Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شبکه خبری دویچه‌وله آلمان، وی گفت: با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان قوی تر از قبل در این کشور ظاهر می شود و این امر سبب می شود که هند از روش های پنهانی برای محافظت از منافع خود در افغانستان تلاش کند.

این پژوهشگر آمریکا با اشاره به کشمکش هند و پاکستان در روند صلح افغانستان افزود: از آنجا که دهلی نو و اسلام آباد رقبای سرسختی هستند، هر اقدام هند در افغانستان از سوی پاکستان کاملا منفی تلقی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوگلمن بهترین گزینه برای دهلی نو را برقراری تماس نزدیک با واشنگتن و کابل دانست تا از تحولات افغانستان غافل نماند و در عین حال، انتظارات خود را درمورد روند صلح این کشور به اجرا گذارد.

هند و پاکستان از دیرباز برای گسترش نفوذ در کشور جنگ زده افغانستان رقابت کرده اند و می کنند. این دو کشور رقیب، به طور مرتب یکدیگر را به حمایت از گروه های شبه نظامی برای کسب نفوذ در افغانستان متهم می کنند.

هند می کوشد تا افغانستان برای این کشور یک شریک خوب منطقه ای باشد و از اینرو برای تقویت روابط امنیتی و اقتصادی کابل و دهلی نو، از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کند، اما هر نقش هند در افغانستان، زنگ خطری برای پاکستان است.

کابل در تلاش است با کم رنگ تر شدن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، برای آینده اقتصاد و امنیت اش، متحدان منطقه ای ایجاد کند.

گزارش ها حاکی است که هند تاکنون برای دستیابی به اهداف منطقه ای خود، میلیاردها دلار در بازسازی افغانستان هزینه کرده و به صدها افسر نیروهای امنیتی افغان آموزش داده است.

به اعتقاد کوگلمن، هند از نظر قدرت نظامی و منطقه ای می تواند نقشی کلیدی در امنیت و پیشرفت افغانستان ایفا کند. بخش اعظم اقتصاد افغانستان وابسته به کمک های خارجی به ویژه هند است. اما با این همه، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان موجب می شود طالبان در این کشور قدرت بیشتری گیرد و منطقه را بی ثبات تر کند.

هند و افغانستان در سال ۲۰۱۱ توافقنامه همکاری های راهبردی منعقد کردند و انتظار می رود روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی دو کشور افزایش یابد.

مدتی بود که هند ارسال کمک های تسلیحاتی و تجهیزات نظامی به افغانستان را متوقف کرده بود و با آموزش به نیروهای امنیتی افغان، کمک هایش را در بخش غیرنظامی افغانستان متمرکز کرده بود.

به باور تحلیل گران، نقش و دیپلماس توسعه ای هند در افغانستان، هدف برخی حملات بوده است، از جمله سفارت هند در افغانستان بارها هدف بمب گذاری و انفجار قرار گرفته و سال گذشته نیز برخی نیروهای داخل افغانستان به معبد سیک ها در کابل حمله کردند و دهها کشته و زخمی برجا گذاشتند.

دهلی نو تلاش می کند از طریق بندر چابهار ایران، نقش مهمی در منطقه داشته باشد. این طرح، اتکای افغانستان به پاکستان را کاهش می دهد و درنتیجه فرصتی برای افغانستان محاط به خشکی ایجاد می کند تا راهی به دریاهای آزاد داشته باشد.

در مقابل هند نیز زمینه منزوی کردن پاکستان در منطقه را فراهم می آورد و از طریق افغانستان به جمهوری های سرشار از انرژی در آسیای میانه دست پیدا می کند.

برچسب‌ها هند پاکستان افغانستان طالبان نظامیان آمریکایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند پاکستان افغانستان طالبان نظامیان آمریکایی هند پاکستان افغانستان طالبان نظامیان آمریکایی هند در افغانستان منطقه ای دهلی نو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم

سفیر روسیه در کابل با اشاره به موضع مثبت مسکو در برابر کابل گفت روسیه در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان نظرات طالبان را در نظر می‌گیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه در کابل در دیدار با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان گفت روسیه در زمینه‌های مختلف آماده همکاری با افغانستان است و می‌خواهد مناسبات میان دو طرف بیش از پیش گسترش یابد.

‏سفیر روسیه همچنین تأکید کرد همکاری و تعامل دوجانبه مسکو و کابل می‌تواند به ثبات منطقه و توسعه اقتصادی افغانستان کمک کند.

ژیرنوف با اشاره به موضع حمایتی روسیه از کابل در نشست‌های بین‌المللی درباره افغانستان گفت مسکو در جلسات مهم به نظارت حکومت طالبان ارزش می‌دهد.

سفیر روسیه همچنین ضمن دعوت از عبدالکبیر برای اشتراک در نشست بین‌المللی در کازان تاتارستان، در رابطه به این نشست اطلاعات ارائه کرد.

روسیه:حذف طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعه را بررسی می‌کنیمطرح روسیه برای گسترش روابط با طالبان و کاهش نفوذ آمریکاحمایت روسیه از تصمیم عدم شرکت حکومت طالبان در نشست دوحه

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز در این دیدار تأکید کرد مناسبات  کابل با مسکو به نفع دو کشور است و می‌تواند سبب ثبات و پیشرفت در منطقه گردد.

وی با قدردانی از دعوت روسیه برای حضور در نشست کازان، مناسبات میان دو کشور را مهم و دوستانه خواند و از سرمایه‌گذاران روسیه خواست تا در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • بیانیه طالبان در مورد اتفاقات بدخشان
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم