته است. هر چند در همان ابتدای توافق و در طول مذاکراتی که یک سال و نیم به طول انجامید، بسیاری از تحلیلگران این صلح را نشانه‌ای از تداوم خشونت‌ها در افغانستان می‌دانستند، اما کمتر کسی گمان می‌کرد که در سایه این صلح، به میزان ناامنی‌ها به این شدت افزوده شود. 

حالا در سایه این صلح خونین است که طالبان علی‫رغم آزادی تدریجی زندانی‌های خود، همچنان در برابر مذاکرات بین‌الافغانی مقاومت کرده و دیروز به صورت علنی اعلام کرده به واسطه شدت پیدا کردن عملیات نیروهای دولتی، آماده حملات متقابل است. در این شرایط دولت کابل علاوه بر معضلات امنیتی، اجتماعی و اقتصادی، درگیر یک روند فرسایشی سیاسی است.

از زمستان سال گذشته که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شده، شکاف سیاسی در این کشور آنچنان تعمیق یافته که اشرف‌‌غنی و عبدالله عبدالله هر کدام مراسم تحلیف جداگانه برگزار کرده و خود را رئیس‌جمهوری کشور می‌دانند.

گر چه گفته می‌شود این دو نهایتاً در سایه فشارها و اوضاع شکننده داخلی به توافق رسیده‌اند، اما شرایط امروز افغانستان بسیار شبیه اواسط دهه هفتاد خورشیدی است؛ جایی که با سقوط دولت نجیب در سایه منازعات دامنه دار میان گروه‌های مجاهدین، مسیر برای برپایی حکومت وحشت طالبان فراهم شد. امروز نیز طالبان با توجه به نفوذ و قدرتی که در افغانستان دارد در سایه این توافق صلح و مشروعیتی که از آن کسب کرده به راحتی قادر است بار دیگر تمامی کشور را بلعیده و به تداوم جنگ داخلی دامن بزند.‬

درواقع این صلح خونین علاوه بر اینکه برای کشورهای همسایه افغانستان لزوماً صلح محسوب نمی‌شود، در حالی دورنمایی از ادامه خشونت‌ها را به نمایش می‌گذارد که برای آمریکا این بی‌ثباتی و ناامنی می‌تواند وضعیتی مطلوب باشد.

درست مانند عراق که پس از اشغال آمریکا روی ثبات و آرامش ندیده، ادامه وضعیت کنونی در افغانستان نیز برگ برنده‌ای برای نیروهای خارجی به منظور ادامه حضورشان در منطقه و بهره‌برداری از شرایط است. به همین دلیل است که در سایه ضعف سیاسی و چالش‌های اساسی افغانستان که منازعات داخلی هر روز رنگی دیگر به خود می‌گیرد، نمی‌توان انتظار داشت این کشور با تداوم چنین وضعیتی حداقل تا سال‌های آینده روی آرامش به خود بگیرد. مسئله‌ای که علاوه بر پیامدهای آن برای افغانستان و منطقه، بار دیگر به ضرر غیر نظامیان و مردم زجر کشیده این کشور رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/ک

منبع: دانا

کلیدواژه: دونالد ترامپ برنامه ریزی امیر مومنان مجلس یازدهم حضرت مصطفی اصلاح فوری برخی از سر صلح خونین رفع موانع خشونت ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور

سید علی یزدی خواه نماینده مردم، تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی از تدوین نامه‌ای خطاب به وزیر کشور خبر داد که در آن به تصمیمات برای تقسیمات جدیدی کشوری و تعرض به یکپارچگی شهرستان ری اعتراض شده است.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، متن این نامه که به امضای جمعی از نمایندگان تهران رسیده به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر وحیدی

وزیر محترم کشور

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)؛ همانگونه که استحضار دارید، ملک ری یکی از کهن ترین شهرهای جهان با قدمت بیش از ۸ هزار سال بوده و شیخ البلاد و عروس جهان اسلام با هویت تاریخی، تمدنی و مذهبی خود با تعبیر زیبای رهبر فرزانه انقلاب به عنوان قبله تهران معرفی گردیده است.

پیرو اخبار واصله در خصوص طرح تشکیل استان های تهران غربی و شرقی، تاکید می گردد طرح مذکور به هیچ وجه نباید منجر به جابجایی محدوده جغرافیایی فعلی شهرستان ری و بخش های پنجگانه ... ری گردد.

هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده سیاسی کنونی، علاوه بر صدمه به هویت و تاریخ این شهرستان، خسارات جبران ناپذیری بر سرمایه های مادی و معنوی مردم ولایت مدار شهرستان ری وارد و موجبات اعتراض شدید اهالی و ساکنین را فراهم می آورد.

لذا تقاضامند است دستور فرمائید از هرگونه تغییر و جابجایی در محدوده جغرافیایی شهرستان ری احتراز و قبله تهران بدون کوچکترین خدشه و به صورت یکپارچه در حریم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) حفظ گردد و جزیی از استان تهران مرکزی باقی بماند.

بدیهی است با توجه به مطالبات مردمی جهت تحقق این مهم، از همه اختیارات و ظرفیت های قانونی مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده خواهد گردید.

tags # مجلس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • فیلم/ بمباران خونین شب گذشته در رفح
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند