Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@22:44:42 GMT

ترک بهارستان به سمت کجا؟!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۰۵۵۹۸

ترک بهارستان به سمت کجا؟!

در حالی که یک هفته تا پایان کار مجلس دهم مانده و آنها باید هفته آینده از صندلی های سبزشان برخیزند؛ زمزمه هایی از شغل جدیدشان به گوش می رسد.

پول نیوز - مجلس دهم هفته آینده کار خود را به پایان می‌رساند و خوش نشینان ساختمان بهارستان که بیشتر آن‌ها به دوره یازدهم راه نیفتاده اند حالا باید به دنبال شغل جدیدی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه بعید به نظر می‌رسد بعد از انتخابات اسفندماه و نتایج آرا، آن‌ها تا به حال فکری به حال بعد از این برای خود نکرده باشند. طبق آمار ۵۶ نماینده مجلس دهم به دور یازدهم راه یافته اند، دو نماینده فوت شده و عده‌ای هم برای شغل جدید بهارستان را ترک کرده اند.

حالا ۲۲۹ نماینده مجلس دهم، در مجلس یازدهم آن را همراهی نمی‌کنند و برخی بعد از ۴ سال و برخی دیگر حتی بعد از ۲۴ سال یعنی ۶ دوره نمایندگی مجلس، باید جای خود را به نفرات جدید بدهند.

تجربه دوره‌های قبل ثابت کرده اصولا نمایندگان بعد از تحویل نمایندگی، مشاغلی، چون تدریس در دانشگاه، ادارات دولتی و غیر دولتی و وزارت خانه ها و یا مشاغل شخصی خود را انتخاب می‌کنند.

از آنجایی که امسال برای کابینه تدبیر و امید نیز، سال آخر فعالیت است و ممکن است عده‌ای از نمایندگان، صمیمیت خاصی با این کابینه داشته باشند، حال باید دید دولت روحانی و اعضای آن جایی برای این نمایندگان در کنار خود باز میکنند یا نه؟

اصولا یکی از دلایل اینکه مجلس دهم تا اندازه‌ای ناکارآمد بوده این است که برخی از نمایندگان مجلس استقلال خود را از دست داده‌اند و به جای آنکه نماینده واقعی مردم و مطالبات آن‌ها باشند، نماینده دولت و به تعبیر بهتر "وکیل‌الدوله" هستند.

همین وکیل الدوله بودن نمایندگان زمزمه‌ها و گمانه زنی‌ها را به دنبال خود می‌کشد که این نمایندگان آینده نگری کرده و لااقل برای یک سال بعد از تحویل نمایندگی خود، شغل جدید و مطمئن خود را مهر زده اند.

گرچه تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از اتفاقات خوبی بود که مجلس دهم به خود دید، اما از آنجایی که این قانون به طور کامل اجرا نشده باز هم به نظر می‌رسد تبصره و ماده و قانون (راه فرار) برای این نمایندگان باشد تا همچنان به عنوان یک مسئول در جامعه مشغول به کار باشند و انگار صندلی مسئولان لذتی دارد که این دوستان علاقه‌ای به ترک آن ندارند حتی محسن کوهکن نماینده مجلس دهم در این خصوص می‌گوید: بر اساس این مصوبه ما نمی‌توانیم دیگر فعالیتی داشته باشیم؛ البته من حدود ۱۶ سال است که پروانه وکالت پایه یک دادگستری دارم و اگر کاری انجام دهم به طور شخصی و در این حوزه خواهد بود.

برخی از نمایندگان که پیش از راه یافتن به مجلس در وزارتخانه‌ها مشغول بودند، حالا دوباره بعد از اتمام دوره نمایندگی خود به آن وزارتخانه باز خواهند گشت. وزارت نفت یکی از وزارت خانه‌هایی است که پاتوق این دوستانی است که بهارستان را ترک می‌کنند. اصلا گویی وزارت نفت و در برخی مواقع وزارت امور خارجه قبله آمال برخی نمایندگان است.

این مسئله حتی یک‌بار بصورت علنی از سوی هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه در مخالفت با رای اعتماد بیژن زنگنه مطرح شد و گفت آقای مهندس! لطفاً مِن بعد نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی و نظارتی خود ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس و رئیس‌قوه قضائیه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.

حضور نمایندگان مجلس در وزارتخانه‌ها اتفاق تازه‌ای نیست و پیش‌تر هم کاظم جلالی و داریوش اسماعیلی به مقصد سفارت ایران در روسیه و معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از سمت خود در مجلس دهم استعفا کرده بودند.

این روز‌ها در رسانه‌ها می‌شنویم که مقصد جدید عده‌ای از نمایندگان مشخص شده به طور مثال علی لاریجانی که سابقه سه دوره ریاست مجلس را دارد روز گذشته درباره مقصد بعدی خود در یک برنامه اعلام کرد که به خانه اصلیم یعنی دانشگاه باز می‌گردمو این در حالی است که گفته می‌شود مقصد بعدی او شورای عالی امنیت ملی است. جایی که قبلا نیز در آن بوده است.

گمانه زنی‌ها نشان میدهد علی مطهری قصد رفتن به کتابخانه ملی را دارد. برخی منابع از حضور مصطفی کواکبیان در وزارت ارشاد به عنوان معاون پارلمانی و از حضور الیاس حضرتی در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا خبر دادند؛ این منابع خبری از بهروز نعمتی به عنوان دیگر نماینده مجلس دهم که به شستا می‌پیوندد نام بردند.

محمد علی وکیلی هم در مصاحبه‌ای گفته است که علاقه زیادی به کار رسانه‌ای دارد و اولویت جدی اش برای بعد از ترک بهارستان، فعالیت رسانه‌ای خواهد بود.

اگرچه این صحبت‌ها در مورد نمایندگان رسانه‌ای و علنی شده اما؛ باید مدتی صبر کنیم و ببینیم این صندلی‌های سبز بهارستان و ترک آن برای نمایندگان به مقصد کجاست و آیا واقعا به حرفه‌ای بدون پارتی بازی و رابطه خواهند رفت یا باز هم داستان تکراری حکمرانی رابطه بر ضابطه ادامه خواهد داشت؟ لطفا یک هفته ده روزی تامل بفرمایید.

نویسنده: مهسا اخلاقی

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مجلس نمایندگی مشاغل مجلس دهم بازنشستگان بهارستان نماینده مجلس دهم نمایندگان مجلس شغل جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۰۵۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آجرلو: قطعا از مجلس خودرویی دریافت نمی‌کنم / خط قرمزمان دخالت در عزل و نصب دولتی است + فیلم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در صحن باید به سیاستگذاری و تقنین بپردازیم و بیرون از صحن باید به مشکلاتی جاری مردم بپردازیم و خط قرمزمان دخالت کردن در عزل و نصب دولتی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ سعید آجرلو نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه بهارستان دوازدهم گفت: اسم مجلس دوازدهم را «ایمان و امید» می‌گذارم، یک وجه مجلس آتی ممکن است خطر تفرقه باشد که منجر به شکست و ناامیدی در مجلس دوازدهم شود، وجه دیگر هم می‌تواند حل مسئله و کارآمدی مجلس باشد.

وی افزود: درون بهارستان و بیرون بهارستان در حوزه انتخابیه تهران بسیار متفاوت است، ما به میزانی که درون بهارستان فعال هستیم باید بیرون بهارستان هم فعال باشیم، یعنی با مردم مرتبط باشیم و وظایف نمایندگی خود را انجام دهیم.

آجرلو اظهار داشت: بیرون از صحن نمایندگان حوزه انتخابیه تهران نباید غیر فعال باشد کمااینکه در سایر حوزه‌های انتخابیه به این صورت است، مردم باید احساس کنند که نماینده دارند و قدرت نماینده در جهت اهداف آن‌ها بکار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی افزود: ما در صحن باید به سیاستگذاری و تقنین بپردازیم و بیرون از صحن باید به مشکلاتی جاری مردم بپردازیم و خط قرمزمان دخالت کردن در عزل و نصب دولتی است.

آجر لو ابراز داشت: ما باید با استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها تعاملات لازم را داشته باشیم تا مشکلات مردم را مرتفع کنیم و این به معنای دخالت در امورات اجرایی نیست.

