Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-05@02:31:09 GMT

افسردگی، ما را چاق‌تر می‌کند

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۰۰۹۸۶

صراط: کلمات بار نفی و مثبت خود را در ذهن و تصویری که از خود داریم می‌گذارند. جملاتی از قبیل تو خوشگلی، تو چاقی یا تو لاغری فقط یک سری سلایق شخصی و جملات ساده هستند؛ اما گاهی اوقات آن‌قدر این کلمات برای ما مهم می‌شوند که به سلامت روان آسیب می‌زنند همچنین آرامش و اعتماد به نفس را از ما می‌گیرند. حالا اگر شما به همان افراد بگویید جای گلدان خانه‌شان را به سلیقه‌ی شما عوض کنند هیچ‌وقت این کار را نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شما به سلیقه‌ی آن‌ها از بدن خود شرمنده، خشمگین و متنفر می‌شوید. چاق بودن برخی افراد به علت متابولیسم بدنی‌شان است و برخی دیگر به علت بیماری یا قرص‌هایی که مصرف می‌کنند چاق می‌شوند.

دسته‌ای از افراد نیز در عین سلامت بودن تپل هستند. این چه اشکالی دارد؟ درست است چاق بودن به سلامت بدن آسیب می‌رساند؛ اما نه به ارزش تخریب شخصیت و از دست دادن سلامت روان. هیچگاه نباید به کسی بگوییم چاق است یا وزن اضافه کرده است. مطمئن باشید همه در خانه آیینه دارند و خودشان این را تشخیص می‌دهند. ولی ممکن است حرف‌های ما او را بیازارد و نقطه‌ی آغاز افسردگی فرد شود.

رابطه مستقیم افسردگی و چاقی

وقتی بیشتر فکر می‌کنیم مغز ما بیشتر سوخت می‌سوزاند و وقتی به افکار منفی فکر می‌کنیم سوخت و ساز مغز چند برابر می‌شود. سوخت رایج مغز تنها گلوکز (قند) است. وقتی مغز پیام گرسنگی می‌دهد، ما غذا می‌خوریم که شامل چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها هستند. چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در بدن ذخیره می‌شوند و با تمام شدن گلوکز، مغز دومرتبه پیام گرسنگی به بدن می‌دهد و ما دوباره غذایی که شامل کربوهیدرات و چربی‌ها است می‌خوریم و این چرخه بار‌ها تکرار می‌شود. حرف‌هایی که از دیگران و جامعه می‌شنویم که ما را ناراحت می‌کنند، در آخر اگر درگیر شویم خود را به ورطه‌ی افسردگی می‌کشانیم. نه تنها لاغر نمی‌شویم؛ بلکه چاق‌تر هم می‌شویم.

لاغر کردن نیز خطراتی دارد

برخی افراد به دلیل تصمیم احساسی که می‌گیرند به یک‌باره می‌خواهند در مدت کمی، خیلی زیاد وزن کم کنند. این تصمیم‌ها و عملکرد‌های احساسی شما را در معرض کمبود ویتامین، ریزش مو، پیری پوست، آسیب به اعضای داخلی بدن از جمله کلیه، اختلالات هورمونی و افسردگی قرار می‌دهد. در آن زمان شما یک فرد تپل، سلامت و شاد بودید حالا یک فرد لاغر با کلی مشکلات روحی و جسمی. کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

می‌توانید لاغر کردن را در مراحلی امن انجام دهید

نظر خودتان را هم بپرسید
اگر دیگر نگران دید افراد جامعه نسبت یه خود نبودید پس حالا می‌توانید درباره لاغری تصمیم بگیرید
رژیم را جدی بگیرید و با نخوردن خود را لاغر نکنید
با مشورت پزشک از قرص‌های مکمل استفاده کنید
انواع میوه و سبزیجات بخورید
آب و مایعات زیاد بنوشید
پیاده‌روی را دست کم نگیرید
ورزش را از آسان به سخت شروع کنید
به بدنتان سخت نگیرید
هیچ‌گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید
خودتان را به خاطر تلاشی که می‌کنید سرزنش نکنید
یک لباس با سایز ایده‌آل بخرید و در جلوی چشم بگذارید تا انگیزه شما را بیدار نگه دارد

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: افسردگی روانشناسی چاقی لاغر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۰۰۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/

به گزارش «تابناک»، دکتر حسام‌الدین علامه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زخم‌های مزمن ۳ دسته «عمده» و یک دسته «نادرتر» دارند، اظهار کرد: زخم‌های دیابتی در صدر دسته «عمده» قرار می‌گیرند؛ زخم‌های دیابتی، زخمی است که در صورت کنترل نشدن دیابت در افراد مبتلا به این بیماری در گذر زمان، ابتدا «نوروپاتی» و سپس زخم ایجاد می‌شود. اگر افراد مبتلا به دیابت از پای خود به خوبی مراقبت نکنند، در وهله نخست به «نوروپاتی» یعنی کاهش حس محیطی پا و در وهله دوم به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه زخم‌های عروقی دومین عامل ابتلا به زخم‌های مزمن هستند، اظهار کرد: زخم‌های عروقی به ۲ دسته «ایسکمیک» (شریانی) و «وریدی» تقسیم می‌شوند. بررسی‌ها بیانگر این است که دیابت یکی از عوامل اصلی ایجادکننده زخم‌های شریانی است. همچنین زخم‌های وریدی به دلایل نارسایی‌های عروق وریدی مانند «واریس» ایجاد می‌شود. چاقی، نارسایی‌های قلبی‌عروقی و برخی از سرطان‌ها که در سیستم «لنف ادم» اختلال ایجاد می‌کنند نیز سبب ابتلا به زخم‌های مزمن وریدی می‌شوند.

علامه با بیان اینکه سومین عاملی که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود، زخم‌های «فشاری» یا «بستر» هستند؛ افزود: طبیعی است که تعداد سالمندان یک جامعه با افزایش شاخص امید زندگی زیاد می‌شود. در چنین شرایطی، انتظار داریم بیماری‌هایی که منجر به استراحت مطلق سالمندان می‌شود به ویژه در سالمندانی که سکته کرده‌اند و دارای اختلالات حرکتی هستند و یکجانشین شده‌اند، منجر به زخم بستر یا فشاری شود. همچنین افرادی که دارای معلولیت هستند و به ناچار در یک وضعیت خاص قرار می‌گیرند، اغلب دچار زخم مزمن می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران درباره زخم‌های مزمن «نادر» نیز گفت: برخی از سرطان‌ها منجر به زخم‌های مزمن می‌شوند که این زخم‌ها جزو موارد نادر زخم‌های مزمن هستند. همچنین برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج می‌توانند زخم مزمن ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه برآوردها بیانگر این است که حدود ۰.۸ تا ۱.۵ درصد از افراد جامعه به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند، خاطرنشان کرد: آمار و ارقام حاکی از این است که ۱۵ تا ۳۴ درصد از دیابتی‌ها در مدت‌زمان بیماری، به زخم‌های مزمن دچار می‌شوند. در حال حاضر، ۷ میلیون دیابتی در کشور  زندگی می‌کنند؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور و احتمال ابتلای ۱۵ تا ۳۴ درصدی دیابتی‌ها به زخم پای دیابتی باید گفت به شرط در نظر گرفتن دیابت اثبات شده در حداقل ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور، آنگاه حدود ۵۰ درصد از این افراد به «نوروپاتی» مبتلا می‌شوند.

مدیر کلینیک دیابت، زخم و ترمیم بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: نوروپاتی منجر به بی‌حسی ناحیه پا می‌شود؛ در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نه تنها متوجه تروما و آسیب‌های وارده به پا نمی‌شوند، بلکه فرایند درمان بیماری به دلیل مشکلات حسی و خون‌رسانی نامناسب کاهش می‌یابد.

وی درباره قطع عضو زخم پای دیابتی نیز به ایسنا گفت: حدود ۱۵ درصد از افراد دیابتی به زخم پا دچار می‌شوند و ۱۵ درصد از این افراد نیز درجاتی از قطع پا را تجربه می‌کنند. درجات قطع عضو زخم پای دیابتی شامل قطع یک بند انگشت تا قطع کامل پا می‌شود. با توجه به جمعیت افراد دیابتی کشور و آمار و ارقام مربوط به قطع عضو زخم پای دیابتی می‌توان گفت، حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور به صورت سالانه درجاتی از قطع عضو پا را تجربه می‌کنند.

دیگر خبرها

  • پاسخ محسن چاوشی به انتقادات از جهان لاغر
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود
  • حد کم کردن وزن چقدر است؟
  • دانلود آهنگ جهان لاغر محسن چاوشی + متن
  • وجود ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور
  • ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور/
  • «جهان لاغر» محسن چاوشی منتشر شد+ صوت
  • خدمات بهزیستی البرز به افراد دارای اختلال اتیسم
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • کشف شگفت انگیز سرنخ‌های ژنتیکی افسردگی