Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام حمید بامری گفت: مکتب امام خمینی (ره)، ضامن پیروزی ملت انقلابی ایران است و این مکتب ما را در طول سال‌ها از گردنه‌های خطرناکی عبور داده و سطح عزت ملی و شرافت بین‌المللی ما را افزایش داده است.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، گفت: مکتب امام خمینی (ره)، ضامن پیروزی ملت انقلابی ایران است و این مکتب ما را در طول سال‌ها از گردنه‌های خطرناکی عبور داده و سطح عزت ملی و شرافت بین‌المللی ما را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام جمعه زهکلوت اضافه کرد: این مکتب سرمایه‌ای است که ملت ایران با در دست داشتن این سرمایه، توانسته است گذرگاه‌های دشواری را طی کرده و در مقابل سنگین‌ترین توطئه‌ها ایستادگی کند، در طول این سال‌ها، علیه ملت ایران توطئه‌های مختلف نظامی، امنیتی، اقتصادی، تبلیغاتی، سیاسی وجود داشته و ملت ایران به برکت مکتب امام راحل در مقابل این توطئه‌ها ایستادگی کرده است.

وی عنوان کرد: مکتب امام خمینی (ره) یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت، پیشرفت و عدالت می‌رساند و در طول سال‌های گذشته نیز هر جا ما توفیق پیدا کردیم جایی بود که به توصیه‌های امام جامه‌ عمل پوشاندیم.

حجت الاسلام بامری با بیان این مطلب که مکتب امام یک بسته‌ کامل و مجموعه ای دارای ابعاد است و این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد، ابراز کرد: سه بُعد اصلی در مکتب امام راحل، بُعد معنویت، عقلانیت و عدالت می باشد که هر سه از اسلام گرفته شده است، در بُعد معنویت امام بزرگوار ما، صرفا با تکیه‌ بر عوامل و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت اهل ارتباط با خدا، سلوک معنوی و اهل توجه، تذکر، خشوع و ذکر بود و به کمک الهی باور داشت، امید ایشان نسبت به خدای متعال، امید پایان‌ ناپذیری بود.

امام جمعه زهکلوت ادامه داد: در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد، تدبیر، فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است و در رابطه با بُعد عدالت نیز اگرچه به یک معنا، عدالت از همان عقلانیت و معنویت برمی‌خیزد اما برجستگی بُعد عدالت در منظر امام بزرگوار، آن را به طور مشخص‌تری در مقابل ما قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: این سه بُعد اسلامی و قرآنیِ مکتب امام را باید با هم دید، تکیه‌ بر روی یکی از این ابعاد و بی‌توجهی به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف می‌برد، این مجموعه، این بسته‌ کامل از میراث فکری و معنوی امام است، ایشان در رفتار خود، مراقب عقلانیت و معنویت بودند و هم با همه وجود به بُعد عدالت توجه داشتند.

حجت الاسلام بامری با اشاره به نمونه‌هایی از بُعد عقلانیت در مکتب امام خمینی(ره)، اظهار کرد: اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام، گزینش مردم‌ سالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیه‌ بر آرا مردم بود، قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملا استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگان‌شان گزنده‌تر، سخت‌تر و مصیبت‌بارتر بود.

امام جمعه زهکلوت بیان کرد: در کشوری با این سابقه، امام راحل مسئله‌ حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد و مردم آزادانه پای صندوق‌های رای رفته و با آرا خود، منشأ تشکیل مجلس، دولت، خبرگان و شوراهای شهر و امثال اینها شدند.


وی اضافه کرد: نمونه‌ دیگر از عقلانیت امام، تکیه‌ به خرد و هوشمندی، سرسختی و عدم انعطاف در مقابله‌ با دشمن مهاجم است، ایشان به دشمن اعتماد نکرد، بعد از آن که دشمن ملت ایران و انقلاب را درست شناخت، در مقابل آن مثل کوه ایستاد، آن کسانی که خیال کردند و خیال می کنند عقل اقتضا می‌کند که انسان گاهی در مقابل دشمن کوتاه بیاید، امام درست نقطه‌ مقابل این تصور حرکت کرد.
 
حجت الاسلام بامری ابراز کرد: مظهر دیگر عقلانیت امام، تزریق اعتماد به نفس و خوداتکایی در ملت بود، در طول سال‌های متمادی، از آغاز تسلط و ورود غربی‌ها در این کشور، دائما به وسیله‌ عوامل و دستیارانِ خود و با تحلیل‌های گوناگون، ملت ایران را تحقیر می‌کردند و سردمداران رژیم پهلوی و قبل از آن، مکرر وانمود می‌کردند که اگر پیشرفتی متصور است، باید به وسیله‌ غربی‌ها انجام شود اما امام بزرگوار به یک چنین ملتی روح اعتماد به نفس را تزریق کرد و این نقطه‌ تحول ملت ایران شد.

امام جمعه زهکلوت عنوان کرد: یک مظهر دیگر، تدوین قانون اساسی بود، امام خبرگان ملت را از طریق انتخابات مامور کرد که قانون اساسی را تدوین کنند، آن تدوین‌کنندگان قانون اساسی، با انتخاب ملت این کار را انجام دادند یعنی این طور نبود که امام یک جمع خاصی را بگذارد که قانون اساسی بنویسند بلکه انتخاب به عهده‌ ملت گذاشته شد.

وی تاکید کرد: امام پایه‌های نظام را از لحاظ حقوقی، سیاسی، فعالیت اجتماعی و پیشرفت‌های علمی مستحکم کرد و یک قاعده‌ محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.
 
حجت الاسلام بامری به نمونه‌هایی از بُعد معنویت در مکتب امام خمینی(ره)، اشاره کرد و افزود: مظهر معنویت در امام بزرگوار، در درجه‌ اول، اخلاص و کار برای خدا بود، ایشان هر چه را که احساس می‌کرد تکلیف الهی اوست، آن را انجام می‌داد و از فداکاری در این راه، ابا نداشت و برای خاطر تعریف و تمجید این و آن، حرفی نزد و کاری نکرد، آنچه که برای خدا انجام داد، به وسیله‌ خداوند متعال برکت یافت و ماندگار شد، خاصیت اخلاص این است.

امام جمعه زهکلوت بیان کرد: ایشان اهل تضرع و توسل، استمداد از خدا و اهل عبادت بود، بعد از پایان ماه رمضان، انسان وقتی امام را می‌دید، به طور محسوسی در ایشان احساس نورانیت می‌کرد، از فرصت‌های زندگی برای تقرب به خدای متعال و پاکیزه ‌کردن دل و جان مطهرِ خودش استفاده می‌کرد، امام دیگران را نیز امر می‌کرد و می‌گفت؛ ما در محضر خدا هستیم، عالم، محضر خدا و محل حضور جلوه‌های الهی است و همگان را به این راه سوق می‌داد.
 
وی اظهار کرد: امام اخلاق مدار بود و دیگران را نیز به اخلاق سوق می‌داد، بخش مهمی از معنویت در اسلام عبارت است از اخلاق، دوری از گناه، تهمت، سوءظن، غیبت، بد دلی و دوری از جداسازی دل‌ها از یکدیگر می باشد ایشان این چیزها را رعایت کرده و به مردم و مسئولین نیز سفارش به رعایت آن می‌کرد.

حجت الاسلام بامری ادامه داد: امام مسئولین را توصیه می‌کردند که مغرور نشوید، خودتان را بالاتر از مردم و بی‌عیب ندانید خود امام نیز همین جور بود و این معنویت، اخلاق و یکی از ابعاد مهم درس امام به ماست.
 
امام جمعه زهکلوت با اشاره به نمونه‌هایی از بُعد عدالت در مکتب امام خمینی(ره)، عنوان کرد: بُعد عدالت نیز در مکتب امام بسیار برجسته است، از ابتدای پیروزی انقلاب، امام توجه به طبقه های ضعیف را مکرر توصیه کرده و تعبیر «پابرهنگان» و «کوخ‌نشینان» جزو تعبیراتی بود که در کلام امام بارها و بارها تکرار شد.

وی ابراز کرد: امام به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم رسیدگی کرده و از اشرافی‌گری پرهیز کنند، آفت بسیار بزرگ مسئولیت در یک نظام متکی به آرا و ایمان مردم، این است که مسئولین به فکر رفاه شخصی و جمع‌آوری مال برای خود بوده و در هوس زندگی اشرافی‌گری، به این در و آن در بزنند.

حجت الاسلام بامری افزود: امام خود از این آفت به کلی دوری کرده و مسئولین کشور را نیز بارها توصیه می‌کرد که به کاخ‌نشینی و به اشرافی‌گری تمایل پیدا نکنند و سرگرم مال‌اندوزی نشوند.

امام جمعه زهکلوت در خاتمه تاکید کرد: از نظر امام بزرگوار، تکیه‌ به ثروت و قدرت برای گرفتن مسئولیت، جزو خطرهای بزرگ برای کشور و انقلاب بود.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: مکتب مکتب امام خمینی حجت الاسلام بامری امام جمعه زهکلوت مکتب امام خمینی طول سال ها امام بزرگوار مکتب امام قانون اساسی ملت ایران امام ب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، در نشستی که امروز با حضور خانم افتخاری مشاور رییس کمیته امداد امام خمینی کشور برگزار شد هماهنگی و هم افزایی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی از مهمترین اهداف این نشست بود.


استان یزد با فعالیت‌هایی چشمگیر در زمینه ۱۵ رشته قرآنی در گروه‌های مختلف سنی مدد جویان کمیته امداد طی سه سال گذشته جایگاه دوم کشوری را داشته است.

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • عروس بزرگ امام خمینی درگذشت
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس
  • عروس امام خمینی(ره) درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت /معصومه حائری که بود؟
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • همه دستاوردهای امروز ایران اسلامی، از برکات نهضت امام راحل است
  • فیلم/ حال و هوای حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار رهبر انقلاب با کارگران