Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:55:24 GMT

امسال بازسازی ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه آغاز می شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۶۲۵۵۷

امسال بازسازی ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه آغاز می شود

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی از بازسازی ضلع شرقی مسجد جامع ارومیه خبرداد.

جلیل جباری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی به عنوان یادگاری از نسل‌های گذشته حائز اهمیت است، افزود: یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این اداره کل حفظ و مرمت مساجد تاریخی در سطح استان بوده و این اداره‌کل اقدامات مرمتی را برای مرمت مساجدی که در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده انجام داده است و این کار را ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تصمیم گیری در خصوص بازسازی ضلع شرقی مسجد جامع اظهار کرد: این عملیات از تابستان سال جاری آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه احیای مسجد جامع یکی از مطالبات دیرینه مردم دین‌دار ارومیه است واقدامات لازم برای احیای این مسجد در حال انجام است، تصریح کرد: شبستان اصلی مسجد در سال ۹۴ و پس از انجام مرمت های لازم بازگشایی شد و همزمان محراب گچی مسجد نیز که بزرگترین محراب مساجد دوره ایلخانی است.

جباری با بیان اینکه از سال ۹۴ تا کنون ، بازار ارومیه به عنوان مجموعه ای تاریخی و بهم پیوسته به طور مستمر مورد مرمت قرار گرفته است،خاطر نشان کرد: در مجموع حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت بخش‌های مختلف بازار ارومیه هزینه شده است. راسته‌های نصیر زاده، بذرفروشان، عطاران، نظمی افشار، زرگران و پنیرفروشان مهمترین بخش‌های بازار بوده که مرمت‌های اساسی و گسترده‌ای در آنها انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعی دستی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مرمت گنبدها و پایه‌های آسیب‌دیده راسته‌های مختلف، ترمیم سقف‌ها و عایق‌بندی، مین ترک‌ها در گنبدها و دیوارها، ساماندهی وضعیت نابسامان سیستم برق‌رسانی، رسیدگی به کانال‌ها و سیستم فاضلاب، زدودن آلودگی‌ها و رسوبات از دیوارهای آجری حجرات و جداره‌ها از جمله اقدامات کلی و ضروری بوده که در ادامه مرمت راسته‌های مختلف بازار انجام شده است.

وی ادامه داد:  در تعدادی از کارگاه‌های مرمتی، تصمیم بر آن شده که احیاء و بازسازی اساسی صورت گیرد که نمونه آن، مربوط به راسته پنیرفروشان است که پس از قطعی شدن وجود فرسودگی کلی گنبدها و دیوارها، بازسازی اساسی در دستور کار قرار گرفت.

جباری تصریح کرد: اجرای سردر ورودی راسته نظمی افشار و مطالعه و طراحی جداره میدان ولایت فقیه از جمله برنامه‌های دیگر است که برای مرمت و ساماندهی مجموعه بازار برای سال جای و سال آتی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: توجه به قدمت و تاریخ این مسجد، در ایام پساکرونا مسجد جامع ارومیه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری مذهبی برای مسافران و گردشگران باشد.

گفتنی است؛ مسجد جامع ارومیه واقع در هسته تاریخی و در میان بازار تاریخی شهر با شبستان گنبددار مربوط به دوره سلجوقیان،  محراب گچ‌بری نفیس متعلق به زمان حکومت ایلخانان و حجراتی از دوره زندیه در سال ۱۳۱۴ با شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مسجد جامع ارومیه مرمت بناهاي تاريخي مسجد جامع ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۶۲۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر

شهردار بوشهر از توسعه زیرساخت‌های بافت تاریخی بوشهر خبر داد و گفت: امسال برای نوسازی و بهسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی بافت تاریخی بوشهر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. - اخبار استانها -

حسین حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر، بافت تاریخی بوشهر با قدمت بیش از 2 قرن را از ظرفیت‌های مهم گردشگری این شهر دانست و افزود: بافت تاریخی بوشهر با مساحت 38 هکتار شامل 4 محله شنبدی، کوتی، دهدشتی و بهبهانی است که ساختمان‌های آنها با معماری زیبا ظرفیت مهمی برای گردشگری فراهم کرده است.

شهردار بوشهر با بیان اینکه در این بافت بیش از 900 ساختمان وجود دارد گفت: بوشهر در دوران قاجار مهم‌ترین بندر تجاری ایران به شمار می‌رفت و بافت بوشهر مرکز فعالیت مشروطه‌خواهان بوشهری بود و یک ساختمان نیز به این نام وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه بیش از 10 درصد ساختمان‌های تاریخی در بافت بوشهر به ثبت آثار ملی رسیده است، یادآور شد: 90 ساختمان و بنای تاریخی در بافت تاریخی بوشهر در آثار ملی به ثبت رسیده که نشان از جایگاه ویژه آن است.

وی مرمت و بازسازی خانه مشروطه در بافت بوشهر را یکی از برنامه‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این ساختمان ثبت ملی شده و 120 سال قدمت دارد و برای مرمت آن 6 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

شهردار بوشهر تکمیل مرمت ساختمان تاریخی بیلیارد را از دیگر طرح‌ها در بافت تاریخی بوشهر اعلام و خاطرنشان کرد: برای تکمیل گذر و روشنایی این بافت طرح‌های لازم تدوین شده و در حال اجراست و در مجموع امسال 20 میلیارد تومان در بافت بوشهر هزینه می‌شود.

وی توجه به بازآفرینی این بافت تاریخی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: استقرار شهرداری در بافت تاریخی بوشهر مورد توجه شورای شهر بوشهر قرار گرفته است که با تحقق این مهم طرح‌های مورد نظر عمرانی و زیرساختی توسعه می‌یابد.

حیدری با اشاره به بازسازی برخی ساختمان‌های بافت تاریخی بوشهر گفت: امسال برای نوسازی ساختمان‌ها و توسعه گذر و حریم روشنایی این بافت 20 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • اعتراض دانشجویان شریف به روند کند تعمیر مسجد دانشگاه
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی