Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ پا‌های تاول زده فرماندهان شهید استان همدان حکایت ناگفته حماسه آزادسازی خرمشهر است، قدم‌های مصمم و پراستقامتی که هرشب ۲۴ کیلومتر راه از حاشیه کارون تا خاکریز سراسری دشمن در حاشیه جاده اهواز - خرمشهر را می‌پیمودند و آنگاه پیشانی مهتابی شان بر سینه پر حرارت جاده به علامت شکر فرود می‌آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمان عملیات "۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ تا ۳ خرداد همان سال"، رمز عملیات "یا علی بن ابیطالب (ع) "، فرماندهی و سازمان رزم "مشترک بین سپاه، ارتش و بسیج مردمی"، اهداف عملیات "آزادسازی خرمشهر، هویزه و مناطق غرب کارون و دور کردن توپخانه‌های دشمن از حاشیه اهواز و حمیدیه"، نتایج عملیات "آزادی خرمشهر، آزادسازی پنج هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از خاک کشور و دستاورد‌های معنوی، سیاسی و نظامی بیشمار".

این عبارات حقایقی است که رزمندگان حاضر در عملیات بیت المقدس هیچگاه از یاد نمی‌برند، عملیاتی که در تاریخ جنگ ایران و عراق مهمترین و مقدس‌ترین عملیات جنگ است و در آن نقش رزمندگان استان همدان بوضوح مشخص و مبرهن است.

رزمندگان غیور استان همدان همان‌هایی هستند که در قالب گردان تیپ ۲۷ سپاه پاسداران و تیپ سوم زرهی قهرمان ارتش در قالب یگان قدس ۳ در تمام مراحل دوشادوش سایر قوا نقش مؤثری در این عملیات داشتند.

خلبانان شجاع و تیزپرواز پایگاه شهید نوژه همدان نیز حماسه‌های ماندگار در عملیات را سازماندهی کردند و شهید حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و شهید محمد فتحی پاکرو از ارتش تیپ ۳ زرهی قهرمان دو لاله گلگون این عملیاتند.

عملیات بیت المقدس، در تاریخ جنگ ایران وعراق مهمترین عملیات جنگی است که پاسداری از ارزش‌های این عملیات پیروز، نباید به مرور زمان از یاد‌ها برود و فراموش شود.

ناگفته پیداست که فتح خرمشهر تاریخ دلاوری و حماسه و شرف و مردانگی نسلی است که در برابر موج هجمه و توطئه دنیایی مشرکان ایستاد و "نه" گفت.

خرمشهر ماه‌ها قبل از آغاز رسمی تجاوز عراق دستخوش بحران سیاسی - امنیتی شده بود و عراقی‌ها از مدت‌ها قبل اقدام به سازماندهی نیرو‌های وابسته به خود و گروهک‌های ملحد، در داخل خرمشهر نموده بودند.

آن‌ها با توزیع سلاح و مهمات و تشدید تبلیغات سیاسی - روانی، زمینه را برای بهره برداری از نیرو‌های موسوم به خلق عرب آماده کردند.

درگیری مرزی که در گذشته نیز کم و بیش رخ می‌داد در شش ماهه اول سال ۱۳۵۹ شکل جدیدی به خود گرفت و همین امر سبب اعزام بخشی از نیرو‌های مردمی و سپاه به مرز خرمشهر شد.

در پی طرح ریزی تهاجم عراق به جمهوری اسلامی ایران چندین یگان پیاده، زرهی و مکت نیزه دشمن عملاً تجاوز رسمی خود را در روز سی و یکم شهریور ماه آغاز کردند.

پس از آن دشمن با نیرو‌های مردمی درگیر شده و کار به جنگ تن به تن می‌کشد، در حالی که مردم بی دفاع و با ایمان خرمشهر مشغول دفاع از شهر در مقابل خیل عظیم سپاهیان کفر هستند، دریادار شمخانی فرماندهی وقت سپاه خوزستان با توجه به وضعیت بحرانی خرمشهر نامه‌ای خطاب به مسئولان کشور نوشته و از آنان طلب یاری می‌کند.

بنی صدر مخلوع که در آن زمان فرماندهی نیرو‌های مسلح را عهده دار بود، فقط به دادن وعده اکتفا می‌کند و دستور اکید می‌دهد که سلاح به هیچ وجه در اختیار نیرو‌های مردمی گذاشته نشود.

نیرو‌های مردمی با در دست گرفتن کوکتل مولوتف و سلاح سبک به مقابله تانک‌ها و خودرو‌های زرهی دشمن می‌پردازند و در همین ایام حماسه‌های فراموش نشدنی نوجوانان شهید حسین فهمیده و بهنام محمدی که با رشادت وصف ناشدنی به شهادت رسیده اند، اتفاق می‌افتد.

مسجد جامع خرمشهر به مرکز فرماندهی تبدیل می‌شود و مردم از هر سو برای تجهیز شدن به آنجا هجوم می‌آورند، اما بجز سلاح سبک چیزی نیست که آن هم در مقابل تانک و ادوات زرهی دشمن کارآیی ندارد.

رفته رفته قوای دفاعی اندک شهر در مقابل حملات سنگین دشمن تحلیل می‌رود و سرانجام در غروب غم گرفته چهارم آبان ماه و پس از ۳۵ روز مقاومت جانانه شهر بدست دشمن می‌افتد و تراژدی تلخ خرمشهر اوج می‌گیرد و سرانجام با تمام پایداری‌ها و جان فشانیها، خرمشهر، خونین شهر می‌شود.

در ابتدای سال ۱۳۶۱ و بلافاصله پس از عملیات فتح المبین، کار آماده سازی نیرو‌ها با قدرت و سرعت خارق العاده‌ای انجام می‌گیرد و لشکر‌های سپاه و ارتش شروع به بازسازی کرده و با اعزام‌های گسترده بسیجیان سرافراز، مناطق عملیاتی مملو از نیرو شده و دست فرماندهان اسلام برای انجام بزرگترین عملیات درون مرزی باز می‌شود.

اردوگاهها، پادگان‌ها و خطوط جنگی جبهه اسلام زیباترین اوقات خود را می‌گذراند. در شب‌های فراموش نشدنی منطقه، آوای مناجات و دعای توسل و کمیل زاهدان از هر طرف به گوش می‌رسد و رزمندگان اسلام بی صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات هستند و در این میان پا‌های تاول زده فرماندهان شهید استان همدان حکایت ناگفته حماسه آزادسازی خرمشهر است.

قدم‌های مصمم و پر استقامتی که هر شب ۲۴ کیلومتر راه از حاشیه کارون تا خاکریز سراسری دشمن در حاشیه جاده اهواز- خرمشهر می‌پیمودند.

آنگاه که پیشانی مهتابی رزمندگان بر سینه پر حرارت جاده به علامت شکر فرود آمد، ندای هجوم سراسری عملیات (در مورخه ۱۰/ ۲ /۱۳۶۱) پشت بی سیم‌ها شنیده شد: یا علی ابن ابیطالب... یا علی ابن ابیطالب...

این رمز توسط محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه و امیر اسپهبد، شهید علی صیاد شیرازی، فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه کربلا به نیرو‌های تحت امر صادر شد.

رزمندگان اسلام که از روز‌های قبل با استتار کامل در چند کیلومتری رودخانه کارون (حد فاصل نیرو‌های خودی و دشمن) موضع گرفته بودند، حرکت خود را برای عبور ار کارون آغاز می‌کنند و به دنبال آن، نیرو‌های زرهی از روی جاده‌هایی که از قبل توسط واحد مهندسی سپاه، ارتش و جهاد احداث شده بود، به حرکت در می‌آیند تا از پل‌های شناور عبور کنند.

رزمندگان سپاه و بسیج استان همدان در این عملیات در قالب تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) در مرحله اول از سه راه حسینیه وارد عمل شدند.

جاده اهواز - خرمشهر حماسه دلیرمردان بسیجی همدان را به فرماندهی سرداران رشید اسلام شهیدان حاج محمود شهبازی، حبیب الله مظاهری، حاج محمود نیکو منظری و فریدون عیوضی که به مدت چندین روز در برابر پاتک‌های سنگین زرهی دشمن مقاومت کردند، هیچگاه فراموش نمی‌کند.

ارتشیان سرافراز استان همدان نیز در قالب تیپ سوم زرهی شهید قهرمان در مرحله اول از محور شمالی عملیات وارد عمل شده و توانستند به اهداف خود دست یابند و در این راه شهید محمد فتحی پاکرو یکی از فرماندهان دلاور این یگان به شهادت رسید.

دومین مرحله عملیات در ۱۶/ ۲/ ۱۳۶۱ با رمز (یا علی ابن ابیطالب) و در حالی که منور‌های دشمن آسمان منطقه را، چون روز روشن کرده است، آغاز می‌شود و رزمندگان اسلام با در هم کوبیدن قوای عراقی لحظه به لحظه به تصرفات خود می‌افزایند و دژ‌های به ظاهر تسخیرناپذیر دشمن را یکی پس از دیگری با نای تکبیر و هجوم بی امان، به تصرف خود در می‌آورند.

رزمندگان استان همدان پس از قریب یک هفته مقاومت در جاده اهواز - خرمشهر، از مواضع پدافندی خود به سمت دشمن بعثی یورش برده و دوشادوش سایر محور‌ها تمام مواضع دشمن را متصرف شدند.

در این هنگام نیروی هوایی و هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه سه راه حسینیه یعنی محور عملیاتی رزمندگان استان همدان با بمباران ستون زرهی دشمن انبوهی از تانک‌ها و سایر ادوات زرهی دشمن را به آتش کشیدند.

سپس رزمندگان در امتداد محور حسینیه بسمت دژ مرزی حرکت نموده و ظرف مدتی خود را به مرز بین المللی رسانیدند و جاده اهواز - خرمشهر بطور کامل آزاد شد و از سایر محور‌ها خبر از آزاد سازی شهر هویزه و پادگان حمید رسید.

رزمندگان تیپ سوم زرهی شهید قهرمان نیز از محور شمالی عملیات وارد عمل شدند و توانستند به همراه سایر یگان‌ها خود را به منطقه کوشک و نوار مرزی برسانند.

مرحلۀ سوم عملیات بیت المقدس برای تعقیب دشمن در شلمچه، در ساعت ۲۲ مورخه ۱۹ /۲/ ۱۳۶۱ آغاز شد.

نیرو‌های دشمن پس از عقب نشینی و فرار، در شلمچه مستقر شدند تا علاوه بر حفظ عقبه نیرو‌های مستقر در خرمشهر از معبر وصولی بصره نیز دفاع کنند و ضمن تمرکز شدید، آرایشی جدید به خود گرفته و در این مرحله نیرو‌های اسلام با مقاومت شدید دشمن مواجه شده که نتایج مطلوب، حاصل نشد.

مرحله چهارم عملیات با هدف محاصره و آزادسازی خرمشهر در ساعت ۲۲. ۲۵ دقیقه مورخه ۱/۳/۱۳۶۱ آغاز شد و رزمندگان استان همدان پس از شرکت در مرحله سوم در تعقیب دشمن متجاوز در محور شلمچه به همراه سایر یگان‌ها عقبه دشمن را بطور کامل مسدود کردند.

رزمندگان پس از دو روز محاصره کامل دشمن از محور‌های شرقی شمالی و جنوبی در کمین آن‌ها نشستند و برخلاف انتظار دشمن از محور غربی (از همانجایی که دشمن در شروع تجاوز ناجوانمردانه وارد خرمشهر شده بود)، وارد شده و شهر را آزاد کردند.

بدین ترتیب بعد از ۵۷۵ روز اشغال، خرمشهر در ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه روز ۳/۳/ ۱۳۶۱ آزاد و بطور کامل از وجود اشغالگران پاکسازی شد.

یک روز قبل از این فتح عظیم سردار دلاور سپاه اسلام حاج محمود شهبازی فرمانده سپاه همدان و جانشین تیپ ۲۷ در ابتدای ورود به خرمشهر دعوت حق را لبیک گفته و به شهادت رسید.

رزمندگان اسلام در اولین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر به جای آوردند.

نتایج عملیات حماسی بیت المقدس حاکی از عظمت آن است، دشمن متحمل ۱۶ هزار نفر کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر اسیر شد که در مجموع شامل ده‌ها یگان زرهی، مکانیزه و پیاده دشمن می‌شد.

خسارات وارده شامل صد‌ها تانک، نفربر، خودرو و ۴۰ فروند هواپیما و هزاران قبضه توپ، ادوات و سلاح سبک و سنگین شد و ماحصل این عملیات آزادسازی پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی مان شد.

در این عملیات ۶۳ نفر از رزمندگان غیور استان همدان به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

انتهای پیام/ د 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آزادسازی خرمشهر سوم خردادماه رزمندگان استان همدان آزادسازی خرمشهر رزمندگان اسلام نیرو های مردمی جاده اهواز بیت المقدس زرهی دشمن حاج محمود نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان

  مدیرکل دفتر سرمایه انسانی وزارت نیرو در این آیین با بیان اینکه بهره‌گیری از دانش در حل مسائل شرکت توزیع برق همدان جای قدردانی دارد، گفت: مرکز مدیریت هوشمند انرژی (مها) در همدان پیش نیازهایی، چون تفکر، دانش‌ورزی و ارتقای بهره‌وری را پشت سر گذاشته و حرکت به سمت بهره‌گیری از علم و دانش در حل مسائل دارد.

مصطفی شاه بوداغیان با بیان اینکه تصمیمات آینده ما بر مبنای داده‌ها و هوش مصنوعی است که باید به بهترین شکل از آن‌ها برخوردار شد، اظهار کرد: ستادی در وزارت نیرو شکل می‌گیرد که نیرو‌های شرکت توزیع برق استان همدان می‌تواند با ارتباط‌گیری با آن سرعت پیشرفت کار خود را را در پیشبرد برنامه‌های مورد نظر بیشتر کنند.

شاه بوداغیان با بیان اینکه امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی‌هایی را با درصد خطای بسیار پایین داشته باشیم، گفت: شرکت توانیر و مجموع شرکت توزیع در این مسیر قدم گذاشتند و امیدواریم در آینده نزدیک به سمتی حرکت کنیم که همه فرآیند‌ها بر مبنای واقعیت‌ها و داده‌ها باشد و تصمیمات کاملا علمی شکل گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان نیز در این آیین گفت: سال گذشته ناترازی در صنعت برق داشتیم بنابراین باید تغییر در حوزه مصرف صورت بگیرد و به اعتدال در مصرف برسیم.

امیرضا یوسفیان با بیان اینکه امروز حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر اجتناب‌ناپذیر است، گفت: از صرفه‌جویی می‌توانیم به سمت تامین تولید برویم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه در موضوع مصرف در همه حوزه‌ها ناترازی وجود دارد بر فرهنگ مصرف انرژی در کشور تاکید کرد و گفت: در خیلی از حوزه‌ها از جمله آب اهل اسراف هستیم و امروز فروچاله‌هایی که به وجود آمده، نتیجه مصرف بی‌رویه ماست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به تامین آب شرب شهر همدان با تلاش‌های انجام شده و اهتمام دولت، گفت: سال گذشته با وجود خشکسالی و کمبود ذخایر منابع آبی توانستیم آب لازم را تامین کنیم تا مشکل آب همدان حل شود، با این حال از آب برای شستشوی منازل و خودرو‌ها استفاده می‌کنیم که این مسائل نیاز به تحلیل رفتار‌های فرهنگی دارد.

او با بیان اینکه کارگر ماهر و پرانگیزه رکن جهش تولید است، افزود: نگاه وزارت نیرو به کار و کارگر و نیروی انسانی منطبق بر نگاهی است که دین اسلام تبیین و تاکید کرده است.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • بیت المقدس عملیاتی منجر به آزادسازی پاره تن ایران+فیلم
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • از عملیات بیت المقدس تا فتح خرمشهر
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • عملیات بیت المقدس نقطه عطف دفاع مقدس است