Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-28@23:17:06 GMT

انحصار در عرضه و رشد قیمت دلار، عامل گرانی سکه

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۳۸۵۹

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، میثم رادپور در خصوص شرایط ایجاد شده در این بازارها ضمن مخالفت با مقصر دانستن بانک ها به عنوان خزانه سکه در بازار گواهی سپرده کالایی و حتی خود بورس به عنوان یک بستر معاملاتی گفت: در بازار سکه یک دلیل پایه ای برای بروز حباب قیمتی داریم که اوضاع را مستعد رشد قیمت ها می کند؛ آن هم وجود انحصار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه سکه یک کالای انحصاری بوده و امکان ضرب آن تنها توسط بانک مرکزی وجود دارد و سایر افراد نه تنها مجوز ضرب ندارند، بلکه در صورت ضرب نیز مجرم شناخته می شوند. در این شرایط به دلیل اینکه تعداد سکه موجود در کشور همواره ثابت است، تا زمانی که ضرب جدیدی صورت نگیرد، با کوچکترین تحریکی رشد تقاضا موجب افزایش قیمت می شود و در نتیجه قیمت از ارزش ذاتی آن فراتر می رود و به اصطلاح حباب قیمتی ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه در معاملات مربوط به شمش طلا حباب قیمتی شکل نمی گیرد، تصریح کرد: در بازار شمش به دلیل حضور تولیدکنندگان متعدد در صورت رشد تقاضا عرضه بی پاسخ نخواهد ماند. اما چرا باید برای سکه شاهد بروز حباب باشیم؛ در حالیکه سکه و شمش هر دو طلا هستند. اما محدودیت تولید در یک بخش موجب بروز حباب قیمتی در آن می شود و برای این کالای انحصاری بازار ابزاری ندارد که بتواند با افزایش عرضه به نیاز بازار پاسخ دهد. در نتیجه علاوه بر بازار نقدی، تقاضا برای معاملات دیگر این کالا همچون گواهی سپرده سکه و صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه سکه طلا نیز افزایش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان عامل دیگر گفت: طی ماه های اخیر با ورود نقدینگی سرگردان جامعه به بازار سرمایه شاهد رشد قیمت ها در بورس بوده ایم و با توجه به اینکه نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا نیز در بین نمادهای بورسی قابل معامله حضور دارند، مسلما بخشی از نقدینگی وارد شده به بازار به سمت این نمادها سوق پیدا کرده است و باز هم به دلیل محدودیت در بخش عرضه سکه فیزیکی از سوی بانک مرکزی، اوراق مبتنی بر سکه نیز با رشد تقاضا مواجه می شوند.

رادپور با اشاره به اینکه سرمایه گذاری روی سکه طلا در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است، گفت: معامله گران می توانند به صورت مستقیم گواهی سپرده سکه را خریداری کرده و یا واحدهای سرمایه گذاری 4 صندوق فعال در بازار طلا را معامله می کنند که در این حالت سرمایه گذاری غیرمستقیم کرده اند. چرا که طبق اساسنامه این صندوق ها عمده منابع موجود در آنها به بازار گواهی سپرده سکه طلا اختصاص دارد. در نتیجه برخی از سرمایه گذاران به ویژه افراد حرفه ای برای بیمه سبد سرمایه گذاری خود در بازار سهام، بخشی از سرمایه خود را به این دو ابزار مالی اختصاص می دهند تا از نوسانات بازار طلا و ارز نیز بهره مند شوند که همین امر خود در رشد تقاضا در بازار موثر بوده است.

وی انتظارات تورمی حاکم بر اقتصاد کشور را نیز موثر دانست و گفت: در شرایطی که بهای دلار نیز با رشد مواجه می شود، مردم به سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه روی می آورند. اما این رشد تقاضا تا زمانی مشکل ساز نیست که عرضه متناسب با آن وجود داشته باشد. حال آنکه بانک مرکزی عرضه ای در بازار انجام نمی دهد و در مقابل ثبات عرضه، رشد تقاضا تعادل بازار را بر هم می زند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: مشکل دیگری که در این میان بازار را ملتهب کرده، عدم صدور مجزوز افزایش ظرفیت بانک های خزانه در بازار گواهی سپرده سکه از سوی سازمان بورس است. 

وی با بیان اینکه بانک مرکزی انگیزه ای برای ضرب و عرضه سکه را در بازار ندارد، اظهار کرد: اگر در هر بخشی اعم از عرضه بانک مرکزی، رفع انحصار از ضرب سکه برای تولیدکنندگان شمش طلا و ایجاد ظرفیت جدید در خزانه بانک ها اختلال و محدودیتی باشد، شکل گیری حباب حتمی خواهد بود و این حرف غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است که برخی با متهم کردن بانک های خزانه گواهی سپرده سکه و یا بورس کالا به عنوان یک بستر معاملاتی و سازوکار شفاف، مطرح می کنند. چراکه مشکل ایجاد این اختلاف قیمت کاملا پایه ای بوده و با رفع این محدودیت ها و همزمان صدور مجوزهای لازم برای افزایش ظرفیت خزانه بانک ها می توان شرایط را بهبود بخشید.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: گواهی سپرده سکه سرمایه گذاری حباب قیمتی بانک مرکزی رشد تقاضا سکه طلا بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۳۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، «دی جی آی»(DJI) که بزرگترین تولید کننده جهانی پهپاد است، از محصول جدید DJI Mini 4Kرونمایی کرده است. این پهپاد نسبت به نسخه پیش از خود DJI Mini4 Pro ارزان قیمت تر است و همچنین مدل مذکور دومین پهپاد مخصوص مصرف کنندگان است که در سال جاری عرضه می شود.

به نظر می رسد DJI بخش تولید پهپادهای مصرفی را به مدت 2 سال رها کرده بود اما اکنون این شرکت با عرضه 2 محصول در بخش FPV در نیمه نخست 2024 میلادی دوباره فعال شده است.

برای استفاده از پهپاد Mini 4K نیازی به استفاده از هدست نیست. منابع مختلف طی روزهای اخیر برخی تصاویر این پهپاد را منتشر کرده اند. برخی تصاویر تایید نشده از Mini 4K توسط حساب کاربری @Quadro_News در پلتفرم ایکس منتشر شده است. تصاویر مدعی شده مربوط به آمازون هستند. این تصاویر با هیچ یک از مشخصات پهپاد مطابقت ندارند هرچند اطلاعات کمی از دستگاه منتشر شده است. سیستم ثبات تصویر پهپاد مذکور در مقایسه با Mini4 Pro چندان پیشرفته نیست.

با توجه به آنکه پیش بینی می شود Mini4 Pro ارزان تر باشد، این بدان معناست که برخی سخت افزاهای به کاررفته برای سنجش همه جانبه موانع در آن حذف می شوند. همچنین نشانه هایی وجود دارد که پهپاد جدید به زودی عرضه می شود. در کنار این موارد شایعات تایید نشده ای درباره آن وجود دارد که DJI تصمیم دارد در 29 آوریل این محصول را عرضه کند.

کد خبر 6089781 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • مراسم تقدیر و معارفه مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی برگزار شد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد