Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-شمار مبتلایان به کرونا در جهان، از شش میلیون و 200 هزار نفر گذشت. 373 هزار و 858 نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا،شمار مبتلایان به کرونا از 6 میلیون و 200 هزار نفر گذشتبه گزارش خبرداغ، ایلنا به نقل از ورلدمیتر نوشت: شمار مبتلایان به کرونا در جهان، به شش میلیون و 263 هزار و 71 نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا کنون در سراسر جهان 373 هزار و 858 نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
دو میلیون و 846 هزار و 527 نفر نیز پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند.


صدها مدرسه در کره جنوبی با افزایش موارد ابتلا به کرونا بار دیگر تعطیل شدند 
صدها مدرسه در کره جنوبی تنها چند روز پس از بازگشایی به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا بار دیگر تعطیل شده‌اند و بازگشایی صدها مدرسه دیگر به تاخیر افتاده است.
بیشتر موارد جدید ابتلا مربوط به انبارهای توزیع در شهر بوچئون در غرب سئول، پایتخت کره جنوبی است


کمتر از هزار جان‌باخته در آمریکا 
بر اساس سرشماری دانشگاه جان هاپکینز، آمریکا روز یکشنبه 31 مه، 960 مورد دیگر از مرگ و میر ناشی از کرونا ظرف 24 ساعت را ثبت کرد که بدین ترتیب، شمار کل جان‌باختگان در این کشور ناشی از کووید 19 به 103،758 نفر رسید، درحالی که چین ظرف 24 ساعت گذشته تنها دو مورد ابتلاء به کرونا را ثبت کرده است.
آمریکا بر اساس آمار رسمی دانشگاه جان هاپکینز، 1،769،776 مورد ابتلاء را ثبت کرده که بسی بیشتر از هر کشور دیگر جهان است.
اتحادیه اروپا شنبه 30 مه، از واشینگتن خواست در تصمیم خود در مورد قطع رابطه باسازمان جهانی بهداشت، بازبینی کند که ترامپ این سازمان را به مماشات با چین در بحران پاندمیک کووید 19 متهم می‌کند.
شایان ذکر است که ترامپ روز جمعه 29 مه، مشارکت کشورش در کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت را متوقف و تهدید کرد که روابط آمریکا با این سازمان را قطع خواهد کرد.
ترامپ در برابر خبرنگاران تاکید کرد، «ما این مبالغ را در راستای رفع دیگر نیازهای مبرم در زمینه بهداشت عمومی جهان، هزینه خواهیم کرد.»
از سوی دیگر دادهای مراکز بهداشتی چین در روز یکشنبه نشان داد که دو مورد ابتلاء در پایان روز شنبه 30 مه در مقایسه با 4 مورد ابتلاء در روز پیش ازآن، ثبت شده است.
کمیته ملی بهداشت چین در وبگاه خود خبر داد که این دو مورد ابتلاء به کرونا، از خارج از کشور وارد شده‌اند.
داده های این کمیته نشان می دهد که مجموع موارد ابتلاء به کرونا در چین به 83،001 نفر رسیده و شمار جان باختگان همچنان 4634 مورد باقی مانده است.
این در حالی است که وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد، رکورد بی سابقه 33،274 مورد ابتلاء به کرونا را در روز شنبه 30 مه، ثبت کرده که بدین ترتیب مجموع موارد ابتلاء به کووید 19 در این کشور به 498،440 مورد رسیده و شمار جان باختگان برزیل نیز از آمار مرگ و میر ثبت شده در فرانسه بالاتر رفته و برزیل در رتبه چهارم جهان پس از آمریکا، بریتانیا و فرانسه قرار گرفته است.
این وزارت خانه خاطر نشان کرد که شمار جان باختگان ناشی از کرونا پس از ثبت 965 مورد جدید ظرف 24 ساعت گذشته به 28834 مورد رسید.
برزیل در حال حاضر پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی از جنبه شمار مبتلایان به کووید 19 قرار دارد.


هم‌زمان با افزایش آمار بیماران کرونا وزیر بهداشت افغانستان برکنار شد
هرچند در این روزها شیوع ویروس کرونا در افغانستان گسترش یافته و با گذشت هر روز آمار مبتلایان به این ویروس افزایش می‌یابد، اما فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه(بهداشت) این کشور از وظیفه‌اش برکنار شد.
فیروز در صفحه رسمی فیسبوک‌اش نوشت: «هموطنان عزیز! جای مسرت است که بعد از بیشتر از پنج سال خدمت به حیث مسوول وزارت صحت عامه و خادم مردم، ماموریت‌ام را رسماً در این وزارت به پایان رساندم. جا دارد از همکاری تمام همکارانم ابراز سپاس و امتنان نمایم و انشاالله همیشه در خدمت هموطنان خود خواهیم بود. زنده باد افغانستان!».
در همین حال، برخی منابع خبری گزارش دادند که طی حکم رئیس جمهوری افغانستان، احمد جواد عثمانی به عنوان سرپرست و نامزد وزیر صحت عامه این کشور تعیین شده است، اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان هنوز در این مورد چیزی نگفته است.
شایان ذکر است که شمار مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان از مرز 15 هزار نفر گذشته و آمار قربانیان نیز به بیش از 240 نفر رسیده است


پزشک معروف ایتالیا: کرونا ضعیف شده و سخن از موج دوم این بیماری اغراق‌آمیز است
یکی از پزشکان برجسته و معروف ایتالیایی روز یکشنبه گفت، ویروس کرونا عامل بیماری همه‌گیری در حال از دست دادن قدرت واکنون نسبت به اوایل شیوع آن قربانیان کمتری می‌گیرد
دکتر زانگریلو که مدیر بیمارستان سن رافائل در میلان، شمال ناحیه لمباردی، مرکز بحران ناشی از همه‌گیری ویروس در ایتالیا است، گفت: ««در حقیقت این ویروس دیگر از نظر بالینی در ایتالیا وجود ندارد».
زانگریلو در مصاحبه با کانال تلویزیونی «آر.ای .ای » گفت در آزمایش‌های انجام شده طی 10 روز گذشته در ایتالیا «اندازه ویروس از نظر کمی، به‌میزان چشم‌گیری کم‌تر از میزانی ا‌ست که دو ماه پیش رویت می‌شد».
ایتالیا با از دست دادن 33 هزار و415 قربانی بر اثر بیماری کرونا، به عنوان سومین کشور در جهان از حیث بالاترین میزان تلفات ثبت شده است.
ایتالیا، ایران و کره جنوبی، از جمله نخستین کشورهایی بودند که همه‌گیری جهانی کرونا پس از چین در آن‌ها به‌طور گسترده شیوع پیدا کرد.
در ایتالیا شمار موارد ابتلا و درگذشت مبتلایان به ویروس کرونا به‌طور محسوسی از ماه مه به این سو رو به کاهش گذاشته است به همین دلیل این کشور برخی محدودیت‌های مربوط به قوانین قرنطینه را کاهش داده است.
زانگریلو د خاطرنشان کرد: «برخی از کارشناسان در باره احتمال وجود موج دوم بیماری کرونا اغراق می کنند، بنابراین سیاستمداران باید واقعیت جدید را در نظر بگیرند»
او افزود:« کشور ما باید به حالت عادی برگردد. آنهایی که مردم را می‌ترسانند باید مسئولیت هراس‌افکنی را به عهده بگیرد».
اظهارات این پزشک معروف ایتالیایی اما با واکنش وزارت بهداشت ایتالیا مواجه شد.
ساندرا زامپا، معاون وزارت بهداشت ایتالیا در بیانیه‌ای گفت: «تا زمانی‌که شواهد علمی در حمایت از نظریه ناپدید‌شدن ویروس در دست نیست، من از تمام کسانی که با اطمینان در این مورد ابراز نظر می‌کنند، دعوت می‌کنم مردم را به سردرگمی دچار نکنند».
معاون وزارت بهداشت ایتالیا در پایان گفت: «شهروندان باید حداکثر احتیاط را مراعات، فاصله‌گیری فیزیکی را رعایت، از تجمعات خودداری کنند، دست‌های خود را مرتب بشویند و ماسک به صورت بزنند»
.

بازگشت نگرانی‌ها درباره کرونا به کره جنوبی و چین
بسیاری از موارد جدید مربوط به یک مرکز پخش کالا در بوچئون است. این انبار توسط شرکت کوپانگ، بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیکی کره جنوبی اداره می‌شود و مقام‌های کره جنوبی می‌گویند این انبار به دستورالعمل‌های سفت و سخت صادر شده برای کنترل ویروس بی‌توجهی کرده است.
مقام‌های کره جنوبی می‌گویند نشانه‌هایی از کووید-19 روی کفش و لباس‌های کارگران این انبار مشاهده شده است. از هزاران کارگر این مرکز تست کرونا گرفته شده و قرار است سایر انبارهای توزیع در کره جنوبی مورد بازرسی قرار گیرند.
کره جنوبی از زمان شیوع ویروس در این کشور به طور مداوم از مردم آزمایش گرفته و روزانه هزاران تست انجام می‌شود. شناسایی سریع افراد مبتلا باعث شده شمار جانباختگان بیماری کووید-19 در این کشور کمتر از سایر کشورها باشد.


آمار مبتلایان به کرونا در چین بار دیگر دو رقمی شد
با شناسایی 16 مبتلا به ویروس کرونا در چین، بار دیگر آمار مبتلایان به این بیماری بعد از چند هفته در این کشور دو رقمی شد.
آمار مبتلایان به کرونا در چین بار دیگر دو رقمی شد
کمیسیون ملی بهداشت چین روز دوشنبه اعلام کرد تمامی 16 نفری که روز گذشته شناسایی شده اند وارداتی هستند به این ترتیب تعداد افرادی که از خارج وارد چین شده و کرونا گرفته اند تا کنون به یک هزار و 756 تن رسیده است.
از 16 مورد شناسایی شده در روز گذشته، 11 نفر در استان سیچوان، سه نفر در مغولستان داخلی و دو نفر هم در استان گواندونگ شناسایی شده اند.
از مجموع افرادی که از خارج به چین سفر کرده و کرونا گرفته اند یک هزار و 694 تن تا کنون از بیمارستان مرخص و 62 تن در حال حاضر تحت درمان هستند هیچ مورد فوتی هم از افراد وارداتی تا کنون در چین ثبت نشده است.
شمار مبتلایان به کرونا در چین تا کنون در مجموع به 83 هزار و یک نفر رسیده است که از این تعداد چهار هزار و 645 تن فوت شده اند.
کرونا تا کنون افزون بر 6 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است.


کرونا عراق را تعطیل کرد
منع آمد و شد در بغداد و دیگر استانهای عراق از امروز به مدت یک هفته برای ممانعت از گسترش ویروس کرونا به اجرا درآمد.
به گزارش رأی الیوم، شهرهای مختلف عراق امروز شاهد تشدید اقدامات امنیتی و استقرار نیروهای عراقی در سایه اجرایی شدن منع آمد و شد بود.
مسئولان عراقی تصمیم گرفته‌اند به مدت یک هفته، منع آمد و شد در سراسر این کشور اجرا کنند.
این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در عراق افزایش یافته است.
کمیته عالی بهداشت ملی عراق در جریان نشست مشترک با مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور تصمیم گرفت در بغداد و استان‌های عراق به مدت یک هفته منع آمد و شد اعلام کند.
در این نشست مقرر شد اقدامات امنیتی در داخل مناطق پر رفت و آمد اتخاذ شده و برگزاری هرگونه تجمعی در سراسر این کشور ممنوع اعلام شود.


ابتلای 31000 برزیلی به بیماری کرونا طی 24 ساعت گذشته
 طبق آخرین آمار جهانی تاکنون 6 میلیون و 160 هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند؛ کشور برزیل در 24 ساعت گذشته, 31 هزار و 628 نفر به مجموع مبتلایانش اضافه شده است.
 بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی "worldometer" تا این لحظه 6 میلیون و 160 هزار و 295 نفر در جهان به ویروس کرونا (کووید19) مبتلا شده‌اند که از این تعداد، 371 هزار و 6 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
از مجموع تعداد مبتلایان در جهان، تاکنون 2 میلیون و 738 هزار و 248 نفر بهبود یافته و توانسته‌اند این بیماری را شکست بدهند.
کشور آمریکا با بیشترین تعداد مبتلایان در جهان با افزایش 23 هزار و 290 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع یک‌‌میلیون و 816 هزار و 820 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 105 هزار و 557 آمریکایی مبتلا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.
کشور برزیل که بعد از آمریکا در رده دوم جهان قرار دارد با افزایش 31 هزار و 628 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 499 هزار و 966 مبتلا رسیده است؛ در این کشور تعداد 28 هزار و 849 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.
کشور روسیه به‌عنوان سومین کشور جهان، با افزایش 8 هزار و 952 مبتلا در 24 ساعت گذشته، به مجموع 396 هزار و 575 مبتلا رسیده است؛ تاکنون 4 هزار و 555 روسی جان خود را از دست داده‌اند.
کشورهای اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز به‌ترتیب با 286 هزار و 308, 272 هزار و 826, 232 هزار و 664, 188 هزار و 625 و 183 هزار و 295 مبتلا در رده‌های چهارم تا هشتم جهان قرار گرفته‌اند.
همچنین کشورهای ترکیه (با 182 هزار و 143 مبتلا) و هند (با 163 هزار و 103 مبتلا) نیز به‌ ترتیب در رده‌های نهم و دهم جهان قرار دارند.
از لحاظ تعداد بهبودیافتگان نیز، کشورهای آمریکا، اسپانیا و برزیل به‌‌‌ترتیب با 535 هزار و 238, 205 هزار و 371 و 196 هزار و 958 بهبودیافته در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.


افزایش نارضایتی از عملکرد ترامپ درباره مدیریت بیماری
واشنگتن پست در گزارشی از افزایش نارضایتی شهروندان آمریکایی از عملکرد رئیس جمهور کشورشان در زمینه مدیریت بحران کرونا خبر داد.
نظرسنجی رونامه واشنگتن پست و ‌ای بی سی نیوز نشان می ‌دهد شهروندان آمریکایی از عملکرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره مدیریت بحران کرونا ناراضی هستند و با تداوم این بحران، چشم انداز‌ها برای انتخاب مجدد او در ماه نوامبر کاهش یافته است و جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا اکنون در سطح ملی از ترامپ پیشی گرفته است.

 
لغو نشست آیپک
کمیته امور عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی از لغو نشست بهار 2021 خود به دلیل شیوع کرونا خبر داده است.
رئیس آیپک با صدور بیانیه ‌ای نوشت که به دلیل حفظ ایمنی و سلامت هزاران نفر از شرکت کنندگان در نشست سالیانه آیپک، نشست بهاره این کمیته به خاطر شیوع کرونا برگزار نخواهد شد.
در آخرین نشست آیپک در آمریکا (اول تا سوم مارس یعنی 11 تا 13 اسفندماه) آزمایش کرونای حداقل 5 نفر از شرکت کنندگان در این نشست مثبت بوده است.


افزایش شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای جنوبی
شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکای جنوبی به بیش از یک میلیون نفر افزایش یافت.
براساس آخرین آمار، تعداد مبتلایان به کووید-19 در آمریکای جنوبی که بیش از 600 میلیون نفر جمعیت دارد، به یک میلیون و 13 هزار و 538 نفر و شمار قربانیان به 51 هزار و 202 تن رسیده است.
پس از آمریکا، برزیل با 514 هزار و 849 مورد ابتلا در صدر کشورهای درگیر این بیماری قرار دارد.
 

رئیس جمهور برزیل به جمع معترضان پیوست
رئیس جمهور برزیل به معترضانی پیوست که در مقابل دیوان عالی این کشور در اعتراض به تحقیق این دادگاه درباره اقدامات او تجمع کرده بودند.
«ژائیر بولسونارو» در حالی که سوار بر اسب بود به جمع معترضان به دیوان عالی کشور که در حال تحقیق درباره اقدامات خود او است، پیوست.
رئیس جمهور برزیل به رغم اجباری بودن استفاده از ماسک در پایتخت این کشور، بدون ماسک به میان هواداران خود رفت و برخلاف اصول بهداشتی در دوره کرونا با آنها دست داد.
وی سپس در اقدامی عجیب ‌تر، سوار یک اسب نظامی شده و از مقابل هواداران خود عبور کرد.
برزیل که از لحاظ شمار مبتلایان به کرونا پس از آمریکا در رده دوم جهانی قرار دارد، تاکنون 514,992  مورد ابتلا به این ویروس ثبت کرده است که از میان آنان، 29,341 نفر جان خود را از دست داده‌ اند


افزایش مبتلایان به کرونا در آلمان
موسسه رابرت کخ آلمان اعلام کرد شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید19 در این کشور 333 نفر افزایش یافته و به 181815 نفر رسیده است.
موسسه رابرت کخ آلمان همچنین اعلام کرد شمار تلفات مبتلایان کووید19 نیز 11 نفر افزایش یافت و به 8511 نفر رسید.

 
کرونا در خانواده سلطنتی بلژیک
شاهزاده یواخیم،‌ یکی از اعضای خانواده سلطنتی بلژیک به بیماری کووید19 مبتلا شده است.
کاخ سلطنتی بلژیک با تایید این خبر اعلام کرد که یکی از فرزندان خاندان سلطنتی این کشور در پی بی توجهی به مقررات قرنطینه و پس از شرکت در یک میهمانی در اسپانیا به کرونا مبتلا شده است.
وی دو روز پس از انجام این سفر در شهر کوردوبای اسپانیا در یک میهمانی پر جمعیت شرکت می ‌کند و همانجا مبتلا به کووید19 می شود.
شاهزاده یواخیم که خواهرزاده فیلیپ، پادشاه بلژیک محسوب می‌شود به همراه 26 نفر دیگر در میهمانی یاد شده حضور داشته؛ در حالی که بر اساس مقررات حاکم بر جنوب اسپانیا و محدودیت ‌هایی که دولت این کشور برای مقابله با شیوع کرونا در نظر گرفته، شرکت در اجتماعات بیش از 15 نفر ممنوع اعلام شده است.
پلیس اسپانیا از آغاز تحقیقاتی در خصوص برپایی این میهمانی خبر داده است. 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ویروس کرونا چین ایران اروپا جان خود را از دست داده اند شمار مبتلایان به کرونا مبتلایان به ویروس کرونا ویروس کرونا آمار مبتلایان ابتلاء به کرونا کرونا در چین تعداد مبتلایان 24 ساعت گذشته بیماری کرونا وزارت بهداشت پس از آمریکا مورد ابتلاء جان باختگان موارد ابتلا مورد ابتلا رئیس جمهور کره جنوبی مبتلا شده نفر رسیده بار دیگر هزار نفر ثبت کرده نفر رسید شمار جان آمد و شد بر اساس شده اند کووید 19 هزار و 6 تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۴۷۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مه مغزی» عارضه جدید کرونا

به گزارش قدس خراسان، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، تب، کاهش اکسیژن خون و گاهی مرگ، سناریو تلخی بود که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین برای جهان نوشته شد و همه را درگیر کرد؛ اما این همه ماجرا نبود و با پایان همه‌گیری این بیماری مرگبار، حالا در میان روزمرگی‌هایمان شاهد تنگی نفس و سرفه‌های خشک روح و روانمان هستیم که بی‌صدا در گوشه‌ای از زندگی خزیده‌اند، گاه مضطرب و دستپاچه، گاه افسرده و زمانی گیج و منگ روی پاهایی لرزان، جسم خسته و بی‌جانشان را جابه‌جا می‌کنند و حتی در خواب هم آرام و قرار ندارند و با کابوس‌های شبانه درگیرند. عواقبی که بیشتر از همه گریبانگیر کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا شد.

تأثیرات روحی- روانی کرونا بر کادر درمان پررنگ‌تر از بقیه بود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: اگرچه استرس شغلی در همه مشاغل وجود دارد؛ اما در حرفه‌هایی که با سلامتی انسان‌ها مرتبط هستند، این موضوع اهمیت و فراوانی بیشتری پیدا می‌کند. هرچند کادر درمان، نقش مهمی در حفظ و بهبود سطح کیفی مراقبت‌های بالینی و سلامت جامعه ایفا می‌کند؛ اما این قشر از جامعه به اقتضای وظایف شغلی و شرایط خاص محیط کار در مواجهه با تهدیدهایی هستند که می‌تواند با اعمال فشارهای شدید روانی، سلامت آن‌ها را در ابعاد مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی به مخاطره انداخته و موجب تضعیف عملکرد کاری آنان شود.

۶۰درصد کادر درمان در برخی از جوامع، از فرسودگی شغلی رنج می‌برند

دکتر زنیره سلیمی اضافه می‌کند: شیفت‌های کاری فشرده و زیاد، مشاهده رنج و مرگ بیماران، استرس ناشی از بیماری، تصمیم‌گیری‌های بالینی دشوار، مسئولیت‌های حرفه‌ای و مراقبت از بیماران از جمله شایع‌ترین عوامل استرس‌زایی هستند که پرسنل، روزانه در محیط‌های بیمارستانی و درمانی با آن روبه‌رو می‌شوند و گاهی سلامت روان آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد و گاهی عملکردشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه به دلیل استرس مزمن در این افراد، ریسک بالای بروز اضطراب و فرسودگی شغلی نیز برای آن‌ها در درازمدت محتمل است، عنوان می‌کند: بر اساس مطالعات صورت گرفته، مشخص شده حدود ۶۰درصد کادر درمان در برخی جوامع از فرسودگی شغلی رنج می‌برند.

این روان‌پزشک یادآور می‌شود: چنین حوادث تروماتیکی، می‌توانند احساس امنیت افراد را کاهش دهند، واقعیت مرگ را به آن‌ها یادآوری کنند و عوارض مضری بر سلامت روان افراد داشته باشند.

سلیمی متذکر می‌شود: علائم و اثرات روان‌شناختی منفی این همه‌گیری از جمله اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی، ترس، استرس و مشکلات خواب، فرسودگی شغلی و تغییر عملکرد روزانه در کادر درمان بسیار شایع بود. همچنین برخی ویژگی‌های اختصاصی کووید۱۹ مانند همراهی آن با بیماری شدید و مرگ و میر، قدرت سرایت بالا و اینکه بسیاری از مبتلایان بدون علامت هستند، زمینه‌ساز افزایش اضطراب سلامتی در افراد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کادر درمان به ویژه جزو گروه‌های آسیب‌پذیر در این دوران بی‌سابقه بودند، می‌گوید: این افراد به دلیل افزایش احتمال تماس با ویروس در محیط بالینی، در خطر بالاتری برای ابتلا به عفونت بوده و ترس زیادی از انتقال آن به اعضای خانواده و عزیزانشان داشتند. سایر عوامل استرس‌زا شامل اضطراب سلامتی، طولانی شدن زمان قرنطینه، ناامیدی، نگرانی، درماندگی، خستگی، کمبود لوازم محافظتی، اطلاعات ناکافی و آگاهی محدود از این ویروس، شایعات مختلف در سطح جامعه، ابهام و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط، مسائل مالی، باورهای منفی درباره واکسیناسیون و انگ ناقل بودن منجر به کاهش سلامت روان و افت کیفیت زندگی کاری کادر درمان شد.

سلیمی خاطرنشان می‌کند: در کل می‌توان گفت نگرانی از ابتلا به بیماری و مرگ یا انتقال بیماری به خانواده، فشار کاری زیاد، شیفت‌های متناوب و ساعت کاری زیاد، نگرانی از کمبود وسایل محافظتی، فشار فیزیکی ناشی از تجهیزاتی مانند ماسک، شیلد و گان، محدود شدن استقلال و دستورالعمل‌هایی که موجب افزایش کار و نبود فراغت و مرخصی برای آن‌ها می‌شد، نگرانی از ناتوانی در انجام درست کارها، مواجهه با خشم و پرخاشگری بیماران و خانواده‌هایشان، مواجهه با مرگ بیماران و سوگواری خانواده‌ها، تنش و نگرانی در مورد مدیریت امور خانواده، مواجهه با انگ بیماری و طرد شدن به خاطر کار در محیط پرخطر، همه و همه موجب فشار مضاعف روانی بر کادر درمان شد تا جایی که هنوز هم با گذشت چند سال از همه‌گیری کرونا برخی افراد درگیر مشکلات روحی ناشی از آن هستند. به خصوص افرادی که سوگوار شدند و عزیزانشان را از دست دادند؛ چراکه اغلب در آن شرایط امکان برگزاری مراسم عزاداری به صورت کامل وجود نداشت و این افراد سوگ حل نشده دارند و برخی همچنان به ما مراجعه می‌کنند و تحت درمان هستند.موضوع سوگ پایان نیافته و تبعات آن در کادر درمان خیلی پررنگ‌تر بود.

بروز اختلال شناختی در ۴۵ درصد افرادی که کرونا را تجربه کردند 

وی متذکر می‌شود: اختلالات شناختی ناشی از کرونا یکی از تبعات این بیماری بود. ویروس کرونا می‌تواند تأثیرات مخربی روی مغز انسان داشته باشد به طوری که سبب مشکلات حافظه، تمرکز، نقص توجه و سایرعملکردهای شناختی مغز می‌شود. این مشکلات شناختی حتی در افرادی که بیماری خفیف کووید را تجربه کردند نیز دیده می‌شود.

سلیمی ادامه می‌دهد: در ۴۰ تا ۴۵ درصد افرادی که مبتلا به کرونا شدند، اختلال شناختی بروز کرده و ۲۷ درصد افرادی که دچار این بیماری شدند، عملکرد حافظه و توان مغزیشان به وضوح دچار افت شده است. این اختلال در برخی بیماران بهبود یافته شدید بوده به طوری که پس از مدت‌ها هم که دوباره مورد بررسی قرار گرفتند، تغییر چندانی در عملکرد شناختی آن‌ها رخ نداده بود.

این استاد دانشگاه تشریح می‌کند: اختلالات شناختی طیف وسیعی دارد و از یک مشکل کوچک در حافظه و تمرکز و نقص توجه تا بیماری‌های سنگین و جدی مانند آلزایمررا در بر می‌گیرد. در واقع افرادی که به کووید مبتلا می‌شدند به خصوص افراد جوان، وقتی پیش ما می‌آمدند، اظهار می‌کردند حافظه‌شان مثل قبل نیست و نمی‌توانند تمرکز کافی در انجام کارها داشته باشند.

بروز اختلال خواب در ۷۰ درصد افراد 

این روان‌پزشک اضافه می‌کند: بیماری کرونا عملکرد اجرایی مغز را تحت تأثیر قرار داده؛ یعنی علاوه بر تأثیر مستقیمی که ویروس بر سلول‌های مغز ‌گذاشت، اختلال خوابی که ایجاد می‌کرد موجب تشدید اختلال شناختی می‌شد تا ۷۰ درصد بیماران کووید به ویژه در کادر درمان دچار اختلال خواب شدند و با علائم بی‌خوابی، پرخوابی، خواب‌آلودگی‌های روزانه، کابوس‌های شبانه و خواب‌های منقطع به ما مراجعه می‌کنند.

سلیمی تشریح می‌کند: کووید در مناطق مهمی از مغز سبب تسریع پیری سلول‌های مغزی می‌شود و احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌های شناختی را افزایش می‌دهد. ما به وضوح دیدیم سالمندان و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشتند، دچار اختلالات شناختی جدی و مزمن شدند، به خصوص علائم آلزایمر تشدید شد.

وی می‌گوید: دربیماران آلزایمر مراجعه‌کننده، پس ازهمه‌گیری کووید، عواملی همچون قرنطینه کرونا و کاهش روابط اجتماعی و رفت و آمدهای حضوری، سبب تشدید علائم شناختی شده بود. در افرادی که بر اثر کرونا بستری می‌شدند، مشکلات شناختی خیلی واضح‌تر از بقیه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به یکی دیگر از تبعات کرونا اشاره و اظهار می‌کند: کرونای طولانی علائمی شبیه سندرم مزمن دارد و بسیاری از افرادی که کووید را از سر گذراندند، به سندرم خستگی بعد ویروس مبتلا شدند که شامل مجموعه‌ای از علائم است؛ علائم و نشانه هایی که پس از بهبود بیماری کرونا در افراد بروز کرد و آن‌ها را برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها درگیر خستگی و دردهای مزمن، احساس مه‌مغزی، تنگی نفس و اختلال در حافظه و توجه و افسردگی کرد. بروز این نشانه‌ها در خانم‌ها، افرادی که سن بیشتر یا بیماری زمینه‌ای داشتند، بیشتر بود و با استراحت هم برطرف نمی‌شد البته خیلی‌ها با گذشت زمان به تدریج بهبود یافتند.

بروز مه‌مغزی در ۳۰ درصد افرادی که به کووید ۱۹ دچار شده‌اند

سلیمی عنوان می‌کند: حدود ۳۰ درصد افرادی که به کووید۱۹ دچار شده‌اند، یک وضعیت روان‌شناختی طولانی با عنوان مه‌مغزی را گزارش کرده‌اند؛ این اختلال شامل علائم کاهش و ضعف حافظه و مشکل در تمرکز است و توضیحی که بیماران در مراجعه به ما داشتند این بود که انگار وضوح ذهنی‌مان کم شده، فعالیت‌های روزانه را فراموش می‌کنیم، در انتخاب کلمات مشکل داریم و وقتی می‌خواهیم صحبت کنیم، در به یاد آوردن کلمات مشکل داریم. احساس سردرگمی و کند پیش رفتن کارهایی که پیش از این به راحتی و در زمان کمتری انجام می‌شد، آشفتگی افکار، کاهش انرژی، بی‌حسی عاطفی و تغییرات خلق و خو از دیگر نشانه‌های مه‌مغزی است. در واقع مه‌مغزی روی حافظه، تمرکز و عملکرد روزانه فرد اثر می‌گذارد و متأسفانه در برخی افراد هنوز پس از گذشت یکی دو سال از تمام شدن همه‌گیری کرونا همچنان علائم با شدت و ضعف گزارش می‌شود، به ویژه در کادر درمان چون استرس‌های روزانه‌شان بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: ما در گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین مطالعه درخصوص اثرات کرونا بر بروز یا تشدید اختلالات روانی و شناختی داشتیم و نتایجی که بدست آمد، خیلی شبیه نتایج مطالعات بین‌المللی بود. در پژوهشی که داشتیم متوجه شدیم کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا کار می‌کردند بیشتر در معرض اضطراب کرونا، اضطراب سلامتی، افت کیفیت زندگی، افسردگی و استرس مزمن قرار داشتند. همچنین کادر درمانی که ساعات بیشتر و شیفت‌های متوالی‌تری در بخش‌های کرونا کار کردند، نسبت به افرادی که در بخش‌های کم‌خطرتر فعالیت داشتند، مشکلات روان‌شناختی بیشتری را تجربه کردند. در تمام پرسشنامه‌ها و مصاحبه‌هایی که در این پژوهش انجام دادیم، فرسودگی شغلی کادر درمان نسبت به سایر پرسنل غیر درمان، بسیار بیشتر بود.

خبرنگار: مـعصومـــه مؤمنیــان

معصومه مؤمنیان

دیگر خبرها

  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید