مرتبط دانستن قتل رومینا اشرافی با دین، توطئه جدید دشمن/ صدور فتوا درباره قصاص برآمده از آیات و روایات است
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۲۶۸۱۷
حجت الاسلام علی عباسی گفت: مرتبط ساختن اموری از این قبیل به دین و قواعد اسلامی به دلیل مخالفت با اسلام و نظام جمهوری اسلامی است، این افراد به دلیل مخالف بودن با خط فکری انقلاب، خشونتها را برآمده از آن میدانند و مطالعه و شناخت درستی از اسلام واقعی نداشته و لاابالیهای فکری، فرهنگی و بیسواد هستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ طی هفته گذشته شاهد موجی جدید در فضای مجازی بودیم که با واکنشهای جدی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قتل رومینا اشرفی دختر 13 سالهی تالشی توسط پدرش که اصل و حقیقت ماجرا اما و اگرهایی داشت، موضوع داغی بود که ورد زبان فعالان و کاربران شده و در مواجهه با این رخداد واکنشها و برداشتهای مختلفی داشتند.
این بار نیز همچون گذشته بروز یک حادثه در کشور برای معاندین و دشمنان که از هر فرصتی برای تهاجم فرهنگی و تخریب دین بهره میبرند به دستاویزی برای حمله تبدیل شد و در این میان فضای مجازی سهل الوصولترین و بهترین ابزار برای نیل به اهداف و شبهه افکنی آنها بود.
شاهد این بودیم که قتل فرزند توسط پدر را برآمده از تساهل دین اسلام در مواجهه با حوادث ناگوار دانسته و این فکر را القا میکردند که اگر دین اسلام در چنین شرایطی برای پدر قصاص درنظر میگرفت بروز این دست امور کاهش مییافت.
درواقع کاسبان خون حتی از قتل دختری 13 ساله نیز برای رسیدن به اهداف ضددینی خود سوءاستفاده کردند تا بار دیگر اسلام را دینی خشن و مغایر با اصول انسانی و حقوق بشر معرفی کنند.
از آنجایی که این دست شبهات در فضای مجازی از تاثیرگذاری بالایی بر عامه مردم برخوردار است، لذا کسب اطلاعات از منابع معتبر و افزایش آگاهی در مواجهه با این پدیدهها و ارتقای سطح دانش دینی دارای اهمیت فراوانی است تا بتوانیم در این فضا سره را از ناسره تشخیص دهیم.
برای کسب اطلاع بیشتر از اصول دینی درباره قصاص و شبهه خشن بودن اسلام به سراغ یکی از اساتید فقه و اصول حوزه علمیه قزوین رفته و با او به گفتوگو نشستیم.
حجت الاسلام علی عباسی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: دین هیچ یک از بداخلاقیها و جرمها را تایید نمیکند و هر یک از ناهنجاریها، ضرب و شتمها و قتلهایی که در جامعه ایجاد میشود در اسلام دارای قواعد خاص است اما برخی دشمنان سعی دارند این ناهنجاریها را با اسلام مرتبط بدانند.
وی ادامه داد: قتل فرزند توسط پدر جرمی بزرگ است که در دادگاههای اسلامی برای آن مجازات درنظر گرفته شده و شرع، عقل، عرف و جامعه این نوع اقدامات را تایید نمیکند، ضمن اینکه حوادثی همچون قتل رومینا اشرفی در کشورهای مختلف دنیا بیشتر رخ میدهد.
ورود کارشناسانهی دشمن به فضای مجازی برای ایجاد شبهه
این استاد فقه و اصول اسلامی ابراز کرد: شاهد این هستیم که در نقاط مختلف دنیا خشونتها و جرایمی از قبیل قتل فرزند توسط والدین یا برعکس رخ میدهد که بر اثر عوامل گوناگونی پیش میآید و مرتبط با دین نیست.
وی تاکید کرد: آنهایی که بدون درنظر گرفتن تمام حوادث و وقایع ناهنجاریها و جنایات را با دین مرتبط میدانند طبق آیات قرآن" فی قلوبهم مرض" هستند و قلبهایشان بیمار است؛ به عنوان نمونه طی همین ایام شاهد آدم کشی، غارت و قتل فرد سیاه پوست به طور آشکار و علنی در امریکا بودیم که تظاهراتی را نیز به دنبال داشت اما مورد توجه قرار نگرفت.
این کارشناس فقه و اصول اسلامی ادامه داد: مرتبط ساختن اموری از این قبیل به دین و قواعد اسلامی به دلیل مخالفت با اسلام و نظام جمهوری اسلامی است، این افراد به دلیل مخالف بودن با خط فکری انقلاب خشونتها را برآمده از آن میدانند و مطالعه و شناخت درستی از اسلام واقعی نداشته و لاابالیهای فکری، فرهنگی و بیسواد هستند.
وی بیان کرد: قطعا دادگاه به پرونده قتل رومینا اشرفی رسیدگی میکند، البته ممکن است احکام این نوع قتلها متفاوت با سایر پروندهها باشد اما درهرحال چنین عملی جرم بوده و طبق قواعد مورد بررسی قرار میگیرد.
عباسی درباره افرادی که نوع رسیدگی به این دست پروندهها را مطابق با اسلام واقعی نمیدانند؛ گفت: ما از افرادی که عدم قصاص قاتل را به دلیل داشتن شان پدری مغایر با قوانین اسلام میدانند خواستاریم دلایل و اسناد معتبر خود را ارائه دهند، ما در تدوین قوانین دارای سند هستیم و رساله مراجع و کتب فقهی چنین موضوعاتی را مورد بررسی قرار دادهاند.
وی ادامه داد: درباره قصاص، آیات و روایات فراوانی وجود دارد که مراجع نیز مطابق با آنها فتوا صادر میکنند، در اصل ایجاد و مطرح کردن این نوع شبهات در فضای مجازی کارشناسی شده است.
باید با افزایش سطح آگاهی راه را برای دشمنان و شبهه افکنان بست
این استاد فقه و اصول اسلامی ابراز کرد: کشورهای خارجی و دشمنان دین برای مقابله با اسلام بودجه درنظر میگیرند و در راستای تهاجم فرهنگی، شبهات را بهصورت کارشناسانه و دسته بندی شده وارد فضای مجازی میکنند.
عباسی عنوان کرد: در بسیای از موارد افرادی که در داخل این مسائل را بازنشر میکنند از سواد و مطالعه کافی و لازم در این زمینه برخوردار نبوده و اطلاعی از اصل ماجرا ندارند.
وی درباره راههای مقابله با خشن جلوه دادن اسلام و این نوع تهاجم فرهنگی و نقش رسانهها در این راستا اظهار کرد: هر رسانهای که در برخورد با مسائل قویتر عمل کند میتواند در پاسخ به شبهات بهتر باشد.
عباسی تصریح کرد: با مراجعه به معجمهای قرآنی و جستوجوی آیات و روایات مرتبط با موضوع میتوان به داشتن رحمت در دین اسلام پی برد.
مدیر سابق حوزههای علمیه استان قزوین ادامه داد: دین اسلام دارای رحمت واسعه است و این رحمت و مهربانی در زمینههای متعددی ظهور پیدا میکند.
وی تاکید کرد: در اسلام برای اموری همچون رعایت حقوق بشر و خانواده، رعایت حقوق اقلیتهای مذهبی و حتی رعایت حقوق حیوانات و طبیعت نیز آیات و روایات و باب بزرگی در فقه وجود دارد.
عباسی گفت: البته باید توجه داشت که ضمن رحمت و مهربانی، دفاع نیز مورد توجه قرار گرفته که عکس العملی در مقابل خشونت است و خود آن به معنای خشن بودن اصل دین نیست.
وی در پایان بیان کرد: برای پاسخ به شبهات خشن بودن دین اسلام میتوان به آیات و روایات درباب مهربانی مراجعه کرد و با افزایش دانش در این زمینه راه را برای دشمنان و شبهه افکنان بست.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: آیات و روایات قتل رومینا فضای مجازی فقه و اصول دین اسلام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۲۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نشست «بررسی تاثیر سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی در فضای فناوری اطلاعات» که از سوی گروه علمی تخصصی اقتصاد رسانه «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» برگزار شده بود، سخن می گفت، با بیان اینکه متاسفانه از روز اولی که اینترنت در کشور ما آمد، دائما به دنبال آسیب شناسی بودیم و بحث های اندکی به مساله فرصتهای نهفته در آن پرداختند، گفت: این نگاه عمدتا ناشی از سطح فردی و بررسی تاثیر آن بر رفتارهای فردی بوده و از روز اول با نگاه آسیب شناسانه به سمت آن رفتیم و تنها حوزه ای که برای ما اهمیت داشته،رفتارهای فردی بوده است. در واقع با مشاهده رفتارهایی که خلاف سنتها و ارزشهای مالوف ما بوده، نوعی احساس خطر ایجاد شده است.
دوران دو رئیس قبلی قوه قضائیه، یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بودبنابر روایت جماران، وی با بیان اینکه در سطح بعد باید آیین نامه ها و سیاست گذاری ها را بررسی کرد، توضیح داد: برای نمونه، قانون مجلس و آیین نامه هایی که قوه قضائیه مطرح می کند به این مسائل می پردازند و دوره دو رئیس قبلی قوه قضائیه یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بود و بیشترین فشارها بر گسترش فضای مجازی در این دوران ها سامان گرفته بود.
ربیعی با تاکید بر ضرورت توجه به فلسفه حکمرانی فضای مجازی و حوزه تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی ، گفت: فهم این سطح به ما کمک می کند که دریابیم چه اتفاقی در حوزه سیاست گذاری ها و همچنین رابطه مردم با فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعاتی می افتد. درک این سطح به ما برای فهم علل اتفاقات کمک می کند. به تعبیری باید بررسی کرد عوامل و عناصر اصلی فلسفه حکمرانی دیجیتال و تکنولوژیهای ارتباطی، چه عواملی هستند.
وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: میان رویکردها و استراتژی های فلسفه ساز حکمرانی کشور، میان استراتژی بقا و توسعه گرفتار شده ایم. این وضعیت کنشها و سیاستهای ما را تحلیل می کند. از دهه ۷۰ این بحث بود که آیا می خواهیم خودمان را کماکان بسط دهیم به سطح جهان را قدرت خود را حفظ کنیم، آن زمان جمعبندی شد که ما هم توسعه و هم بقا می خواهیم. اما متاسفانه در روندی که طی شد، فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است.
استراتژی بقا باعث شده سیاستهای امنیتی در امر فضای مجازی چربیده است/ از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیموی توضیح داد: وقتی فلسفه حکمرانی ما بقا است، تمام تکنولوژی ها بر اساس آن سنجیده می شود. استارتاپها را این گونه ارزیابی می کنند. نسبت مردم با فضای مجازی، در همین ارتباط سنجیده می شود. ما باید این نکته را درک کنیم؛ می توانستیم درباره تکنولوژی های اطلاعاتی و فضای مجازی بحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی کنیم، اما استراتژی بقا ما را به سمتی برده است که سیاستهای امنیتی بر سایر سیاستها در امر فضای مجازی چربیده و این گرفتاری اصلی ما است. باید از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیم. وقتی نگاه و فلسفه این گونه جلو می رود، به رغم هر اسمی که بر توسعه می گذاریم، تحمل الزامات و نتایجش را نداریم و بنابراین عملا به جایی نمی رسیم؛ چرا که فلسفه بقا حاکم است.
ربیعی با بیان اینکه بنیانهای نظری و فلسفه وجودی حکمرانی ما گسترش پهنای باند اینترنت را بر نمی تابد، خاطرنشان کرد: حکمرانی ما می گوید پهنای باند را می خواهم، اما نه می تواند الزامات آن را رعایت کند و نه از نتایجش خوشش می آید. بنابراین پهنای باند ما عملا دچار مشکل می شود. آثار توسعه در فضای مجازی متاثر از این دیدگاه است و با جزمیتی که وجود دارد، شرکتهای استارتاپی ما تهدید محسوب می شوند. در حالی که اگر همه جهان بگویند هوش مصنوعی، آینده اقتصاد جهان و ثروت جهان تعداد مشاغل ما در خدمات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است، چون آن نگاه می ترسد، استارتاپ به جای اینکه سکو و جهش توسعه و اقتصاد کشور باشد، جهش وابستگی کشور و جهش دیدگاه هایی که ارزشهای نامالوف را دنبال می کنند تلقی می شود.
جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستادهوی با بیان اینکه جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده و در عمل صرفا استراتژی «بقا» را دنبال میکند، تاکید کرد: عنصر اصلی تاثیرگذار بر سیاستگذاری این نکته است که ما دائما و ناچارا به فراز و نشیب و کشاکش و آیین نامه های مختلف می رسیم که متاثر از این عامل در حکمرانی است.
در این نشست که در دفتر روزنامه شرق برگزار شد، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی از فضای مناسب کار برای کارآفرینی در کشور، اظهارداشت: درباره اینکه چرا شکست خوردیم و کجاها موفق بودند، بحث های زیادی می شود. در حالی که این مساله بسیار ساده است. از دوره ۷۶ تا ۸۴ را می توانیم بررسی کنیم، دوره ۹۲ تا ۹۷ هم بررسی کنیم. نیازی به تحلیل و واکاوی های عمیق نداریم. این دو دوره که در آن سیاستها جامع نگر هستند و روابط بین الملل درست است و جامعه مدنی نفس می کشد، درخشان ترین دوران اقتصادی همان دوران است. از ۹۴ تا روی کار آمدن ترامپ، شکوفاترین دوران استارتاپی در ایران را داشتیم، شرکتهای دانش بنیان هم دوران خوبی داشتند. اما اکنون با بازی با کلمات، بحث دانشگاه های «حکمت بنیان» را مطرح می کنند و روشن نیست که این شاخص چگونه می خواهد سنجیده شود.
با تعابیری مانند دانشگاه «حکمت بنیان»، دل خوش می کنندربیعی گفت: با این کلمات که فریبایی دارد، دل خوش می کنند و تحت پوشش آنها آسوده می خوابند و تصور می کنند این کلمات برای ما خوشبختی و سعادت می آورند!
وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یک تفکر ما را نیازمند توسعه و پذیرفتن نتایج و الزامات آن می داند و معتقد است باید برای مدیریت نتایج آن برنامه ریزی درست کرد، اما ما چون در این حوزه وارد نمی شویم، با بخشهای سنتی وارد چالش نمی شویم و چالش ما با بخشهایی است که مرتبط با فضای ارتباطی مبتنی بر شبکه های اطلاعاتی است.
تعطیلی شنبه توطئه نیست/تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیستربیعی با بیان این اعتقاد که بسیار تاکید کرده ایم که تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست، بلکه تغییر ارزشها است، تصریح کرد: اینگلهارت هم مطالعه کرده و می گوید کل جوامع این تغییرات را دارند. در هر جامعه ای به شکلی است. تعطیلی جمعه و شنبه توطئه نیست بعد هم فضای مجازی را محل این توطئه تصور می کنند.
آنچه امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایمبه گفته وی؛ تغییر ارزشی را می بینند، اما چون علت یابی نمی توانند بکنند، آن را توطئه می دانند. در حالی که بخشی از تغییرات ارزشی، جهانی و طبیعی است. بخشی از آن هم حاکی از سیاستهای خود ما است. آنچه که امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایم.
ربیعی با بیان اینکه شرکتهای استارتاپی زمینه ساز ایجاد نوعی پیوندهای جهانی هستند که ما نه به الزامات آن تن می دهیم و نه نتایجش را می پذیریم، اظهارداشت: فضای شرکتهای استارتاپی در میان ۸۰میلیون نفر جمعیت تنگ است و فضای جهانی را می خواهد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده، بدون اقتصاد دیجیتال، ناقص است، توضیح داد: بیشترین میزان اشتغال را ما در آینده در بخش خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعاتی داریم. هم ثروت ایجاد می کند و هم موتور حرکت سایر بخشها می توانند رشد و توسعه یابند و هم میزان اشتغال را رشد می دهد و هر گونه کوتاهی در این زمینه رفتاری غیرامنیتی است که در واقع امنیت کشور و اشتغال و ثروت اندوزی کشور را به خطر می اندازد.
سخنگوی دولت پیشین ادامه داد: وقتی هر پدیده ای را محدود می کنیم و در جایی را می بندیم، چه هدفی داریم! وقتی با چشممان می بینیم اهدافمان محقق نمی شود، تداوم سیاستها چیست؟ هدف بستن فضای مجازی چیست؟ مگر سنجشها نشان نمی دهند که مردم تا چه میزان بالایی از فیلترشکن استفاده می کنند و نه از صداوسیمایی با این بودجه کلان! پس این محدودیتها و اختلالها چه خاصیتی دارند! همه تان هم که در شبکه های مجازی حضور دارید و تیک آبی و خاکستری هم می گیرید! این هم از آن تناقض ها است!
۲۷۲۱۹
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899260