Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-با آغاز به کار دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم که حتی برای حضور در مجلس آینده کاندیدا هم نشده و نشان داده بود که دیگر علاقه‌ای به حضور در راس قوه مقننه ندارد، مثل چهار برادر دیگرش یکی از کرسی‌های مهم سیاسی جمهوری اسلامی را ترک کرد.

در بخشی از این گزارش به ماجرای یکشنبه سیاه اشاره شده و آمده است؛

روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۹۱ جلسه‌ استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دولت دوم احمدی‌نژاد در دو نوبت صبح و بعدازظهر مجلس با حواشی قوی‌تر از متن برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلسه استیضاح در مجلس تا عصر روند طبیعی خود را طی می‌کرد اما به محض حضور احمدی‌نژاد پشت تریبون، فضای جلسه تغییر کرد.

احمدی‌نژاد ورود صحبت‌های خود در دفاع از علمکرد شیخ‌الاسلامی را با سخن از نواری آغاز کرد؛ او گفت که "نواری در اختیار دارد که به درخواست یکی از نمایندگان نمی‌خواهد آن را پخش کند" و حتی گفت که به من می‌گویند "بگو"، "بگو"، می‌خواهیم بگوییم، می‌گویند "نگو"، "نگو".

اما علی لاریجانی در واکنش به این اظهارات احمدی‌نژاد گفت که "این نوار را پخش کنید" و از نمایندگان خواست که نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندهند. موضوع پخش نوار همهمه‌های زیادی در مجلس ایجاد کرد؛ این نوار مربوط به برگزاری جلسه‌ای با حضور سعید مرتضوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی و فاضل لاریجانی بود که در خلال پخش آن احمدی‌نژاد در این رابطه توضیح داد ولی صدای مکالمات دو طرف واضح نبود، به همین دلیل پخش این فیلم قطع شد. احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به نمایندگان گفت که "چون سیستم صوتی مناسب نیست این فیلم را در اختیار آنها قرار خواهد داد".

ادامه‌ پخش این نوار هم باب گفت‌وگوی متقابلی را بین احمدی‌نژاد و علی لاریجانی باز کرد. احمدی‌نژاد گفت که "آقای لاریجانی خواست که این نوار را پخش کنیم". لاریجانی هم در واکنش گفت که "من چیزی نگفتم، شما گفتید نواری دارم، من هم گفتم پخش کنید، همه چیز را بگویید، شما چیزی را در جامعه می‌اندازید که جامعه فکر می‌کند که مساله‌ای بوده است".

علی لاریجانی خطاب به نمایندگانی که به این موضوع اعتراض می‌کردند گفت: «آقایان! خواهش می‌کنم امروز روز مهمی است. اجازه دهید حرف‌هایشان را بزنند. در جامعه‌ ما از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود، بگذارید بگویند، چرا حساسیت نشان می‌دهید، آرام بنشینید تا حرف‌هایشان را بزنند، ظاهرا این فیلم راجع به بستگان بنده است که من خیلی دوست دارم آن را بشنوم.»

در ادامه احمدی‌نژاد گفت که "به دلیل آن‌که سیستم صوتی مناسب نیست اجازه بدهید خودم مکالمات را که حدود ۱۵ دقیقه توضیح آن به طول می‌انجامد را برای شما تشریح کنم". در این هنگام احمدی‌نژاد مکالمات را برای نمایندگان خواند و مدعی شد که فاضل لاریجانی در این فیلم از مرتضوی می‌خواهد که سفارش او را نزد فرد متنفذی که فعالیت‌های اقتصادی کلان دارد بکند و برای شروع کار ویلایی برای او تهیه شود. از طرفی فاضل لاریجانی از نفوذ خود بین برادرانش که روسای قوای مقننه و قضائیه هستند سخن می‌گوید و اقداماتی که در رفع مشکلات برخی افراد با استفاده از نفوذش انجام داده تعریف می‌کند تا مرتضوی قانع شود و ارتباط او را با فرد مورد نظر برقرار کند.

بعد از صحبت‌های احمدی‌نژاد و اتهاماتی که به خانواده لاریجانی وارد کرد، علی لاریجانی گفت: «آقای رئیس‌جمهور مطالبی را نسبت به بنده منتسب کردند که طبق آیین‌نامه دو برابر وقت دارم تا از خود دفاع کنم. رئیس‌جمهور برخلاف آیین‌نامه و خارج از استیضاح صحبت کردند اما به دلیل این‌که موضوع به بستگان بنده مربوط شده است از ادامه‌ صحبت‌های وی جلوگیری نکردم.»

رئیس مجلس هم‌چنین توضیح داد که او ارتباطی با فاضل لاریجانی ندارد، هم‌چنان که تعدادی از افراد هستند که نظر کاملا متفاوتی با بستگان خود دارند و افزود که فروزنده معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیش از آغاز جلسه‌ علنی برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهور به دفتر وی آمده و از وی خواسته موضوع استیضاح منتفی شود؛ زیرا در غیر این صورت رئیس‌جمهور، نواری از بستگان وی دارد که آن را پخش خواهد کرد.

علی لاریجانی این اقدام را تهدید رئیس مجلس عنوان کرد و با اشاره به پخش ویدئوی ملاقات فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی، این کار را نیز توطئه‌آمیز خواند.

رئیس مجلس در میانه صحبت‌های خود، محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه‌ مجلس را به شهادت گرفت و فرهنگی گفت که پیش از پخش این ویدئو به دلیل مفهوم نبودن صدای آن، تماسی با فاضل لاریجانی گرفته شده و او هم که تنها رئیس دانشگاه آزاد آمل و مشاور رئیس دانشگاه پیام نور است، توضیح داده که مرتضوی چندین بار از وی تقاضای ملاقات کرده و بعد از انجام ملاقات هم خواستار وساطت وی برای دیدار با صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه شده است.

علی لاریجانی در ادامه گفت که طبق گفته‌ فاضل لاریجانی قرار نبوده از این جلسه فیلمبرداری شود و به دیدار خود با داوود احمدی‌نژاد برادر محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: اگر ما هم بگوییم که آقای داوود احمدی‌نژاد در این دیدار از ارتباط برخی اطرافیان رئیس‌جمهور با منافقین و بیگانگان گله داشته، درست است؟

بعد از اظهارات علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد از جای خود بلند شد و خواستار ارائه‌ توضیحاتی شد اما علی لاریجانی به وی گفت: شما اتهام زدید و ما هم جوابتان را دادیم و دیگر وقت صحبت ندارید، شما شان مجلس را حفظ نکردید. به سلامت. رئیس‌جمهور وقت هم به همراه معاونین و وزرایش جلسه‌ علنی مجلس را ترک کرد. پس از ترک جلسه توسط احمدی‌نژاد و همراهانش، استیضاح وزیر کار به رای مجلس گذاشته شد که با رای موافق ۱۹۲ نماینده، شیخ‌الاسلامی از وزارت رفاه، کار و تامین اجتماعی کنار رفت.

این اتفاقات مجلس به یک‌شنبه سیاه معروف شد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد فاضل لاریجانی احمدی نژاد علی لاریجانی احمدی نژاد رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش ها در مجلس برگزار شد.

آنگونه که فارس روایت کرده، قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

حجت‌الاسلام بحرینی نماینده مشهد نیز در این جلسه صدای فردی را پخش کرد که در تماس با دفتر ارتباطات مردمی خود، انتقادات صریحی را علیه سیاست‌های کنونی مطرح کرده و تاکید می‌کرد که این رویکرد به تولید کننده و مصرف کننده آسیب زده است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899486

دیگر خبرها

  • (تصاویر) برگزاری نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!
  • ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • نماینده سابق مجلس عزادار شد /پیام لاریجانی
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد
  • روایت ده نمکی از پیشنهاد وزیر شدنش در دولت احمدی نژاد
  • عکس| سرنوشت ترسناک احمدی نژاد از زبان رائفی‌پور
  • چرا دوباره مادر چاوز؟