Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی رهنما با اشاره به اینکه 600 هکتار از اراضی سرخس به کشت محصول کلزا اختصاص ‌یافته گفت: طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی امسال 1000 تن محصول کلزا از اراضی شهرستان سرخس برداشت می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعلی رهنما در گفتگو با صبح توس، اظهار کرد: امسال 600 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان سرخس به کاشت دانه روغنی کلزا اختصاص‌یافته که نسبت به پارسال افزایش 100 درصدی سطح زیر کشت این محصول را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مدیر جهاد کشاورزی سرخس خاطرنشان کرد: شهرستان سرخس با توسعه کشت دانه‌های روغنی کلزا هم‌اکنون رتبه دوم استان را در سطح زیر کشت این محصول دارد.

 وی با اشاره به کاشت 4 رقم از ارقام محصول کلزا در اراضی این شهرستان گفت: هایولا، اوکاپی، زرفام و نپتون ازجمله ارقام محصول کلزا هستند که در اراضی شهرستان سرخس کشت شدند.

رهنما تصریح کرد: تا دیروز 260 تن محصول کلزا از اراضی کشاورزی شهرستان برداشت و برای خرید تضمینی به اداره تعاون روستایی تحویل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سرخس بیان کرد: طبق پیش‌بینی کارشناسان جهاد کشاورزی امسال 1000 تن محصول کلزا از اراضی سرخس برداشت می‌شود.

از بین دانه‌های روغنی، «کلزا» به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار باکیفیت و ۵۷ درصد کُنجاله برای تعلیف دام یکی از دانه‌های روغنی باکیفیت و ایدئال در کشور است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

به گفته کارشناسان باوجود مزایای فراوان توسعه کشت دانه روغنی کلزا در این زمینه به‌شدت به واردات محصول وابسته هستیم.

همچنین بررسی‌های ۲۰ ساله در کشور نشان می‌دهد با حمایت از توسعه کشت داخلی کلزا ازیک‌طرف می‌توان کشور را از وابستگی به واردات این محصول استراتژیک نجات داد، اثرات تحریم در صنعت غذا را خنثی کرد و از طرفی با تولید روغن سالم، ضریب امنیت غذایی و سلامت جامعه را ارتقا بخشید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان سرخس جهاد کشاورزی محصول کلزا روغنی کلزا توسعه کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بمپور گفت: کار برداشت گندم از دهه سوم فروردین ماه در شهرستان بمپور آغاز و تا اواسط خرداد ادامه خواهد یافت.
وی افزود: مهمترین ارقام کشت شده در منطقه مهرگان، سیروان، سارنگ و نارین است.
هودیانی گفت: بیش از ۳۰ دستگاه کمباین کار برداشت گندم آبی از سطح ۳۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی بخش‌های مرکزی و کلاتان برعهده خواهند داشت.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن محصول گندم برداشت شود، افزود: امسال با هدف حمایت از کشاورزان صددرصد اراضی گندم در بمپور بصورت قراردادی کشت شده و بیش از هزار نفر در کار کاشت، داشت و برداشت گندم در بمپور مشغول به کار هستند.
بمپور از شمال به بخش بزمان شهرستان ایرانشهر، از مشرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان نیک‌شهر و از مغرب به شهرستان دلگان محدود می‌شود.

دیگر خبرها

  • برداشت کلزا در بهبهان
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • گلدهی مزارع کلزا در شهرستان جلفا
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی
  • گلدهی بیش از ۸۵ هکتار از مزارع کلزا در جلفا