Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@09:43:43 GMT

شیر جوشیده نشده و غیرپاستوریزه نخورید

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۴۲۹۴۷

شیر جوشیده نشده و غیرپاستوریزه نخورید

ایسنا/کرمان مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه شیر جوشیده نشده و غیر پاستوریزه از جمله خطرناک ترین نوشیدنی ها به شمار می آید و شامل انواع بسیار زیادی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند، گفت: مردم شیر و فرآورده لبنی را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت این اداره کل خریداری کنند و از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده های غیرپاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "جواد نگارستانی" با اشاره به ۱۲ خردادماه روز جهانی شیر و شعار «از شیر لذت ببرید» از سوی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) و اهمیت مصرف این فراورده غذایی، بیان کرد: انتظار می رود مردم به مصرف شیر پاستوریزه اهتمام ویژه ای بورزند زیرا اهمیت مصرف شیر در حدی است که به عنوان یک غذا در سطح جهانی مطرح می باشد.

وی با بیان اینکه شیر یک فرآورده کشاورزی با منشاء طبیعی و با ارزش غذایی بالا و سرشار از مواد مغذی است که بعد از آب به ‌عنوان حیاتی‌ترین ماده موجود در کره زمین شناخته می شود اظهار کرد: شیر حاوی پروتئین‌های با ارزشی همچون لیپیدهای سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی (کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، ید، آهن، پتاسیم)، ویتامین‌ها (فولات، ویتامین A ، ویتامین D، ریبوفلاوین، ویتامین ۱۲ B) و بعبارتی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

وی در مورد خواص این فرآورده، افزود: هر لیوان شیر گاو (۲۵۰ میلی لیتر) حدود ۳۱۵ میلیگرم کلسیم دارد و ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را تامین می‌کند که کلسیم نقش اساسی در استحکام استخوان‌ها و سایر وظایف مهم در بدن دارد.

نگارستای با  اعلام اینکه دامپزشکی وظیفه کنترل بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی را به عهده دارد، در خصوص اقدامات بهداشتی دامپزشکی براین فراورده بیان کرد: در سال گذشته، ۸۵۲ مورد آزمایشات آنالیز شیمی بر روی شیرخام شامل آزمایش های آفلاتوکسین، هیپوکلریت، اسیدیته، جوش شیرین، نمک، آب اضافه و ... صورت گرفته است، ضمن اینکه بیش از ۲۸۰۰ تست حلقه شیر(MRT) جهت بررسی سلامت شیر خام از نظر بیماری مشترک تب مالت انجام شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در رابطه با اقدامات این اداره کل بر نظارت بهداشتی بر این ماده ارزشمند غذایی، افزود: همچنین در سال پیش اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر بیش از ۳۴۰ محموله بهداشتی حمل شیرخام که به مقصد استان صادر شده است، نظارت بهداشتی داشته است، ضمن آنکه ۲۵۴ محموله بهداشتی شیر خام نیز از مبدا استان کرمان به سایر استان های کشور صادر شده بود که نظارت های بهداشتی دامپزشکی را در برداشته است.

نگارستانی با اعلام اینکه شیر جوشیده نشده و غیر پاستوریزه از جمله خطرناک ترین نوشیدنی ها به شمار می آید و شامل انواع بسیار زیادی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند، افزود: مردم شیر و فرآورده لبنی را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت این اداره کل خریداری کنند و از مصرف شیر ،سرشیر،خامه ،پنیر، بستنی و سایر فراورده های غیر پاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شير دامپزشكي اخبار اجتماعی کرمان استانی اجتماعی استان کرمان مصرف شیر اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۲۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از صادرات ۲۹ قلم فرآورده های دامی به خارج از کشور خبر داد - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز در نشست خبری که در سالن جلسات دامپزشکی البرز برگزار شد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این 29 قلم فرآورده‌های صادراتی استان شامل آبزیان، مرع و گوشت، تخم مرغ و خوارک دام است که در سال گذشته به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی ادامه داد: آبزیان زینتی 308 قطعه، پا و پنجه مرغ 343 هزار کیلوگرم، پودر گوشت 300 هزار کیلوگرم، تخم مرغ خوراکی 11 میلیون 600 کیلوگرم، خاویار 726 کیلوگرم، خوراک دام 57 هزار کیلوگرم و‌ برخی محصولات دیگر بوده است که برای کشور ارز آوری داشته اند.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز در حوزه صادارات از شاخص‌های ملی بسیا ی  برخوردار است، گفت: برای این منظور توجه بسیاری به تولیدات دامی برای صادرات صورت گرفته است.

رفیعی‌پور در ادامه به روند بازرسی‌ها از اماکن تولید و توزیع محصولات دامی پرداخت و بیان کرد: استان البرز در این حوزه توانسته از شاخص‌های بالای کشور و ملی برخوردار شود به طوری که در طرح تشدید نظارتی 30 روزه  ایام نوروز، از 3400 واحد بازدید انجام شده است.

وی افزود: در این بازدیدها بیش از 8 هزار کیلوگرم فراورده خام دامی ضبط و تعیین تکلیف شد که از این میزان حدود 6 هزار کیلوگرم غیرقابل مصرف بوده و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز در ادامه به تامین نیاز دامی استان پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال 1402 برای تامین پروتین استان بیش از 161 هزار راس دام از نوع دام سبک و سنگین ذبح شده است که از این میزان حدود 27 هزار کیلوگرم در کشتارگاه ها به دلیل غیر بهداشتی بودن ضبط گردیده و مابقی پس از تاییدیه دامپزشکی به چرخه توزیع ارسال شده است.

رفیعی پور با اشاره به تامین نیاز طیور استان در سال گذشته اشاره کرده و ادامه داد: در حوزه طیور 19 میلیون 400 قطعه ذبح شده است که 73 هزار کیلوگرم به دلیل غیر بهداشتی از چرخه خارج شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان البرز در بخش دیگری از این مصاحبه به صدور پروانه های کسب در حوزه دامی استان اشاره کرده و عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 1854 پروانه فعایت برای کسانی که قصد فعالیت در حوزه دامپزشکی را داشته اند صادر شده است.

وی افزود: همچنین میزان ایجاد واحدها در این حوزه رشد خوبی داشته است به گونه ای که در سال 1402 مجموع مراکز‌ و کارخانجاتی که به انجام کارهای  هایتک در حوزه بهداشت، دارو، خوراک و طیور و غیره می پردازند به 48 واحد رسیده است.

رفیعی‌پوری عنوان کرد: پیش از انقلاب تنها یک مجموعه هایتک در این منطقه وجود داشته که اکنون به جایگاه مناسبی در این زمینه رسیده‌ایم.

وی تصریح کرد: تعداد پروانه های ساخت تیز 404 فقره بوده است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • معدوم سازی هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان
  • قریب به ۸تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در شهرستان زاهدان معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج