Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@02:32:07 GMT

ایده امام خمینی (ره) روز قدس را جهانی کرد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۴۳۹۲

ایده امام خمینی (ره) روز قدس را جهانی کرد

حجت الاسلام صنعت پور امیری با بیان اینکه روز قدس از مولفه های وحدت میان کشورهای اسلامی است، گفت: ایده امام خمینی( ره) روز قدس را جهانی کرد و ‌موجب شکل گیری جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: سرزمین فلسطین بعنوان سومین مسجد مقدس مسلمانان است که با ابتکار خلاقانه امام خمینی (ره ) در نامگذاری روز قدس موجب توجه دنیا بویژه کشورهای اسلامی به این سرزمین مقدس و برای تمام ادوار تاریخ ماندگاری فلسطین را در جمعه اخر ماه رمضان ثبت شد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسین صنعت پور امیری، رییس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جایگاه و اهمیت سرزمین فلسطین را توضیح بفرمایید؟


در مورد اهمیت سرزمین فلسطین باید بگوییم که این سرزمین به دلایلی برای ما مهم است، حضور پیامبر اکرم(ص) در مسجد الاقصی و اینکه محل معراج آسمانی پیامبر اسلام  از این مکان مقدس بوده و نخستین قبله مسلمانان و همچنین محل زندگی و بعثت انبیای الهی است که در ایه سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ بر آن تاکید شده است.

 

در مورد اهمیت فلسطین در قبل و بعد از انقلاب توضیح دهید؟


پیش از انقلاب رژیم صهیونیستی شرایطی را پیش آورد که آرمان فلسطین به فراموشی سپرده شود،اما به فضل الهی با شکل گیری انقلاب اسلامی با حمایت های بی دریغ امام (ره) و تدبیری که کمترین هزینه و بیشترین فایده را در بر داشت، موجب شکل گیری حوزه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی شد. بر همین اساس روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به نام روز قدس نام گرفت.


به فضل الهی با گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب با ایده ای که امام(ره) مطرح کردند، قدس جهانی شد و روز قدس و حمایت از مردم مظلوم فلسطین دنیا را فرا گرفت. با همین تدبیر و فضای جهانی ای که ایجاد شد، برکات زیادی حاصل شد و جنبه مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسراییل شکل گرفت.


روز قدس از مولفه های وحدت میان کشورهای اسلامی است و سبب همگرایی جهان اسلام در برابر موجودیت اسراییل شده است و البته اهرم فشاری علیه رژیم صهیونیستی نیز محسوب می شود. تکرار هر ساله راهپیمایی های روز قدس مشروعیت این نظام را زیر سوال می برد، این ایده امام(ره) برای نامگذاری روز قدس فواید بسیاری را داشت که از آن جمله این بود که قبل از انقلاب مسئله فلسطین بعد ملی و عربی داشت اما با ابتکار امام خمینی (ره) این موضوع به یک بعد جهانی و اسلامی تبدیل شد یعنی برخلاف تلاش دشمن صهیونیستی که تمام تلاش خود را کرد تا بتواند یک منازعه و دعوای قومی و نژادی میان اعراب به راه بیندازد، امام خمینی (ره) با اعلام مواضع خود در مقابل این حرکت آنها ایستاد و روح تازه ای به بعد اسلامی این جریان و روز جهانی این امر که همان روز قدس است، دمید.

 

دفاع از حقوق مردم فلسطین در دیدگاه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب ارزیابی کنید؟


مقاومت از جمله مسایل مهم و اساسی در دفاع از حقوق ملت فلسطین است که امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب همواره بر آن تاکید داشتند. رژیم صهیونیستی با ایده از نیل تا فرات آغاز شد اما امروز مقاومت و ایستادگی فلسطینیان و کشورهای اسلامی و حمایت های مادی و معنوی جمهوری اسلامی سبب شده است تا اسراییل دامن خود را جمع کند یعنی مقاومت و ایستادگی شکوفا شده است.
به تعبیر رهبر انقلاب رژیم صهیونیستی قانع نمی شود و گرگ صفت است و پیوسته به دنبال منافع خود بوده و هیچ منطقی را درک نمی کند و همواره به دنبال توسعه طلبی و غارت است. رهبر انقلاب در مورد رژیم غاصب فرمودند: رژیم صهیونیستی هیچ گاه به قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان های بین المللی گردن نمی نهد و به ارزش های انسانی پایبند نیست. راه مقابله با این جرثومه فساد مقاومت و ایستادگی است.


دستاوردهای مقاومت امروز بسیار فراوان است و جبهه و جریان مقاومت کارنامه بسیار پر افتخاری را دارد و در برابر رژیم صهیونیستی ایستاده و توانسته ایده آنها را که سیطره بر کل منطقه است، به شکست بکشاند؛ این کار و این اقدام از دل مقاومت بیرون آمده و به فضل الهی در طی سال های گذشته تاکنون هرچه جلوتر پیش می رویم، می بینیم که برکات مقاومت و ایستادگی در برابر غرب و آمریکا و نماینده آنها در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی، نتایج فراوانی داشته است.


در خروج نیروهای اشغالگر از جنوب لبنان، جنگ 33 روزه و سایر نبردها شاهد پیروزی جبهه مقاومت بوده ایم و این از برکات جریان مقاومت است. امروز شاهدیم اسراییلی که کشورهای عربی از آن وحشت داشتند در جنگ 33 روزه به نقل از یک موسسه یهودی در  اسراییلی در نظرسنجی های  52 درصدی خود عنوان می کند که این جنگ باید پایان بیابد ، در این نظرسنجی آنها معتقدند این جنگ باید پایان بیابد در غیر اینصورت اسراییل نمی تواند در مقابل حزب الله مقاومت کند و این موضوع دستاورد بزرگی است.

 

راه پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی چیست؟


راه پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی  مقاومت است و این موضوع یکی از مبانی فکری امام خمینی (ره) است و از سوی دیگر باید بگوییم که ما مسلمان هستیم و یکی از قواعد مسلمانی در قرآن این است که فرد مسلمان نه ظلم می کند و نه زیر بار ظلم می رود یعنی این موضوع قاعده ای تغییر ناپذیر در دین مبین اسلام است، از سوی دیگر همین امر سیاست راهبردی نظام جمهوری اسلامی است و همواره نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کسی ظلم نکرده و زیر بار ظلم هم نمی رود و این همان منطق قرآن کریم است لا تَظلموا فتٌظلموا ، نه ظلم می کنیم و نه زیر بار ظلم می رویم.


در موضوع یاری مظلوم نیز در قرآن و روایات آیات زیادی موجود است که نکات فراوانی را در بر دارد که برای یاری مظلوم و پشتیبانی از او باید تلاش کرد و با جهاد و ایستادگی و فداکاری همواره باید پشتیبان مظلوم بود. پیامبر اکرم(ص) در روایتی در این باره می فرمایند هر کسی حق مظلومی را از ظالمی بستاند در بهشت یار و همنشین من است، امثال این حدیث فراوان در متون و روایات اسلامی عنوان شده که در برابر ظلم ظالم سکوت نکنیم.


در کتاب نهج البلاغه نیز از امیرالمومنین (ع) نقل شده است که تعدادی از سربازان معاویه با کار خود به یک زن غیر مسلمان(یهودی) ظلم کردند و موجب شدند تا زیورآلات این زن دزدیده شود و مسلمانان در مقابل این واکنش هیچ اقدامی نکردند. در اینجا زنان ظلم دیده با خواهش و تمنا شکایت خود را به محضر امیرالمومنین (ع) بردند که در این باره امام علی (ع) فرمودند اگر مسلمانی از روی تعصب و غصه بمیرد، سرزنش و ملامت نمی شود زیرا در اینجا دفاع از مظلوم نشده و حق یک زن یهودی دیده نشده است و مسلمانان نیز واکنشی در برابر ظلم در حق یک فرد غیر مسلمان نداشته و سکوت کردند.


در متون دینی نکات فراوانی برای تاکید دفاع از حقوق مظلوم وجود دارد؛ به همین جهت هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مردم با دهان روزه در هوای گرم یا سرد در آفتاب یا برف و باران برای دفاع از مظلوم حرکت می کنند و حضور خود را در راهپیمایی اعلام می کنند.


با توجه به شیوه ویروس کرونا مراسم روز قدس چگونه برگزار می شود؟


امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحث جهانی این موضوع منطق دین حکم می کند در شرایطی که بیماری ای شیوع پیدا کرده و جان انسان ها در خطر است، اعلام کردند که راهپیمایی به شکل فیزیکی و در خیابان ها برگزار نشود اما نفرت، انزجار و تولید پیام های ضد صهیونیستی در شبکه های مجازی وجود دارد و شاهد سخنان مقام معظم رهبری در روز قدس هستیم.


رویکرد غرب و رژیم صهیونیستی از برگزار نشدن فیزیکی روز قدس چیست؟


رژیم صهیونیستی نباید از این جریان خوشحال باشد که اگر احیانا شرایطی ایجاد شده است که راهپیمایی فیزیکی برگزار نشود، انزجار از این رژیم ملعون از میان می رود. باید بدانیم که بازخوانی تفکر روز قدس، نفرت از رژیم صهیونیستی و دفاع از مظلوم همچنان باقی است و به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی هستیم که مقام معظم رهبری در سال 94 بشارت آن را دادند و فرمودند تا 25 سال دیگر رژیمی با عنوان رژیم صهیونیستی وجود نخواهد داشت. سخن رهبر انقلاب پیش بینی یک انسان مومن است و تغییر فان المؤمن ینظر بنور الله است و از سوی دیگر با تحلیل شرایط ظاهری نیز باید بگوییم که رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیده است که نمی تواند در این منطقه حضور داشته باشد و خاصیت و نتیجه ظلم کردن آن است که آه مظلوم، ظالم را دامن گیر می کند و به نظر می رسد تا نابودی اسراییل راه دوری نمانده است.

 

حمایت جمهوری اسلامی از مردم مظلوم فلسطین بر چه اصولی استوار است؟


در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ هر کسی شب را صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نکند، مسلمان نیست و یا در تعبیری دیگر عنوان شده است: هر کسی بشنود فرد مسلمانی فریاد استغاثه دارد و جواب ندهد، مسلمان نیست.


حمایت ما در دفاع از فلسطین و مردم مظلوم غزه بر پایه آیات و روایات حمایت از مظلوم است و امیدواریم خداوند متعال به ما در این راه توفیق عنایت کند و وجدان های خفته در این مسیر بیدار شوند و سران کشورهای منطقه که متاسفانه گرفتار سازش و خیانت کاری هستند، هوشیار شوند و با وحدت جهان اسلام به زودی شاهد محو اسراییل که خواسته امام (ره) و رهبر انقلاب است، محقق شود.


 
شهادت سردار سلیمانی چه تاثیری در ادامه راه مقاومت بر جای گذاشت؟


شهید سردار سلیمانی شهید مقاومت است و قطعا به عنوان پرچمدار مجاهد در عرصه مقاومت سردار سلیمانی شناخته شده است. این شهید بزرگوار سالیان سال در این راه حضور داشته و حضور او به همراه موفقیت بوده است و به تعبیر قرآن محبت انسان هایی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به لطف خدا در دل ها باقی می ماند (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا  ایه ﴿٩٦﴾ از سوره مریم...قطعاً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان [در دل ها] محبتی قرار خواهد داد)، مودت و عشق الهی توسط این افراد در سینه ها قرار می گیرد. در شهادت سردار سلیمانی دیدیم که در کشور ما و کشورهای منطقه ایمان سردار سلیمانی عشقی در دل همگان ایجاد کرد و چه بسا افرادی قبل از واقعه بیدار نبودند اما خون شهید سلیمانی موجب شد تا انسان های خفته و خوابیده بیدار شوند و بسیاری افراد حاضر شدند تا به جبهه مقاومت کمک کنند. خون سردار سلیمانی حیات تازه ای به جامعه مقاومت دمید. خون این شهید تزریقی به رگ مقاومت بود و موجب جریان سازی در منطقه شد. در کشورهای مسلمان منطقه افرادی وجود دارند که حاضرند در مقابل زیاده خواهی رژیم صهیونیستی در مقابل او بایستند و وارد میدان عمل شوند. لبنان، سوریه و عراق دارای افرادی است که با علاقه مندی تمام در این راه قدم بر می دارند.


مظلومیت سردار سلیمانی و ترور ناجوانمردانه این شهید بزرگوار و اخلاص ایشان موجب شد تا خون امید به همان اندازه اخلاص او تاثیرگذار باشد. امیدواریم به فضل الهی این خون مظلوم مقدمه ای برای انتقام سخت جهان اسلام از رژیم صهیونیستی باشد.

 

رویکرد غرب از نحوه برگزاری روز قدس در سال 99 چگونه است؟


در نگاه منطقی عدم برگزاری راهپیمایی دستاوردی برای رژیم صهیونیستی و غرب ندارد زیرا برگزار نشدن فیزیکی مراسم روز قدس ریشه عقلانی و پزشکی دارد و منطق حکم می کند که در شرایط فعلی مردم کنار یکدیگر قرار نگیرند.


با توجه به شیوع ویروس کرونا، نماز با توجه به اهمیت بالایی که برای مسلمانان دارد به شکل جمعه و جماعت که مهمترین اجتماعات مسلمانان است، برگزار نشد و بسیاری از مراسم های سوگواری در پر فضیلت ترین ماه سال یعنی ماه مبارک رمضان برگزار نشدند و این افتخار بزرگی برای دین ماست که در شرایطی که اجتماع و تجمعات ضرری برای انسان در پی دارد، دین اسلام راضی به این ضرر نیست. این تعطیلی در فریضه نماز جمعه و جماعت بوده است. راهپیمایی روز قدس نیز یک تکلیف و یک فریضه سیاسی است، همان گونه که در فریضه عبادی اجتماعات را برای خدا و به عنوان تبعیت از منطق حق و پزشکی اجرا نکردیم، برگزار نشدن فیزیکی مراسم روز قدس نیز یک دستور همسو با منطق و عقل است و کسی نباید از این موضوع برداشت سویی کند. اگر غرب و رژیم صهیونیستی از فضای به وجود آمده خوشحال شوند، نشان از جهالت و نفهمی آنهاست که حقیقت را درک نکرده اند.

 

عدم درک حقیقت مانع از آن نیست که بتوان حقیقت را به خاک بسپاریم. حقیقت این است که مردم ما از رژیم صهیونیستی متنفر هستند و چه بسا این عدم حضور فیزیکی در روز قدس جریانی شود که حرکت روز قدس تقویت شده و به صورت انفجارگونه در سال بعد شاهد حضور مضاعف بیشتر مردم باشیم؛ ضمن آنکه امسال در فضای مجازی در قالب های مختلف سخنرانی، کنفرانس ها و مباحث دیگر فکری و هنری لباس برگزاری مراسم روز قدس تغییر کرده است یعنی تقابل ما با رژیم صهیونیستی از منظر قلم، بیان در شرایط فعلی برگزار می شود و هیچ تغییر رویکردی ایجاد نبوده بلکه بر اساس اقتضای شرایط دنیا تصمیم عقلانی این است که اجتماعات برگزار نشود. رویکرد نفرت و انزجار از رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و انشاءالله هر مسلمانی به اندازه وسع و توان خود با نقل و انتقال پیام ها از طریق عکس، فیلم و فضای مجازی بتواند انزجار خود را از رژیم صهیونیستی نشان دهد./

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: صنعت پور روز قدس برابر رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی مقاومت و ایستادگی کشورهای اسلامی جمهوری اسلامی سردار سلیمانی مراسم روز قدس رهبر انقلاب فضل الهی امام خمینی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

رژیم صهیونیستی شهرک‌های «مارون الرأس»، «یارون» و اطراف شهرک «حولا» در جنوب لبنان هدف حمله هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی برای جبران شکست‌های خود در مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطین و لبنان، مناطق غیر نظامی در غزه و جنوب لبنان را هدف قرار می‌دهد.

با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • درخواست بلینکن از چین در رابطه با ایران و کره شمالی
  • محکومیت رژیم صهیونیستی در جمعه خشم
  • حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • کرانه باختری، میدان وحدت در جبهه مقاومت
  • حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • ۲۰۰ روز جنگ و ۷ تحول جهانی به‌نفع مقاومت