اعمال شب بیست و سوم ماه رمضان
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۱۴۵۶
در کتاب مفاتیح الجنان درباره اعمال شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان آمده است:
این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده میشود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت میشود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر میشود و برای این شب غیر از اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، چند عمل دیگر است:
اوّل:
خواندن سوره «عنکبوت» و «روم» که امام صادق علیهالسلام سوگند یاد کرد که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوم:
خواندن سوره «حم دخان».
سوم:
«هزار مرتبه» خواندن سوره «قدر».
چهارم:
محمّد بن عیسی به سند خود از امامان صالح روایت کرده که فرمودند: در شب بیستوسوم از ماه رمضان این دعا را به دفعات بخوان، در حال سجود و قیام و قعود؛ و بر هر حالی که هستی در تمام ماه و در طول حیاتت تا جایی که ممکن باشد و هر زمانی که به یادت آید.
بعد از ستایش پروردگار به بزرگواری و فرستادن صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) میگویی:
اللّٰهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ فلان بن فلان الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِی هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِیلاً وَعَیْناً حَتَّىٰ تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِیها طَوِیلاً؛ و همچنین میخوانی:
یَا مُدَبِّرَ الأُمُورِ، یَا باعِثَ مَنْ فِی القُبُورِ، یَا مُجْرِیَ البُحُورِ، یَا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُدَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بِی کَذا وَکَذا.
(و به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بخواهد و بگوید)
پنجم:
بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی، وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی، وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی، وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی، وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ، فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ، عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: ﴿یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ﴾.
خدایا عمرم را طولانی گردان و روزیام را وسعت بخش و بدنم را تندرست بدار و به آرزویم برسان و اگر در زمره بد فرجامان هستم، مرا از آن گروه محو کن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودی: «خدا محو میکند آنچه را بخواهد و ثبت مینماید آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست».
ششم:
بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ، مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ، فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ، أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ، فِی عَامِی هَذَا، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ، أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی.
خدایا؛ قرار بده در آنچه حکم میکنی و مقدّر مینمایی، از فرمان حتمی، در آنچه از کار حکیمانه جدا میسازی در شب قدر، از حکمی که بازگشت نپذیرد و تغییر نیابد، اینکه مرا در این سال از حاجیان خانه محترمت بنویسی، حاجیانی که حجّشان پذیرفته و سعیشان قبول افتاده و گناهانشان آمرزیده گشته و بدیهایشان محو شده است و قرار ده در آنچه فرمان میدهی و مقدّر مینمایی که عمرم را طولانی گردانی و در روزیام وسعت بخشی.
هفتم:
دعایى را که در کتاب «اقبال» آمده است بخواند:
یَا باطِناً فِى ظُهُورِهِ، ویَا ظاهِراً فِى بُطُونِهِ، وَ یَا باطِناً لَیْسَ یَخْفَىٰ، وَ یَا ظاهِراً لَیْسَ یُرىٰ، یَا مَوْصُوفاً لَایَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَلَا حَدٌّ مَحْدُودٌ، وَ یَا غائِباً غَیْرَ مَفْقُودٍ، وَیَا شاهِداً غَیْرَ مَشْهُودٍ، یُطْلَبُ فَیُصابُ، وَلَمْ یَخْلُ مِنْهُ السَّماواتُ وَالْأَرْضُ وَمَا بَیْنَهُما طَرْفَةَ عَیْنٍ، لَایُدْرَکُ بِکَیْفٍ، وَلَا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ وَلَا بِحَیْثٍ، أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَرَبُّ الأَرْبابِ، أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الأُمورِ، سُبحانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثِلهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ البَصیرُ! سبحانَ مَنْ هُوَ هکَذَا وَلَا هَکَذا غَیْرُه.ای پنهان در حال آشکار بودنش وای آشکار در حال پنهان بودنش وای پنهانی که مخفی نمیشود،ای آشکاری که دیده نمیشود،ای به وصف آمدهای که هیچ ممکنی به حقیقتش نمیرسد و هیچ حدّ بستهای به او احاطه پیدا نمیکند وای غایب گم نشده،ای حاضری که مشهود نیست تا آنکه جستجو شود و او را بیابند، آسمانها و زمین و آنچه بین آنهاست، به اندازه چشم برهمزدن از او خالی نیست، به کیفیتی معین دانسته نمیشود و محدود به مکان و جهت نمیگردد، تویی روشنایی نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه کردهای، منزّه است آنکه چیزی همانندش نیست و او شنوا و بیناست، منزّه است آنکه دارای این صفات است و برای غیر او چنین صفاتی نیست.
سپس آنچه را میخواهی از خدا طلب کن.
هشتم:
غیر از غسل اوّل شب، غسلی هم در آخر شب انجام دهد. بدان که برای غسل و شب زندهداری این شب و «زیارت امام حسین» علیهالسلام و صد رکعت نماز، فضیلت بسیار نقلشده است و انجام این اعمال مورد تأکید است.
شیخ طوسی در کتاب «تهذیب» از ابو بصیر از امام صادق (علیهالسلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: در شبی که امید میرود شب قدر باشد، «صد رکعت» نماز بخوان در هر رکعت پس از سوره «حمد» ۱۰ مرتبه «توحید» را قرائت کن؛ گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود: نشسته بخوان؛ گفتم اگر نتوانم؛ فرمود: به همان حالی که در بسترت به پشت خوابیدهای این نماز را بخوان.
از کتاب «دعائم الاِسلام» روایت شده: که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع میکرد و برای عبادت کمر همّت را محکم میبست و در شب بیستوسوم اهل خود را بیدار میکرد و آنهایی را که خواب در ربوده بود، به رویشان آب میپاشید و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) در این شب اجازه نمیداد احدی از اهلش بخوابد و خواب آنها را به کمی طعام علاج میفرمود: و آنها را با خواباندن در روز برای بیداری و احیای شب آماده میکرد و میفرمود: محروم کسی است که از خیر این شب محروم بماند.
روایت شده: که امام صادق علیهالسلام به بیماری سختی دچار شده بود، وقتی شب بیستوسوم ماه رمضان رسید، به خدمتکارانش دستور داد او را به مسجد بردند و تا صبح در مسجد بود.
علاّمه مجلسی فرموده است: هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد، در این شب خوانده شود و دعاهای صحیفه کامله (سجادیه) به ویژه دعای «مکارم الأخلاق» و دعای «توبه» قرائت شود و روزهای این شبها را نیز باید حرمت نهاد و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زیرا در احادیث معتبر آمده که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر مفاتیح الجنان اعمال شب قدر ماه رمضان شب بیست وسوم علیه السلام ماه رمضان شب بیست ف یم ا ت شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۱۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعمال محدودیت ترافیکی در قائمشهر
پلیس راهور فرماندهی انتظامی قائم شهر از اعمال محدودیتهای ترافیکی برای امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت حوالی خیابانهای ورزشگاه شهید وطنی همزمان با برگزاری مسابقه فوتبال بین تیمهای نساجی مازندران و پرسپولیس تهران خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قائمشهر، پلیس راهور قائم شهر در اطلاعیهای اعلام کرده با توجه به برگزاری بازی فوتبال نساجی مازندران و پرسپولیس در ورزشگاه شهید وطنی، به منظور روانسازی ترافیک و ایمنی در عبور و مرور، تمهیدات و محدودیت های ترافیکی در خیابانهای اطراف ورزشگاه برقرار میشود.
این اطلاعیه درباره محدودیتهای ترافیکی مورد نظر آورده است:
خیابان کارگر حد فاصل میدان شهرداری تا حسینیه عاشقان ثارالله بهصورت مقطعی محدودیت تردد بنا به وضعیت ترافیک و تردد اعمال میشود.
خیابان شریعتی حد فاصل چراغ قرمز سینا تا انتهای خیابان محدودیت ترافیکی است.
در خیابان خزر 6 محدودیت کامل برقرار است.
محدودیت تردد و ترافیکی خیابانهای منتهی به ورزشگاه و انتهای خیابان مدرس روبهروی نساجی شماره یک به سمت میدان طالقانی محدودیت تردد خواهد بود.
شهروندان برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند
پلیس راهور قائم شهر از شهروندان و تماشاگران خواست برای تماشای بازی امروز با توجه به اینکه ورزشگاه شهید وطنی در هسته مرکزی شهر واقع است، از مسیرهای جایگزین استفاده کنند و برای حضور در محل مسابقه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.
ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر حدود 90 سال قبل به عنوان بخشی از مراتع این شهر به شمار میرفت تا اینکه شهریور سال 1320 در پی اشغال شمال ایران توسط قوای اتحاد جماهیر شوروی پادگان نظامی احداث شد و به مرور زمان روسها برای ایجاد شور و نشاط و تقویت قوای بدنی سربازان خود زمین فوتبال درگوشهای از پادگان را ایجاد کردند.
بعد از خروج قوای شوروی از قائم شهر این مکان با حفظ کاربری ورزشی فعالیت خود را ادامه داد و با تلاش مرحوم عباس اسفندیاری که بعدها به عنوان پدر ورزش قائمشهر نامیده شد، گسترش یافت.
این زمین ورزشی تا قبل از انقلاب نام خاصی نداشت، پس از انقلاب مدتی به "افتخاری" معروف بود و بعد از شهادت "محمدرضا وطنی" این زمین ورزشی که به یک استادیوم مبدل شده بود به نام این شهید ورزشکار مزین شد.
بازی تیمهای نساجی مازندران و پرسپولیس تهران از هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال کشور امروز دوشنبه ساعت 18 و 15 دقیقه در ورزشگاه شهید وطنی قائم شهر برگزار میشود.
انتهای پیام/