وی افزود: امثال شهید چمران و شهید دیالمه بر صندلی‌های مجلس سوار شدند و اجازه ندادند که صندلی‌های مجلس برآن‌ها سوار شوند، اگر نماینده به دنبال خودرو و مزایای دیگر نمایندگی باشد یعنی صندلی بر او سوار شده است.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده قطعا درصورت حضور در مجلس خودرویی دریافت نمی‌کنم، نماینده‌ای که در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کند مگر می‌تواند به وظایف نمایندگی خود عمل کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: بروکراسی ضد تحول محافظه کاری در نظام دیوانی خود داریم که اجازه نمی‌دهند کشور پیشرفت کند و هر بار استدلال متفاوتی را مطرح می‌کنند، این بروکراسی متأسفانه در شرکت‌ها دولتی و نظام بانکی نیز حاکم است، مجلس دوازدهم باید با این اقلیت پر زور مواجه شود.

آجرلو اظهار داشت: سبک زندگی غربی در حال رویاروی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و نمی‌توانیم نسبت به آن منفعل باشیم، بنابراین باید قانونگذاری جامعی در حوزه فضای مجازی داشته باشیم تا نظمی جدیدی در این حوزه ایجاد شود.
وی در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفت: موافق لایحه عفاف و حجابی هستم که در مجلس یازدهم به تصویب رسید، زیرا، در مواجه با جرم بی حجابی بازدارندگی ایجاد می‌کند، زیرا، بین کسانی که پروژه امنیتی در کشور اجرا می‌کنند با هنجارشکنان عادی تفاوت قائل شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



وی افزود: اگر لایحه عفاف و حجاب به صحن می‌آمد بهتر بود، این لایحه موضوعات ایجابی و فرهنگی را هم دیده است، این جامع‌نگری یعنی راه حل بلند مدت برای رفع مشکلات حوزه عفاف و حجاب.

آجرلو ابراز داشت: ما باید اقدامات تبیینی و فرهنگی متعددی داشته باشیم، از سوی دیگر بازدارندگی لازم را هم در لایحه عفاف و حجاب داریم که در کنار یکدیگر می‌تواند التهابات اجتماعی را کاهش دهد. از این حیث لایحه عفاف و حجاب لایحه مناسبی است.
وی ادامه داد: خطر دو قطبی شدن و تفرقه در مجلس دوازدهم زیاد است، مجلس یازدهمی که رهبر انقلاب بر انقلابی بودن آن تأکید داشتند برای مشکلات کشور راه حل جدید ارائه کرد و فضای کشور در دهه نود را تغییر داد.

آجرلو اظهار داشت: ممکن است نامزد‌ها از لیست‌های متفاوت باشد، اما برای رفع مشکلات اتفاق نظر دارند، این همان برادری سیاسی است که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند، بنظر رسیدن به چنین شرایطی بسیار سخت است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



وی در خصوص نحوه ریاست مجلس یازدهم گفت: قالیباف عملکرد خوبی دارد، در همین مجلس هم بسیاری از نمایندگان با ایشان اختلاف نظر‌هایی داشتند که در صحن مطرح می‌کردند، یکی از خصیصه‌های ریاست مجلس تعامل با جریانات مختلف است.

آجرلو افزود: معتقدم قالیباف شانس اول ریاست مجلس است، ذوالنوری هم آرایی دارد، اما بیشترین رأی را برای ریاست مجلس را قالیباف دارد، در خصوص نیکزاد و متکی هم اطلاعی ندارم.

این نامزد دور دوم مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: بنظر هیأت رئیسه مجلس قطعاً تغییراتی خواهد داشت، معتقدم روابط با فراکسیون اقلیت اصلاح طلبان باید بر اساس کار و حل مسئله تعریف شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اعتراف دیرهنگام یک نماینده مجلس: برخی نمایندگان نه یکی بلکه چندتا شاسی‌بلند گرفته‌اند
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • این نماینده زن مجلس متولد سال ۱۳۶۵ است /کدام نمایندگان زن دهه شصتی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • چه کسی رئیس سنی مجلس دوازدهم خواهد شد؟ | جدول مسن‌ترین و جوانترین نمایندگان | ۲ نماینده همسن باشند چه می شود؟
  • آجرلو: قطعا از مجلس خودرویی دریافت نمی‌کنم / خط قرمزمان دخالت در عزل و نصب دولتی است + فیلم
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم