Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@19:13:50 GMT

مجلس یازدهم دولت را در اصلاح ساختار بودجه همراهی کند

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۲۹۷۲

مجلس یازدهم دولت را در اصلاح ساختار بودجه همراهی کند

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت امکان کسب ۵۷۱ هزار میلیارد تومان منابع در سال ۹۹ را نخواهد داشت، گفت: در حال حاضر بهترین فرصت برای مجلس و دولت است که نفت را از بودجه کنار بگذارند و بحث اصلاح ساختار را محقق کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، «محمد باقر نوبخت» در ادامه جلسه علنی صبح امروز 13 خرداد مجلس شورای اسلامی گفت:‌ ما برای هر یک از استان های شما یک برنامه اشتغال ویژه داریم که باید آن را از ما بخواهیم از مسئولان استانی بخواهید که این برنامه که 25 درصد پول و اعتبار آن نیز اختصاص داده شده است تا چه اندازه محقق کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت به زودی سند آمایش سرزمین را به مجلس یازدهم تقدیم خواهد کرد، اظهار داشت: سند آمایش سرزمین که از مطالبات دیرینه نظام و مقام معظم رهبری بود به زودی به مجلس تقدیم خواهد شد.

 

وی گفت: ما همواره با یک فراز و نشیب در بحث صادرات نفت و گاز مواجه بوده ایم، از 119 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز در آغازین سال های دهه 90 به 8.9 میلیارد دلار در سال 89 رسیدیم البته همت دولت و سازمان برنامه و بودجه این است که نفت را از اقتصاد کنار بگذارد و برنامه های کشور را بدون نفت ارایه کند.

 

وی با بیان اینکه برنامه اصلاح ساختار بودجه یعنی اقتصاد بدون نفت طراحی شده است، گفت: ما معتقدیم که ما می توانیم کشور را بدون نفت البته به شرطی که منابع جایگزین داشته باشیم، ارایه کنیم.

 

وی بیان کرد: به رغم اینکه طی سال های گذشته نرخ رشد اقتصادی مثبت دو رقمی داشتیم اما در سال گذشته رشد اقتصادی ما از منفی 10.1به منفی 8.1 رشد اقتصادی بدون نفت ما در سه ماهه اول سال 98 منفی یک بود. در سه ماهه دوم صفر و در سه ماهه سوم هشت دهم درصد مثبت شد.

 

نوبخت با بیان اینکه جمعیت شاغل کشور از 23 میلیون و 731 هزار نفر در سال 97 به 24 میلیون و 273 هزار نفر در سال 98 رسیده است، گفت: جمعیت بیکار ما در سال 97 سه میلیون و 254 هزار نفر بود که این عدد در سال منفی به دو میلیون و 893 هزار نفر رسید یعنی 361 هزار نفر از جمعیت بیکار ما کاسته شد اما همچنان دو میلیون و 893 هزار نفر جمعیت بیکار در کشور وجود دارد.

 

معاون رییس جمهور تاکید کرد: تورم ما در یک دهه گذشته پر از فراز و فرود بود. درست است در مقطعی موفق شدیم نرخ تورم را از سال های 94 تا 96 تک رقمی کنیم اما در مقطعی متاسفانه به دلیل فشارهای ناشی از قیمت ارز که ناشی از تحریم ها بود، تورم ما به 51 درصد نیز رسید و خوشبختانه مجددا روند کاهنده گرفت و به 21 درصد در حال حاضر رسیده است.

 

نوبخت با اشاره به منابع دولت گفت: منابع مالیاتی و گمرکی ما 50 درصد منابع عمومی را تشکیل می دهد و منابع دیگرمان بحث واگذاری دارایی های سرمایه ای است که در این بخش یا نفت یا اوراق را می فروشیم که فروش نفت واگذاری دارایی سرمایه ای و فروش اوراق دارایی مالی است.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته 12 درصد از کل درآمد کشور از محل فروش نفت بود و 38 درصد نیز واگذاری دارایی مالی که همان اوراق و صندوق ها بود، سهم مالیات 27.6 درصد در سال 96 بود که به 32 درصد در سال 98 رسید اما باز هم ما با وضعیت مطلوب در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نرسیده ایم چرا که ما باید سهم مالیات ها را افزایش و سهم نفت در بودجه را تقلیل دهیم.

 

نوبخت گفت: ما هفت هزار میلیارد تومان در سال گذشته نتوانستیم به جهت عدم تحقق منابع به دستگاه هایی که سهم داشتند، پرداخت کنیم. سقف هزینه های ما نباید بالا برود البته رشد پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان و کارمندان در سال گذشته 35 درصد افزایش یافت و آنچه برای بازنشستگان در سال 98 نسبت به سال 97 بود، 31 درصد بود.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان گفت: زانویی که تنفس آن شهروند آمریکایی را قطع کرد، متاسفانه از سوی رژیم آمریکا با تحریم هایی که علیه ملت ها دارد، اجازه تنفس به ملت ها را نمی دهند. متاسفانه این تحریم های یک طرفه و شرایط ناشی از کرونا باعث شده است که تقاضا برای خرید نفت نه تنها برای ما بلکه برای تمامی کشورها وجود داشته باشد و خود آمریکا نفت اش را در ماه گذشته با قیمت منفی عرضه کرد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر که کشورها نمی توانند نفت شان را بفروشند، بهترین فرصتی است که مجلس و دولت کنار هم قرار گیرند و نفت را از بودجه کنار بگذارند و ما بحث اصلاح ساختار بودجه که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تاکید کردند و در حال حاضر در شورای اقتصادی قوا در حال بررسی است، عملیاتی کنیم.

 

رییس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در سال جاری باید 571 هزار میلیارد تومان منابع کسب کنیم که این عدد به دلایل مختلف از جمله شرایط تحریم و کرونا امکان تحقق ندارد و پیش بینی ما این است که باید 22 هزار میلیارد تومان در این زمینه صرفه جویی کنیم. مجلس باید با دولت همکاری کند که این عدد محقق شود.

 

وی گفت: 424 هزار میلیارد تومان ما باید از محل مالیات ها و اوراق منابع کسب کنیم، نفت را باید کنار بگذاریم و در این راه مجلس باید دولت را همراهی کند چرا که شرایط، شرایط ویژه ای است و البته باید توجه داشت که 42 هزار میلیارد تومان از این منابعی که مجلس در بودجه تصویب کرده است نیز قابل تحقق نیست./

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: محمدباقر نوبخت نوبخت مجلس رییس سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد تومان اصلاح ساختار سال گذشته حال حاضر تحریم ها بدون نفت هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»

به گزارش شفقنا، روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک‌ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.

به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند

وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بار‌ها هم گفتیم یک طرفه نمی‌توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می‌شود.

برخورد این دولت با بانک‌ها برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است

آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک‌ها می‌شود، ادامه داد: بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می‌دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت‌ها داده می‌شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک‌ها این است این منابع در کجا خرج می‌شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک‌ها مطلقا برخورد جدی و سازنده‌ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بار‌ها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک‌ها نمی‌رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار‌ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک‌ها را به خط خواهم کرد»، اما در عمل نشانه‌ای از این مساله نمی‌بینیم.

وی افزود: عده‌ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می‌کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک‌ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیرو‌های مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک‌ها را وارد کار کند.

نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم

وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام‌های خرد، گفت: بانک‌ها اصلا عمل نمی‌کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک‌ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام‌های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک‌ها رد می‌شود و یا چند ضامن از مردم می‌خواهند؛ لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختار‌های غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم