Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@02:43:41 GMT

کمال خرازی: شکل گیری «چندجانبه‌گرایانه نوین» ضرورت است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۴۱۹۷

کمال خرازی: شکل گیری «چندجانبه‌گرایانه نوین» ضرورت است

خبرگزاری تسنیم: «سیدکمال خرازی» در سومین اجلاس سالانه بنیاد رهبران برای صلح که امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، در سخنانی با اشاره به آثار مخرب سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه دولت آمریکا و تشدید چالش‌ها و بحران‌های بین‌المللی گفت: یکجانبه‌گرایی سم مهلکی برای جامعه بین‌المللی است و بر پیچیدگی شرایط کنونی جهان می‌افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ریشه ناکارآمدی چندجانبه‌گرایی کنونی را باید در زیاده‌خواهی و گرایش‌های سلطه‌جویانه دولت آمریکا جستجو کرد که سعی دارد هژمونی و رویکرد یکجانبه‌گرای خود را بر دیگران تحمیل کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با ارائه پیشنهادی اظهار داشت: نقاط ضعف و پاسخگو نبودن نظم کنونی جهان، ضرورت شکل‌گیری یک نظام «چندجانبه‌گرایانه نوین» و طراحی نوعی «همبستگی نوین جهانی» را آشکار می‌سازد که در آن صدای همه ملت‌ها، به ویژه کشور‌های جنوب شنیده شود و بازیگران نوظهور متناسب با وزن و جایگاه خود در حکمرانی جهانی سهیم باشند. به عبارت دیگر ما به یک دموکراسی جهانی نیاز داریم.

خرازی با اشاره به شیوع بیماری کرونا، کنترل و مقابله موثر با آن را منوط به همبستگی و همکاری در سطح جهان با محوریت سازمان بهداشت جهانی دانست و خاطرنشان کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد و بسیاری از کشور‌ها بر توقف درگیری‌ها و لغو تحریم‌ها علیه کشور‌هایی مانند ایران که در تامین منابع مالی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی جهت مقابله با بیماری کرونا با محدودیت روبرو هستند، تاکید کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از مداخله سیاسی قدرت‌های بزرگ در نهاد‌های بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و... ابراز داشت: هنگامی که نهاد‌های بین‌المللی تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ قرار می‌گیرند، کشور‌های جنوب اعتمادشان را به این نهاد‌ها از دست می‌دهند. برای نمونه، صندوق بین‌المللی پول تحت فشار دولت آمریکا تاکنون به درخواست وام ایران برای مقابله با کووید ۱۹ پاسخ نداده است.

وزیر اسبق امور خارجه ادامه داد: در نظام چندجانبه نوین، رویکرد قدرت‌های بزرگ و نگاه از بالای آن‌ها به دیگر کشور‌ها باید تغییر کند و از موضع برابر با دیگر کشور‌ها برخورد کنند.

خرازی با اشاره به مشکلات کشور‌های آفریقایی که بعضا ریشه در گذشته استعمار آن‌ها دارد و ضرورت همکاری جهانی برای رفع مشکلات آن‌ها و فراهم کردن کردن شرایط برای تامین رفاه و توسعه پایدار این کشور‌ها بیان کرد: رویکرد صحبت کردن از طرف آفریقا و برای آفریقا باید به رویکرد «صحبت با آفریقا» تغییر کند. هیچ‌کس نباید برای مردم آفریقا تصمیم بگیرد، بلکه باید با حفظ احترام، از طریق آموزش و گفتگو به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند تصمیمات مناسب را خودشان اتخاذ کنند.

امروز سومین کنفرانس سالانه بنیاد رهبران برای صلح به ریاست «ژان پی‌یر رافارن» نخست‌وزیر اسبق فرانسه و رئیس این بنیاد از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

در این نشست که ۳۷ نفر از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی از جمله نخست‌وزیران و وزیران خارجه سابق حضور داشتند، پس از سخنرانی افتتاحیه رافارن و ارائه پیش‌نویس گزارش سال ۲۰۲۰، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را درباره این گزارش و موضوعات در دستورکار این اجلاس، کرونا و چندجانبه‌گرایی و رفاه و توسعه پایدار در آفریقا بیان کردند.

منبع: فردا

کلیدواژه: کمال خرازی دموکراسی جهانی بین المللی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۴۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، گفت: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت با گرامیداشت هفته کار و کارگر و نشست صمیمی کارگران با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حال فعالیت بوده که به احتساب خانواده‌های آنان حدود نیمی از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل داده است.


وی با بیان اینکه زندگی مردم با تولیدات کارگران عجین است افزود: ارمغان تولید برای کشور ثروت است وثروت نیز رفاه به بار می‌آورد بنابراین توجه به رفاه، آسایش و آرامش جامعه کارگری لازم و ضروری است.


امام‌جمعه رشت با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: دورنگری در آثار علامه شهیدمطهری در تاریخ مشهود است چرا که شهیدمطهری از عالمان برجسته تاریخ ایران و اسلام شناسی زبده‌ای بود که هنوز اندیشه‌های او می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.


به گفته فلاحتی اگر کسی یک دوره آثار شهیدمطهری را مطالعه کندمی‌تواند اسلام شناس شده و توانایی پاسخگویی به شبهات روز را بدست بیاورد
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: بدخواهان درصدد بودند تا به خاطر جرایم گروهک‌ها مرز‌های ایران و پاکستان ملتهب باشد لذا عمده هدف سفر رئیس جمهور ایران رفع این التهابات ۲ کشور بوده که تفاهم نامه‌هایی دراین زمینه صورت گرفت.


امام‌جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، افزود: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد، لذا به زودی شاهد شاهد نابودی رژیم منحوس صهیونیستی در جغرافیای تاریخ اسلام خواهیم بود

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازرگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای تجار و بازگانان ایرانی/ضرورت صادرات برای تحقق جهش تولید
  • همه چیز درباره ثبت اختراع در سطح جهانی یا پتنت بین‌المللی
  • اجلاس بین المللی ایران و قاره آفریقا
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم