Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@01:02:59 GMT

زنبورداری، طلای زردی که به زردی می‌زند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۷۸۶۲۳

زنبورداری، طلای زردی که به زردی می‌زند

زنبورداری صنعتی فعال و زودبازده است که بدون ردیف بودجه زیرمجموعه پرورش دام تلقی می‌شود؛ و جالب اینجاست این حرفه، در وزارت جهاد کشاورزی مسئول دارد اما چرا مشکلات با اختیارات قانونی آقای مسئول رفع نمی‌شود پرسشی است که مسئولان باید پاسخ دهند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ زنبورداری حرفه‌ای که توانسته بیش از 75 هزار نفر را در کشور مشغول به فعالیت کند به‌گونه‌ای که فقط در مازندران 6 هزار نفر در این حرفه مشغول به کار و تولید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اهمیت حرفه زنبورداری فقط به تولید عسل نیست بلکه مهم‌ترین شاخصه زنبورداری گرده‌افشانی است که حیات را برای کره زمین به ارمغان آورده است، طوری که انیشتین دانشمند پرآوازه آلمانی در خصوص اهمیت گرده‌افشانی زنبورها گفته است اگر زنبورها روی کره زمین نباشند حیات این کره خاکی بیش از 5 سال دوام نمی‌آورد. 

 

صنایع وابسته و دیگر محصولات این صنعت مهم، جایگاه زنبوردار و زنبورداری را  به‌اندازه‌ای بااهمیت کرده که نیازمند توجه ویژه دولت‌ها در این زمینه است. چین یکی از کشورهایی است که توانسته در این زمینه نه‌تنها تولید داخل بلکه بخش مهمی از بازار جهانی عسل و نیاز زنبور ملکه را به خود اختصاص دهد. در حال حاضر بازار زنبور ملکه دنیا در انحصار چینی‌ها است و توانسته‌اند بسیاری از کشورها را در این زمینه به خود وابسته و یک بازار دائمی برای زنبورداران چینی ایجاد کنند. 

 

اما مازندران، یکی از نقاط کشور است که بسته به بسترهای مطلوب آب و هوایی شاهد حضور چشم‌گیر علاقه‌مندان به حرفه زنبورداری در این استان هستیم به‌طوری‌که مازندران توانسته جزو چهار استان اول کشور در تولید و استان اول در تنوع عسل باشد. 

 

* جلوی تولید و توزیع عسل تقلبی را خواهیم گرفت

«ابوالقاسم ایمانی» در رابطه با توانمندی‌های تولید زنبورعسل و موانع  پیش روی آن بیان کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی و طبیعی مازندران، زنبورداران برای پرورش زنبورعسل شرایط مساعدی دارند به‌گونه‌ای که بیش از 6 هزار زنبوردار روی 620 هزار کلنی زنبورعسل در مازندران مشغول به کار هستند. 

 

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران در ادامه افزود: مشکل و دغدغه اصلی زنبورداران استان مازندران فروش عسل در سطح استان و کشور است و عدم دسترسی به فروش و عدم تأمین تجهیزات برای آماده نمودن پرورش زنبور در فصل  بهار از دیگر مشکلات این بخش است. 

 

وی  مهم‌ترین دغدغه زنبورداران استان را برنامه‌ریزی استانی برای جلوگیری از تولید و توزیع عسل تقلبی در سطح استان دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته اتحادیه زنبورداران مازندران توانست اقداماتی برای شناسایی مراکز توزیع عسل تقلبی و جلوگیری از توزیع آن داشته باشد اما چون حمایت نشد و کم‌کاری در این زمینه داشتیم، تداوم نیافت. 

 

ایمانی بیان کرد: جلوی ورود عسل تقلبی به استان را خواهیم گرفت، همچنین با کارخانه‌هایی که از منابع دولتی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان برای تولید عسل طبیعی استفاده کردند اما از استان‌های دیگر عسل غیرطبیعی وارد می‌کنند یقیناً برخورد خواهیم کرد.

 

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه زنبورداران مازندران بابیان اینکه نمی‌خواهیم ورود زنبورداران غیربومی را به استان مازندران محدود کنیم، اظهار کرد:  زنبورداران استان در اولویت هستند لذا باید جانمایی آن‌ها ثبت و دارای gps باشد هرچند این مهم در شهرستان سوادکوه انجام‌شده است.

 

* مازندران دارای ظرفیت افزایش یک‌میلیون کلنی زنبورعسل است

«سید محیی الدین میرمحمدی» نیز با اشاره به ظرفیت بالای این استان در بخش پرورش زنبورعسل بیان کرد: مازندران ظرفیت افزایش یک‌میلیون کلنی زنبورعسل را دارد و اگر بتوانیم این کار را به  مرحله اجرا برسانیم بخشی از مشکلات صنعت زنبورداری مازندران حل می‌شود. 

