Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@13:49:33 GMT

پیش بینی‌ تولید ۵۰۰ تن پیله‌تَر در خراسان رضوی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۳۰۷۱۱

پیش بینی‌ تولید ۵۰۰ تن پیله‌تَر در خراسان رضوی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به توزیع ۱۲هزار و ۱۲۹جعبه تخم کرم ابریشم در بین نوغانداران استان، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۵۰۰ تن پیله‌تَر کرم ابریشم در خراسان رضوی تولید شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجید جعفری در حاشیه بازدید از مرکز پرورش نوغان اظهار کرد: با هدف پرورش کرم ابریشم در استان، تعداد ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه تخم نوغان در بین متقاضیان توزیع شده است که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: خراسان رضوی ۲۷درصد از کل توزیع تخم نوغان کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه هر جعبه تخم نوغان به ۳۰ تا ۳۵ متر مربع فضای پرورش نیاز دارد اضافه کرد: هم اکنون حدود دو هزار واحد ابریشم کشی در استان خراسان رضوی در زمینه تولید پیله و نخ ابریشم فعالیت دارند.

جعفری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۵۰۰ تن پیله تَر در استان تولید شود ادامه داد: سال گذشته ۱۱۰ تن پیله تَر در استان تولید شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: به ازای هر دو جعبه تخم نوغان برای چهار نفر اشتغال ایجاد می شود که بر این اساس برای حدود ۵۰۰ نفر در استان اشتغال موقت ایجاد شده است.

وی افزود: مرکز توسعه نوغان کشور امسال ۳۰ هزار اصله نهال درخت توت را در بین متقاضیان توزیع کرده است و بقیه نیاز خراسان رضوی هم از محل درختان توت بومی استان تامین و توزیع می‌شود.

جعفری با بیان اینکه ۸۵ درصد پیله خشک تولیدی کشور برای فرآوری به خراسان رضوی انتقال می‌یابد، اظهار کرد: این استان در سال جهش تولید ۲۰درصد افزایش تولید داشته است.

رتبه نخست خراسان رضوی در تولید نخ ابریشم

در ادامه رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی گفت: خراسان به عنوان دومین استان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعال است و از نظر تولید نخ ابریشم در کل کشور رتبه نخست را دارد.

فرید سرجمعی گفت: بیش از ۱۲ هزار جعبه پرورش کرم ابریشم تاکنون در خراسان رضوی توزیع‌ شده که بیش از ۳۰ درصد از کرم‌های ابریشم موجود در جعبه‌ها به پیله نرفته‌اند و مرکز پژوهش‌های جهاد کشاورزی استان در حال بررسی این مهم است.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی دولت برای هر کیلو ابریشم ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان است، در حالی‌که در بازار، ابریشم را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری می‌کنند، اظهار کرد:کار توزیع تخم نوغان در استان ظرف چند روز اخیر آغاز و تاکنون ۱۲هزار و ۱۲۹ جعبه به قیمت هر جعبه ۷۵ هزار ریال تومان توزیع شده است.

سرجمعی با بیان اینکه در هر جعبه ۲۵ هزار تخم قرار دارد، افزود: تخم ها در ۵ مرحله تغذیه می‌شوند و ۴مرحله پوست اندازی دارند.

رئیس اداره نوغانداری خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰تن پیله ابریشم در خراسان رضوی امسال تولید شود که ۹۸ درصد از ابریشم تولیدی نوغانداری‌های کشور و خراسان رضوی برای فرش‌بافی استفاده می‌شود و الباقی برای سایر صنایع همچون پوشاک و صنایع‌دستی به کار می‌رود. 

سرجمعی متذکر شد: کرم ابریشم به آفاتی مانند مورچه و موش حساس است و باید مکان پرورش آنها عاری از هرگونه جانور باشد.

وی در ادامه پرورش کرم ابریشم را در راستای کمک به تسهیل روستائیان و کاهش واردات نخ ابریشم عنوان کرد‌.

انتهای پیام/ 70061

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان رضوی تولید کرم ابریشم کشاورزی مجید جعفری خراسان رضوی جهاد کشاورزی تن پیله ت ر کرم ابریشم نخ ابریشم تخم نوغان جعبه تخم پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است

علیرضا خدابنده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در راستای ابلاغیه وزارت نیرو مبنی بر نهضت «تولید محصول سبز با برق سبز» با هدف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق چاه‌های کشاورزی، نصب این نیروگاه‌ها را به عنوان اولین استان و پیشرو در این طرح آغاز کرد.

او افزود: مدیریت بار در روز‌های اوج بار تابستان سال ۱۴۰۳ و همچنین ضرورت حمایت از تولید پایدار محصولات کشاورزی از دیگر اهداف ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی است، در این راستا دارندگان چاه‌های کشاورزی می‌توانند با مراجعه به ادارات برق شهرستان‌ها نسبت به ثبت نام برای دریافت پنل‌های خورشیدی اقدام کنند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی ادامه داد: یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی خراسان رضوی است و تاکنون هزار و ۱۲۱ نیروگاه خورشیدی انشعابی به ظرفیت ۱۰.۵ مگاوات در استان نصب شده است.

خدابنده بیان کرد: برنامه امسال نیز نصب حدود ۵۰۰ واحد نیروگاه خورشیدی ویژه مشترکان در خراسان رضوی است.

او تصریح کرد: به این منظور مقرر شده است با هدف انسجام بخشی و هم افزایی فعالیت‌های نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی، کمیته راهبری این نهضت در هر شهرستان تشکیل و به صورت هفتگی نشست‌های خود را برگزار کرده تا مسیر راهبری طرح تا قبل از آغاز روز‌های پیک تابستان ۱۴۰۳ هموار گردد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی تاکید کرد: با اجرای نهضت نصب نیروگاه‌های خورشیدی برای چاه‌های کشاورزی گامی موثر در جهت کاهش ناترازی‌های تابستان و تولید پایدار محصولات کشاورزان عزیز برداشته تا رضایت این قشر ایثارگر نیز تأمین شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • بارش ۲۵ میلیمتر باران در مشهد
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه ۲۸ هزار تومان
  • توزیع تخم نوغان در ۹ شهرستان گیلان از شنبه