Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@08:39:47 GMT

تغییر اجتماعی منوط به تغییرات فردی است

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۵۲۷۴

تغییر اجتماعی منوط به تغییرات فردی است

حجت الاسلام یوسف جمالی گفت: خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملتی را تغییر نمی دهد مگر آن که آنان آنچه را در وجودشان است تغییر دهند، هیچ تغییری در جامعه ایجاد نمی شود تا اینکه تغییر در افراد ایجاد شود. پس تغییر اجتماعی منوط به تغییرات فردی است.

به گزارش گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان _ بوشهر، حامد فکوری؛ «حجت الاسلام یوسف جمالی» مفسر حوزه علمیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر، در دهه سوم ماه بهار قرآن مقارن با بیست و ششم ماه مبارک رمضان، در جلسه تفسیر و مجلس جزء خوانی که در حسینیه عاشقان ثارالله منطقه یک این بندر و از طریق برنامه زنده تلویزیونی «نوای ملکوت» پخش می شد نکات تفسیری را بیان نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 

* مقدرات خداوند در سرنوشت مستضعفین

مفسر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان بوشهر به آیه پنجم سوره مبارکه قصص «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» اشاره تفسیری کرد و گفت: بهترین مقدرات خداوند متعال برای رقم خوردن سرنوشت مستضعفین بر اساس آیه مذکور این است که پروردگار متعال به اراده خود، آنها را پیشوایان مردم و همچنین نیز وارثین زمین قرار می دهد.

 

* تدبیر و امید پروردگار برای هدایت تعالی انسان ها است

وی در ادامه با عنوان اینکه نزول آیات الهی حق است و همگی تسبیح گوی خداوند هستند و نیز پروردگار قادر متعال نشانه های خود را به آرایش عمومی نهاده تا هم مایه بیم و هم مایه امید ما انسان ها باشد، افزود: نزول آیات کتاب الهی و آفرینش دیگر مخلوقات و رقم خوردن مقدرات و سرنوشت ها در دست اراده قدرت عرشی پروردگار متعال است و کارها را او تدبیر می کند و تشریح همه این نشانه های عالم هستی برای آن است که مردم ایمان آورند و به لقای پروردگار یقین پیدا کنند.

 

حجت الاسلام جمالی با تصریح بر اینکه همه این نشانه های الهی برای کسانی است که تدبر و تفکر می کنند، اضافه کرد: خداوند مقتدر فرشته های محافظ از جلو و پشت سر انسان ها در پیشگیری از خطرها قرار داده است و اگر اندکی اندیشه کنیم می بینیم که همه چیز به اراده رحمت و قدر بی نهایت حضرت رب متعال است.

 

* تغییر اجتماعی منوط به تغییرات فردی است

مفسر قرآن در ادامه با یادآوری اینکه خداوند سرنوشت هیچ قومی و ملتی را تغییر نمی دهد مگر آن که آنان آنچه را در وجودشان است تغییر دهند، اظهار کرد: هیچ تغییری در جامعه ایجاد نمی شود تا اینکه تغییر در افراد ایجاد شود. پس تغییر اجتماعی منوط به تغییرات فردی است.

 

* مقدرات اراده الهی در به پیروزی رسیدن نظام اسلامی

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر با عنوان اینکه هر گونه تغییرات در نهاد شخصیتی انسان و یا پیدایش و به پیروزی رسیدن نظام های حکومتی بر محور توحید به دست اراده الهی و منوط به همت و تغییرات بنیادین و تعالی در افراد جامعه است. و لذا شکل گیری و به پیروزی رسیدن نظام جمهوری اسلامی ایران با پرچمداری هدایت های حکیمانه امام خمینی (ره) محصول مقدرات اراده الهی و همین تغییرات فردی و اجتماعی بود.

 

* ویژگی های انسان های اهل هدایت چیست؟

وی گفت: بر اساس بیان خداوند در آیه شصت و نهم سوره مبارکه «عنکبوت» تلاش، جدیت و اخلاص به عنوان دو ویژگی اهل هدایت ذکر شده است. و همچنین نیز طبق بیان پروردگار متعال در آیات هفتاد و هفتاد و یکم سوره مبارکه «احزاب»؛ تقوا، سخن حق و راست گویی باعث اصلاح اعمال انسان ها می شود. و همین این آیات نشان از این دارد که خداوند پاسخ تمامی پرسش های زندگی انسان ها برای تدبیر و بهتر اندیشیدن و تصمیم صحیح گرفتن را در کتاب آسمانی دین اسلام قرآن کریم آورده و بر حضرت خاتم الانبیاء محمد مصطفی (صلوات الله علیه) از طریق فرشته وحی نازل کرده است تا به امت و پیروانش این آیات را به منظور هدایت بیاموزد.

 

* درخواست تشکیل حکومت به محضر رب متعال

این مفسر قرآن با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه صاد گفت: حضرت سلیمان (ع) از پیامبران الهی بود که از خداوند متعال تشکیل حکومت را درخواست کرد.

 

* دنیا؛ مزرعه آخرت

حجت الاسلام جمالی با عنوان اینکه طبق آیه 20 و 21 سوره مبارکه فصلت، اعضای بدن یکی از شاهدان روز قیامت است، یادآور شد: در آیه بیستم سوره مبارکه شورا بیان شده که؛ دنیا مزرعه آخرت است.

 

* سه گناه انسانی در سوره حجرات

وی گفت: سوء ظن، غیبت و تجسس به عنوان گناه در آیه دوازدهم سوره مبارکه حجرات اشاره شده است.

 

خاطرنشان می شود، در بیستم و ششم ماه مبارک رمضان، آقایان؛ عباس هاشمی، محمد علی هاشمی، رضا یوسفی و حامد یوسفی به عنوان قاریان مجلس جزء خوانی قرآن کریم بوشهر بودند.

 

پایان پیام/647

منبع: شبستان

کلیدواژه: تفسیر قرآن استان بوشهر خبرگزاری شبستان سوره مبارکه انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۵۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت آقای ستاره دوباره تاخیر افتاد؛یزدانی شاید وقتی دیگر!

به گزارش قدس آنلاین، اگر کامران قاسم‌پور همچنان قصد داشته باشد کارش در چرخه انتخابی تیم ملی را در وزن 86 کیلوگرم دنبال کند، به نظر می‌رسد او همراه با حسن یزدانی که بعد از جراحی کتف هنوز روی تشک برنگشته و احتمالا هادی وفایی‌پور به تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان اعزام خواهند شد.

این پیکارها 17 تا 20 خرداد در بوداپست برگزار می‌شود و دومین و آخرین مسابقه رنکینگ‌دارِ سال المپیک است که با دو کیلوگرم ارفاق وزنی برگزار می‌شود.

گره انتخاب ملی‌پوش 86 کیلوگرم احتمالا در همین مسابقه باز خواهد شد، پیش از این رحمان عموزاد در 65 کیلو، یونس امامی در 74 کیلو، امیرعلی آذرپیرا در 97 کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلوگرم به عنوان ملی‌پوش المپیکی انتخاب شده‌اند و تکلیف ملی‌پوش 57 کیلوگرم منوط به کسب سهمیه المپیک آخر است که دهه سوم اردیبهشت ماه در استانبول به انجام خواهد رسید و اگر علیرضا سرلک در ترکیه سهمیه المپیک را بگیرد، طبق روالی که درمورد سایر نفرات اعزامی به گزینشی‌ها وجود داشت، خودش به المپیک خواهد رفت و اگر هم سهمیه نگیرد که دیگر پرونده این وزن برای المپیک بسته خواهد شد.

بنابراین حالا همه چیز منوط به بازگشت حسن یزدانی روی تشک است و اینطور که پیداست باوجودی که عنوان شده بود از اول اردیبهشت تمرین کشتی را آغاز خواهد کرد، این اتفاق حالا به پانزدهم اردیبهشت منوط شده است و با این حساب او تنها یک ماه فرصت برای انجام تمرین کشتی پیش از اعزام به بوداپست خواهد داشت.

چیزی که تا امروز قطعی به نظر می‌رسد، باتوجه به جراحی کتف یزدانی و وضعیت نامشخص او در بازگشت به تشک، این کشتی‌گیر بدون شرکت در مسابقه، راهی المپیک نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • زیر تیغ
  • تامین مالی طرح‌های صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکار است
  • تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکاران است
  • بازگشت آقای ستاره دوباره تاخیر افتاد؛یزدانی شاید وقتی دیگر!
  • آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد
  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • هشدار برای تغییر تعادل جنسیتی دانشگاه‌ها
  • امیر تتلو در دومین دادگاه ؛ ریش و مو اصلاح شده (عکس)