 

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در ادامه افزود: مازندران یکی از قطب‌های زنبورداری کشور است به‌طوری‌که ازنظر تنوع عسل مقام اول را در ایران داریم.  

 

وی با تأکید بر ضرورت برخورد قاطع با ورود عسل‌های تقلبی به مازندران، تصریح کرد: ورود کلنی‌های بدون مجوز از استان‌های دیگر به مازندران از دیگر مشکلات زنبورداران استان است، هرچند مخالف کوچ کلنی‌ها به استان نیستیم اما باید طبق تبصره 14 نظام جامع دام‌پروری تمام چارچوب‌های نظام دام‌پروری رعایت شود. 

 

میرمحمدی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی زنبورداران در سال گذشته را که امسال نیز وجود دارد افزایش بیش‌ازحد وسایل و ابزارآلات زنبورداری دانست و گفت: در حالی  قیمت وسایل و ابزارآلات زنبورداری به سه برابر رسیده است که  قیمت عسل به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم در چند سال اخیر افزایش قابل‌توجهی نداشته است. 

 

این تولیدکننده عسل بابیان اینکه تقاضای عسل در بازار بسیار شکننده است، اظهار کرد: اگر قیمت عسل را افزایش دهیم یقیناً مردم از خرید آن امتناع می‌ورزند ازاین‌رو زنبورداران برای بقا و حفظ شغل خود مجبورند قیمت عسل را افزایش ندهند.

 

وی بابیان اینکه اتحادیه‌های زنبورداران در سراسر کشور آمادگی  واردات اقلام موردنیاز خود رادارند، اظهار کرد: اگر دولت این مجوز را به اتحادیه‌های زنبورداران سراسر کشور اعطا کند،  قیمت تمام‌شده کاهش خواهد یافت.

 

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران مازندران در پاسخ به این پرسش که مطالبه زنبورداران در آزادسازی واردات زنبور ملکه به کجا رسیده است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با واردات زنبور ملکه موافق است اما هنوز امکان واردات از مجاری قانونی وجود ندارد، در بدنه وزارت خانه نیز کارشناسان نظر دیگری دارند و در عمل نیز سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد که موجب شده کسی نتواند واردات داشته باشد. 

 

میرمحمدی عدم واردات زنبور ملکه را مأمنی برای قاچاق دانست و تصریح کرد: زنبورهای ملکه قاچاق بسیار گران و فاقد شناسنامه هستند که یقیناً عوارض بهداشتی و کیفی درروند تولید خواهند داشت.

 

*صنعت بیمار و عدم چاره اندیشی از سوی مسئولین

به گزارش شبستان، زنبورداری یکی از مشاغل زودبازده‌ای است که می‌توان با سرمایه اندک آن را راه‌اندازی کرد، متأسفانه برخی سیاست‌های نادرست، موجب بروز مشکلات متعددی برای این بخش مهم تولیدی به همراه داشته است که گذر زمان از سنگ‌ریزه‌های پیش رو سنگ‌های بزرگی به وجود آورده که این روزها لای چرخ تولید زنبورداران قرارگرفته است. 

 

وقتی می‌توان با آزادسازی واردات ملکه به‌صورت قانونی بخش مهمی از نگرانی زنبورداران را حل کرد اصرار به عدم آن جای تأمل دارد. وقتی می‌توان با در نظر گرفتن چند شرکت معتبر واردکننده ادوات و ابزارآلات زنبورداری جلوی قیمت سرسام‌آور آن را در بازار گرفت چرا در این زمینه اقدامی مؤثر صورت نمی‌گیرد؟ جالب اینجاست که این صنعت، در بدنه دولت و وزارت جهاد کشاورزی مسئول مربوطه مستقیم دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را با اختیارات قانونی خویش حل کند، اما چرا نمی‌شود پرسشی است که مسئولان باید پاسخ دهند.

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: زنبور ملکه قیمت عسل شرایط آب و هوایی تولید عسل زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی زنبورداران استان زنبور ملکه عسل تقلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۷۸۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه دوباره جهشی شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش ۹ تومانی، به قیمت ۳ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با افزایش ۴۹۵ هزار تومانی به قیمت ۴۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز پنج‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۳۸ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۶۰ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۹ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان

سکه امامی

۴۲ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان

نیم سکه

۲۵ میلیون تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۵ میلیون و ۲۷۱ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۲۲.۶۴ دلار

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899439

دیگر خبرها

  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • طلای دوئلین تالو مردان‌ به ایران رسید
  • این دختر باز هم طلای جهانی گرفت
  • زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد+شرایط
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ سکه دوباره جهشی شد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • قیمت جدید سکه، نیم سکه و ربع سکه؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو شدند + تصاویر
  • مرغ‌های زنبورخوار قربانی زیاده خواهی برخی از زنبورداران سودجو + تصاویر