Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:43:46 GMT

بحران کرونا، سنگ محک روابط‌عمومی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۵۹۸۹۰

بحران کرونا، سنگ محک روابط‌عمومی‌ها

ایسنا/یزد یک فعال اجتماعی و متخصص حوزه روابط عمومی با اشاره به لزوم اهتمام روابط عمومی‌ها به مستندسازی و ثبت وقایع و تجربیات بحران کرونا برای آیندگان، نقش روابط عمومی‌ها در دوران موسوم به پسا کرونا را پررنگ کردن و استمرار بخشیدن جنبه‌های مثبت کووید ۱۹ بر روند زندگی مردم مانند همبستگی و ترویج روحیه ایثارگری اجتماعی خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«سید حسین پایدار اردکانی»  در آستانه ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در یادداشتی با عنوان «نقش آفرینی و جایگاه روابط عمومی در ارتباط با کووید ۱۹» با پاسخ به این سئوال که بحران چیست و آیا همه گیری کرونا بحران تلقی می‍‌شود یا خیر؟ نوشت: «به تغییر ناگهانی شدیدتر از حالت عادی و غافلگیری تهدید آمیز در حوزه‌های طبیعی و غیرطبیعی، بحران گفته می‌شود و کووید ۱۹ تمامی این معیارها و مشخصات را دارد، به ناگهان حوزه سلامت را دستخوش تغییر کرد و حتی سبک زندگی و ترددها و کارکردهای روزمره مردم را نیز دچار دگرگونی کرد.

قطعاً این تغییر، شدیدتر از حالت عادی است و به طور تهدید آمیز همه دنیا را غافلگیر کرده و هزینه‌های هنگفت جانی و مالی را به کشورها تحمیل نموده و همچنان نیز به قوت خود باقی است. پس اکنون می‌توان بیماری کووید ۱۹ یا آنچه موسوم به کرونا شده را یک بحران نامید و بر طبق همین اصل باید نقش روابط عمومی ها در متن بحران‌ها را به طور اعم و در مواجهه با بحران کووید ۱۹ را به طور خاص بررسی کرد.

 یکی از ویژگی‌های مهم بحران‌ها، غافلگیری و تا حدود زیادی غیر قابل پیش بینی بودن آنهاست، روابط عمومی‌ها می‌توانند با گزاری مانورها و دوره‌های آموزشی و مهیا کردن چک لیست‌های لازم و تمرین نقش‌آفرینی در هنگام بروز بحران، همچنین انجام کار علمی و نگرش دقیق به تغییر و تحولات محیطی، زمینه‌های بروز بحران و عوامل شکل‌گیری آن را شناسایی کنند و ضمن ارائه هشدارهای لازم، به پیشگیری از وقوع برخی بحران‌ها کمک کنند. چنین اقداماتی می‌تواند به عنوان اقدامات روابط عمومی پیش از وقوع بحران تلقی شود.

البته عمده نقش و کارکرد روابط عمومی ها در هنگام بروز بحران و زمان پس از بحران است، شاید اولین کار موثری که روابط عمومی‌ها در هنگام وقوع یک بحران انجام می دهند، ایجاد نظم سازمانی و هدایت فضای سازمان به سمت تمرکز بر مدیریت بحران، فضاسازی روحیه‌بخش و ارتقاء انسجام درون سازمانی یا در مقیاس وسیع‌تر، اجتماعی است. یک روابط عمومی بالنده می‌تواند با گردآوری اطلاعات محیطی و تجزیه و تحلیل درست آن، نقش موثری در تصمیم سازی در ارتباط با مدیران در مسیر مدیریت بحران ایفاء کند.

پس از وقوع بحران نیز روابط عمومی می‌تواند در جهت عادی سازی شرایط و مدیریت افکار عمومی و اطمینان بخشی به جامعه و فرونشاندن التهابات کاذب نقش موثری ایفا کرده و افکار عمومی را به سمت آرامش و امنیت خاطر و تمرکز بر بازسازی روحی و روانی خویش هدایت کند.

بحران، عرصه سنجش جدی و اساسی توانمندی، کارآیی و اثربخشی یک روابط عمومی است و گرنه در شرایط عادی نمی‌توان به میزان آمادگی واحدها به ویژه روابط عمومی پی برد و در ارتباط با آن قضاوت درستی کرد.

از جمله وظایف مهم و اساسی روابط عمومی‌ها در متن بحران‌ها، اطلاع‌رسانی سریع، دقیق و صحیح است، این وظیفه را می‌توان در کنار انجام کارهای پژوهشی، تولید و تحلیل محتوای موثر، افکارسنجی، مردم‌داری و مردم مداری، تبلیغات و برقراری پل‌های ارتباطی موثر با جامعه هدف، جزو مهمترین و اصلی‌ترین وظایف روابط عمومی برشمرد.

تولید و توزیع اخبار باید توسط روابط عمومی و بر اساس اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مدیریت بحران برنامه‌ریزی شود تا اثرگذاری لازم بر مخاطبین صورت گیرد و این گونه روابط عمومی، نقش اساسی خود را در مدیریت بحران ایفاء کند.

آنچه نگاشتم به اختصار به نقش و کارکرد روابط عمومی در مدیریت بحران به طور عام اشاره می‌کند، اما اکنون ببینیم که در مواجهه روابط عمومی‌ها با بحرانی به نام همه گیری کووید ۱۹، یک روابط عمومی موثر، بالنده، پویا، خلاق، شهروند مدار، آینده نگر، هوشمند، بروز و خردگرا، چگونه رفتار خواهد کرد؟

کووید ۱۹  یک بحران اجتماعی است و ارتباط به یک فرد یا گروه یا سازمان خاص ندارد، این ویروس، همگان را در معرض تهدید قرار داده و حوزه تاثیر خود را در جهان گسترش داده است که در وانفسای چنین بحران فراگیری، روابط عمومی‌ها نیز باید به همین میزان، گسترده، هوشمند و جامع نگر عمل کنند.

 از جمله اقدامات خاصی که روابط عمومی‌ها در گستره بحران کرونا می‌توانند انجام دهند، حفظ ارتباط میان مدیران و پرسنل سازمان‌ها از یک سو و میان مسئولین و مردم از سوی دیگر در عین حفاظت از سلامت آنها و با بهره‌گیری از توان فراگیری شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

روابط عمومی‌ها باید این اطمینان را در جامعه ایجاد کنند که مسئولان و تصمیم‌گیران، به واقع، صداقت خود و سلامت جامعه را با هیچ چیز دیگری عوض نخواهند کرد و این امر را در ارائه اخبار و تولید و توزیع محتوا به جامعه نشان دهند. مردم هرگز مسئولان و سازمان‌ها و نهادهایی که در بحرانی چون کووید ۱۹ در کنار آنها ایستاده و صداقت را فدای مسائل دیگر نکرده اند، فراموش نخواهند کرد و بدیهی است که نقش روابط عمومی‌های این سازمان ها و نهادها در ایجاد این فرایند اعتمادساز،  نقشی ارزنده و غیر قابل انکار است.

 اطلاع رسانی درست و موثر، اعتماد آفرینی جمعی و برقراری پل های ارتباطی سهل و دائمی میان مردم و مسئولین، ایجاد زمینه ارتباط مستقیم و امن مردم و مسئولان جهت رفع دغدغه‌های مختلف مردم، تشویق مدیران و تصمیم‌گیران برای صحبت و برقراری هر چه بیشتر ارتباط با مردم و شنیدن صدای آنها و بازتاب درست و به موقع اقدامات و تصمیمات تأثیرگذار مدیران بر زندگی مردم و همچنین تجزیه و تحلیل افکار عمومی، مدیریت رسانه ها و شبکه های اجتماعی، شناسایی و کنترل شایعات و برقراری ارتباط موثر با تاثیرگذاران جامعه در راستای مدیریت چنین بحرانی، از جمله کارکردهای روابط عمومی در مقوله مدیریت بحران کووید ۱۹ است.

