Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@11:11:56 GMT

نقش گردشگران در آتش سوزی خائیز تنگستان

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۴۰۴۱

نقش گردشگران در آتش سوزی خائیز تنگستان

ایسنا/بوشهر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در بررسی های اولیه جهت تعیین علل و عوامل آتش سوزی، به نقش گردشگران در ایجاد این آتش سوزی گسترده دست یافته ایم. البته به طور دقیق تر در حال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم.

فرهاد قلی نژاد در خصوص اهمیت و ارزش مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و تلاش در حفاظت از این عرصه ها عنوان کرد: یکی از وظایف اصلی سازمان است و سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها باید با تمام توان خود در حفاظت و حراست این مناطق تلاش نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در سال جاری در خصوص هوشیاری و اقدامات مقابله با اطفاء حریق در مناطق و عرصه های طبیعی استان بوشهر و با توجه به افزایش میزان بارندگی ها در ماههای آخر سال که موجب افزایش تراکم و پوشش گیاهی و رشد بالای گیاهان در مناطق به خصوص نقاط حساس به حریق شده است. 

این مسئول تاکید کرد: حضور گردشگران و طبیعت دوستان در مناطق و محدوده های حساس موجب خطر آتش سوزی در مناطق و عرصه های طبیعی استان می شود. به منظور پیشگیری از آتش سوزی افزایش فرهنگ زیست محیطی و آموزش مردم در خصوص چگونگی حضور در عرصه های طبیعی و استفاده از این مواهب الهی می باشد که در برخی موارد بر اثر عدم آگاهی لازم و رعایت مسائل ایمنی و زیست محیطی در زمان حضور در عرصه های طبیعی باعث ایجاد خسارات بیشماری به طبیعت  استان می شود که غیر  قابل جبران است و یا متحمل انجام هزینه های خیلی زیادی می گردد. 

غلامرضا فقیه، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در خصوص مکاتبات و هماهنگی های لازم جهت آمادگی کلیه پرسنل اجرایی استان در مقابله با آتش سوزی در مناطق و عرصه های طبیعی استان بیان کرد: در سال جاری به علت افزایش میزان  بارندگی های و مساعد بودن اراضی مرتعی استان در ماههای اخیر در چندین مرحله آتش سوزی در مناطق استان (پارک ملی دریایی نای بند، منطقه حفاظت شده کوه بیرمی، منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم –تنگ باهوش) رخ داده است که با همکاری برخی نهاد ها و ارگان های مرتبط  اقدام به اطفای حریق شده است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر آتش سوزی بزرگی عرصه طبیعی استان شهرستان دشتستان بخش ارم منطقه دهرود رخ داد که مامورین اجرایی پاسگاه شهید محمدی بوشکان واداره شهرستان دشتستان  از زمان وقوع حادثه آتش سوزی که  روز جمعه  مورخ دوم خرداد  در منطقه حضور داشته و در کنار نیروهای منابع طبیعی ،هلال احمر،بسیج و نیروهای مردمی تا پایان مهار آتش سوزی در منطقه دهرود که  به مدت چهار روز طول کشید همکاری داشته اند. با توجه به حجم زیای آتش سوزی در منطقه بعلت صعب العبور بود و محدوده زیادی از عرصه های طبیعی مورد حریق قرار گرفته که هنوز بطور کامل از میزان و مساحت دقیق صورت نگرفته است.  

درحال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، فرهاد قلی نژاد با حضور در منطقه خاییز، بر روند اطفا حریق در این کوهستان نظارت کرد. 

فرهاد قلی نژاد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این زمینه گفت: با حضور در منطقه خاییز به همراه مدیرکل مدیریت بحران استانداری و فرماندار شهرستان، در حال بررسی علل و عوامل ایجاد آتش سوزی در این منطقه هستیم.

قلی نژاد همچنین افزود: در روزهای گذشته نیز محیط بانان منطقه با همکاری نیروهای مردمی تلاش وسیعی جهت اطفا حریق در این منطقه داشته اند و در طول شبانه روز با کمترین امکانات تلاش داشته اند که از پیشروی آتش به دیگر مراتع جلوگیری نمایند.

قلی نژاد در پایان افزود: در بررسی های اولیه جهت تعیین علل و عوامل آتش سوزی، به نقش گردشگران در ایجاد این آتش سوزی گسترده دست یافته ایم. البته به طور دقیق تر در حال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هلال احمر حفاظت محیط زیست استان بوشهر استان بوشهر حفاظت محیط زیست استان بوشهر آتش سوزی در منطقه عرصه های طبیعی منطقه خاییز طبیعی استان قلی نژاد عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۴۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج

اقبال حمیدی اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک ها، با اخذ حکم قضایی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: محیط بانان افزون بر این کبک ها؛ ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

وی بیان کرد: واحد حقوقی نسبت به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی اقدام کرده است. 

حمیدی ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رها سازی می‌شوند.

کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند.

 در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آن که آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه