Web Analytics Made Easy - Statcounter

«امیرعلی ابوالفتح» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به گسترش اعتراضات در آمریکا در پی کشته شدن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور گفت: بخشی از گسترش اعتراضات به نحوه مرگ و کشته شدن جورج فلوید برمی‌گردد که حس غم‌انگیز و تاسف‌آوری را برای مردم آمریکا به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه جورج فلوید نخستین سیاه‌پوستی نبود که توسط پلیس آمریکا کشته شد و خشونت به‌کار رفته از سوی پلیس هم بی‌سابقه نیست، اظهار داشت: اینکه پلیسی از سر ترس و خشم، دست به اقدامی بزند و بعد از خود چهره تاسف‌باری را نشان دهد که نشان از پشیمانی اوست با چهره پلیسی که هشت دقیقه پایش را بر گردن یک شهروند رنگین‌پوست گذاشته و او دائما فریاد می‌زند که نمی‌توانم نفس بکشم و در نهایت، پلیس با چهره‌ای مغرورانه و افتخار، صورتش را رو به دوربین بکند گویی شکاری را انجام داده، متفاوت است و همین تفاوت، موجب جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در ایالات متحده شده است.

 کارشناس ارشد مسائل آمریکا با بیان اینکه پلیس آمریکا در یکی از بدترین زمان‌ها این جنایت را مرتکب شد، تصریح کرد: این قتل در زمان ریاست جمهوری فردی رخ داده که دارای تمایلات نژادپرستانه است و شائبه همراهی او با نژادپرست‌ها وجود دارد و فرد بسیار تندخو، عصبی، پرخاشگر و با رفتارهای تهاجمی است.

خشونت‌ها فراتر از حد معمول است

ابوالفتح با اشاره به آثار روانی شیوع کرونا در آمریکا خاطرنشان کرد: این اعتراضات پس از شیوع کرونا رخ داده است. تا چندی پیش ده‌ها میلیون و براساس برخی ارزیابی‌ها، نیمی از جمعیت آمریکا هفته‌ها در قرنطینه خانگی بودند که موجب فشار روانی، عصبانیت و پرخاشگری شهروندان این کشور شده است. ۴۰ میلیون نفر از مردم کارشان را به خاطر کرونا از داده‌اند، ۴۵ میلیون نفر متقاضی کوپن غذایی هستند، ۴۰ میلیون نفر فاقد بیمه‌های درمانی و ۱۵ درصد زیرخط فقر هستند.

وی ادامه داد: این مسائل موجب شده تا فشار روانی سنگینی روی شهروندان آمریکایی باشد و یک اتفاق مسبوق به سابقه تبدیل به بحرانی شود که تا نزدیکی کاخ سفید و پشت اتاق خواب رییس‌جمهور آمریکا کشیده شده است.

 تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اعتراضات شکل گرفته به مسائل نژادی در آمریکا سابقه‌دار است اما نسبت به اعتراضات قبلی بحرانی‌تر شده است، ابراز داشت: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  شکاف‌های اجتماعی و بحران‌های سیاسی بیشتر شده و جامعه دوقطبی می‌شود بنابراین فراگیری و خشونت به‌کار رفته از سوی نیروهای دولتی و معترضان فراتر از حد معمول رفته است.

اعتراضات نژادی از بدو کشف آمریکا آغاز شد

ابوالفتح درباره سوابق اعتراضات نژادی در آمریکا بیان کرد: اعتراضات نژادی در آمریکا از بدو کشف قاره آمریکا و با حضور مهاجران اروپایی و قبل از تشکیل حکومت ایالات متحده آغاز شد. یک سرزمین متعلق به یک نژاد توسط نژادهای دیگر اشغال شد و خشونت‌های نژادی میان بومیان و مهاجران شکل گرفت. این خشونت‌ها پس از تشکیل ایالات متحده هم تشدید شد و هم به تبعیض علیه نژادهای دیگر سرایت یافت؛ به گونه‌ای که بزرگترین جنگ داخلی در آمریکا  ۶۰۰ هزار کشتهدر پی داشت که بعد از آن  نظام برده‌داری ملغی شد.

وی با بیان اینکه جنگ‌های داخلی آمریکا مسائل و تبعیض نژادی را حل نکرد بلکه موجب جدایی نژادی شد، یادآور شد: در این دوران، سفیدپوستان و سیاه‌پوستان کلیسا، رستوران‌ها، مدارس، اتوبوس‌ها و... جداگانه‌ای برای خودشان داشتند. در دهه ۱۹۶۰ میلادی با موفقیت جنبش‌های مدنی به رهبری مارتین لوترکینگ شاهد پایان جدایی نژادی و شکل‌گیری نوعی ادغام نژادی بودیم اما نژادپرستی به لایه‌های عمیق‌تر رفت یعنی هرچند قانون مخالف تبعیض و جدایی نژادی بود اما مردم در رفتار اجتماعی خود این نوع رفتارها را مدنظر قرار می‌دادند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با بیان اینکه در دهه‌های اخیر شاهد اعتراضات نژادی مانند اعتراضات ۲۰۱۶ در فرگوسن آمریکا، شورش‌های دیترویت و لس‌آنجلس در ۱۹۹۲ بوده‌ایم، عنوان کرد: تفاوت اعتراضات کنونی با اعتراضات قبلی در حضور شبکه‌های اجتماعی است که این اعتراضات را به‌روزتر، زنده‌تر، گسترده‌تر مخابره کرده و لحظه به لحظه تحولات آن را به اطلاع جهانیان می‌رسانند که این مسئله به گسترش بحران منجر می‌شود.

آنتی‌فا خصومت شدیدی با فاشیسم دارد

ابوالفتح درباره جنبش آنتی‌فا و مخالفت جمهوریخواهان با آن هم گفت: آنتی‌فا یک گروه نیست بلکه یک جنبش اجتماعی و تفکر است که ملغمه‌ای از اعتقاداتی از مکاتب مختلف است. این جنبش خصومت شدیدی با فاشیسم دارد و مخالف نژادپرستی، سرکوب، قدرت مطلقه دولت و... است.

وی افزود: جنبه دیگر آنتی‌فا این است که در مرز بین نقادی نظام سرمایه‌داری و سرنگونی است یعنی نگرش‌های بعضا براندازانه‌ای نسبت به سرمایه‌داری دارد و معتقد است سرمایه‌داری موجب نابرابری، افزایش شکاف‌های طبقاتی، تبعیض حقوق اقلیت‌ها شده است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا با یادآوری اینکه طرفداران ترامپ به آنتی‌فا انگ چپ افراطی تروریستی می‌زنند، اظهار داشت: آنتی‌فا تنها یک جنبش فکری نیست بلکه به کنش سیاسی، اجتماعی هم اعتقاد دارد و در برخی از طرفدارانش هم تمایلات خشونت‌طلبانه وجود دارد. طی روزهای اخیر هم برخی از طرفداران آنتی‌فا نقاب‌های این جنبش را که شبیه به نقاب «جوکر» است را به صورت زده و دست به آتش زدن و رفتارهای خشونت‌طلبانه زده‌اند.

ترامپ درصدد بهره‌برداری از آشوب‌ها است

ابوالفتح با بیان اینکه هدف از تروریستی نامیدن آنتی‌فا از سوی طرفداران ترامپ آن است که مجوز برخورد با معترضان مهیا شود، تصریح کرد: آنتی‌فا بخشی از اعتراضات اخیر آمریکا است و نه همه آن. در بین معترضان، بسیاری به رفتارهای طرفداران آنتی‌فا اعتراض دارند و معتقدند خشونت‌ورزی‌های آنها مستمسکی برای سرکوب اعتراضات شده، اعتراضات را به انحراف می‌کشاند، مطالبات را به حاشیه می‌برد و زمینه‌های لازم برای تغییرات را از بین می‌برد.

وی رفتارهای دونالد ترامپ در گسترش اعتراضات و خشونت‌ها در آمریکا را موثر دانست و خاطرنشان کرد: رفتارهای ترامپ عمدا یا سهوا موجب دامن زده شدن به اعتراضات و خشونت‌ها شده است. اگر بدبینانه به این رفتارها نگاه کنیم، شاید ترامپ درصدد بهره‌برداری از این آشوب‌ها است و می‌خواهد سفیدپوستان و مذهبی‌های این کشور را متقاعد به رای دادن به خود کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خاریجی با بیان اینکه نگاه ترامپ به مسائل سیاسی همواره با توطئه همراه بوده و دائماً بر این مساله تاکید می‌کند که علیه او دسیسه شکل گرفته است، ابراز داشت: ترامپ این دسیسه‌ را سناریوی دموکرات‌ها، رسانه‌ها، ‌ دستگاه اطلاعاتی و حتی توئیتر می‌داند. این دیدگاه توسط اطرافیان ترامپ هم مهر تایید خورده و تمام آنها نمی‌خواهند بپذیرند که وضعیت کنونی از نابسامانی‌هایی نشأت گرفته که باعث و بانی آن ترامپ و تیمش هستند. به همین جهت است که می‌بینیم او هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند و پس از انکار آن، تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازد که البته برخی از رسانه‌ها هم با او همراه هستند.

ترامپ معتقد به مشت آهنین در پاسخ به مخالفان است

ابوالفتح با تاکید بر اینکه ترامپ معتقد است باید با مشت آهنین پاسخ مخالفانش را بدهد، عنوان کرد: ترامپ معتقد است هر شخصی که با او مخالفت کند باید در کمترین زمانِ ممکن از گردونه قدرت حذف شود. او در مورد اعتراض‌های اخیر هم، اینگونه رفتار کرده و صراحتاً تهدید به استفاده از مشت آهنین کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: ترامپ علاوه بر تجویز خشونت علیه معترضان، معتقد است اگر مسئولان امنیتی و نظامی آمریکا در انجام ماموریت‌های خود سستی و کاهلی می‌کنند، باید آنها را هم به شدیدترین وجه تنبیه و مجازات کرد.

خیلی‌ها در آمریکا معتقدند ترامپ نظر کرده خداست

ابوالفتح با تشریح برخی اعتقادات جامعه آمریکا نسبت به ترامپ یادآور شد: ادبیات ترامپ از سال ۲۰۱۶ تاکنون به گونه‌ای بوده که او خود را منجی آمریکا و جامعه آمریکایی می‌داند. خیلی‌ها در آمریکا معتقدند ترامپ نظر کرده خداست و بعد از حضرت سلیمان، صالح‌ترین حاکم اوست. عکسی در هفته‌های پیش از اتاق بیضی کاخ سفید منتشر شد که ترامپ در میان طرفداران مذهبی‌اش بود به گونه‌ای که او حلقه وصل بندگان خاطی با خداست.

وی افزود:اینکه ترامپ در میانه هیاهوها و اعتراضات به کلیسا می‌رود و انجیل در دست می‌گیرد به خاطر آن است که به افرادی که اعتقادات شدید مذهبی داشته و نگران از حاکم شدن لیبرال‌ها و چپگرایان هستند، نشان دهد او تنها کسی است که می‌تواند با شرارت‌ها مقابله کند. اگر او با مشت آهنین ظاهر شده و اعتراضات فروکش کند، این قشر از جامعه آمریکا در انتخابات به سود ترامپ اقدام خواهند کرد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه در مقابل تصور «فرشته نجات»، تصور «شیطان مجسم» هم نسبت به ترامپ در جامعه دوقطبی آمریکا شکل گرفته است، عنوان کرد: هر جرقه‌ای می‌تواند جامعه ایدئولوژیک‌زده و دوقطبی آمریکا را به ورطه جنگ‌های مذهبی و ایدئولوژیک بکشاند به ویژه آنکه رییس‌جمهور آمریکا، نه تنها روحیه التیام‌بخشی ندارد بلکه خود یک طرف دعواست در حالی که از اوباما تا بوش پدر، تمامی روسای‌جمهور در چنین مواقعی سعی می‌کردند نقش پدر جامعه را ایفا کرده و دو طرف را آرام کنند.

برخورد قهری اعتراضات را تندتر می‌کند

ابوالفتح با بیان اینکه ترامپ نه تنها به خاموش کردن آتش کمکی نمی‌کند بلکه بر آن می‌دمد، گفت: ترامپ با توییت‌ها و سخنانش، تهدید کردن‌ها و ادعای آوردن ارتش به میدان، امکان هر گونه تفاهم و آشتی ملی را از بین می‌برد و شکاف‌های اجتماعی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

وی درباره حضور ارتش هم اظهار داشت: براساس قانونی که مربوط به قرن نوزدهم است، در صورت بروز شورش و درخواست فرمانداران، امکان استفاده از ارتش برای مقابله با شورش‌ها وجود دارد. البته دولت و فرمانداران امکان استفاده از گارد ملی را دارند ولی اگر بحران عمیق‌تر شده و فرمانداری از فرمانده کل نیروهای مسلح یعنی رییس‌جمهور درخواست کند، امکان استفاده از ارتش وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا با یادآوری این مطلب که آخرین مورد استفاده از ارتش مربوط به سرکوب اعتراضات در ۱۹۹۲ در کالیفرنیا بود، تصریح کرد: البته اعتراضات ۱۹۹۲ فقط در سواحل غربی آمریکا بود و بحران، گستردگی کنونی را نداشت. ورود ارتش هم پیام مثبتی ندارد و معنایش این است که آمریکا در بحران است که موجب افزایش بی‌ثباتی اجتماعی می‌شود. برخورد قهری هم هرچند ممکن است موجب بازگشت آرامش شود ولی این آرامش مقطعی است و اعتراضات بعدی را می‌تواند تندتر کند.

اعتراضات به ترامپ لطمه زد

ابوالفتح درباره تاثیر اعتراضات نژادی در انتخابات ریاست جمهوری هم خاطرنشان کرد: این اعتراضات از دو جنبه مهم است؛ یکی تاثیر بر رای‌دهندگان و دیگری، نحوه مدیریت بحران. اگر ترامپ با رنگین‌پوستان ارتباط بهتری ایجاد نکند، ممکن است اقلیت ۱۵ تا ۲۰ درصدی سیاه‌پوستان حامی جمهوریخواهان از ترامپ طرفداری نکنند که این مسئله در رای‌های الکترال به ویژه ایالت‌های جنوب آمریکا که سیاه‌پوستان بیشتری زندگی می‌کنند، نمود می‌یابد.

وی درباره جنبه مدیریت بحران هم ابراز داشت: در بحث مدیریت بحران، دیگر بحث سیاه و سفید مطرح نیست بلکه این بحث مطرح است که رییس‌جمهور چگونه می‌تواند بحران را مدیریت کند؟ آیا رییس‌جمهور می‌تواند بدون فراخوان ارتش و گسترش خشونت، بحران را مدیریت کند؟ هم‌اینک نیز بعضی جمهوریخواهان کنگره نسبت به نحوه مدیریت ترامپ اعتراضاتی دارند که می‌تواند به ریزش آرای او منجر شود.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: اینکه تحولات اخیر می‌تواند موجب شکست ترامپ شود را نمی‌توان با قاطعیت گفت هرچند به او لطمه می‌زند اما شکست ترامپ در انتخابات به مولفه‌های دیگری مانند کمپ دموکرات‌ها و توانایی‌های بایدن هم در مقابله با ترامپ بستگی دارد.

برچسب‌ها دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری خشم مردم آمریکا و تهدیدات ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا کارشناس ارشد مسائل آمریکا مسائل آمریکا اعتراضات نژادی ایالات متحده ترامپ معتقد رییس جمهور مشت آهنین خشونت ها آنتی فا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۷۷۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض

به گزارش قدس‌آنلاین، نیروهای امنیتی ایالات متحده پیش‌تر از بازداشت ۱۳۳دانشجوی معترض به جنگ در این دانشگاه خبر داده بود. اما منابع رسانه‌ای اعلام می‌کنند تظاهرات گسترده دانشجویان مقابل دانشگاه کلمبیا در همبستگی با همکلاسی‌های بازداشت شده با قدرت ادامه دارد. 
اعتراضات آتشین در محوطه دانشگاه نیویورک و اطراف آن هم از چهارشنبه آغاز شد و ده‌ها فعال ضدرژیم صهیونیستی در چمن اصلی محوطه گرد آمده‌اند. همزمان، بوستون گلوب از تحصن دانشجویان طرفدار فلسطین در کالج امرسون بوستون و مؤسسه فناوری ماساچوست برای همبستگی با دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا خبر می‌دهد. 

شنای دولت بایدن خلاف جریان آب!

جنگ و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه که به فاجعه‌های انسانی منجر شده، حمایت از آرمان فلسطین در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا را به اوج رسانده است. بروز این اتفاق در کشوری که دولت او اصلی‌ترین حامی جنایت‌های اسرائیل است، مسئله‌ای به‌شدت قابل توجه و نیازمند تحلیل است. برخی کارشناسان معتقدند جنبش حمایت از مردم غزه در دانشگاه‌های آمریکا به بزرگی جنبش ضد جنگ در دهه ۶۰ و ۷۰ علیه جنگ ویتنام نیست، اما اگر اسرائیل جنایت‌هایش را افزایش دهد و برخورد پلیس بیشتر شود، اعتراضات از اینکه هست بیشتر می‌شود.
اعتراضات در آمریکا به روندهای جاری در فلسطین در شرایطی است که مقامات این کشور بی‌توجه به موج مردمی در حال شارژ و تزریق پول و سلاح به ماشین کشتار اشغالگران هستند. در این مسیر، پس از چندین ماه وقفه، در نهایت سنای آمریکا شامگاه سه‌شنبه با ۷۹رأی موافق، لایحه بسته ۹۵میلیارد دلاری آمریکا که بیش از ۲۶میلیارد آن سهم اشغالگران صهیونیستی است را تصویب کرد. این حرکت با مخالفت شدید مردم روبه‌رو شده و برخی از معترضان کمک به اسرائیل، روبه‌روی محل اقامت رهبر اکثریت دموکرات مجلس سنا دست به تظاهرات زدند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد. مردم برای ساعاتی اطراف خانه چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا را بسته و خواستار پایان تأمین مالی نسل‌کشی در غزه شدند. 


جریمه انتقاد در مهد دموکراسی اروپا!

مشت آهنین دولت بایدن در برخورد با مخالفان جنگ غزه در حالی است که در آن سوی آتلانتیک هم رویه‌ای مشابه در پیش گرفته شده است. در این مسیر، فرانسه که از دیرباز مدعی مهد دموکراسی در جهان است، این روزها با هرگونه انتقاد از رژیم صهیونیستی و جنایات جنگی آشکار آن‌ها در غزه بدترین برخوردها را می‌کند. روز گذشته «ماتیلد پانوت» نماینده ارشد و رئیس یکی از فراکسیون‌های پارلمان فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پلیس این کشور، او را به علت اعتراضش به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه احضار کرده است. 
چنین تصمیمی در شرایطی گرفته شده که مقامات فرانسه چند سال پیش، انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) را با عنوان آزادی بیان توجیه می‌کردند، اما همین مدعیان دموکراسی فریبکارانه جهانی، در برابر کوچک‌ترین انتقادی از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، تحمل خود را از دست می‌دهند.

خبرنگار: جاوید  

دیگر خبرها

  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند
  • ساعت سرکوب در دانشگاه‌های آمریکا / گسترش جنبش‌های مردمی حمایت از فلسطین همزمان با مشت آهنین غرب در برخورد با فعالان معترض
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • ارسال سلاح و تجهیزات آمریکایی به اوکراین و اسراییل انجام می‌شود
  • دستگیری معترضان و مخالفان کمک به اسراییل در آمریکا
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • جلسه تحلیل و بررسی مسائل منطقه برگزار شد
  • ببینید | مسعود ده‌نمکی: حاجی گرینوف‌ها جزو مخالفان سر سختم هستند