Web Analytics Made Easy - Statcounter

عوامل متعددی در ایجاد فرسایش و هدررفت خاک دخالت دارد و چرای بی رویه دام بر خاک به عنوان بستر حیات منابع طبیعی آسیب وارد می کند و  تخریب عرصه های طبیعی را موجب می شود. ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، در حال حاضر چرای بی رویه و خارج از فصل، رعایت نکردن ظرفیت مجاز مراتع از مهم ترین مشکلات مرتعداری در مناطق مختلف کشور و از جمله زنجان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر رعایت زمان مناسب استفاده از مرتع، مدت زمان بهره برداری و رعایت ظرفیت چرای دام، سه اصل اولیه و اساسی در مدیریت مرتع به شمار می آید.

چرای بی‌رویه و مفرط دام در مراتع، سبب کاهش جمعیت گونه های گیاهی خوش خوراک و در نتیجه سیر قهقرایی مرتع می شود، در صورتیکه عده ای از گیاهان به ویژه گیاهان سمی و بی ارزش از این مساله سود می‌برند و رقابت گیاهی برایشان کم می‌شود.

از طرف دیگر، این مسئله منجر به افت برگ دهی گیاهان مرغوب مرتعی و کاهش سطح تولید علوفه ای این گیاهان مفید می شود و به علاوه در مراتع ییلاقی به دلیل رطوبت بالای خاک، تردد و چرای زیاد دام منجر به فشرده شدن خاک و کم شدن میزان تخلخل ذرات خاک و کاهش نفوذپذیری آن شده که در نهایت زمینه را برای فرسایش خاک آماده می کند.

 آن طور که به نظر می رسد در زنجان نیز تعداد دام بیش از ظرفیت مجاز مراتع است و همه ساله با آغاز فصل بهار و جان گرفتن طبیعت ورود دام مازاد موجب تخریب عرصه های منابع طبیعی در این استان می شود.

جلیل سلطان نژاد در گفت و گو با خبرنگار تسنیم از زنجان اظهار داشت: حدود 378 فقره طرح مرتع‌داری در این استان تهیه شده و مدیریت مراتع را طبق ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور به صورت قرارداد 30 ساله به خود دامداران واگذار کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه 56 درصد سطح استان زنجان، منابع طبیعی است، اظهار داشت: یک میلیون و 137 هزار هکتار از منابع طبیعی استان، مرتع بوده و بخش عمده چرای دام‌ها نیز در مراتع انجام می گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خاطرنشان کرد: برابر طرح‌های مرتع ‌داری و ممیزی‌هایی که اتفاق افتاده، ظرفیت مراتع استان زنجان برای 640 هزار واحد دامی برآورد شده در حالی که دام موجود در استان، یک میلیون و 230 هزار واحد و در واقع 2 برابر ظرفیت مجاز مراتع است.

وی خاطر نشان کرد: به این دلیل در قانون افزایش بهره‌ وری آمده که بتوانیم سالانه 10 درصد تعادل بین دام و مراتع را برقرار کنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان ادامه داد: با توجه به این قانون باید اصلاحاتی در طرح‌های مرتع ‌داری انجام دهیم و طرح‌های خود را با رویکرد طرح‌های تلفیقی، تهیه کنیم تا دامدار فقط متکی به تامین علوفه دام از مراتع نباشد بلکه از سایر کاربری‌های مراتع مانند توسعه گیاهان دارویی، گاوداری‌های صنعتی و پرورش شیلات نیز استفاده کنیم تا تعادل لازم در این زمینه برقرار شود.

انتهای پیام/ش

R1377/P/S6,59/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چرای بی رویه استان زنجان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در نشست علمی درخت‌کاری از منظر فقه محیط‌ زیست که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی قم برگزار شد، گفت: شاید نزد خیلی از ما و حوزه علمیه این ذهنیت باشد که بحث از درخت و درختکاری از یک اولویت بالایی برخوردار نیست، یا اگر هم هست یک کار اجرایی است که ارتباطی با فقه ندارد و اگر هم به آن ارتباط داشته باشد یک امر مستحبی است، و درخت‌کاری عملی مستحب و قطع آن امری مکروه است و این ذهنیت در ذهن‌ها بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این ذهنیت، ذهنیت درستی نیست. اگر بپذیریم که این ذهنیت نادرست است، حوزه علمیه قم باید به سرعت هرچه بیشتر به سمت بحث‌های علمی و تخصصی نسبت به درخت و درختکاری و حفظ منابع طبیعی برود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: آیا اگر در گذشته از استحباب درختکاری می‌گفتند اشتباه می‌کردند و الان ما می‌خواهیم تصحیح اشتباه گذشتگان را بکنیم یا آنان درست می‌اندیشیدند و ما امروز باید ذهنیت دیگری در خصوص این کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در گذشته درخت و درختکاری موضوعی نبود که مانند امروز پدید آمده است، زمانه هرچه به جلو می‌رود به هرچه تحول و روابط اجتماعی و تکنولوژی بیشتر می‌شود رابطه انسان با طبیعت و رابطه انسان با همه عناصر برپا دارنده طبیعت از جمله درخت یک رابطه ویژه می‌شود.

حجت الاسلام مبلغی اضافه کرد: در ارتباط با محیط‌زیست نظریه تبدل موضوع را داریم، یک حکمی در گذشته به گونه‌ای بوده و امروز به گونه‌ای دیگر تغییر پیدا کرده است و چون به گونه‌ای دیگر شده باید مطابق با موضوع تبدل یافته، استنباط حکم از نو صورت بگیرد و حکم قبلی تکرار نشود.

وی افزود: بسیاری از موضوعات این چنینی عوض می‌شود، در گذشته نه مشکل آب، خاک و هوا و نه مشکل منابع غذایی و محدودیت‌های آن را داشتیم، مشکل بیابان‌ها اگر در گذشته بود مشکلاتی مقطعی و برای محدوده معین بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز مشکل بیابان‌ها و ریزگردها مشکلی برای تمام مردم است؛ در گذشته این همه آلودگی هوا و آلایندگی وجود نداشت و با مشکل کمبود آب مواجه نبودیم و طبیعت در یک مخاطره جدی قرار نداشت.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امروز ما نمی‌توانیم مانند گذشته مسئله درخت و درختکاری را مطرح کنیم و فقط از بحث استحباب کاشت و نگهداری آن سخن بگوییم، امروز بحث درختکاری امری لازم و واجب است. کاشت درخت و نگهداری از طبیعت در شرایط امروز بسیار حائز اهمیت است.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در شاهرود کشف شد
  • لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه درختکاری و حفظ منابع طبیعی
  • بیش از ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی عنبرآباد رفع تصرف شد
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • صدور پروانه چرا برای ۶۰۰ هزار واحد دامی در همدان
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان غربی ییلاقی است
  • جلوگیری از تخریب اراضی ملی در بم
  • ممنوعیت چرای دام های مازاد در مراتع استان