Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-26@07:52:49 GMT

درشت‌مغذی‌ها و نقش آن‌ها در کاهش وزن

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۷۳۲۶

درشت‌مغذی‌ها و نقش آن‌ها در کاهش وزن

رویداد۲۴ نسبتی از درشت‌مغذی‌ها که برای همه مناسب باشد، وجود ندارد و این بر اساس وضعیت سلامت فعلی و اهدافی که فرد در تلاش برای تحقق آن‌ها است، تعریف می‌شود. ریزمغذی‌ها مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی معمولا بیشترین میزان توجه را به سوی خود جلب می‌کنند، اما درشت‌مغذی‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارند.

درشت‌مغذی‌ها شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی، گروه‌های تغذیه‌ای هستند که آن‌ها را در مقادیر زیاد مصرف می‌کنیم و بیشترین نقش را در تامین انرژی مورد نیاز ما دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما برای بقا و و رشد خود به هر سه درشت‌مغذی نیاز داریم.

کربوهیدرات‌ها چه هستند؟

کربوهیدرات‌ها ترکیباتی هستند که از مولکول‌های قند کوچک‌تر تشکیل شده اند. کربوهیدرات‌ها منبع انرژی مطلوب بدن ما هستند. زمانی که موضوع تامین انرژی پایدار مطرح می‌شود، برخی کربوهیدرات‌ها نسبت به دیگران گزینه‌های بهتری هستند. کربوهیدرات‌های دیرسوز - گوارش و افزایش قند خون در نتیجه مصرف آن‌ها به آرامی صورت می‌گیرد، زیرا اغلب حاوی فیبر نیز هستند - شامل سبزیجات، میوه ها، لوبیاها، حبوبات و غلات کامل می‌شوند. این نوع کربوهیدرات‌ها به طور کلی برای تامین انرژی پایدار توصیه می‌شوند، در شرایطی که نان سفید، کلوچه ها، شکر و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر به شدت پردازش شده و معمولا موجب نوسانات ناگهانی قند خون می‌شوند.

کربوهیدرات ها، شمارش درشت‌مغذی‌ها و کاهش وزن

برخی افراد برای کاهش وزن خود میزان درشت‌مغذی‌ها را محاسبه می‌کنند. این روشی انعطاف پذیرتر برای غذا خوردن است که اجازه می‌دهد افراد تا زمانی که مقدار مشخصی کالری مصرف کرده و یک نسبت از کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی را رعایت می‌کنند، هر آنچه را دوست دارند، مصرف کنند.

در شرایطی که برخی برنامه‌های کاهش وزن کاهش چشمگیر مصرف کربوهیدرات‌ها را هدف قرار می‌دهند، همه کربوهیدرات‌ها شرایطی یکسان را ایجاد نمی‌کنند. نوع کربوهیدرات انتخابی شما در کاهش وزن نقش دارد. انتخاب غلات کامل فواید سلامت بیشتری را ارائه کرده و همچنین در کسب احساس سیری عملکرد بهتری نسبت به موارد تهیه شده از آرد سفید پالایش شده ارائه می‌کند. پس، انواع مختلفی از غلات کامل و مقادیر متوسط از میوه‌ها و سبزیجات نشاسته‌ای را در رژیم غذایی خود جای دهید.

پروتئین

همانند کربوهیدرات ها، تمام پروتئین‌ها شرایطی مشابه را رقم نمی‌زنند. برخی منابع پروتئین حاوی چربی ناسالم هستند. برای تقویت سلامت قلب و کاهش دریافت چربی، مصرف منابع پروتئین کم چرب مانند گوشت مرغ، ماهی، بوقلمون، لوبیا‌ها یا لبنیات کم چرب را مد نظر قرار دهید. پروتئین‌ها برای حفظ، ترمیم و بهبود بافت‌های پروتئینی در بدن استفاده می‌شوند. از دیگر منابع خوب برای پروتئین می‌توان به عدس، لوبیاها، حبوبات، سویا، و تخم مرغ اشاره کرد. بهتر است از مواردی مانند گوشت قرمز، پنیر و گوشت‌های فرآوری شده، از جمله سوسیس و کالباس، پرهیز کرده یا مصرف آن‌ها را محدود کنید.

چربی‌ها

همانند کربوهیدرات‌ها و پروتئین ها، برخی چربی‌ها برای انسان گزینه‌هایی سالم‌تر نسبت به موارد دیگر هستند. برخی انواع چربی‌ها فوایدی را برای سلامت قلب ارائه می‌کنند. مصرف چربی‌های تک و چند غیر اشباع از منابعی مانند سبزیجات، ماهی، و مغزدانه‌ها را مد نظر قرار دهید.

دسته بندی غذا‌ها بر اساس درشت‌مغذی‌ها

متخصصان تغذیه مواد غذایی را بر اساس فراوان‌ترین درشت مغذی دسته بندی می‌کنند. برخی مواد غذایی در بیش از یک دسته درشت‌مغذی جای می‌گیرند. به عنوان مثال، ماهی یک پروتئین است، اما می‌تواند حاوی مقداری چربی نیز باشد. یک وعده سه اونسی (۸۵ گرم) ماهی سالمون وحشی پخته ۲۱ گرم پروتئین و حدود ۷ گرم چربی ارائه می‌کند.
بیشتر بخوانید: با رژیم کتوژنیک چربی‌هایتان را آب کنید!انتخاب درشت‌مغذی‌ها

نسبتی از درشت‌مغذی‌ها که برای همه مناسب باشد، وجود ندارد و این بر اساس وضعیت سلامت فعلی و اهدافی که فرد در تلاش برای تحقق آن‌ها است، تعریف می‌شود. اگر در تلاش برای عضله سازی هستید، قصد شرکت در یک مسابقه دو ماراتن را دارید یا بهبود یک آسیب دیدگی را هدف قرار داده اید، میزان نیاز شما به درشت‌مغذی‌ها متفاوت خواهد بود. به طور کلی، دستورالعمل غذایی برای شهروندان آمریکا دریافت ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری از کربوهیدرات ها، ۱۰ تا ۳۵ درصد از پروتئین و ۲۰ تا ۳۵ درصد از چربی را برای بزرگسالان پیشنهاد می‌کند.

موارد مختلف توزیع درشت‌مغذی می‌توانند در کاهش وزن موثر باشند. عامل کلیدی برای موفقیت بلند مدت انتخاب‌های پایدار است که میزان مناسب از درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها را ارائه می‌کنند.

خطر حذف درشت‌مغذی‌ها

معمولا رژیم‌های غذایی که درشت‌مغذی‌ها را حذف کرده یا مصرف آن‌ها را به شدت محدود می‌کنند، در بلند مدت کارایی ندارند. افراد ممکن است با این نوع مداخلات غذایی در کوتاه مدت کاهش وزن خود را تجربه کنند، اما معمولا قادر به حفظ وزن از دست داده برای مدت زمانی طولانی نیستند. همچنین، در صورت مصرف بلند مدت، رژیم‌های غذایی که برخی گروه‌های غذایی را به طور کامل حذف می‌کنند می‌توانند خطر کمبود ویتامین‌ها را افزایش دهند. یک رژیم غذایی با محتوای کربوهیدرات بسیار کم احتمالا به طور قابل توجهی مصرف بیشتر میوه‌ها و غلات را ممنوع یا محدود می‌کند که ممکن است خطر کمبود ویتامین B را افزایش دهد.

افزودن فیبر را فراموش نکنید

فیبر بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم است و پژوهش‌ها نشان داده اند که رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر تولید اسید‌های چرب زنجیره کوتاه را افزایش می‌دهند. این مولکول‌های مفید از تخمیر فیبر توسط باکتری‌ها در روده حاصل می‌شوند و با کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان و بیماری‌های دیگر پیوند خورده اند.

اگر در پی کاهش وزن خود هستید، مواد غذایی سرشار از فیبر که تمام سه گروه درشت‌مغذی‌ها را ارائه می‌کنند، مانند لوبیا‌ها و عدس‌ها برای پروتئین، مغزدانه‌ها برای چربی سالم و غلات کامل برای کربوهیدرات‌ها را انتخاب کنید. بنابر نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، تنها تمرکز بر مصرف فیبر بیشتر نیز می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند. منبع: عصر ایران لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 کاهش وزن اخبار سلامت سلامت کربوهیدرات ها درشت مغذی ها مغذی ها غلات کامل کاهش وزن چربی ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۷۳۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها

ایتنا - شیر شتر به‌دلیل مزایای درمانی گسترده‌ای که دارد، توانسته نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.
سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۴ را به عنوان سال جهانی شتر نامگذاری کرده و مقصود از این نامگذاری نشان دادن این واقعیت است که چرا این موجودات می‌توانند بخش مهمی از زنجیره غذایی آینده ما باشند.

