Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمار اهدای عضو در سال 98 دو برابر سال 97 بود که استان بوشهر از مجموع 56 دانشگاه اهدا کننده عضو دارای رتبه 20 کشوری هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا باقری مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با سپاس، اظهار کرد: اهدای عضو یعنی انتقال اعضای یک فرد به فرد دیگر برای نجات زندگی یا بهبود کیفیت زندگی که این اهدا می تواند از افراد زنده، مرگ مغزی یا از افراد مرگ قلبی در شرایط خاص و با تجهیزات و تمهیدات ویژه ای انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باقری افزود: بعضی بیماری های عفونی مثل HIV یا بعضی از بیماری های بدخیم که می تواند گسترش پیدا و فرد گیرنده را آلوده کند،برای اهدای عضو مناسب نیستند؛ اما بعضی افراد با بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون یا مشکلات روماتیسمی می توانند، اهدا کننده باشند. برای اهدای عضو مرگ مغزی باید به تأیید برسد.

وی با اشاره به اینکه کارت اهدای عضو نشان دهنده وصیت و آرزوی قلبی فرد است، گفت: اگر والدین و اولیای دم حاضر به اهدا نشوند و رضایت ندهند، اهدای عضو انجام نمی شود.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تصریح کرد: مرکز مدیریت پیوند در وزارت بهداشت لیست انتظار در خصوص اهدای عضو به صورت بروزرسانی شده دارد که تخصیص اعضای فرد توسط این مرکز صورت می گیرد. در هر بیمارستانِ پیوندی یک کمیته وجود دارد که درخواست های دریافت عضو بر اساس زمان، وضعیت اوژانسی فرد و شرایط سنی درخواست کننده مورد بررسی و اقدامات لازم انجام می شود.

علیرضا باقری با بیان اینکه جنسیت افراد هیچ مانعی برای اهدای عضو نیست، گفت: یکی از محاسن اهدای عضو در کشور ما این است که هنگام اهدای عضو هیچ ارتباط مالی وجود ندارد.

وی افزود: با استفاده از توانمندی پزشکان ایرانی تا کنون بیش از ۷۰ درصد پیوند ها موفقیت آمیز بوده است. در موارد نادر که می تواند ناشی از عدم مراقبت صحیح فرد از خود  باشد عضو پیوندی رد می شود. اگر تشخیص رد پیوند به موقع توسط متخصص انجام شود امکان درمان وجود دارد و می توانند باعث کنترل بیمار شود

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: متأسفانه در استان بوشهر تا کنون هنوز عمل پیوند انجام نشده و همه اهدا عضو های استان بوشهر به استان های فارس و تهران منتقل می شود که  دانشگاه علوم پزشکی تلاش دارد تا شرایط پیوند کلیه و دیگر برای عمل های پیوندی فراهم شود. برای اینکه عمل های پیوندی در استان انجام شود باید تجهیزات و زیر ساختهای لازم ایجاد شود.

باقری گفت: آمار اهدای عضو در سال 98 دو برابر سال 97 بود که استان بوشهر از مجموع 56 دانشگاه اهدا کننده عضو دارای رتبه 20 کشوری هستیم.

وی افزود: به دلیل بیماری کرونا در کشور تنها ۲۰ اهدای عضو انجام شد و خوشبختانه در استان بوشهر توانستیم خانواده هایی که بیمار مرگ مغزی داشتند را به اهدای عضو تشویق کنیم. از مجموع ۲۰ اهدای عضو در کل کشور ۲ مورد متعلق به بوشهر بوده است.

علیرضا باقری بیان کرد: همه جامعه باید در موضوع فرهنگ سازی اهدای عضو ایفای نقش کنند، چون همه ما و تک به تک افرادی که در جامعه هستند ۴ درصد احتمال دارد که اهدا کننده باشیم. اما درصد احتمال گیرنده بودن عضو بیشتر است. یعنی ممکن است بیشتر گیرنده عضو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر از فردی که اهدا کننده عضو باشدش به عنوان چهره ماندگار یا یک اتفاق برتر قدردانی نمی شود که از مسئولین خواهش می کنم توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: سلبریتی های واقعی خانواده هایی هستند که در اوج مصیبت حاضرند کاری کنند که خانواده های دیگر داغدار نشوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اهدای عضو استان بوشهر اهدا کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۲۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله دزدان به یک سلبریتی دیگر در اتوبان چمران؛ پیگیری نمی‌کنم! +تصویر

امین منوچهری مهاجم سابق استقلال امروز در اتوبان چمران با صحنه وحشتناکی رو به رو شد و در ترافیک مورد حمله سارقین قرار گرفت و گردنبند طلای او به سرقت رفت.

به نقل از ورزش سه منوچهری گفت: در ترافیک اتوبان شهید چمران بودم و یک موتوری به آینه خودرو من برخورد کرد و پس از آن شروع کرد به فریاد زدن و با دست به شیشه خودرو من می‌کوبید، زمانی که شیشه ماشین را پایین دادم تا ببینم چرا این کار را انجام می‌دهد یک نفر دیگر از پشت سر آمد و گردنبند من را از گردنم کشید و همین اتفاق باعث شد تا گردنم آسیب جزئی ببیند.

منوچهری در ادامه گفت: صحنه شوکه کننده بود و حتی نتوانستم واکنش نشان دهم، زمانی که شیشه ماشین را پایین کشیدم شخص موتور سوار با مشت به سمت من حمله کرد و از این اتفاق شوکه شده بودم و ناگهان یک نفر دیگر اقدام به سرقت کرد، نمی‌دانم چرا رسیدگی نمی‌شود. این چندمین بار است که در اتوبان چمران این اتفاق تکرار می‌شود و فکر می‌کنم آنها یک باند هستند که این کار را انجام می‌دهند!

او در انتها گفت: پیگیری نکردم چون به نظرم به جایی نمی‌رسد. بارها همین اتفاق افتاده، نه جلوگیری انجام شده و نه پیگیری اتفاق می‌افتد. باز خدا را شکر که به خودم آسیبی وارد نشد!

دیگر خبرها

  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • حمله دزدان به یک سلبریتی دیگر در اتوبان چمران؛ پیگیری نمی‌کنم! +تصویر
  • تقویت ساختار «مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس» در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا