Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مسابقه ملی خاطره‌نگاری بیماری کرونای دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان گفت: «مسابقه ملی خاطره نگاری بیماری کرونا» می‌تواند نقشی مؤثر در گردآوری تجربیات و خاطرات ایرانیان با ویروس کرونا داشته باشد.

وحید میهن‌پرست در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به مأموریت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحد فرشچیان مبنی بر ثبت تاریخ شفاهی کرونا اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان متولی مستندسازی بیماری کرونا شده و در این زمینه برنامه‌های متنوعی طراحی شده و در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

ثبت خاطرات کرونایی برای جلوگیری از تکرار هزینه در بیماری‌های بعدی/ تشریح اقدامات دبیرخانه ثبت تاریخ شفاهی هنر در واحد فرشچیان

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها «مسابقه ملی خاطره‌نگاری بیماری کرونا» است که می‌تواند نقشی مؤثر در گردآوری تجربیات و خاطرات ایرانیان با ویروس کرونا داشته باشد؛ در طراحی این رخداد فرهنگی فرض بر این بوده است که «اگر ننویسیم فراموش می­‌شود». خاطره‌نگاری صرفاً روایت یا داستان­‌گویی درباره یک تجربه شخصی نیست، در واقع علاوه‌بر اینکه شکلی از بایگانی و سند است، می‌تواند حاوی اطلاعات و درس‌های عمیقی درباره تجربه مربوطه باشد و نقشی اساسی در ایجاد پیوند‌های اجتماعی ایفا کند.

دبیر مسابقه ملی خاطره‌نگاری بیماری کرونای دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان ادامه داد: اگر خاطرات افرادی که به هر نحوی با حادثه کرونا درگیر شده‌اند در قالب یک پروژه متمرکز جمع‌آوری شود و به‌صورت یک یا چند کتاب به چاپ برسد، این مجموعه نه تنها می­‌تواند یک سند تاریخی در مورد پدیده کرونا تلقی شود بلکه می­‌تواند به‌عنوان یک حرکت معنازا و تغییردهنده برای نویسندگان و خوانندگان نیز محسوب شود و نقش مهمی در تقویت ساحت اجتماعی در مواجهه با یک بحران جهانی داشته باشد.

میهن‌پرست با اشاره به اینکه یکی از پیامدهای کرونا منزوی شدن بخش بزرگی از افراد جوامع است، گفت: این انزوا و فاصله‌گیری از دیگران می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای زندگی افراد جامعه داشته باشد. در نقاط مختلف دنیا اقدامات بسیاری در دوران کرونا اعم از سرودخوانی گروهی در بالکن‌ها گرفته تا گرافیتی‌ها و هنرهای خیابانی و هنرهای مجازی صورت گرفته است. در این زمینه یکی از بهترین راهکارها برای ترمیم رابطه فرد با جامعه می­‌تواند «خاطره نگاری بیماری کرونا» باشد و این شکلی از مواجهه با کروناست که با فرهنگ ایران نیز بسیار همخوانی دارد و می‌تواند اقشار مختلف جامعه را در بر بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: فراخوان این مسابقه چند هفته‌ای است که رسانه‌ای شده و تاکنون خاطرات و تجربیات ارزشمندی از شهرهای مختلف ایران و همچنین از ایرانیان ساکن خارج از کشور به دبیرخانه این مسابقه ارسال شده است؛ پیش‌بینی می‌­شود که در نهایت مجموعه‌ای ارزشمند از خاطره‌نگاری‌ها در مواجهه با بیماری کرونا گردآوری و چاپ شود و امید است قدمی برای روایت ایثارها، اقدامات و همکارهای مردم و مسئولان کشور در این برهه تاریخی برای آیندگان باشد.

گفتنی است، با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روایت جهاد مقابله با کرونا همانند آنچه شهید آوینی نسبت به دفاع مقدس انجام داده‌اند، دکتر طهرانچی به دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان مأموریت داده است که نسبت به ثبت تاریخ شفاهی دانشگاه به‌ویژه در محورهای هنرهای اسلامی-ایرانی، هنرهای مردمی، وقایع‌نگاری و خاطره‌نگاری و تشکیل دبیرخانه دائمی اقدام کند.

همچنین شیوه‌نامه اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان در تاریخ 1398/09/24 از سوی دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده و در بخشی از این شیوه‌نامه به پژوهش در آراء، آثار و تجربیات هنرمندان و هنرهای اسلامی-ایرانی و مستندسازی و تجلیل از آثار هنری و با توجه به اهمیت و ضرورت ثبت و تدوین «تاریخ شفاهی» در محورهای هنرهای اسلامی-ایرانی، هنرهای مردمی، وقایع‌نگاری و خاطره‌نگاری اشاره شده است.

انتهای پیام/4118/

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه آزاد استاد فرشچیان مستندنگاری کرونا دانشگاه آزاد اسلامی واحد هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان مسابقه ملی خاطره نگاری بیماری کرونا تاریخ شفاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۱۷۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمدمهدی طهرانچی»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، «محمدرضا جابر انصاری» را به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی لرستان و واحد خرم‌آباد منصوب کرد.

«جابر انصاری» متولد سال ۱۳۵۳ بروجرد، دارای مدرک دکترای تخصصی رشته مدیریت دولتی گرایش تصمیم‌گیری و خط‌مشی‌گذاری عمومی و عضو هیئت عالی دانشگاه بروجرد است.

بنابراین گزارش، «طهرانچی» طی نامه‌ای جداگانه، از زحمات و تلاش‌های «سیامک بهاروند» رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی لرستان و واحد خرم‌آباد قدردانی و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

کد خبر 6088238

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد
  • شنونده برنامه های رادیو هستم | رادیو شخصیت های ارزشمند بسیار دارد
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • فراخوان ارسال آثار «عملیات تنبیهی وعده صادق» به جشنواره پژواک اعلام شد
  • ببینید | فراخوان ارسال آثار عملیات تنبیهی وعده صادق به جشنواره پژواک اعلام شد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان