Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@18:52:24 GMT

شهروندان اراده کردند، جنبش شهری برپا شد!

تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۵۳۱۸۱

شهروندان اراده کردند، جنبش شهری برپا شد!

هنرمندان و فعالان اهل دالاس با نوآوری‌های خود نشان داده‌اند که همیشه وجود یک سرمایه‌گذار بزرگ یا دولت دلسوز برای زیباسازی شهری ضروری نیست؛ کافی است ساکنان یک منطقه اراده کنند تا در کم‌تر از یک هفته محل سکونت خود را متحول کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرها در بسیاری از نقاط زمین مملو از زمین‌های خالی، پیاده راه‌های وسیع، خرابه‌ها و پارکینگ‌هایی است که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک، دیدن هر یک از این صحنه‌ها حس ناامیدی و سردی را در میان ساکنان یک منطقه به وجود می‌آورد و این چیزی است که در سراسر شهرهای آمریکایی به وفور مشاهده می‌شود. اگرچه مقامات رسمی در بسیاری از نقاط ایالات متحده آمریکا تلاش کرده‌اند این فضاهای باارزش و در عین حال بی استفاده را از نو طراحی کنند، با این حال، بعضی نیز شاید به مدت بیش از نیم قرن بدون تغییر باقی مانده است.

گاهی دستیابی به امکانات شهری در فضاهای متروکه و بدون استفاده با مشکل مواجه می‌شود چرا که احیای سازه‌ها اغلب هزینه‌بر است و سیاست‌ها و قوانین شهری سخت و قدیمی است. با این وجود، بسیاری از این فضاهای شهری از یک بافت اجتماعی مستحکم و تاریخچه‌ای جالب برخوردار است و می‌توان آینده‌ای روشن برای آن تصور کرد.

در این بین گروهی از هنرمندان و فعالان اهل دالاس دست به نوآوری زدند و نشان دادند که برای داشتن شهری زیبا همیشه به یک فرشته نجات یا مقامات رسمی متعهد نیازی نیست؛ گاهی شهروندان می‌توانند تنها از طریق انرژی، ایده‌ها و وسایل پیش پا افتاده جذاب‌تر ین شهرها را داشته باشند.

خیابان Tyler در جنوب غربی دالاس، به مدت چند دهه به خوبی مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، سرمایه‌گذاری منفی در آن رایج و قوانین خاص شهری در آن حاکم بود. به همین دلیل، گروهی از فعالان محله به رهبری یکی از ساکنان آن‌جا تصمیم گرفتند مشکلات موجود را به حداقل برسانند.

اولین چالشی که گروه فوق با آن مواجه بودند، تردد خودروها با سرعت بالا در خیابان یکطرفه Tyler بود که رفت و آمد برای عابران پیاده را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه باعث کاهش رونق بازار آن شده بود. پس فعالان دالاسی ایجاد خیابانی مطابق میل ساکنان محله را در اولویت قرار دادند که برای این کار لازم بود قراردادهای قدیمی حاکم بر منطقه را، که مانع از گرد هم آمدن مردم در پیاده راه‌های وسیع می‌شد، از میان بردارند. فعالان برای رسیدن به این هدف می‌بایست ذهن مردم را برای ایجاد تغییرات جدید آماده می‌کردند و آن‌ها را به همکاری برمی‌انگیختند.

هنرمندان دالاسی به گفتگو با ساکنان خیابان Tyler پرداختند و آن‌ها را از پروژه خود مبنی بر بستن دو لاین از خیابان چهار مسیری به روی خودروها، ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری، زیباسازی فضاهای مقابل فروشگاه‌ها و دیگر تغییرات مطابق میل ساکنان باخبر ساختند. هنرمندان دالاسی هیچ‌گاه تصورش را نمی‌کردند که اقدامات کوچک آن‌ها باعث ایجاد تحولاتی درازمدت در بسیاری از شهرهای جهان نظیر تهران، ملبورن استرالیا و آتلانتا در ایالت جورجیای آمریکا شود.

هنرمندان دالاسی تصمیم گرفتند محله‌ای دوستدار مردم در خیابان Tyler ایجاد کنند که برای این کار سهیم سازی مردم منطقه امری ضروری بود. آن‌ها به مردم فهماندند که زیباسازی شهری تنها به عهده معماران نیست، بلکه تمام افراد می‌توانند با انجام اقدامی کوچک، گامی بلند در متحول کردن محل زندگی خود بردارند. هنرمندان با کمک مردم سه مرکز تجاری، شامل یک کافی‌شاپ، یک فروشگاه گل‌فروشی و یک استودیوی هنری برای کودکان نصب و تلاش کردند با پیاده‌سازی ایده‌های به ظاهر کوچک از منطقه یک گالری هنری زیبا بسازند. این تغییرات به تدریج وسیع‌تر شد؛ برخی از مردم کامیون‌های خود را به فروشگاه‌های سیار تبدیل کردند، گروهی با همکاری هم رستورانی کوچک در خیابان ایجاد کردند و تعدادی نیز به نقاشی و خط کشی خیابان برای ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری پرداختند.

هنرمندان دالاسی با همکاری مردم ساکن در خیابان Tyler اقدامات کوچکی را به طور موقتی انجام دادند اما استقبال از ایده‌های آن‌ها باعث شد تغییرات موقتی در خیابان شکل دائمی به خود بگیرد. فروشگاه‌های کوچک و متعدد برای همیشه به مرکزی برای خرید تبدیل شد، دو لاین از خیابان چهار مسیری برای همیشه به روی خودروها بسته شد و در آن مردم به زیباسازی شهر مطابق میل خود و همچنین دوچرخه‌سواری پرداختند و باغچه‌های سبز کوچک سراسر خیابان را در برگرفت. در واقع، هنرمندان دالاسی با کمک شهروندان با انجام اقداماتی کوچک تغییراتی بزرگ و دائمی در شهر به وجود آوردند که این عمل آن‌ها شهرسازی تاکتیکی نام داشت.

کد خبر 426779

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فضای شهری طراحی فضای شهری زیباسازی شهرهای جهان فضای عمومی دوچرخه فضای عمومی شهر مسیر دوچرخه سواری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق خیابان Tyler

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۵۳۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد گفت: در راستای هدایت آب‌های سطحی و جلوگیری از آب‌گرفتی معابر، رفع آب‌گرفتگی در۱۰ نقطه شهر انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری و به نقل از روابط عمومی شهرداری شهرکرد، محمدرضا محمدیان با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی‌بر ورود سامانه بارشی به استان اظهار کرد: از شب گذشته این سامانه بارشی در استان و شهر شهرکرد فعال شد که نیروهای خدمات شهری نواحی چهارگانه در حالت آماده‌باش کامل هستند.

وی افزود: از شب گذشته تاکنون ۱۰ نقطه در چهار ناحیه از جمله کاشانی جدید، خیابان عمان، مسیل پایین‌تر از میدان انقلاب، منظریه، ورودی شهر، خیابان سعدی، حافظ جنوبی، چهارراه فصیحی، خیابان ۱۵ خرداد، خیابان انتقال خون و بلوار سفیر امید آب‌گرفتگی ایجاد شده رفع شد.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرکرد بیان کرد: بیشتر آب‌گرفتگی‌ها در سطح شهر به دلیل مسدود کردن مسیر آب توسط زباله است که برخی شهروندان به دلیل رعایت نکردن این اقدام را انجام می‌دهند.

محمدیان ادامه داد: تا زمان خروج سامانه بارشی از استان نیروهای خدمات شهری در حالت آماده‌باش کامل خواهند بود و شهروندان در صورت مشاهده آب‌گرفتگی معابر موارد را به سامانه ۱۳۷ گزارش کنند تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام شود.

کد خبر 747559

دیگر خبرها

  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه
  • اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • «آرامش در سکوت» هنرمند ناشنوا برپا می‌شود
  • روکش آسفالت و خط‌کشی ترافیکی خیابان سلمان انجام شد + فیلم
  • تاسیسات آب و فاضلاب ایلام خسارت دید
  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • ضرورت پاکسازی معابر شهر‌ی از خاک و نخاله
  • مطالبات اهالی منطقه ۱۲ از شهردار اصفهان چه بود؟