Web Analytics Made Easy - Statcounter

معتادان بهبود یافته قشری از جامعه هستند که آسیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته تا از اعتیاد به مواد مخدر و مشقت آن رهایی پیدا کنند اما برای جوانه زدن نیازمند حمایت شغلی و اجتماعی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پاکی از اعتیاد به عنوان سرمایه ای مهم و دستاوردی مطلوب هنگامی اثربخش است که معتاد دوباره مجال بازگشت به چرخه آسیب و سوء مصرف مواد را پیدا نکند و یکی از عواملی که به گفته صاحب نظران در این خصوص نقش محوری دارد اشتغال است چرا که با شغل فرصت گذران وقت به صورت مفید، درآمدزایی و تعلق پذیری اجتماعی در فرد تامین می شود و با دامنه ای از شرایط زیست مطلوب و آبرومند کمتر به فکر بازگشت مجدد به منجلاب اعتیاد را  دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی، با اشاره به لزوم کارآفرینی برای بهبودیافتگان مواد مخدر گفت: تنها راه درمان معتادان، کاردرمانی است در حالی که شهرداری، وزارت کار و سایر نهادها معتادان را جمع آوری، آنها را درمان کرده اما پس از بهبودی به حال خود رها می کنند و هیچ تمهیدی برای اشتغال آنها نمی‌اندیشند.

او افزود: به همین دلیل 80 درصد از بهبودیافتگان مجددا به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

این جامعه شناس بیان کرد: من سال‌هاست تاکید می‌کنم به‌جای اینکه تهران مرکز معتادان، متجاهرین، متکدیان و... باشد هر شهرستانی این قشر از جامعه خود را تحت نظر فرمانداری‌ها جمع آوری کرده و آنها را تحت کنترل قرار دهد.

قرایی‌مقدم با ذکر مثالی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی اقدام بسیار خوبی در این زمینه انجام داده است به نحوی که پس از درمان معتادان در کارگاه ها و کارخانه ها برای آنها اشتغال زایی کرده است.

این استاد دانشگاه در ادامه به بهترین راه کاهش تعدادمصرف کنندگان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: یکی از موثرین‌ترین راه های کاهش تعداد مصرف کنندگان اشتغال زایی و کار است که باید در دستور کار دولت و سازمان‌های مربوطه قرار گیرد.

قرایی‌مقدم بیان کرد: از آنجایی که در کشور ما وقتی برچسبی روی پیشانی کسی می‌خورد تا آخر عمر باید آن را حمل کند، بسیاری از کارفرماها از به کارگیری بهبودیافتگان مواد مخدر دوری می کنند.

این جامعه شناس گفت: ما میتوانیم مشاغل خاصی برای این افراد در نظر بگیریم تا همه دور هم مشغول به کار شوند به این ترتیب که مثلا یک کارگاهی ایجاد شود و فقط این افراد در آن کار کنند.

او افزود: علاوه بر آن، دولت هم باید سیاست های تشویقی برای کارفرماهایی که این افراد را به کار می گیرند، درنظر گیرد به این ترتیب که یا به آنها پاداش دهد یا از تسهیلات ویژه برخوردار کند.

این رفتار شناس اجتماعی تصریح کرد: شرایط جامعه باعث بیمار شدن این افراد شده است بنابراین همین جامعه باید در بهبودی و پاک ماندن آنها تلاش کند.

انتهای پیام: 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آسیب شناسی جامعه شناس معتادان بهبود یافته مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۳۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری به دولت این کشور توصیه کرد در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر بازنگری کند.

به گزارش اعتمادآنلاین، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهاد‌های آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهاد‌های ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار کنند.

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی