Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:46:35 GMT

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت آذرماه ۹۹ برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۶۵۶۸

جشنواره قرآنی وزارت بهداشت آذرماه ۹۹ برگزار می‌شود

به گزارش روز سه شنبه معاونت فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد دانشگاهیان وزارت بهداشت، «یادواره سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی» در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال تحصیلی (۷۵-۷۴) به صورت مستقل توسط معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرا درآمده است و بیست و پنجمین دوره آن در سال تحصیلی (۹۹-۹۸) طبق آئین‌نامه موجود اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، برای تجلیل از مقام سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بخش ویژه‌ای با توجه به آرمان‌ها، نگرش‌ها، زندگینامه و شخصیت این شهید عالیقدر در بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد دانشگاهیان وزارت بهداشت تحت عنوان «یادواره سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی»  گنجانده که امکان شرکت برای عموم در این بخش آزاد است.

این جشنواره با اندکی تغییر همچون سنوات گذشته در برخی از بخش‌ها دو مرحله‌ای (دانشگاهی و سراسری) و در برخی از بخش‌ها سه مرحله‌ای (مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی) برگزار می‌شود و در نهایت اساتید و دانشجویان برتر به جشنواره ملّی قرآن و عترت (علیهم‌السلام) معرفی خواهند شد.

اصول و سیاست‌های جشنواره

۱- توجه به همه ابعاد انسان ساز و حیات آفرین قرآن و عترت (ع)

۲- تأکید بر اخلاص و معنویت و معناگرایی در همه مراحل

۳- توجه به دیدگاه‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) پیرامون فعالیت­های قرآن و عترت (ع)

۴- دوری از دامن زدن به هرگونه اختلافات مذهبی و استفاده از جایگاه وحدت‌بخش قرآن در بین مذاهب اسلامی

۵- تحول رو به جلو و افزایش رشته‌ها و تعمیق مفاهیم و ارتقای سطح فنی مسابقات

۶- اهتمام عالی و مشارکت همه جانبه نهادها و مسئولان و دانشگاهیان ذیربط در اجرای شکوهمند جشنواره و ایجاد شور و نشاط قرآنی در مخاطبان

اهداف جشنواره

۱- اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دینی دانشگاهیان و توسعه فضای معنوی و قرآنی در دانشگاه‌ها و تشویق ایشان به سوی فعالیت‌های قرآنی و عترت (ع)

۲- زمینه‌سازی در راستای انس و الفت هر چه بیشتر مخاطبان با قرآن کریم و سیره معصومین (ع)

۳- شناسایی اساتید، دانشجویان و کارکنان مستعد قرآنی و معرفی ایشان به جامعه دانشگاهی و قرآنی کشور

۴- گسترش مفاهیم، آموزش‌ها و پژوهش‌های قرآن و عترت(ع)

۵- تعمیق نگرش اهل هنر و ادب به قرآن کریم و سیره معصومین (ع)

۶- هماهنگی و حرکت همسوی همه دستگاه‌های آموزش عالی در زمینه جشنواره‌های قرآن و عترت (ع)

آئین‌نامه اجرایی بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد دانشگاهیان وزارت بهداشت بهمن ماه ۱۳۹۸ به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارسال و پس از آن تبلیغات و ثبت‌نام از اساتید، دانشجویان و کارکنان نیز آغاز خواهد شد و در نهایت مطابق زمانبندی، جشنواره در بخش‌های مختلف در یک، دو یا سه مرحله مطابق با بخش‌ها و رشته‌ها، برگزار شده و شرکت کنندگان در بخش‌های مربوطه به رقابت خواهند پرداخت. پس از اجرای مرحله سراسری جشنواره، اساتید و دانشجویان برتر جهت شرکت در جشنواره ملّی قرآن و عترت (علیهم‌السلام) معرفی خواهند شد.

قرآن و عترت، دو ودیعه گران‌بهای رسول خاتم(ص) بوده و شرط بهره‌مندی از هدایت و دوری از گمراهی و رسیدن به مدینه فاضله دنیوی و بهشت اخروی، تمسّک به این دو است. با این باور در جامعه اسلامی بر همگان و به ویژه بر دستگاه‌های حاکمیتی فرض است که در توسعه فرهنگ اسلامی منطبق با شاخصه‌های قرآن و عترت(ع) بکوشند.«بخش‌ها و رشته‌های جشنواره»

بیست و پنجمین جشنواره قرآنی هدهد دانشگاهیان شامل هشت بخش و۵۵ رشته به شرح زیر است:

۱) بخش آوایی: (شامل ۱۴ رشته : قرائت تحقیق/ قرائت ترتیل/ ترجمه‌خوانی/ حفظ سوره حجرات با ترجمه/ حفظ ۱ جزء/ حفظ ۳ جزء/ حفظ ۵ جزء/ حفظ ۱۰ جزء / حفظ ۲۰ جزء/ حفظ کل/ اذان/ دعا و مناجات‌خوانی/ آیین سخنوری/ همخوانی و تواشیح)

۲) بخش معارفی: (شامل ۱۰ رشته : آشنایی با احادیث اهل‌بیت علیهم السلام/ آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه/ آشنایی با مفاهیمِ صحیفه سجادیه/ آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم/ آشنایی با سیره معصومین علیهم السلام / حفظ موضوعی قرآن کریم/ احکام/ پرسمان معارفی/ سبک زندگی قرآنی/ نماز)

۳) بخش پژوهشی : (شامل ۴ رشته : مقاله نویسی/ تألیف کتاب/ بررسی و نقد کتاب/ تلخیص کتاب)

۴) بخش فن‌آوری : (شامل ۳ رشته : تولید اپلیکیشن / کانال‌های مجازی قرآنی/نرم افزار)

۵) بخش ادبی : (شامل ۵ رشته : شعر نو /شعر کلاسیک/ داستان‌نویسی/ نمایش‌نامه‌نویسی/ فیلم‌نامه‌نویسی)

۶) بخش هنری و صنایع دستی : (شامل ۱۲ رشته : خوشنویسی (نستعلیق - نسخ)/ نقاشی/ عکاسی/ معرق و منبت / تابلو فرش /تذهیب/ فیلم کوتاه/ طراحی پوستر/ نمایش (تئاتر صحنه) / تیزر/نماهنگ )

۷) بخش تیمی: ( شامل۲ رشته: مسابقات تیمی/ مناظره)

۸) بخش ویژه: (شامل ۵ رشته: شعر/داستان/ نماهنگ/ اپلیکیشن/مقاله نویسی)

مجری جشنواره

مرحله دانشگاهی: معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها با نظارت مرکز قرآن و عترت (علیهم‌السلام) وزارت بهداشت

مرحله سراسری وزارت بهداشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حمایت و هدایت مرکز قرآن و عترت (علیهم‌السلام) وزارت بهداشت.

مرحله ملّی دانشجویان و اساتید: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

زمان‌بندی جشنواره

۱) ابلاغ آیین نامه اجرایی جشنواره به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور: بهمن ماه ۱۳۹۸

۲) تبلیغات و ثبت نام از مخاطبان : پایان خردادماه ۱۳۹۹

ثبت نام در این دوره از جشنواره قرآن‌وعترت تا پایان خرداد ماه جاری ادامه خواهد داشت و علاقمندان می‌توانند جهت ثبت‌نام وکسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی www.quran.behdasht.gov.ir  مراجعه یا با کارشناس واحد قرآن‌وعترت دانشگاه خود تماس حاصل کنند.

به گزارش ایرنا، مرحله کشوری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی در صورت اعلام شرایط مساعد از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، آذر ماه ۹۹ در مشهد برگزار می شود. همچنین بخش ملی این جشنواره نیز در بهمن ماه سال جاری به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.

همچنین زمان برگزاری آزمون‌های بخش‌های معارفی و آوایی بخش دانشگاهی در مهر ماه سال جاری بوده و مسابقات مرحله دانشگاهی رشته‌های مناظره و مسابقات تیمی نیز در شهریور ماه امسال برگزار می‌شود.

برچسب‌ها دانشگاه های علوم پزشکی قرآن کریم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه های علوم پزشکی قرآن کریم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی قرآن کریم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی درمان و آموزش پزشکی قرآن و عترت برگزار می شود وزارت بهداشت علیهم السلام دانشگاه ها قرآن کریم رشته ها ثبت نام بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۶۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سعید غفاریان، از برگزاری مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم دانش‌آموزی خبر داد و گفت: این مسابقات ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه جاری با حضور دانش‌آموزان برگزیده مرحله ناحیه‌ای در مجتمع فرهنگیان یزد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۵۰ نفر از دانش‌آموزان توانستند به این مرحله راه یابند، که دانش‌آموزان پسر در ۱۱ رشته و دختر در ۱۰ رشته طی دو روز به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت اظهار کرد: مسابقات امسال متفاوت از گذشته برگزار می‌شود به نحوی که مرحله غیر حضوری حذف و متسابقان در مرحله حضوری به رقابت می‌پردازند.

غفاریان با اشاره به اینکه مسابقات از حالت پایه‌ای خارج و در مقاطع تحصیلی برگزار می‌شود افزود: در مسابقات گذشته پس از برگزاری مسابقات، مراسم اختتامیه در همان روز برگزار و برترین‌ها تجلیل می‌شدند، اما امسال بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مراسم واحد برای اختتامیه خواهیم داشت که با حضور مسئولان استان از برگزیدگان و راه یافتگان به مرحله کشوری تجلیل خواهد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان گفت: این مسابقات نیز ۱۳ اردیبهشت‌ماه برگزار و ۴۰ نفر از فرهنگیان که توانستند در مرحله غیر حضوری رتبه برتر را کسب کنند، در پنج رشته در مرحله حضوری به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

دیگر خبرها

  • مسابقات مرحله استانی قرآن، عترت و نماز در دیلم برگزار شد
  • مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • هجدهمین جلسه استماع قرآن به یاد معلمان فقید برگزار شد
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • ایجاد زیرساخت هوشمند رصد رشته مقاطع و رشته محل‌های علوم پزشکی
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن