خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۶۴۲۶۰
روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی، گفت: خط امام امروز در عالی ترین سطح قرار دارد به این دلیل که خط امام شخص مدار نیست، بلکه اندیشه مدار است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی پیرامون مصادیق تحریف خط امام در گفتگو با خبرنگار ۸دی، اظهارکرد: این سؤال را در ابتدا اینگونه می شود مطرح کرد آیا مبانی فکری، نظری و عملی حضرت امام آن قدر ساده انگارانه و کم عمق است که براحتی بعد ارتحال ایشان یا بعد از طی زمانی از دوره حیات ایشان می تواند قابل تغییر یا قابل انعطاف باشد؟ یا اینکه ما بیاییم اینگونه سوال کنیم که آیا ما توانسته ایم به افق های فکری، نظری و عملی حضرت امام در این دوره ۳۰ ساله برسیم؟! که احساس می کنم این سوال دوم بهتر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی تصریح کرد: امام خداباور، دینمدار و مردم محور بود این ۳ مؤلفه کلیدی ایشان بود، قائده فکری حضرت امام کاملا غیر فردی بود و لذا حضرت امام اصرار بر این موضوع داشتند که مطلبی که من می گویم از من نیست بلکه از قرآن و مکتب است پس با این اوصاف مکتب حضرت امام (ره) مکتب اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است.
این استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی گفت: پس از رحلت پیامیر (ص) علی الظاهر مسیر پیامبر (ص) تغییر کرد و بعد از طول گذری از فوت پیامبر دو سلسله حکومتی بنی امیه و بنی عباس است که هیچ نزدیکی با پیامبر ندارند که حکومت بنام جهان اسلام را در اختیار گرفتند.
وی ادامه داد: آیا پیامبر اسلام، دین اسلام و احکام شرعی اسلام به فراموشی سپرده شد؛ نابود شد؟! یا در گذر زمان افراد در قالب بنی امیه و بنی عباس نابود شدند.
منعم افزود: بعد از فوت حضرت امام در شامگاه ۱۳ خرداد، و در ۱۴ خرداد با روی کار آمدن مقام معظم رهبری بعنوان ولی فقیه (به اسم ایشان کاری نداریم جایگاه ولایت امر و ولایت امت کار داریم)، مقام معظم رهبری نیز همچون امام خدا باور، دین مدار و مردم محور رفتار کردند، ایشان مینیاتوری از اندیشه های حضرت امام را با این تفاوت که در دوره حضرت امام به ده ها دلیل و مشکل، شروع ابتدایی نهضت، تلاش برای پیروزی و تثبیت نهضت انقلاب اسلامی، این انقلاب جهان شمول نتوانست بشود و جنگ ۸ ساله، مباحث داخلی، بحران های سیاسی، تجزیه طلبی اجازه نداد.
این کارشناس سیاسی با طرح سؤلی بیان کرد: آیا امام امروز در نظام بین الملل زنده است یا مرده است؟ بعنوان کارشناس روابط بین الملل با قطعیت اعلام می کنم که امام زنده است چرا چون راه امام زنده است که آن راه را مقام معظم رهبری دارند دنبال می کنند.
وی اظهارکرد: اگر ظرف انقلاب را کوچک و محدود به قوه مقننعه، قضائیه، مجریه، چند وزیر و دکتر و مهندس و آیت الله کنید، ظرف وجودی تفکر حضرت امام را کوچک می کنید اما ظرف وجودی حرکت امام امت که امروز مقام معظم رهبری آن را دنبال می کند بسیار بسیط و بزرگ است.
امام و انقلاب زنده اند؛ چون جایگاه ولایت زنده است
منعم ادامه داد: شما امروز نمی توانید در تحولات بین المللی ایران را نادیده بگیرید این یعنی خط امام زنده است، نمی توانید در هندسه قدرت آسیای جنوب غربی نقش ایران را نادیده بگیرید این یعنی امام زنده است، امروز نمی توانید در تحولات ساختاری نظام بین الملل خط امام را نادیده بگیرید این یعنی امام زنده است.
وی بیان کرد: تفکر فکری حضرت امام محدود به شخص نبود که ما متاسفانه برخی اوقات تصور می کنیم عزیزی در اوایل انقلاب به شدت معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بود حال نیست پس انقلاب تضعیف شده خیر انقلاب و امام را اینگونه نباید تفسیر کرد.
منعم خاطرنشان کرد: جایگاه قدرت حضرت امام در بهمن ۵۷ تا ۱۳ خرداد ۶۷ با امروز را باید در این دید که عمق فکری و اندیشه ای حضرت امام در عرصه بین المللی چقدر گسترش پیدا کرده پس امام و انقلاب کاملا زنده است چرا چون جایگاه ولایت زنده است.
خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است
وی ادامه داد: قیاس برای ما جایگاه ولایت است افراد و موقعیت ها نیستند خیلی مطرح می کنند برخی ها با اشرافیت و فاصله گرفتن از اندیشه های امام باعث تضعیف منظومه فکری امام شده اند. اما باید پرسید منظومه فکری امام تضعیف می شود یا افرادی که از امام و خط آن و رهبری فاصله گرفتند، تضعیف می شوند؟ چرا خط امام تضعیف شده؟ خط امام امروز در عالی ترین سطح قرار دارد به این دلیل که خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است.
منعم اظهار کرد: منظومه فکری امام بر پایه مؤلفه های تایید شده فقه اسلامی است که قائل به شخص نیست که ۴ نفر در دستگاه اجرائیه یا قضائیه بخواهند تخلف انجام دهند ما تصور کنیم راه حضرت امام و اندیشه به فراموشی سپرده شده است.
وی تصریح کرد: راه امام امروز پر ثمر تر، گسترده تر و مسرت بخش تر در عرصه بین المللی و داخلی خود را نشان می دهد، در برخی حوزه ها که توجه به رهبری بیشتر بوده موفقیت مان بیشتر بوده و آن جاهایی که از ولی فقیه حاضر جدا شده و متمسک به باورهای رایج سیاست زمان یا بین الملل شدیم متاسفانه از آرمان ها قدری فاصله گرفتیم در مورد این میتوان بحث کرد، کرسی آزاد گذاشت و تحلیل کرد.
این کارشناس روابط بین الملل افزود: امروز خط مقاومت و شهادت طلبی بسیار پر فروغ است و در بحران کرونا نوعدوستی و توجه به مؤمنین و اقشار آسیب پذیر در عالی ترین مرحله بود.
وی ادامه داد: امروز از ایالت متحده آمریکا چه خبری می شنویم از و جمهوری اسلامی ایران چه خبری؟ کشوری که ابرقدرت نظامی و اقتصادی در جهان خود را می داند اعلامحکومت نظامی می کند جمهوری اسلامی که پیچیده ترین تحریم های تاریخ روابط بین الملل در مورد آن در حال اجراست و با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند مردم سر و دست می شکنند که بخواهند به همنوعان خود کمک کنتد این یعنی راه امام زنده است و امروز خط امام جاری و ساری در وجود ولی فقیه زمان است که باید با قدرت این راه را پر فروغ کنیم و به شدت از موضوعات حاشیه ای، کلیشه ای و موضوعاتی که هیچ فایده ای نه برای منافع ملی ایران نه برای منافع حکومت اسلام دارد، پرهیز کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: باید به حساسیت های اشخاص، گروه ها و جناح های سیاسی محدود و بی توجه شویم و به موضوعات و مبانی انقلاب اسلامی که امروز در کلام رهبری جاری و ساری است یعنی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی توجه کنیم.
قدرتمندکردن خط امام مطالبه رهبری است
این کارشناس سیاسی ادامه داد: در خرداد ۹۹ باید در خصوص قدرتمند کردن خط امام برنامه ریزی کنیم، این را امروز مقام معظم رهبری مطالبه می کنند، باید نقاط ضعف خود را پوشش و نقاط قوت خود را تقویت کنیم و به جای توجه به اشخاص، گروه ها و موضوعات حاشیه ای و کلیشه ای داشته باشیم بر موضوعات اساسی انقلاب اسلامی توجه کنیم.
منعم افزود: انقلاب اسلامی زنده است چون اندیشه اسلام زنده است، امام زنده است چون جایگاه ولایت امر و امامت امت زنده است و ما می توانیم آرمان های عالی حضرت امام برسیم تا زمانی که در کنار جایگاه ولایت هستیم و همچون سربازان ۸ سال دفاع مقدس در حوزه سربازی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بتوانیم به وظیفه خود فکر کنیم نه رسیدن به نتیجه.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی استاد دانشگاه امام زنده جایگاه ولایت حضرت امام امام امروز بین الملل نیست بلکه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۴۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی مینشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان (عج) هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمیشناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمیکشند اما کسانی که او را میشناسند و ارزش او را میشناسند و مقام او را میدانند منتظر او میمانند.
کسانی که امام زمان را نمیشناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است».
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران بیرون هستند.
البته شناخت امام زمان دو گونه است. گونه اول شناخت تاریخی وجود آن حضرت است مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسی نیست و ظرفیت و لیاقت زیادی میخواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناختهاند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود. همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است میتواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
در عصر غیبت امام عصر(عج) هم طبق سفارش آن حضرت باید به مجتهد عادل جامع الشرایط که حافظ دین خداست و امور را نظام می بخشد رجوع کرد که تبعیت از چنین فردی تبعیت از امام عصر(عج) شمرده میشود. چنانکه امام عصر(عج) در یکی از توقیعات خود می فرماید: «و اما در رویدادهایی که پیش میآید، به راویان حدیث مراجعه کنید، زیرا آنها حجت بر شما هستند و من حجت خدا بر ایشان».
آن جا که رهبر معصوم وجود دارد و رهبریِ مصون از خطا و لغزش منحصر به امام است؛ از این رو پیروی کردن از مدعیان رهبری در برابر رهبری معصوم، برخلاف عقل و منطق است؛ زیرا با وجود رهبر معصوم، پیروی از رهبران غیر معصوم، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
حجتالاسلام علی الوندی، کارشناس مهدویت و پژوهشگر مؤسسه کلامی احیا در همدان اظهار کرد: نشانههایی در خصوص ایام قیام و ظهور در روایات بیان شده است، تطبیق دادن جنگ اسرائیل و غزه با روایات پیش از ظهور کار درستی نیست، چرا که ممکن است تا سالهای سال هم ظهور رخ ندهد و آن زمان ممکن است که جامعه نسبت به قضیه ظهور دلسرد شود، لذا باید بدانیم که ظهور باید مراحل خود را طی کند.
همانطور که مطابق با گفته رهبر انقلاب نزدیک بودن ظهور، نزدیک بودن زمانی نیست بلکه معنوی میباشد، یعنی اگر جامعه جهانی از لحاظ معنوی به آمادگی برسد، ظهور اتفاق میافتد.
پیرامون یک سری تطبیقات و گره زدن نشانهها به یکدیگر باید دقت کنید که علائم حتمی ظهور حضرت قائم(عج) ۵ علامت است نه بیشتر نه کمتر و سایر نشانهها و علامتها اگر اعتبار داشته باشند، نهایتاً علائم غیر حتمی میشوند لذا در این زمینه دقت داشته باشیم که خیل علائمی که برای ظهور بیان میشود و برخی نادانسته یا دانسته به آن دامن میزنند، علائم غیر حتمی است، ثانیاً تطبیقش بسیار کار دشوار و محتاطانهای است و به راحتی نمیشود هر پدیدهای را به روایاتی هر چند صحیح تطبیق داد که متأسفانه در عموم مذهبیها و عموم سرورانی که مطالعات تخصصی و دقیق در مباحث مهدویت ندارند، این موضوع به وفور به چشم میخورد.
بر اساس دکترین انقلاب و اندیشههای امام(ره) و مقام معظم رهبری، هدف انقلاب مهیاسازی مقدمات ظهور امام زمان(عج) است، لذا حتی اگر ناخواسته توجه مردم فلسطین به مهدویت هم نباشد، این دلگرمی مردم فلسطین به انقلاب اسلامی آنها را به سمت قضیه مهدویت هدایت میکند چرا که خمیر مایه و غایت انقلاب اسلامی، جریان مهدویت است.
اینجاست که جریانات فلسطین با مهدویت و ظهور و قیام حضرت حجت(عج) گره میخورد و این انقلاب اسلامی است که نقش گره را ایفا میکند. از آنجایی که اسرائیل دشمنی است که از نگرش و بینش صحیح نسبت به مباحث معرفتی و دین حق به دور است طبیعتاً نابودی آن زمینهسازی قوی برای ظهور خواهد بود. البته علاوه بر روایات همچنان که گفته شده در ابتدای سوره اسراء وعده نابودی یهودیان در آستانه ظهور و یا همراه با ظهور مهدی موعود داده شده است.
متأسفانه ما هنوز در بدیهیات گفتمانسازی جهانی مهدویت ماندهایم که یک هدف جهانی هم است، اولین وظیفه فضای نخبگانی ما این است، در شرایط ناآرامی جهانی و بریدن ملتها از نظام لیبرال، مهدویت را به گونهای در جهان ترویج دهند که جهانیان بدانند ما یک حضرت مهدی(عج) داریم، یعنی اولین گام برای پیشبرد قضیه مهدویت، شناساندن حضرت به مردم جهان است که اصلا بفهمند حضرت مهدی(عج) هست، او چه کسی است و چه شاخصههایی دارد؟ و بدانند ما در عصر غیبت قرار داریم و باید خودمان را برای ظهور آماده کنیم.
متأسفانه ما نتوانستیم پایهایترین مباحث مهدویت را در ذهن مردم جهان تثبیت کنیم، یعنی ابتدا باید گفتمانسازی وجود حضرت را در ذهن جهانیان تبیین کنیم، تا وقتی مردمان جهان اسم آن حضرت را میشنوند سؤال در ذهن آنها ایجاد شود که اصلاً حضرت مهدی کیست.
بر طبق آیات موجود در قرآن، تعبیری وجود دارد که میگوید دشمنان اسلام میخواهند نور دینی که خداوند روشن کرده است را خاموش کنند، اما اراده خدا بر این است که این نور به اتمام برسد، ولی دشمنان ممکن است که ازین قضیه خشنود نشوند و بخواهند سدسازی کنند؛ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»(صف، آیه۸)؛ آنان تصمیم دارند که نور خدا را با دهانهای خود خاموش کنند، در حالی که خداوند کامل کننده نور خویش است، هرچند کافران ناخشنود باشند.
این آیه شریفه نشان میدهد که قبل از ظهور نوری وجود خواهد داشت که خداوند اراده کرده تا به نقطه تاریخی خودش برسد لذا این تعبیر بدان معنا نیست که آن جورها باید به سر حد نهایی خود برسند تا ظهور اتفاق بیفتد، درست است که ممکن است ظلم و فساد در جهان گسترش یابد، اما در کنار گسترش ظلم و فساد، نوری وجود دارد که در دالان تاریخ توأم با ظلم، رو به صعود خواهد بود. به همین سبب قبل از ظهور صلاح و خیر به نقطه صفردرصدی نخواهد رسید بلکه با تفکیک دو جبهه حق و باطل، جبهه نورانیت نیز پیوسته شدت خواهد یافت.
انقلاب اسلامی در نقطهای ظهور کرد که نظریهپردازان غربی به این نتیجه رسیده بودند که دین دیگر کارایی خود را از دست داده است و بشر نمیتواند با دین به سعادت خود برسد، اما انقلاب اسلامی این نگاه را به طور کلی عوض کرد و به مردم جهان ثابت کرد که نگاه اشتباهی به آنها القا شده است.
انقلاب اسلامی همان نوری است که در در اوج ناامیدی مردم دنیا به ظهور رسید و آن دینگرایی خالی از تحریف حول محور جمهوری اسلامی به جهان تزریق شد، ناگفته نماند مقاومتها و بیداریهایی که برای مقابله با ظلم و جور به وجود میآیند، تحت تأثیر آن نوری (انقلاب اسلامی) که در وسط قرار گرفته به وجود آمدهاند و اگر نبود این تکیهگاه معرفتی و معنوی و مقاومت پویا و زنده در میدان، مقاومتی در سطح کلان در مقابله با نظام سلطه غرب شکل نمیگرفت.
لذا مهمترین وظیفهای که میتوان برای عموم مردم بیان داشت اولاً آشنایی کامل با گفتمان انقلاب اسلامی و ثانیاً صدور انقلاب اسلامی به هرکس که در توانشان هست. شاهد این هستیم مقام معظم رهبری برخی کلیدواژهها را مورد استفاده قرار میدهند مثل آتش به اختیار، جنگ روایتها، جهاد تبیین و ...؛ اینها همه ناظر به این موضوع میتواند تعریف خاص داشته باشد و وظیفه خاصی را به دوش رهروان قرار بدهد.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)