عشایر و قبایل بیابان گرد از شیر شتر استفاده می‌کنند. آنها از این شیر برای تهیه ماست به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند. علاوه بر این، آنها می‌توانند تا یک ماه فقط با شیر شتر زنده بمانند.

شیر شتر یک شیر غیر گاوی فوق‌العاده مقوی است که منبع غنی از پتاسیم، کلسیم، روی، پروتئین، ویتامین C، A و E محسوب می‌شود و بیشتر در مناطق بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند پس از مشورت با متخصصان تغذیه این شیر را نوش جان کنند و لاغر شوند، بیماری دیابت و فشار خون خود را کنترل کرده و از دیگر مزایای مصرف این شیر برخوردار گردند.

شیر شتر یک شیر مقوی و سرشار از پروتیئن‌ها، آمینو اسید‌ها، مواد مغذی و معدنی است. این شیر فوق‌العاده می‌تواند نقش بسیاری در تامین ویتامین‌های ضروری بدن مانند ویتامین‌های گروه B، C، A و E داشته باشد. در این ماده غذایی مقدار کمی اسید چرب با زنجیره کوتاه وجود دارد.

به عبارت دیگر بیشتر اسید‌های چرب موجود دارای زنجیره بلند هستند به همین دلیل نیز ارزش غذایی این شیر بسیار بالا است. پروتئین‌های شیر شتر را به طور کلی می‌توان به دو دسته پروتئین‌های وی یا آب پنیر و همچنین کازئین‌ها تقسیم‌بندی کرد.

طبق گزارش سازمان ملل، شتر در حال حاضر حدود ۸ درصد از کل تولید شیر در جنوب صحرای آفریقا را تشکیل می‌دهد. در همین حال، تحقیقات بازار تخمین می‌زند که تجارت جهانی شیر شتر تا پایان دهه جاری میلادی می‌تواند از ۱.۳ میلیارد دلار در سال به بیش از ۱۳ میلیارد دلار برسد.

در کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قزاقستان، مغولستان و کشورهای آفریقا، شیر شتر در حال حاضر در یخچال‌های فروشگاه های مواد غذایی رایج است.

دکتر آریل آهرن، مدرس دپارتمان جغرافیای انسانی در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «تا سال ۲۰۵۰، این امکان وجود دارد که انتخاب بین شیر گاو و شیر شتر در بریتانیا به یک انتخاب عادی و روزمره تبدیل شود».

در واقع، مزارع شتر در کشورهای غربی نیز شروع به رشد کرده‌اند. بزرگترین مزرعه در ایالات متحده اکنون با بیش از یک هزار هکتار وسعت در منطقه میسوری قرار دارد و میزبان بیش از ۲۰۰ شتر است.

صنعت پرورش لبنیات شتر در ایالات متحده و استرالیا با استفاده از گونه‌هایی که به خوبی با مناطق خشک سازگار شده‌اند، به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای پرورش گاو، رشد کرده است.

تغییرات اقلیمی باعث افزایش دمای کره زمین شده و زیستگاه‌ها در سرتاسر سیاره به طور فزاینده‌ای برای زندگی نامناسب می‌شوند. بنابراین گاوها ممکن است نتوانند در برخی از نقاط جهان که انتظار می‌رود درجه حرارت افزایش بیشتری پیدا کند دوام بیاورند؛ این امر فشار بر امنیت را افزایش خواهد داد. اما شترها حیواناتی هستند که می‌توانند این افزایش دمای جهانی را تاب بیاورند و همچنان پرمحصول باقی بمانند.

در زیر برخی از مزایای این شیر آورده شده‌اند:

۱- سلامت قلب را افزایش می‌دهد

۲- ایمنی بدن را تقویت می‌کند

۳- استحکام استخوان را افزایش می‌دهد

۴- باعث رشد کودکان می‌شود

۵- گردش خون را بهبود می‌بخشد

۶- به بهبود دیابت کمک می‌کند

۷- به بهبود مشکلات پوستی کمک می‌کند

۸- جایگزین کم کالری برای شیر است

۹- برای بیماری‌های عصبی منفعت فراوانی دارد

۱۰- قند خون را کاهش می‌دهد

 

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • چرا میگن پنیر کاتیج یا کوتاژ مصرف کنید؟+ طرز تهیه کامل
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • ۲ عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها