Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هر چند که صنعتی شدن و اقتصاد یکی از نیازهای اساسی زندگی مردم است و بدون آن رشد و توسعه بسیاری دیگر از بخش‌ها امکان پذیر نیست ولی نباید این رشد به قیمت از بین رفتن سرمایه‌های ارزشمندتر چون هوای پاک، آسمان بدون آلودگی و آبی سالم و پاک باشد.

مدت‌ها است که کارشناسان و صاحب نظران بر این عقیده‌اند که در کنار توسعه اقتصادی و تولیدی و صنعتی باید به دنبال احیا صنایع سبز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنایعی که در کنار اشتغال‌زایی و کمک به معیشت مردم مؤلفه‌های زیست محیطی را نیز مراعات می‌کنند.

اولین روز هفته محیط زیست که به نام جهش تولید، صنعت سبز و توسعه پایدار نامگذاری شده است، فرصتی مناسبی است که درباره ضرورت توجه به مؤلفه‌های زیست محیطی و وضعیت صنایع سبز خراسان‌جنوبی تأمل کنیم.

فاطمه دعاگویان معاون فنی حفاظت از محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عرصه‌های طبیعی اعم از زمین، گونه‌های گیاهی و جانوری همدیگر را در چرخه‌ای تکمیل می‌کنند اما دخالت‌های غیر فنی و زیاده‌خواهی‌های بشر آسیب‌های زیادی به این عرصه‌ها وارد کرده است.

معاون فنی حفاظت از محیط زیست خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی به معنای سنتی آن بر رشد درآمد سرانه و تولید تأکید دارد، بیان‌کرد: نتیجه چنین رشد و توسعه‌ای به‌کارگیری منابع و طبیعت با چنان شتابی است که قدرت ترمیم را از منابع تجدید پذیر سلب کرده و افزون بر آن حقوق نسل‌های آینده نسبت به این منابع نادیده گرفته می‌شود.

دعاگویان ادامه‌داد: رشد اقتصادی نمی‌تواند بدون توجه به آلودگی‌ها، ضایعات و خطراتی که فعالیت اقتصادی، نحوه تولید و مصرف بر محیط زیست و در نهایت بر خود انسان وارد می‌آورد تداوم یابد و به همین دلیل در سال‌های اخیر مفهوم توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفت.

ضرورت گام برداشتن در جهت اقتصاد سبز

وی افزود: یکی از راه‌های برخورداری از محیط زیست سالم و متوازن و رسیدن به توسعه پایدار موضوعات مربوط به حفاظت از محیط زیست و گام برداشتن در جهت اقتصاد سبز است که با کمک گرفتن از سیستم‌های مدیریتی به ویژه سیستم مدیریت HSE محقق می‌شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان‌کرد: تاریخ چند هزار ساله کشورمان نشان می‌دهد که ایران با اصول و محورهای توسعه پایدار بیگانه نیست و دستیابی محیط زیست کشور به جایگاه متناسب با شأن خود در فرایند توسعه دارای الزاماتی است.

دعاگویان با اشاره به شعار جهش تولید که از سوی رهبر معظم انقلاب انتخاب شده است، اظهار کرد: هر چند در زمینه جهش تولید باید همت ولایی داشته باشیم ولی در کنار آن سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را مباحث تولیدی نیز نباید فراموش کرد.

نگاهی به اصول سیاست‌های ابلاغی محیط زیست

وی ادامه‌داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی به رؤسای محترم قوا بر اصلاح شرایط زیستی جامعه، جرم انگاری تخریب محیط زیست، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آلاینده و الزام به رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست محیطی در قوانین و برنامه‌های توسعه تأکید کرده‌اند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: ایشان در این ابلاغیه، خواستار گسترش اقتصاد سبز و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و فناوری‌های سازگار با محیط زیست در کشور شده و ضمن تأکید بر توسعه صنعت کم کربن لزوم توجه به توان اکولوژیک و ممانعت از انتشار انواع آلودگی‌ها در جامعه را مورد توجه جدی قرار داده‌اند.

الزامات شرعی محیط زیستی مد نظر عموم مردم قرار گیرد

دعاگویان با بیان اینکه همه آحاد مردم و به ویژه تصمیم گیران در زمینه حفظ محیط زیست با سه دسته الزامات روبرو هستند، گفت: یکی از الزامات عمل به توصیه‌های دینی و شرعی است چرا که به جرأت دین اسلام سبزترین دین و تعالیم اولیا خدا مترقی‌ترین راهکارها برای حفظ محیط زیست بیان کرده است.

وی افزود: الزام دوم قوانین و مقررات جاری است که سرآمد و فصل‌الخطاب آنها اصل پنجاهم قانون اساسی است که همه مردم را ملزم به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلوده ساختن آن می‌کند و تخریب کنندگان آن‌را ناقض قانون می‌داند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه‌داد: بالاخره سومین الزام تعهدات بین‌المللی است که از طریق کنوانسیون‌های مختلفی که ایران عضویت آنها را قبول نموده، اعمال می‌شود.

دعاگویان گفت: ایران نیز برای ورود به حلقه تولید جهانی راهی جز صنعتی شدن، پیش روی خود ندارد اما زمانی‌که پای مفهوم توسعه پایدار به این میان می‌آید، اهمیت محیط زیست بیشتر از همیشه نمایان می‌شود.

وی اظهار کرد: در شرایط کنونی اقتصادی در کشورمان، باید در راستای «جهش تولید» نسبت به تسهیل و رفع موانع تولید در بخش‌های مختلف اهتمام ویژه‌ای باشد و برای رشد و توسعه اقتصادی به شکل پایدار، در بستر حفاظت از منابع زیستی بایدها و نبایدهای زیست محیطی نیز رعایت شود.

توجه به راه اندازی مشاغل سبز در خراسان‌جنوبی

معاون فنی حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این راستا باید مواردی چون بهره‌مندی از تکنولوژی‌های سبز، پیشرفته و راه‌اندازی مشاغل سبز باید مد نظر قرار گیرد.

دعا گویان با اشاره به وضعیت صنایع سبز در خراسان جنوبی بیان‌کرد: طی سال گذشته ۷۷ واحد صنعتی سبز کشور با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با بیست و یکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز معرفی شدند که از این تعداد سه واحد صنعتی از استان خراسان جنوبی هستند.

وی با بیان اینکه این آمار حدود ۴ درصد آمار منتخبین است، اظهار کرد: این رقم در مقایسه با استان‌های بزرگ و صنعتی رقم قابل توجهی است.

الزاماتی که صنایع سبز خراسان‌جنوبی رعایت کردند

معاون فنی سازمان حفاظت از محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ واحدهای صنعتی و خدماتی سبز خراسان جنوبی چهار واحد بوده است، گفت: صنایع مذکور علاوه بر رونق تولید و اشتغال در استان بر اساس معیارهایی زیست محیطی نظیر اجرای سیستم‌های کنترل آلاینده (پساب، هوا و صدا) سیستم‌های پایش لحظه‌ای، مدیریت پسماند، نظام مدیریت سبز، اخذ گواهینامه استقرار مدیریت زیست محیطی ISO ۱۴۰۰۰ موفق به کسب عنوان صنعت سبز در کشور و افتخارآفرینی برای خراسان جنوبی در سطح ملی شدند.

دعاگویان ادامه‌داد: رعایت الزامات زیست محیطی از سوی واحدهای صنعتی در شرایط کنونی و علیرغم تنگناهای اقتصادی موجود در کشور قابل تقدیر است و امیدواریم که در سال آینده استان دارای صنعت سبز برگزیده نیز در سطح ملی باشد.

وی یادآور شد: با توجه به در حال توسعه بودن استان رعایت الزامات و ملاحظات زیست محیطی در مکان‌یابی و امکان سنجی واحدهای تولیدی و صنعتی و طرح‌های اقتصادی و همچنین رعایت استانداردهای زیست محیطی در زمان فعالیت و بهره‌برداری آنها باید مورد توجه تصمیم‌گیران و تصمیم سازان قرار گیرد.

شاید امروز بتوانیم بدون توجه به مسائل زیست محیطی مسیر خود را در صنعت و اقتصاد ادامه دهیم اما بی‌شک پایان این راه چالش‌های دراز مدتی است که برون رفت از آن به آسانی میسر نمی‌شود.

کد خبر 4942020

منبع: مهر

کلیدواژه: توسعه پایدار بیرجند ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا گرگان قزوین سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی ایلام امام خمینی ره بیرجند سانحه تصادف ستاد مقابله با کرونا حفاظت از محیط زیست زیست محیطی توسعه پایدار محیط زیست صنایع سبز جهش تولید صنعت سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تأکید بر بازگشت ۲۰۰ واحد راکد به چرخه تولید، از صادرات ۹ میلیارد دلاری محصولات واحدهای تولیدی این استان به کشورهای مختلف خبر داد و گفت: افزایش صادرات از استان تهران با جدیت دنبال می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، محمود سیجانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه استان تهران بزرگترین استان صنعتی کشور از نظر تولید و سرمایه‌گذاری است، گفت: در استان تهران به دلیل قانون شعاع 120 کیلومتر، محدودیت‌هایی برای توسعه شرکت‌ها و واحدهای تولید وجود دارد و فقط شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در استان تهران طرح توسعه را اجرا و فعالیت کنند.

وی افزود: دولت در رابطه با قانون شعاع 120 کیلومتر مجوزی را صادر کرده که واحدهای تولیدی فقط در عرصه خود می‌توانند واحدهای تولیدی را توسعه دهند.

وجود 400 واحد راکد صنعتی در استان تهران

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر احیای واحدهای تعطیل و راکد گفت: 200 واحد راکد در استان تهران احیا شده است و 400 واحد راکد دیگر در استان وجود دارد که با حضور سرمایه‌گذار می‌توانیم واحدهای راکد را احیا و به چرخه صنعت بازگردانیم.

صادرات 9 میلیارد دلاری استان تهران

سیجانی کمک به نقدینگی، مواد اولیه و صدور مجوز گواهی برند فعالیت کارخانه واحدهای تولید را از عوامل مهم احیای واحدهای راکد تولیدی عنوان کرد و ابراز داشت: افزایش صادرات از سیاست ‌های مهم سازمان صمت استان تهران است و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم؛ در این راستا 9 میلیارد دلار محصولات واحدهای تولیدی از گمرکات به کشورهای مختلف صادر شده است.

سیجانی با بیان اینکه بازدید میدانی از واحدهای تولیدی که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، به صورت مستمر انجام و در کارگروه تسهیل بررسی و رسیدگی می‌شود، گفت: مشکلات یک هزار و 100 واحد تولیدی در کارگروه تسهیل استان تهران بررسی و مشکلات عمده آنها تا حدودی مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه 107 واحد تولیدی در استان تهران مجوز شرکت دانش بنیان اخذ کرده‌اند تصریح کرد: 568 واحد تولیدی در استان تهران افزایش ظرفیت و توسعه داشته است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه 26 نمایشگاه عرضه کالا در استان برگزار شده است، ابراز داشت: 67 پروژه صنعتی با سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد تومانی در یک سال گذشته در استان تهران به بهره‌برداری رسیده است.

پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق در استان

سیجانی با بیان اینکه پوشاک، قطعات خودرو و دخانیات بیشترین اقلام قاچاق کالا را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: ثبت انبارها در سامانه جامع انبارها الزامی است و در صادرت عدم ثبت انبارها در سامانه تخلف تعزیراتی محسوب می‌شود و با کالای موجود در انبار به عنوان کالای قاچاق برخورد خواهد شد.

صادرات 286 میلیون دلاری ایران به پاکستان در 3 ماه

وی با بیان اینکه تمرکز انبارهای استان تهران در شهرستان ری از نظر پدافند غیر عامل دارای معایب است، گفت: انبارهای متمرکز در شهرری با نزدیکی به شریان‌های ارتباطی دارای محاسن است و شهرستان رباط کریم نیز می‌تواند، بارانداز انبارهای دپوی کالا در استان تهران باشد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پایان خاطرنشان کرد برای تحقق شعار سال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، همه ارگان‌ها به ویژه بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و بیمه باید کمک حال واحدهای صنعتی و تولیدی باشند تا در سال‌جاری شاهد شکوفایی بیش از حد حوزه صنعت و تولید باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • پاکسازی اراضی شهرک صنعتی قرچک همزمان با هفته زمین پاک
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تقدیر حفاظت محیط زیست اشنویه از دانش آموز حافظ حیات وحش
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • عاملان مرگ پرندگان زنبورخوار در ارسنجان دستگیر شدند