Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن میرجانی گفت: هدایت فاضلاب‌ها به قنوات از روی ناآگاهی جامعه محلی رخ داده و تنها مختص اردکان نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محسن میرجانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در واکنش به هدایت فاضلاب‌ها به قنوات و فرونشست زمین و رخ دادن انفجار در قنوات بافت تاریخی اردکان گفت: این موضوع مختص اردکان نیست و کل استان از جمله بافت تاریخی شهر جهانی یزد، بافت تاریخی میبد و مهریز نیز با همین مشکل مواجه است و وقوع چنین اتفاقاتی بیشتر ما را متوجه این مشکل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هدایت فاضلاب به قنوات از روی ناآگاهی و جهل جامعه محلی رخ داده است و متاسفانه با خشک شدن قنات‌ها در طی سالیان گذشته با این طرز تفکر که مسیر عبوری دارند حتی برخی فاضلاب‌های صنعتی نیز به مجموعه قنات‌ها هدایت شدند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان عنوان کرد: پیش از این شفافیت آب موجب می‌شد که دیوار و بدنه قنات‌ها آب را جذب کنند و دادو ستد بین آب و خاک صورت گیرد اما وجود مواد شیمیایی در فاضلاب‌ها و ماندگاری شدید آنها، پوسته و روزنه دیوارهای قنات را کور کرده بافت خاک را خورده و تهی می‌کند و در نهایت موجب فرونشست و تخریب نه تنها باقت تاریخی بلکه بافت مدرن شود چرا که رشته قنات‌، مادر چاه، سرشاخه، کج راه و بخش‌های مختلف دیگر دارد که تحت تاثیر قرار گرفتن آنها بافت مدرن و سنتی نمی‌شناسد.

میرجانی افزود: تاکنون چندین جلسه برای بررسی هدایت فاضلاب به قنوات انجام گرفته است و حتی در کمیته سلامت شهرستان نیز این موضوع مطرح شد که در آن هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه انجام گرفت و هفته آینده نیز شورای سلامت در این خصوص تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شده اکیپ مقنی در این زمینه اقدام کند و برای حفر چاه جذبی جانمایی انجام داده و اتصال فاضلاب به پایاب قنات را قطع کند همچنین با شهرداری هماهنگی صورت گرفته است تا فاضلاب‌های انباشته در پایاب قنات تخلیه شود.

میرجانی تصریح کرد: تصمیم داریم با حکم قضایی و دادستان طی 15 روز تا یک ماه اطلاع رسانی در جامعه محلی صورت گیرد و طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی مبنی بر منع آلودگی آب‌های زیرزمینی افرادی که اقدام به هدایت فاضلاب به قنوات می‌کنند با آنها برخورد شده و 6 ماه تا سه سال حبس برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام برخی در هدایت فاضلاب به قنوات به ضرر چند صدبرابری برای خودشان منتهی می‌شود، گفت: احداث شبکه فاضلاب در بافت تاریخی یزد و اردکان به دلیل مداخله مخرب 100 درصدی که می‌توانست برای این بافت به همراه داشته باشد صورت نگرفت و در حال حاضر حفر چاه جذبی به عنوان راهکار تعیین شده است و راهکارهایی از جمله ایجاد مخازن زیرزمینی نیز از دیگر مواردی است که باید سنجیده شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان عنوان کرد: اگر بخواهیم به بافت تاریخی به عنوان فرصت نگاه کنیم باید همه جنبه‌های آن را ببینیم و فقط به جنبه ظاهری و زیبایی آن نپردازیم و به زیرساخت بافت تاریخی اهمیت داده و برنامه‌های برای حفظ این بافت داشته باشیم و تنها ادعا نداشته باشیم که بیشترین بافت تاریخی جهان را داریم اما آن را رها کنیم باید به مسائل پیرامونی آن نیزبپردازیم تا فرصت بافت تاریخی به تهدید تبدیل نشود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: بافت تاریخی فاضلاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۹۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر

شهردار بوشهر از توسعه زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی بافت تاریخی بوشهر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

حسین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، بافت تاریخی بوشهر با قدمت بیش از 2 قرن را از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهر دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با مساحت 38 هکتار شامل 4 محله شنبدی، کوتی، دهدشتی و بهبهانی است که ساختمان‌های آنها با معماری زیبا ظرفیت مهمی برای گردشگری فراهم کرده است.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در این بافت بیش از 900 ساختمان وجود دارد گفت: بوشهر در دوران قاجار مهم‌ترین بندر تجاری ایران به شمار می‌رفت و بافت بوشهر مرکز فعالیت مشروطه‌خواهان بوشهری بود و یک ساختمان نیز به این نام وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بیش از 10 درصد ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است، یادآور شد: 90 ساختمان و بنای تاریخی در بافت تاریخی بوشهر در آثار ملی به ثبت رسیده که نشان از جایگاه ویژه آن است.

وی مرمت و بازسازی خانه مشروطه در بافت بوشهر را یکی از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و 120 سال قدمت دارد و برای مرمت آن 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار بوشهر تکمیل مرمت ساختمان تاریخی بیلیارد را از دیگر طرح‌ها در بافت تاریخی بوشهر اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل گذر و روشنایی این بافت طرح‌های لازم تدوین شده و در حال اجراست و در مجموع امسال 20 میلیارد تومان در بافت بوشهر هزینه می‌شود.

وی توجه به بازآفرینی این بافت تاریخی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: استقرار شهرداری در بافت تاریخی بوشهر مورد توجه شورای شهر بوشهر قرار گرفته است که با تحقق این مهم طرح‌های مورد نظر عمرانی و زیرساختی توسعه می‌یابد.

حیدری با اشاره به بازسازی برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر گفت: امسال برای نوسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی این بافت 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • بازسازی بافت تاریخی شهرکرمان نیازمند طرحی کارشناسی و آینده نگراست
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر