Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@21:20:08 GMT

در کوچه اِستر  چه می گذرد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۷۷۲۱

در کوچه اِستر  چه می گذرد

به فاصله کمی از میدان اصلی و مرکزی شهر همدان و در ابتدای خیابان شریعتی که امروز از آن به عنوان عباس آباد نیز یاد می شود کوچه ای به نام «استر» قرار دارد که وجه تسمیه نامگذاری این نام، وجود مقبره تاریخی دو شخصیت یهودی به نام های اِستر و مُردخای است؛ کوچه ای که روز گذشته /شنبه/ کانون توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی مقبره اِستر و مُردخای را پس از بیت المقدس دومین زیارتگاه ها یهودیان جهان معرفی و شماری هم این مقبره را عامل مهمی در شکل‌گیری و تداوم حضور جامعه یهودیان در همدان ارزیابی می کنند و از این رو وقوع هرگونه حادثه ای در این منطقه می تواند نگاه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کند.

به همین دلیل انتشار خبر آتش سوزی در مقبره اِستر و مُردخای به سرعت به سوژه اصلی رسانه‌های داخلی و خارجی و فضای مجازی تبدیل شد و این واقعه بازتاب و واکنش های زیادی به ویژه در رسانه های خارجی داشت؛ هر چند مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در گفت ‌و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی بروز حریق را به ساختمان جانبی این مقبره نسبت داد.

علی مالمیر با بیان اینکه به مقبره اِستر و مُردخای که جزو بناهای تاریخی و ثبت ملی همدان است، افزود: آتش‌سوزی در ساختمان جانبی این مقبره اتفاق افتاده و هیچ‌گونه آسیبی به بنای اصلی نرسیده است.

او دامنه این آتش‌سوزی را بسیار محدود توصیف کرد و گفت: حریق تنها باعث آسیب به سیم‌های برق و موکت کف ساختمان جانبی این مقبره شده که البته علت آن در دست بررسی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان اطمینان خاطر داد: هیچ‌گونه آسیبی بر اثر آتش‌سوزی به فضای اصلی مقبره اِستر و مُردخای وارد نشده و این بنای تاریخی آسیبی ندیده، بلکه آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های اطراف این مقبره آن هم به صورت محدود بوده و سریع مهار شده و هیچ فرد یا بنایی در این آتش‌سوزی آسیب ندیده است.

مالمیر با بیان اینکه علت بروز این حادثه در دست بررسی است اضافه کرد: مرمت ساختمان جانبی آسیب دیده که شامل تعویض سیم‌های برق، موکت کف و نیز پاک‌سازی دیوارهای ساختمان است، هفته جاری آغاز می‌شود.

این توضیحات در شرایطی شب گذشته به روی درگاه خبری «میراث آریا» رفت که صبح روز شنبه در پیگیری خبرگزاری جمهوری اسلامی از برخی مسوولان امر، به خبرنگار ایرنا اعلام شده بود که هیچ گونه آتش سوزی در این مقبره رخ نداده و فقط ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته فردی قصد ورود به محوطه این مقبره را داشت که در کار خود موفق نبوده و پیگیری برای شناسایی و دستگیری وی آغاز شده است.

اما در بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، شاهدان عینی آتش سوزی احتمالی در مقبره اِستر و مُردخای را تایید کردند و با وجود اینکه آسیبی به نمای این بنا تاریخی وارده نشده بود، برخی لوازم نیم سوخته به بیرون این ساختمان منتقل می‌شد.

در همین ارتباط دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همدان نیز روز گذشته در گفت و گویی بیان کرد: پرونده آتش سوزی مقبره اِستر و مُردخای در دست بررسی است و هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم.

حسن خانجانی افزود: نیروی انتظامی همدان در دو روز گذشته پیگیر این قضیه بوده، اما نتیجه‌ای حاصل و تاکنون فردی در رابطه با آتش سوزی دستگیر نشده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا در حال تحقیق در زمینه آتش سوزی مقبره استر و مردخای است، ادامه داد: جزئیات این پرونده هنوز مشخص نیست.

برچسب‌ها اطفای حریق یهودستیزی همدان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اطفای حریق یهودستیزی همدان اطفای حریق یهودستیزی همدان ساختمان جانبی میراث فرهنگی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۷۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ‌و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه رویداد دختران ایران با هدف تبیین الگوی سوم زن اسلامی و هویت بخشی به دختران ایران زمین در عرصه کنشگری و جریان‌سازی  با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش، حجت‌الاسلام محمدجواد علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش اظهار کرد: اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال زیست هستیم و برخی دانش‌آموزان در مدرسه سال‌ها از ما جلوترند. ارتباط دانش‌آموز با مربی، معلم، امام جماعت محل و کنشگران در فضای تربیتی مهم است.

به گفته پورثانی، وقتی در مدرسه حاضر میشیم فضای دانش اموزان با ما خیلی متفاوت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش ادامه داد:  ۱۶۰ سوال از دانش‌آموزان پرسیده شد که نتیجه آن میتواند به ما کمک بزرگی کند.

پورثانی در پاسخ به سوال دانش‌آموزان مبتثنی بر اینکه اگر مشکلی براتون پیش بیاد از چه کسی کمک می‌گیرید، ابراز کرد: آن چیزی که بیشتر از همه دانش‌آموزان پاسخ دادند، مادر بود پس از مادر، گروه همسال و سپس پدر بود.

وی با بیان اینکه مادر در جامعه نسل جدید را خلق می‌کند، اظهار کرد: دختر امروز در دییرستان، مادر فردای ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش با اشاره به اینکه ساخت نسل توانمند و تمدن‌ساز در دست دانش‌آموزان است، ابراز کرد: مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد، دختری که بسیار اثرپذیر است، یار و یاوری ندارد. دانش‌آموزان ما در جنگ بزرگ روایت‌ها بر سر سفره روایت‌های جمهوری اسلامی ننشسته است.

وی افزود: دختری که بسیار اثرپذیر است، اثر خود را از جای دیگر می‌گیرد.در ۱۴۰۱ دانش‌آموزان بازی‌های کامپیوتری را بازآفرینی می‌کردند.

پورثانی با بیان اینکه ۵ میلیون و چهارصد گیمر در کل کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان و جوانان هیچ فضایی برای تخلیه احساسات ناشی از هیجان خود را ندارند، در واقع، ۷۰ درصد نوجوانان برای تخلیه هیجانات دانش‌آموزان و نوجوانان بود و دختران سهم بسیار زیادی داشتند، دختری که کسی پای درد و دل آن ننشسته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش با بیان اینکه فضای دانش‌آموزان به‌ویژه دختران بسیار شکننده است، ادامه داد: مسئله دانش‌آموزان و دختران ما مسیله بسیار عمیقی است. امروز روز جنگ روایت‌هاست؛ آورده و نقطه قوت انقلاب اسلامی عزت و احترام و عنصر تمدن‌ساز به دختران سرزمین است.

وی اضافه کرد: مسئولیت رویداد دختر ایران روایت صحیح از یک دختر ایرانی است که رسالت بسیار مهمی اسا. اگر یک دختر تغییر کند، تمام بشریت دستخوش تغییرات می‌شود. در ۶۰۰ هزار کلاس درس دختران، همه پای این روایت صحیح بنشینند. ۱۶ طرح در قانون عفاف و حجاب در حال انجام است.

به گزارش آنا، رویداد دختران ایران با حضور روایتگران نوجوانی ۶ تا ۷ ازدیبهشت در اردوگاه بین‌المللی باهنر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • آتش‌سوزی در هتلِ محل اسکانِ بی‌خانمان‌ها در جنوب برزیل
  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد