سریالهایی که نه کرونایی هستند و نه رمضانی!
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۶۷۷۵
ساعت 24-«امسال در ماه مبارک رمضان چهار سریال از تلویزیون در حال پخش است که هیچ کدام از نظر مضمون و مولفهها، ارتباط معنایی و محتوایی با خصوصیت این ماه ندارند و حتی با شرایط کرونایی کشور هم همخوان نیستند.»
جبار آذین ـ نویسنده و منتقد ـ در گفتوگویی درباره کیفیت سریالهای مناسبتی ماه رمضان گفت: هیچکدام از این سریالها استانداردهای بالا و کیفیتهای درجه یک را ندارند و جزو آثار فاخر و مانای تلویزیون نیستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جبار آذین در ادامه این گفتوگو سریالهایی که در رمضان ۹۹ از شبکههای تلویزیونی پخش شدند را اینگونه نقد کرد:
شبکه سه : «سرباز»
نگاه سلیقهای سازنگان «سرباز» به محتوا ضربه زده است
«سازندگان سریال «سرباز» دارای کارنامهای به نسبت مطلوب در سینما و تلویزیون هستند. نگاه سلیقهای و شخصی نویسنده و کارگردان این سریال، مضامین، پرداخت و استفاده از قالب خاص سبب شده تا مخاطب به گونهای غیر رایج به تماشای سرباز بنشیند. در اوضاعی که نیاز مخاطب به سرگرمی و تماشای آثاری است که اوقات فراغت را پر کند و حرفهایی هم برای گفتن داشته باشد، سرباز نتوانست در بلند مدت بر تعداد تماشاگران اندکش بیفزاید. علت اصلی این عدم توفیق این است که بازی با فرم و فرمگرایی سبب شده تا نوعی ساختارشکنی در قصهگویی شکل بگیرد و مانع ارتباط مستمر مخاطب با آن شود.
کارگردان «سرباز» با نگاه سطحی به برخی از رخدادهای اجتماعی مانند خدمت سربازی سبب شده تا فضای ترسیم شده فانتزی و تخیلی باشد؛ در حالیکه در فضای واقعی خدمت سربازی به این شکل اتفاقات سهل و مندرآوردی وجود ندارد. به خاطر نوع ساختار، نوع مضمون و اتخاذ بازیهای خاص، ریتم بسیار کندی در سریال حاکم شده که همین ریتم کند هم ضربهای دیگر به محتوا زده و مانع ارتباط گرفتن مخاطب با سریال شده است. مجموعه این ایرادات مانع دیده شدن ویژگیهای خوب مضمونی سریال «سرباز» که میتوانست دستمایه مناسبی برای تولید یک اثر به یاد ماندنی باشد شده است.»
شبکه دو : «بچه مهندس»
«بچه مهندس» تحت تاثیر نظر و سلیقه برخی مدیران قرار گرفته است
جبار آذین در ادامه درباره سریال بچه مهندس معتقد است: «علت تولید سریالهای موفق به شکل فصلهای مختلف استقبال مخاطب از آنها است اما گاه استقبال مخاطب در تلویزیون تحت تاثیر توصیه، سفارش و سلیقه برخی مدیران قرار میگیرد. سریال «بچه مهندس» در فصلهای اول و دوم به دلیل موضوع و مضامین مورد پسند خانوادهها مخاطب را کم و بیش با خود همراه کرد اما به یکباره با توصیه برخی مضامین از مسیر قصهگویی مناسب خانواده و اجتماع خارج شده و وارد فاز دیگری از جمله مسائل اطلاعاتی و امنیتی شده است که هیچ ارتباطی با جریان اصلی زندگی شخصیتها بهخصوص جواد جوادی ندارد. سازندگان «بچه مهندس» به جای اینکه نظر و سلیقه مردم را در تولید ادامه سریال لحاظ کنند عمدتا به توصیه و سفارش برخی مدیران گوش دادند و در واقع فصل سوم حاصل دیدگاههای مردمی نیست بلکه ماحصل سفارش خود تلویزیونیهاست. اینکار به جای ایجاد جذابیت سبب دافعه شده و به نوعی نشانگر آن است که شاهد دورتر شدن تولیدات تلویزیونی از فرهنگ، سلیقه و نظر مخاطب هستیم و این ضعف بزرگی برای سازمان صداوسیما است.»
شبکه پنج: «پدر پسری»
نگاه سبک و سطحی «پدر پسری» به برخی مناسبات خانوادگی
این منتقد «پدر پسری» را مجموعهای میداند که «ادعای خانوادگی، اجتماعی و طنز بودن دارد اما آنچه که در آن به تصویر درآمده نگاه سبک و سطحی به برخی مناسبات خانوادگی است که با بهرهگیری سطحی از مقوله مهم مورد نیاز جامعه یعنی طنز ارائه شده، اما در واقعیت نه ویژگیهای گونههای خانوادگی، اجتماعی و طنز در ان لحاظ شده و نه از ساختار هنری مناسبی برخوردار است.»
در ادامه این نقد آمده است: «پدر پسری یک سریال زیر متوسط است که میتوانست به جای تک موضوعی سطحی در قالب یک داستان خوب خانوادگی یا اجتماعی حرفهای خوبی را بازگو کند و صرفا فضایی برای ازمون خطا و تجربه سازندگانش نباشد. «پدر پسری» میتوانست قوی تر و بهتر باشد اما به توفیق نرسیده است.»
شبکه یک : «زیرخاکی»
«زیرخاکی» موضوعی کلیشهای با پرداختی نسبتا جدید
این منتقد درباره سریال جلیل سامان میگوید: «گرچه سریال «زیرخاکی» تجربه تازهای برای کارگردانش در عرصه تولید آثار طنز به حساب میآید و موضوع اصلی آن کلیشهای و تکراری است، اما چون با پرداخت به نسبت جدید همراه است و استفاده از مضامین سیاسی و انقلابی و اجتماعی در آن لحاظ شده به توفیق نسبی رسیده است. بهره بردن از برخی عوامل کاربلد و حرفهای به ویژه بازیگران توانمندی مانند ژاله صامتی که بازی فوقالعادهای ارائه کرده است، سبب شده تا این سریال در میان دیگر سریالها مخاطب بیشتری را با خود همراه کند.
آذین در پاسخ به این سوال که سریال طنز «زیرخاکی» در مقایسه با آثار طنز ماندگار سالهای نه چندان دور تلویزیون در چه جایگاهی قرار دارد؟ میگوید: یکی از ویژگیهای آثار مناسبتی به ویژه رمضانی طنز و شوخی سلامت و مناسب فرهنگ جامعه بوده که ماندگاری در اذهان جامعه را به ارمغان آورده است. با آنکه «زیرخاکی» نخستین تجربه طنز سازندگان آن به ویژه جلیل سامان است همین توجه سختکوشانه به مقوله طنز باعث توفیق آن شده است اما این توفیق به معنای آن نیست که توانسته باشد در سطح سریالهای موفق خانوادگی و طنز سالهای دور تلویزیون باشد.
او با بیان اینکه جای خالی برنامهسازان گذشته در تلویزیون محسوس است، میافزاید: سالها از دوری برخی برنامهسازانی که برای تلویزیون برنامه سازی میکردند گذشته است و تلویزیون هم از خود تمایلی برای بازگرداندن این طیف از هنرمندان جهت تولید آثار درجه یک و شایسته نشان نمیدهد. جای خالی هنرمندان و آثار قوی و غنی طنز و حتی آثار با محتوای اجتماعی در تلویزیون بهخصوص در مناسبتها و ماه مبارک رمضان خالی و بهچشمآمدنی است.
آذین در پایان صحبتهایش در عین حال چنین عنوان میکند: هر چند که هیچکدام از این سریالها رمضانی نیستند و حتی کرونایی هم نیستند اما در حد آثار سرگرم کننده متوسط در این شرایط باعث پر شدن اوقات فراغت مردم و پر شدن آنتنهای صدا و سیما شدهاند.
منبع: ایسنامنبع: ساعت24
کلیدواژه: سبب شده بچه مهندس سریال ها پدر پسری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
مدتهاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد در حالیکه برخی در فضایمجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح میکنند اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در راه آنتن تلویزیون است. سریالی که قرار بود جزو ویژههای عید نوروز باشد اما به هر حال بعد از «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی پخش خود را آغاز خواهد کرد.
یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال به خبرنگار تسنیم گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال 1402 رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.
انتهای پیام/