Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نشست روز میراث فرهنگی و موزه‌ها با حضور مدیران کل وزارت میراث فرهنگی و حضور مجازی معاونان میراث فرهنگی استان‌های مختلف پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در سالن فجر ارگ آزادی برگزار شد.

در این برنامه معاونان برنامه‌های مربوط به هفته میراث فرهنگی را در استان خود تشریح کردند. به عنوان مثال معاون میراث فرهنگی استان مازندران به صورت مجازی از رونمایی کاخ صفی آباد بهشهر خبر داد و گفت: در این هفته همچنین غیر از بازدید مجازی از آثار تاریخی نشست تخصصی نیز برای راهنمایان گردشگری خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریعتی منش معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی از اتمام مرمت حمام سرایان خبر داد و گفت: این حمام اوایل هفته افتتاح می‌شود. ارگ بهارستان بیرجند نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای تملک شده و به عنوان گنجینه آب مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. مرمت بافت روستای ماخونیک نیز آغاز شده است. مرکز مطالعات خراسان جنوبی را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

حسینی معاون میراث فرهنگی خوزستان نیز از مرمت ۵ اثر در این استان خبر داد و گفت: در سال گذشته ۲۹۲ قلم شیء مرمت شد. شش هزار و ۵۰۰ شیء نیز ساماندهی شدند.

امضاءکنندگان کمپین نجات میراث فرهنگی سندی ارائه نکرده اند

در ادامه این برنامه سید هادی احمدی روئینی مدیر کل دفتر بافت‌ها و بناهای تاریخی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سریال «زیر خاکی» و ترویج گنج یابی توضیح داد: این سریال اگرچه با اقبال عمومی مواجه شده اما موضوع آن گنج یابی نیست. با یکی از دست اندرکاران این سریال سوال کردم گفت پیش از پایان و نتیجه سریال قضاوت نکنید. واقعیت این است که این سریال چیزی را ترویج نمی‌کند. شاید اگر با ما مشورت می‌کردند، مسیر دیگری را به آنها پیشنهاد می‌دادیم اما در واقع روال داستان تشویق به گنج یابی نیست. بنابراین وزارت میراث فرهنگی نیز تا قبل از پایان این سریال، موضع رسمی نخواهد داشت.

احمدی در پاسخ به سوالی درباره کمپین امضا شده توسط فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی نیز گفت: در این کمپین اعلام شده بود که در قراردادهای میراث فرهنگی رانت وجود دارد و آن را خطاب به رئیس قوه قضائیه امضا کرده اند. ما پیگیری حقوقی خواهیم کرد. هیچ سندی ارائه نکرده اند که آن را پیگیری کنیم. افتخار وزارت میراث فرهنگی این است که اتفاقاً از این موضوع مبرا است. هرگز چنین چیزی تأیید نمی‌شود. اگر موردی بود حتماً پاسخ می‌دادیم. خیلی از این ارجاعات به ادعاهای همین افراد است. اتهام زدن به همکاران ما در چنین شرایطی اجحاف است. اگر مشخصاً به قرارداد یا رانتی اشاره شود، آمادگی داریم با شفافیت تمام اسناد را در اختیار همگان قرار دهیم.

تکلیف اشیای تقلبی کشف شده معلوم نیست

در ادامه این برنامه سردار امیر رحمت اللهی فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی در این نشست گفت: در فروردین ماه امسال ۱۸۲ قلم شیء کشف شده که ۳۲ قلم آن بدل بوده است. ۵۵ مورد حفاری وجود داشته که ۸۷ نفر مرتبط با آن دستگیر شدند. همچنین ۱۴ دستگاه فلزیاب نیز کشف شد. در این مدت به حریم ۴۴ اثر تاریخی نیز تجاوز شد. ۳۳۷ مورد اخطاریه حقوقی و حقیقی داده شده که ۳۰۶ مورد آن مؤثر بوده است. این تخلفات بیشتر در خوزستان، خراسان رضوی، کردستان و گیلان رخ داده اند.

در ادامه این نشست محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور نیز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نمایش آثار تقلبی کشف شده نیز گفت: هنوز نمی‌دانیم با اشیای کشف شده چه کار کنیم. چند راه وجود دارد. یکی آنکه آنها را نابود کنیم. دیگر آنکه همچنان در مخازن نگهداری شوند و یا آنکه یک نمایشگاه دائمی برای آنها برپا شود. این راه‌ها منتقدان و طرفداران خود را دارد. ما باید به یک تصمیم درست در رابطه با آنها برسیم.

کد خبر 4928557 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدرضا کارگر میراث فرهنگی خوزستان خراسان رضوی قوه قضاییه ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه کتابفروشی ادبیات جهان ادبیات رایزنی فرهنگی میراث فرهنگی معرفی کتاب تازه های نشر خبرگزاری مهر گردشگری موزه شیوع کرونا میراث فرهنگی گنج یابی کشف شده کشف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۹۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم

مسلم شجاعی؛ مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: «رویداد» یکی از محصولات اصلی صنعت گردشگری کشورهاست. رویداد از جنس محصولاتی است که انسان محور و تعامل محور است. نمایشگاه کتاب همچون دیگر رویداد‌ها از منظر گردشگری جذاب است.

وی به آمار بازدید نمایشگاه کتاب در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: بازدید چند میلیونی از نمایشگاه در ۱۱ روز عددی قابل توجه است. این رویداد برای ما ارزشمند است چرا که کمک می‌کند تا گردشگران خارجی را نیز جلب کنیم.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: برخی از کشور‌های همسایه و منطقه نظیر عراق، عمان، کویت، بحرین، هند، روسیه، چین و... که برای ما بازار هدف گردشگری هستند، در نمایشگاه کتاب حضور دارند. حضور کشور‌ها به عنوان مهمان ویژه یا جذابیت آثار ناشران ایرانی، باعث می‌شود تا نمایشگاه کتاب تهران به رونق گردشگری خارجی کمک کند.

شجاعی انتشارات میراث فرهنگی را که به صورت تخصصی کتاب منتشر می‌کند، عامل ترویج گردشگری در بستر نمایشگاه کتاب خواند و ادامه داد: در این مجال می‌توان فرصت‌های گردشگری از طریق کتاب را به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه معرفی کرد. به این ترتیب هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به توسعه گردشگری از طریق کتاب‌های تخصصی کمک می‌کند و به نوعی زمینه تعامل نمایشگاه کتاب و گردشگری محسوب می‌شود.

وی برگزاری تور بازدید گردشگران خارجی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را عامل توسعه گردشگری رویداد محور برشمرد و گفت: برای سال‌های آتی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، می‌توان با همکاری بخش خصوصی تور بازدید گردشگران خارجی از این رویداد را برگزار کرد؛ می‌دانم مردم کشور‌هایی نظیر تاجیکستان علاقه بسیاری به نمایشگاه کتاب تهران دارند. همینطور کشور‌های عرب و فرهیختگان کشور‌های فارسی زبان به نمایشگاه کتاب تهران علاقه‌مندند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی ساده تور‌های گردشگران خارجی را در بازه زمانی برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار کنیم؛ اینطور گردشگران خارجی علاوه بر بازدید از مناطق تاریخی و دیدنی ایران از نمایشگاه کتاب هم بازدید می‌کنند. این یعنی تقاطع‌هایی که نمایشگاه کتاب می‌تواند با صنعت گردشگری کشور ارتباط برقرار کند.

شجاعی با طرح این موضوع که آمار دقیقی از حضور گردشگران خارجی در ادوار گذشته نمایشگاه کتاب تهران در دسترس نیست، گفت: امسال می‌توانیم رصد کنیم و متوجه شویم که چه میزان گردشگر خارجی به نمایشگاه کتاب می‌آیند. دوره‌های قبل حضور تعداد قابل توجهی گردشگر خارجی را در نمایشگاه کتاب شاهد بودم. به جرأت می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کننده خارجی دارد و بخشی از این بازدید‌ها از مسیر گردشگری محقق شده است.

وی هماهنگی بین بخشی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای استفاده بیشتر از موقعیت نمایشگاه کتاب تهران برای گردشگری خارجی را مهم خواند و ادامه داد: می‌توان با نگاه فرهنگی به مقوله گردشگری ادبی و گردشگری رویدادمحور منافع اقتصادی برای کشور ایجاد و بخش خصوصی را در این حوزه به خوبی فعال کرد. آنها که به طور حرفه‌ای اصول جذب گردشگر خارجی به کشور را می‌دانند می‌توانند نظر گردشگر خارجی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، جلب کنند.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: می‌توانیم میان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشست مشترک برگزار کرد. همچنین بخش خصوصی نیز تور‌های گردشگری کتاب و گردشگری ادبی و... را فعال کند. می‌توان این مهم را برای دوره‌های بعدی نمایشگاه کتاب ریل‌گذاری کرد. لازم است سیاست جدیدی برای سال‌های آینده درباره این امر مهم اتخاذ کرد.

شجاعی در رابطه با شعار امسال نمایشگاه کتاب با عنوان «بخوانیم و بسازیم» گفت: با کتاب خواندن می‌توان گردشگری ایران را ساخت. من کتاب «در سرزمین مردمان نجیب» را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم؛ این کتاب نوشته هرؤیه روپچیچ، موسیقیدانی از کشور کرواسی است و داستان آن ۲ بار سفر مرد کروات به تمام نقاط ایران را روایت می‌کند. این موسیقیدان حس خود را از هر آنچه در ایران و از مردم ایران دیده توصیف کرده و مهمترین توصیفی که مرد کروات از ایران در ذهنش ثبت شده مهمان نوازی است که به آن معروفیم.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • تور‌های بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در دیگر کشور‌ها را فعال کنیم