آنچه می‌خواهم در آخرین بخش این یادداشت بر آن تأکید کنم، دو نکته اساسی است:  اول آن که کرونا با همه هزینه‌های تاسف‌بار جانی و مالی که بر ما تحمیل کرد، درسهای بزرگی به ما آموخت و یکی از اساسی ترین وظایف روابط عمومی ها گردآوری، تجزیه و تحلیل و مستندسازی و ثبت این وقایع و درس‌ها و تجربیات برای آیندگان و شکل دهی آنها در قالب های قابل دسترسی و ماندگار برای همه کسانی است که روزگاری در آینده قصد بررسی تحولات و ماجراهای مرتبط با این بیماری در این دوره خاص تاریخی را دارند.

 در این مسیر روابط عمومی ها نباید تنها به گزارشات رسمی نهادهای حاکمیتی و دولتی اکتفا کنند بلکه باید از متن مردم، مطلعین محلی، تاثیرگذاران اجتماعی و اقشار مختلف نیز با همکاری رسانه‌های مستقل و صادق، کسب اطلاع کرده و مشاهدات و تجربیات و نقد و نظرهای آنان را نیز تا حد امکان جمع آوری، تحلیل و مستند سازی کنند تا هم خوراک فکری مناسب و موثری برای تصمیم گیران سازمان و شهر و جامعه فراهم کرده و هم یک بانک اطلاعاتی جامع برای بهره‌گیری آیندگان مهیا کنند.

نکته دوم، نقش روابط عمومی ها در دوران موسوم به پسا کرونا است، روابط عمومی ها باید بکوشند تا جنبه های مثبت کووید ۱۹ بر روند زندگی مردم را پررنگ کرده و آن را استمرار بخشند. همبستگی اجتماعی، هم نوع دوستی، ترویج روحیه ایثارگری اجتماعی و عبرت‌های تاریخی کووید ۱۹ باید در جامعه استمرار یابد و این یکی از وظایف و کارکردهای موثر و اولویت‌دار روابط عمومی‌ها در ارتباط با این بیماری مهلک و ناگهانی است. 

بدیهی است که حوزه عمل و اثر هنر هشتم آنقدر گسترده و وسیع است که می‌توان پیرامون آن و در ارتباط با بحران کووید ۱۹  فراوان نوشت اما به اختصار به همین چند نکته بسنده می‌شود و امیدوارم تمام فعالین و دست‌اندرکاران عرصه وسیع روابط عمومی، ضمن بهره‌مندی خود و خانواده های ارجمند شان از تندرستی و شادکامی، بکوشند تا در این روزهای سخت، لبخند را بر لبان خسته مردم بنشانند و آرامش و آگاهی را به دلها و جانهایشان هدیه دهند، گرچه با دلی خونین، لبی خندان دارند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی روابط عمومي كرونا يزد نقش روابط عمومی ها روابط عمومی ها روابط عمومی مدیریت بحران بحران ها کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۵۹۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،   روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای فرآورده گیاهی قطره تقویت جنسی Desi Mumy، فرآورده‌های گیاهی سیلی بین Silibin، فرآورده گیاهی SATONiNE، فرآورده‌های perfecto و Vitomix و فرآورده تیزن مخلصه سعال حکیم مومن تبریز را به دلیل نداشتن مجوز‌های بهداشتی غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

در این اطلاعیه همچنین محصولاتی، چون چای گیاهی لاغری (گیاهان شفا بخش)، فرآورده معجون فاقد مجوز Lukaci Epimediumlu، شربت گیاهی تری تراپیست (مدبرغدیر) و فرآورده پودر گیاهی بهنوشان ۲ از سوی اداره کل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می‌شوند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می‌گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را به عمل آورند.

در پایان، شماره تلفن ۶۶۴۶۲۰۲۶ روابط عمومی سازمان جهت دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز اعلام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • برخورد با یک راننده تاکسی به دلیل حمل عجیب بار + عکس
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • اعلام اسامی چند فرآورده سلامت فاقد مجوز از سوی سازمان غذا و دارو
  • اسامی فرآورده‌های گیاهی درمانی غیرمجاز اعلام شد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود