Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:18:24 GMT

طرح مالچ‌پاشی زیستی در دستور کار مسوولان میبد قرار گرفت

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۳۵۸۶

طرح مالچ‌پاشی زیستی در دستور کار مسوولان میبد قرار گرفت

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار میبد روز پنجشنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: این طرح تحقیقاتی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور انجام شده و با نتایجی که داشته در استان یزد و در میبد به صورت آزمایشی اجرا می‌گردد تا با توجه به شرایط آب و هوایی در صورت مثبت بودن در سطح گسترده‌تری اجرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرزین خادمی با اشاره به اینکه مالچ به صورت‌های سنگریزه‌ای ، قیری و یا  زیستی است که برای جلوگیری  از بلند شدن گرد و غبار در هنگام وزیدن باد شدید بر روی خاک پاشیده می‌شود ادامه داد: مالچ زیستی فراوری شده از آب و مواد بیولوژیکی است و خاصیت کودی برای درختان نیز می‌تواند داشته‌باشد.

وی افزود: طرح یاد شده از طریق نصب مخزن‌های آب سه هزار لیتری  که موادی به آن افزوده و فرآوری می‌شود در نقاط تعیین شده و پاشیدن مواد بر روی خاک‌های منطقه و سپس اندازه گیری تاثیر مواد اجرا می‌گردد.  

وی ادامه اظهار داشت : در این ارتباط با حضور هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور و مسوولان محیط زیست از  کمربند غربی میبد ، چند کارخانه کاشی و مرکز تحقیقات ژنتیک بازدید شد و نصب مخازن و کمک گرفتن از امکانات کارخانجات برای تولید مواد مورد بررسی قرار گرفت.  

این مسئول تصریح کرد: همیشه آمدن گرد و خاک به خصوص در کمربند غربی ، حجت آباد و مناطق  قرار گرفته در مسیر کانال باد تصافات زنجیره‌ای را موجب می‌شود ، همچنین ریزگردها را تا کیلومتر ها انتقال میدهد و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: بر این اساس برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکلات پیگری‌هایی توسط فرماندار با رفتن فرماندار به تهران انجام گرفت و به دنبال آن  انشاءالله اجرای این طرح که در ابتدا به صورت آزمایشی است با همکاری فرمانداری ، دانشگاه میبد ، مرکز تحقیقات  ژنتیک و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور پیگیری می‌شود و نتایج خوبی از آن به دست می‌آید.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری کشور هم گفت: طرح تثبیت خاک برای مهار گرد و غبار توسط ستاد حفاظت محیط زیست و ستاد ملی گرد و غبار برای  ارزیابی تثبیت کننده‌ها و مالچ‌های غیر نفتی انجام می‌شود تا در صورت به صرفه بودن و کارایی داشتن جایگزین  تثبیت کننده‌های نفتی برای استفاده در بعضی از مناطق شوند.

فاطمه تنابنده افزود: از آنجا که بخش غربی استان یزد در منطقه میبد با قرار گرفتن در کانال باد دچار فرسایش بادی شده و زمین‌ها نیز مستعد ایجاد گرد و غبار هستند و مشکلاتی را به وجود آورده‌اند منطقه کمربند غربی شهر میبد برای تست تثبیت کننده‌های در نظر گرفته شده‌است.

وی از جمله این تثبیت کننده ها را یک مورد مرتبط به پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ذکر کرد که یک تثبیت کننده زیستی و بیولوژیک و سازگار با محیط زیست است و تست‌های اولیه آن مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و قرار است تست میدانی آن نیز در منطقه میبد با همکاری دانشگاه یزد انجام شود.

مجری طرح تثبیت گرد و غبار در ادامه گفت:استفاده از تثبیت کننده زیستی یاد شده در یک منطقه برداشت در کمربند غربی به عنوان تست اصلی و دیگری در منطقه ماسه بادی به صورت آزمایشی انجام می‌شود و در صورت حواب‌دهی به صورت گسترده تر با توجه به ساختار ، صنایع ، امکانات و پتانسیل مناطق و شرایط موجود مورد استفاده قرار خواهدگرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به اینکه  در این ارتباط یک سری بازدید و یک نشست هم اندیشی برای اجرای این طرح انجام شده‌است، از همکاری مسوولان میبد در بازدید و بررسی‌های میدانی برای اجرای آزمایشی طرح قدردانی کرد.

کانال باد میبد یکی از ۱۹ کانال بحرانی کشور و به وسعت ۱۷ هزار هکتار است ، در سال ۸۵  دو هزار هکتار از این اراضی که در حوزه آبخیزداری قرار دارد ، نهال‌کاری شده‌است.

مرکز شهرستان ۱۰۵هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

برچسب‌ها میبد سازمان حفاظت محیط زیست یزد زیست فناوری مالچ پاشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میبد سازمان حفاظت محیط زیست یزد زیست فناوری مالچ پاشی میبد سازمان حفاظت محیط زیست یزد زیست فناوری مالچ پاشی تثبیت کننده ها کمربند غربی گرد و غبار محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۳۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو

در گذشته که به روش‌های سنتی سم‌پاشی مزارع انجام می‌گرفت، مشکلات فراوانی گریبان‌گیر کشاورزان بود. به عنوان مثال در روشی که توسط سم‌پاش عملیات محلول پاشی انجام می‌شد، به دلیل تماس مستقیم با سم، سلامتی این افراد بسیار به خطر می افتاد و پس از مدتی مجبور به رها کردن کار خود می‌شدند و یا در روش دیگر که از تراکتورها استفاده می‌شد، 20 تا 30 درصد محصول زیر چرخ های تراکتور آسیب می‌دید و به کشاورز ضرر وارد می‌کرد، که در بسیاری از موارد کشاورز از محلول پاشی و سم پاشی مزرعه منصرف می‌شد.‬

‫اما یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه شریف با ساخت پهپاد محلول پاش کشاورزی توانسته این مشکلات را برطرف کند، به طوری که این پهپادها می‌توانند با محلول پاشی مزارع با سرعت و دقت بالا و هزینه کم و همچنین به حفظ سلامت نیروی انسانی در امر سم پاشی کمک کنند.‬

این پهپاد که ۲۵ درصد از نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است، دارای ویژگی‌هایی است که در نمونه های مشابه خارجی آن وجود ندارد.

امین طلائی‌زاده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در توضیح پهپادهای کشاورزی تولیدی شرکت گفت: پهپاد کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی است که می‌تواند با کاهش هزینه در امور سم‌پاشی و کاشت از آن استفاده کرد؛ این پهپادها توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت کش‌های محصولات کشاورزی را با ظرفیت‌های 10 و 20 لیتری دارند.‬ تاکنون تکنولوژی ساخت این پهپاد تنها در انحصار کشور آمریکا بوده و ایران به عنوان دومین کشور ارائه دهنده این تکنولوژی در حال عرضه این محصول است. البته ماژول ارائه شده توسط این شرکت از تکنولوژی و هوشمندی بیشتری نسبت به نمونه آمریکایی برخوردار است.

او با اشاره به اینکه در فصل‌های گرم سال در شهرهای جنوبی کشور به علت اینکه تبخیر محلول زیاد است امکان محلول‌پاشی در طول روز وجود ندارد؛ ادامه داد: این پرنده می‌تواند به راحتی در شب عملیات سمپاشی را انجام دهد و دوم اینکه می‌تواند سمپاشی را با سرعت حرکت خود تنظیم کند و این باعث می‌شود که محلول‌پاشی به صورت یکنواخت در تمام زمین اتفاق بیفتد.

‫وی در ادامه افزود: این پهپادها دارای سرعت و قدرت بالایی هستند به طوری که با پاشش یکنواخت روی کل زمین قادرند با 10 لیتر محلول هر هکتار را محلول پاشی کنند؛ همچنین سرعت کار در مقایسه با روش سنتی 10 برابر افزایش می یابد، مثلا در روش سنتی حداکثر تا 5 هکتار را می‌توان در روز محلول پاشی کرد اما با استفاده از این پهپادها تا 50 هکتار در روز قابل محلول پاشی است؛ این سرعت پاشش به مبارزه با آفات و بیماری ها در زمان طلایی کمک به سزایی می‌کند.‬

‫طلایی در ادامه با اشاره به اینکه این پهپادها کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف آب و سم می‌کنند، خاطرنشان کرد: 98 درصد در مصرف آب و 30 در صد در مصرف سم صرفه جویی می‌شود. این پهپادها به صورت خودکار با سامانه‌های ماهواره ای حرکت می‌کنند و همه نقاط زمین را بطور یکنواخت پوشش می‌دهند و هیچ نقطه‌ای چند بار سم‌پاشی نمی‌شود و از دست نمی‌رود. در این پهپادها میزان پاشش با سرعت پهپاد تنظیم می‌شود که این امر باعث یکنواختی توزیع سم در هر هکتار می‌شود.‬

‫مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه این پهپاد بومی سازی شده، همتراز پهپادهای خارجی است افزود: پهپاد بومی سازی شده ۲۵ درصد از نمونه خارجی ارزان‌تر است و با تولید هر پهپاد می توان از خروج ارز ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار ارز جلوگیری کرد؛ ضمن این که باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود. عمده استفاده از این پهپادها در استان‌های خوزستان و فارس است.‬

‫وی در پایان گفت: متد ما «بچ پروداکت» است، به این معنا که باتوجه به نیاز مشتری مدل خاصی طراحی می‌شود. حتی ویژگی گرده افشانی که در نمونه‌های خارجی این محصول وجود ندارد در نمونه داخلی دیده می‌شود و با توجه به نیاز مشتری روی پهپاد این قابلیت قرار می‌گیرد.‬

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید
  • عملیات سم‌پاشی علیه حشره ناقل مالاریا در سیب و سوران آغاز شد
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • جمع آوری ۳ میلیارد ریال درجشن گلریزان میبد
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • حمایت دانشجویان و استادان دانشگاه میبد از ملت مظلوم غزه