شرح دو حکمت از نهج البلاغه در «با علی (ع) در صحرا»
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۴۹۳۷
کتاب «با علی(ع) در صحرا» به قلم آیتالله حائری شیرازی شامل شرح و بسط دو حکمت از حکمتهای امیرالمومنین علی (ع) است.
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، یکی از موضوعات مهم دین اسلام دعوت به تفکر و اندیشه است. اهمیت تفکر آنچنان است که آن را از بهترین عبادتها شمردهاند. ایام ماه پرفضیلت رمضان، ماه نزول قرآن یکی از فرصتهای مناسب برای تدبر و اندیشیدن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بیستویکمین مطلب از این مجموعه شما را با کتاب «با علی(ع) در صحرا» اثر مرحوم آیتالله محمدصادق حائری شیرازی آشنا میکنیم.
یکی از بهترین راهها برای دستیابی به شناختی دقیق از اسلام ناب محمدی گوشفرادادن به فریادها و نجواهای کسی است که حبیب و همراه همیشگی رسول خدا بود. مطالعه و تأمل در نهج البلاغه دری است که میتوان از طریق آن حضرت علی (ع) و از آن طریق اسلام راستین را را بیشتر و دقیقتر شناخت.
کتاب «با علی(ع) در صحرا» با زیرعنوان «شرح دو حکمت از نهج البلاغه» به قلم آیتالله حائری شیرازی و تدوین حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا رنجبر از سوی نشر معارف منتشر شده است.
این کتاب شرح و بسط دو حکمت از حکمتهای امیرالمومنین علی (ع) است که مشتمل بر لُباب معرفت است. حکمت نخست، در باب بیان سخنهای آن امام همام با جناب کمیلبنزیاد نخعی است و حکمت ثانی، در باب بیان علل و رازها درخصوص پارهای از احکام خداوند.
در بخشهایی از این کتاب میخوانیم: «محبت خداوند به انسان یک طرف قضیه است؛ طرف دیگر آن، محبت انسان به خداوند است. وقتی که شخص از غفلت و غرور رهایی یافت و متوجه نعمات الهی شد، محبت جریان پیدا میکند؛ همین امر نیز موجبات جلب ببیشتر محبت خداوند به او را فراهم میسازد و در این گردش محبت است که انسان بهطرف کمال محبت سیر میکند.
اسلام، بدون امامت امکانپذیر نیست. اگر امامت نباشد، نظام امت درهم میریزد. عرب، نخکردن در دانههای گردنبند را «نظم» میگوید. نظام دانههای گردنبند بهوسیله نخی است که از آنها عبور میکند. بدون نخ، نظام به هم میخورد و پراکندگی ایجاد میشود و دیگر، دستگاه هماهنگ و یکپارچه وجود ندارد. امام همچون ریسمانی است که به دانههای تسبیح نظام میدهد و امت را وحدت میبخشد. امام سه وحدت ایجاد میکند: ۱. وحدت در عقیده؛ ۲. وحدت در جهت؛ ۳. وحدت در قوا».
کتاب «با علی(ع) در صحرا» در قطع رقعی و 192 صفحه از سوی انتشارات نشر معارف در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
انتهای پیام/4028/
منبع: آنا
کلیدواژه: امام علی ماه مبارک رمضان سی روز سی کتاب ماه رمضان 99 دو حکمت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نهجالبلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایتی فرمود «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.»؛ یعنی «هرکه آنچه را میان او و خداست اصلاح کند، خداوند آنچه را بین او و مردم است اصلاح کند و هر کس کار آخرتش را به اصلاح آورد، خداوند کار دنیایش را اصلاح کند و آن را که از خود بر خود واعظ است، از خدا بر او نگهبان است.»
ارتباط اصلاح ارتباط با خدا با اصلاح رابطه با مردم از آن جهت است که اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. کسى که صدق و امانت و راستى پیشه کند، به یقین مردم به او علاقهمند مىشوند و امین مردم خواهد بود و به او اعتماد مىکنند و مشکلى با او نخواهند داشت. اصلاح امر آخرت وابسته به تقوا و پرهیزگارى است و به یقین انسانهاى با تقوا در زندگى مادى خود نیز موفق خواهند بود، زیرا راه خلاف در پیش نمىگیرند; به کسى ظلم و ستم نمىکنند، همه با او مهربان هستند و او نیز با همه مهربان.
امام علی (ع) از دیدگاه اهلسنت+فیلم.
این سخن را با حدیثى از امام باقر(علیه السلام) که مرحوم کلینى در اصول کافى آورده پایان مى دهیم. مطابق این حدیث امام باقرعلیهالسلام فرمود: خداوند عزّوجلّ چنین فرموده است: «وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ عُلُوِّی وَارْتِفَاعِ مَکَانِی لاَ یُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَایَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ کَفَفْتُ عَلَیْهِ ضَیْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الاَْرْضَ رِزْقَهُ وَکُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کُلِّ تَاجِر; به عزت و جلال و عظمت و نورانیت و علو مقامم سوگند یاد مىکنم که هیچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چیزى از امور دنیا مقدم نمىشمرد مگر این که من بىنیازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمانها و زمین را ضامن روزى او قرار مىدهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (کافى، ج 2، ص 137، ح 1)
-----------------
منبع:
(پیام امام امیرالمؤمنین (ع) «شرح آیت الله مکارم شیرازی بر نهجالبلاغه»)
انتهایپیام/