Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با تاکید بر لزوم فرزندآوری و افزایش جمعیت گفت: اگر بخواهیم با رویه موجود پیش رویم ایران سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور غرب آسیا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام میلاد صالحی امشب در نشست هم‌اندیشی مبلغین دینی عرصه جمعیت در همدان اظهار کرد: شهریورماه سال ۹۸ مجمع فعالان عرصه جمعیت به ثبت رسید و بعد از شکل‌گیری ساختار آن، لازم بود مجامع استانی نیز فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه همدان دومین استانی بود که مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت را تشکیل داد گفت:‌ طی یک سال اخیر برنامه‌هایی مختلفی زیرمجموعه این مجمع برگزار شده است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان به تشکیل جلسات شبکه‌سازی در استان اشاره کرد و افزود:‌ بیش از ۳۰ جلسه با حضور نماینده ولی‌فقیه، معاونت امور بانوان در استانداری و نهادهای حاکمیتی تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سه ضلع حاکمیتی، نخبگانی و عموم مردم را در شبکه‌سازی دخیل کرده‌ایم گفت:‌ راه‌اندازی نمایشگاه مفهومی جمعیت در موکب سردار همدانی با عنوان همایش «نسل حسینی» اولین اقدام بود.

صالحی چالش فرزندآوری در نمایشگاه کودک و نوجوان را از سایر فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود:‌ این اقدام پیش‌زمینه تولید مستند اجتماعی جمعیت شد که این مستند جنجالی، اجتماعی است و بخشی از آن در تهران در حال ضبط است و برخی شبکه‌ها پیشنهاد پخش آن را مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دو کتاب در استان همدان با موضوع جمعیت چاپ، نشر و تحقیق شده است گفت: کتاب «هفت‌خوان خیالی» در باب معیشت و تربیت و کتاب «آرزوهای کودک» در عرصه کودک به زبان کودکانه منتشر شده است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با اشاره به اینکه کتاب اول در همدان چاپ شده اما دیروز به مناسبت جمعیت در قم رونمایی شد افزود: تصویرگری کتاب دوم نیز ۶ ماه طول کشید چون با نگاه‌های تیزبینانه و دقیق تهیه شده است.

توزیع ۱۰۰ بسته غذایی بین خانواده‌های پرجمعیت

وی با بیان اینکه این کتاب در همدان تدوین و امروز رونمایی شد در ادامه از تشکیل باشگاه مادران مهرپرور خبر داد و گفت: این باشگاه شامل مادرانی است که ۳۵ سال سن و سه فرزند دارند که بعد از عضوگیری در باشگاه از خدمات آن در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اردویی و ورزشی بهره‌مند می‌شوند.

صالحی با بیان اینکه به دلیل شیوع بیماری کرونا بیش از ۱۰۰ بسته معیشتی بین «مادران مهرپرور» نیازمند اهدا شد خاطرنشان کرد: باشگاه «شکوه مادری» که شامل مادران با حداکثر ۴۰ سال و حداقل چهار فرزند است که اعضای این دو باشگاه تقریبا ۳۰۰ نفر هستند.

وی با اشاره به طراحی و ساخت بازی خانوادگی با رویکرد خانواده و بهداشت در قالب برنامه‌های فضای مجازی عنوان کرد:‌ برگزاری چالش عکس کودکی در فضای مجازی و کارگاه تبیین فرزندآوری با حضور دبیران آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های مجمع بوده است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با بیان اینکه جمعیت یکی از موضوعات راهبردی، امنیت‌آفرین و کارآفرین هر کشوری است افزود: بر اساس بند یک اصل ۱۹۰ قانون اساسی ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت، ایشان دست به ابتکار عمل و ابلاغ سیاست جمعیتی زده‌اند و این موضوع باید مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: سیاست افزایش جمعیت شامل ۱۴ بند است که مهمترین آنها شامل افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل تشکیل خانواده، حمایت از زوج‌های جوان، کاهش سن ازدواج، حمایت از مادرات در بارداری و زایمان و شیردهی و تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری در داخل کشور است.

صالحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ۱۹ سخنرانی به موضوع جمعیت اشاره کرده‌اند که دو مورد از سخنرانی‌ها امسال بوده است گفت: هدف‌گذاری کاهش جمعیت از سال ۶۸ تا سال ۹۰ بود که در این مدت باید نرخ باروری از ۶.۷ فرزند به ۴ فرزند برسد اما این رویداد مهم تنها ظرف سه سال محقق شد.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم این قانون متوقف  شود زیرا اکنون سطح جانشینی جمعیت را که دوفرزندی است نیز رد کردیم و متوسط فرزندآوری ۱.۸ فرزند است گفت: نرخ جایگزینی ۲.۱ است که باید به آن رسید.

 دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان با تاکید به اینکه اگر بخواهیم با رویه موجود پیش رویم ایران سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور غرب آسیا خواهد شد بیان کرد: بعضی در موضع حمایت از جمعیت، بحث پنجره جمعیتی را پیش می‌کشند، پنجره‌ای که ۷۰ درصد جمعیت از سن ۱۵ تا ۶۴ سال که سن تولید، فعالیت و کار است را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران از سال ۸۶ وارد پنجره  جمعیتی شده که بهترین زمان برای اصلاح ساختار فعالیت کشور خواهد بود و باید از آن بهره برد گفت: اگر به این موضوع توجه نشود و از  جمعیت جوان کشور نیز غفلت کنیم، جمعیت ایران تبدیل به جامعه سالمند خواهد شد.

صالحی با اشاره به اینکه پنجره جمعیتی ایران تا سال ۱۴۱۵ باز است و بعد از آن بسته خواهد شد خاطرنشان کرد:در حال حاضر طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان جمعیت همدان یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد این جمعیت سن بالای ۳۰ سال دارند و این می‌تواند هشداری برای استان باشد.

وی با اشاره به اینکه در سطح کشور ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده وجود دارد که متوسط هر خانواده ۳.۲۳ نفر هستند و و این نرخ حتی چهار نفره هم نیست تا نرخ جایگزینی ما تثبیت باشد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان افزایش جمعیت خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۵۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: این اجلاس با حضور نمایندگان حدود ۳۰ کشور عضو در اتاق بازرگانی اصفهان از دهم تا دوازدهم اردیبهشت برگزار خواهد شد.
امیرکشانی، این اجلاس را میزبان رؤسای ۲۵ اتاق بازرگانی و اعضای هیأت رئیسه اتاق کشور‌های آسیایی دانست وافزود:هیات‌های مهمی از اتاق‌های مجمع آسیایی در این اجلاس ۲ روزه مهمان اصفهان خواهند بود و فضای تجاری، اقتصادی و بین المللی شهر را تغییر خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم در این اجلاس اصفهان را به عنوان یک شهر مهم آسیایی نشان دهیم، گفت: کشاورزی و امنیت غذایی، سرمایه گذاری، توسعه پایدار، گردشگری و فناوری و دانش بنیان از موضوعات مورد بحث در کمیسیون‌های مجمع ACD است.
رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان توسعه پایدار را یکی از موضوعاتی اجلاس اصفهان دانست و افزود: اصفهان رشد صنعتی خوبی داشته، اما از لحاظ محیط زیستی بسیار آسیب دیده و سعی می‌کنیم این اجلاس بر محیط زیست اصفهان هم تأثیر گذار باشد هر چند نمی‌توان مشکلات محیط زیستی را در مدت ۲ روز برطرف کرد.
وی ادامه داد: با قوت و قدرت تلاش می‌کنیم که این اجلاس بین‌المللی در شهر اصفهان به طور مطلوب برگزار شود، چرا که این میزبانی یک امتیاز جهانی برای معرفی ایران و اصفهان به جهان خواهد بود.
قائم مقام دبیر دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا گفت: هدف از این اجلاس گفتگو بین کشور‌های آسیا است که از ۴۶ کشور در این قاره، ۳۵ کشور عضو مجمع ACD هستند.
سعید ابراهیمی ادامه داد: از بین ۳۵ کشور عضو مجمع برای ۳۲ کشور دعوتنامه رسمی ارسال شده و پیگیری‌ها از طریق دفاتر وزارت‌خارجه و سفارتخانه‌ها در دست بررسی است.
مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia cooperation dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد.
ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد و در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.
کشور‌های بحرین، بنگلادش، بروئنی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.
استانبول نخستین میزبان این اجلاس در سال ۲۰۲۱ بود.

دیگر خبرها

  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • پیرترین پدر و مادر‌ها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • پیرترین پدر و مادرها کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود