Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد مهدی جوادیان زاده در نشست مشترک با مسوولان سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان با بیان اینکه یزد از نظر سطح زیرکشت دومین استان گلخانه ای کشور است، افزود: یکی از سیاست های لحاظ  شده بالا بردن میزان تولید در چنین فضاهای استاندارد و هیدروپونیک است.
به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد، وی تصریح کرد: این واحدها باید به سمت گلخانه های پیشرفته توسعه یابند و به گلخانه های هیدروپونیک که بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب صرفه جویی می شود تبدیل گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد احداث متعدد گلخانه ها در محل های نامناسب و استفاده از چاه غیرمجاز را یکی از نگرانی های جدی عنوان کرد و گفت: وجود گلخانه های غیراستاندارد و غیر مجوزدار باعث مصرف بی رویه آب شده است و آلودگی منابع آبی را در پی دارد . 
وی اظهارکرد: تنها راه نجات آب ،اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است که  اطلاع رسانی ، فرهنگ سازی ، همدلی  مردم و کشاورزان ، درک بحران پیش آمده در منابع آب توسط مسوولان از عوامل مهم پیشبرد این طرح است. 
 جوادیان زاده بیان کرد: در سال جاری فعالیت و نظارت شرکت آب منطقه ای در هر ماه در یک شهرستان متمرکز ششده ،موارد و موقعیت های منطقه را بررسی می کند و مردم را نسبت به بخش های مختلف کشاورزی، صنعت ، آب و  غیره آگاه می کند تا بر اساس شرایط منطقه در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار امیدواری کرد که با مساعدت، همکاری و حمایت مردم ، مسوولان کشور ، نهادها و دستگاه های اجرایی در حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی برای نسل های آینده  پیشرفت چشمگیری داشته باشیم چرا که مراقبت منابع آبی، حفظ حیات و تمدن است.

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد با ارائه گزارشی از عملکرد و اهداف سازمان و همچنین وضعیت شرکت ها و مراکز ، امور واگذاری ها و برخی دستورالعمل های ابلاغی پرداخت.
 محمدرضا خلف باغی به شروع فصل گرما و  معضل گلخانه های بدون مجوز و غیراستاندارد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با شروع فصل گرما و نگرانی ساکنان برخی مناطق ، اقدامات اولیه در پایش گلخانه های شهرستان یزد صورت گرفته است. 
وی افزود: گلخانه هایی که بدون مجوز و پروانه تاسیس شروع به کار کردند ، معضلاتی از جمله آلودگی در منطقه، استفاده بی رویه از آب، تولید محصول بی کیفیت ، استفاده غیرمجاز از آب چاه ها و غیره به وجود می آورند.
خلف باغی گفت: در پایش اولیه به این نتیجه رسیدیم که حدود ۳۰ درصد گلخانه ها دارای مجوز و استانداردهای لازم هستند.
وی تصریح کرد: با توجه به شکل گیری گلخانه های ، علاوه بر معضلات که ایجاد می شود باعث ناکارآمدی گلخانه های با کیفیت و استاندارد می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: اعتراض ما به دستگاه های مربوط به آب، برق و گاز  این است، گلخانه ای پروانه معتبر از سازمان ندارد  به آنها خدمات رسانی شده است.

به گفته وی این درحالی است که آنها طبق قانون در ازای رعایت و ضوابط و تولید استاندارد و سالم می بایست یارانه ای دولتی استفاده کنند . 
خلف باغی در ادامه به دقت و حساسیت بخش خصوصی اشاره کرد و یادآور شد: بخش خصوصی می بایستی جوابگو باشد بیشترین دقت عمل را انجام می دهند تا کمترین خسارت و مشکلات را داشته باشند.
وی در ادامه به اهمیت سلامت محصول اشاره کرد و اظهارداشت: کمتر از یک درصد گلخانه های استان مسوول فنی دارد در صورتی که محصولات گلخانه ای تازه خوری است و مورد استفاده روزانه مردم قرار دارد و نقش سلامت محصول می باست مورد توجه قرار گیرد.
خلف باغی به تعداد فارغ التحصیلان رشته آبیاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نظام مهندسی یزد ۱۹۰ عضو دانش آموخته رشته آبیاری دارد، اگر از توانایی آنها در این زمینه استفاده شود بسیاری از مشکلات با این نیروی متخصص رفع می شود.

وی خواستار به کارگیری دانش آموختگان رشته آبیاری شد و افزود: اگر از استعداد و توانایی فارغ التحصیلان و متخصصان در زمینه مربوط به خود استفاده نشود، آنها در جای دیگری مشغول به کار می شوند و این فرصت تخصصی که باید از آن استفاده کنیم از دست می رود.

 همچنین دبیرشورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد به رویکرد این سازمان اشاره کرد و گفت :نقشه راهی که از ابتدا برای نظام مهندسی تعریف شده  است،مهندسی کردن کشاورزی با افزایش رویکردهاست و نظر این تشکل  در حفظ منابع آبی با دیگر دستگاه ها مشترک است.

غلامرضا برزگری افزود: در بحث کلان حفظ منابع آبی با همکاری تمامی دستگاه ها می بایستی خط روشنی را برای آینده تدوین و پیگیری کنیم. 

محمدرضاکوچک زاده دیگر عضو شورای سازمان یادشده مشکل اصلی را نبود آگاهی دستگاه ها از موانع و مشکلات دانست و اظهار کرد: با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد و مطرح کردن مشکلات می توان راهکارهایی را ارایه و برنامه ریزی های راهبردی کوتاه مدت و بلندمدت پیاده سازی کرد. 

 محمدعلی حاتمی زاده دیگر عضو شورای نظام مهندسی نیز به ناهمگونی برخی برنامه ها اشاره کرد و افزود: اجرای برخی از دستورالعمل ها و برنامه هایی که از وزارتخانه ابلاغ می شود با شرایط استان همخوانی  ندارد که اینگونه موارد می بایست با پیگیری چند دستگاه و نمایندگان استان مطرح شود و راهکارهایی مطابق با منطقه و شرایط پیشنهاد و به تصویب برسد.

همچنین چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ سید جمال سجادی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود: هدف از کشت محصول گلخانه ای افزایش کشت گیاهان کم آبخواه، ایجاد ارزش افزوده  بالا و ایجاد اشتغال بیشتر است که در حال حاضر ، ۲۲ درصد تولید خیارسبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته از هزار و ۸۴۳ هکتار سطح زیرکشت ، ۵۳۳ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار مصرف شد و حدود ۴۰۰ هزار تن ( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شد.

وی با اشاره به لزوم اتخاد تدابیر لازم در برابر تحولات اقتصادی ناشی از  تغییرات آب و هوایی و کاهش قیمت ها به دلیل رکود بازارهای جهانی گفت: به گلخانه داران استان توصیه می شود، ترکیب کاشت محصول توصیه شده در استان بر اساس اولویت شامل خیارسبز ، گوجه فرنگی ، بادمجان ، فلفل و انواع آلوئه وراست را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی دیگر از سیاست های این نهاد است ، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت های نوین گلخانه ای شامل کشت (N. f. t )که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت بیش از ۲ برابر کشت های موجود است.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلو گرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است که می توان میزان بهره وری آب را بالا برد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا ۴۰ روز را کم کرد و یا دوره مورد نظر را در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی توسعه داد .

برچسب‌ها سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یزد شرکت آب منطقه ای سازمان آب و برق خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یزد شرکت آب منطقه ای سازمان آب و برق خوزستان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور یزد شرکت آب منطقه ای سازمان آب و برق خوزستان سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد شرکت آب منطقه ای دستگاه ها گلخانه ای گلخانه ها منابع آبی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۶۸۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان گفت: راه‌اندازی خط تولید توربین‌های کوچک مقیاس، خط تولید شناور‌های کوچک وتولید دیوار‌های سبک بتنی و بلوک‌های ژِئوپلیمری، توسعه گلخانه‌های تولید بذر و تولید دام‌های اصلاح نژاد شده را در دستور کار امسال دارد.
پیمان داوری، دستیابی به تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون در سال را از افتخارات این واحد دانشگاهی دانست و به تشریح برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان در حوزه مهارت و کارآفرینی در سال جاری پرداخت.
وی گفت: مجوز‌های تأسیس مدرسه عالی مهارتی پرورش دام و صنایع تبدیلی از اصفهان و تهران اخذ شده که امسال راه‌اندازی می‌شود و هنرستان مکاترونیک و تربیت‌بدنی نیز با دریافت موافقت استان در انتظار صدور مجوز از تهران بوده که با دریافت مجوز، این مدارس راه‌اندازی خواهند شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان افزود: با توجه به کیفیت بالای حبوبات تولیدشده در منطقه در حوزه بسته‌بندی حبوبات و دریافت سیب سلامت اقدامات خوبی صورت گرفته و در مرحله دریافت مجوز هستیم.
پیمان داوری گفت: در زمینه تولید چیپس میوه و پاپریکا دو واحد تولیدی در دانشگاه مستقر شده‌است که تولیدات آنها در سال جاری با برند دانشگاه استانداردسازی، بسته‌بندی و به بازار عرضه خواهند شد.
وی افزود: در بخش دام، برای تولید زالو برنامه ریزی شده و امسال ۲۰۰ هزار قطعه زالو تولید می‌شود.
داوری، ۱۲ هسته و چهار واحد فناور را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان مشغول به کار دانست وگفت: از واحد‌های مستقر، یک شرکت در حوزه تولید بذر هیبرید، یک شرکت در حوزه کشت بافت گیاهی و تولید گیاهان خوراکی شناسنامه‌دار، یک شرکت در حوزه توسعه نرم افزار و یک شرکت در حوزه بتن فعال بوده؛ هسته‌های فناور مستقر، عمدتا در حوزه آموزشی فعال هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان افزود: به‌تازگی یک هسته در حوزه هوش مصنوعی و یک هسته در حوزه تولید توربین‌های کوچک مقیاس و یک هسته در حوزه غربالگری زالو‌های ایرانی و یک هسته در زمینه ساخت شناور‌های کوچک در واحد مستقر شده‌است.
پیمان داوری گفت: در کشت‌بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا و تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار رسیدیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان با اشاره به دستاورد‌های این واحد دانشگاهی در سال گذشته افزود: تولیدات دانش‌بنیان واحد دهاقان در سال گذشته در حوزه مهندسی کشاورزی و در زمینه تولید بذر هیبرید و کشت بافت بوده در زمینه تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون بذر در سال نزدیک شده‌ایم و درباره کشت بافت گیاهی سیب زمینی به ارقام تولید ۱۵۰ هزار نشا، تولید ۵۰۰ هزار غده سیب زمینی شناسنامه‌دار در انواع بانبا، جلی، آگریا، اسپریت، کولومبا و سانته رسیده‌ایم.

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • صدور سه هزار و ۳۵۴ پروانه گلخانه خانگی درسیستان وبلوچستان
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • ایجاد اشتغال برای روستائیان با احداث گلخانه‌های خانگی در سیستان وبلوچستان