Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@00:10:57 GMT

در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۹۹۲۲۰

در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم چه گذشت؟

آفتاب‌‌نیوز :

دومین نشست علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی امروز (پنجشنبه ۸ خردادماه ۹۹) به ریاست حجت‌الاسلام سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس آغاز شد.

بر این اساس، روح الله نجابت دبیر هیات رییسه سنی اعلام کرد که برگزاری انتخاب هیأت رئیسه دائم مجلس یکی از دستورکارهای نشست امروز مجلس است.

با توجه به انتخاباتی که امروز در صحن مجلس برگزار شد، هیئت رئیسه پارلمان یازدهم برای یکسال به شرح زیر از سوی نمایندگان انتخاب شدند:

براساس این گزارش، پس از ورود مجلس به دستور کار جلسه علنی امروز با اعلام هیأت رئیسه، حمیدرضا حاجی بابایی منتخب همدان در مجلس یازدهم از کاندیداتوری برای ریاست در اجلاسیه اول مجلس یازدهم انصراف داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*کاندیداهای ریاست مجلس اعلام شدند

سپس هیئت رئیسه سنی مجلس اسامی کاندیدای نهایی ریاست مجلس را قرائت کرد و بر این اساس محمدباقر قالیباف منتخب تهران، فریدون عباسی منتخب کازرون و سیدمصطفی آقامیرسلیم منتخب تهران به عنوان کاندیدای ریاست مجلس برای اجلاسیه نخست مجلس یازدهم معرفی شدند.

*قالیباف رئیس مجلس شد

محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای از مجموع 267 رای ماخوذه حائز اکثریت آرای نمایندگان شد و برای سال نخست اجلاسیه یازدهم بر صندلی ریاست مجلس تکیه زد.

برای این سمت، علاوه بر قالیباف، فریدون عباسی و مصطفی آقامیرسلیم نیز کاندیدا شده بودند که عباسی 17 و میرسلیم 12 رای کسب کردند؛ 8 رای نیز باطله اعلام شد.

*نامزدهای نواب رئیسی مجلس یازدهم معرفی شدند

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی منتخب مشهد و علی نیکزاد منتخب اردبیل به عنوان کاندیدای نواب اول و دوم برای اجلاسیه اول مجلس یازدهم معرفی شدند.

همچنین هیأت رئیسه اعلام کرد که عبدالرضا مصری منتخب کرمانشاه و سید محمدرضا میرتاج‌الدینی منتخب تبریز از کاندیداتوری نواب رئیسی مجلس انصراف دادند.

*قاضی‌زاده هاشمی و نیکزاد نواب اول و دوم هیأت رئیسه مجلس یازدهم شدند

پس از انتخاب محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس اجلاسیه اول مجلس یازدهم با 230 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی منتخب مشهد و علی نیکزاد منتخب اردبیل برای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم و به عنوان کاندیدای تصدی نواب رئیس اجلاسیه نخست مجلس یازدهم شورای اسلامی داوطلب شدند.

پس از رأی‌گیری، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با 208 رأی و علی نیکزاد با 196 رأی از 274 رای ماخوذه به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه دائم مجلس یازدهم انتخاب شدند.

مجلس یازدهم پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم‌، انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیأت رئیسه مجلس یازدهم برای سال اول را در دستور کار قرار می‌دهد.

*دبیران هیات رئیسه مجلس یازدهم انتخاب شدند

بر این اساس احمد امیرآبادی فراهانی، سید ناصر موسوی لارگانی، حسینعلی حاجی دلیگانی، محسن دهنوی، روح الله متفکر آزاد و علی کریمی فیروزجایی به عنوان دبیران هیأت رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

*فرهنگی، پیرهادی و سلیمی به عنوان ناظران هیات رئیسه مجلس برگزیده شدند

ناظران هیأت رئیسه برای سال اول مجلس یازدهم انتخاب شدند و بر این اساس محمد حسین فرهنگی، علیرضا سلیمی و محسن پیرهادی به عنوان کارپردازان هیأت رئیسه اجلاسیه نخست مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند.

*اعضای هیات رییسه مجلس یازدهم سوگند یاد کردند

پس از اینکه اعضای کامل هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند در برابر قرآن سوگند یاد کردند که آئین‌نامه را اجرا و بی‌طرفی کامل را حفظ کنند.

متنی این سوگند به شرح زیر است:

من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل بر انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی اجلاسیه نخست مجلس یازدهم رئیسه مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی اول مجلس یازدهم قاضی زاده هاشمی انتخاب شدند بر این اساس هیئت رئیسه ریاست مجلس هیأت رئیسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۹۹۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود

آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت که هیئت مرکزی نظارت، پس از صادر شدن اعتبارنامه دو سوم منتخبان انتخابات خبرگان، از آنها برای شرکت در افتتاحیه دعوت می‏ کند. رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت که مراسم افتتاحیه در "ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی" برگزار می‌شود. ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری پس از انتخابات ۱۱ اسفند پارسال، نمایندگان خود را شناخت. بر اساس قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، دوره نمایندگی خبرگان رهبری ۸ ساله است و ۸۸ نماینده دارد. قانون اساسی، تدوین قوانین مربوط به این مجلس را برعهده خبرگان رهبری گذاشته و شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات این مجلس است.  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، خبرگان منتخب مردم، وظیفه تعیین رهبر و همچنین بررسی و مشورت درباره شرایط رهبر را برعهده دارند.  ساختار مجلس خبرگان رهبری از هیئت رئیسه و ۷ کمیسیون از جمله "کمیسیون بررسی راه‏‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه‏، کمیسیون تحقیق و کمیسیون اقتصادی" تشکیل شده است.  رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین گفت که پیام رهبر انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری خوانده خواهد شد.  آیت الله مدرسی یزدی افزود: در جلسه افتتاحیه اول خرداد، هیئت رئیسه سنی تشکیل می‌شود. هیئت رئیسه سنی ۴ نفر هستند که یک رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی دارد و سپس هیئت رئیسه دائم تشکیل می‌شود. هیئت رئیسه دائم مجلس خبرگان رهبری، ۷ نفر است و یک رئیس، ۲ نایب رئیس، ۲ منشی و ۲ کارپرداز دارد.

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • تایید اعتبارنامه ۶ منتخب مردم گلستان در مجلس توسط هیأت اجرایی
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو
  • پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • رضاییان: شکایتی از رحمتی دریافت نکردم/ عضو هیات رئیسه هستم، اما قرارداد مالی با فدراسیون ندارم
  • ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت