Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-27@22:06:58 GMT

بیانیه پایانی یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۱۹۸۲۰۳

بیانیه پایانی یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیراوپک

یازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عصر شنبه (۱۷ خردادماه) از طریق وبینار با حضور ۲۳ کشور عضو با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

به گزارش شانا، یازدهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک امروز (شنبه، ۱۷ خردادماه) به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار و بر حقوق ملت‌ها و حاکمیت دائمی آنها بر ثروت و منابع طبیعی تأکید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست به تعهد کشورهای تولیدکننده حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) بر منافع مشترک کشورهای تولیدکننده، عرضه کارآمد، مقرون به صرفه و مطمئن برای مصرف‌کنندگان و بازگشت منصفانه سرمایه‌گذاری و بازار پایدار تأکید شد.

در این نشست از کشورهای اکوادور، اندونزی، ترینیداد و توباگو به‌عنوان ناظر استقبال شد.

در این نشست همچنین بر توافق دهمین نشست فوق‌العاده اوپک و غیر اوپک در ۱۲ آوریل سال ۲۰۲۰ برای کاهش تولید تدریجی نفت خام تأکید شد.

در این کنفرانس به کاهش مازاد عربستان (یک میلیون بشکه در روز)، امارات متحده عربی (۱۰۰ هزار بشکه در روز)، کویت (۸۰ هزار بشکه در روز) و عمان (۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه در روز) در ماه ژوئن اشاره شد، همچنین کاهش تولید داوطلبانه چند کشور، از جمله نروژ و کانادا و بیانیه‌های شرکت‌های نفتی درباره برنامه‌های کاهش تولید با توجه به نبود توازن ناگهانی و حاد بازارهای جهانی نفت، مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست تأکید شد که کاهش تولید در ماه مه و کاستن از اقدام‌های کنترلی برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در سراسر جهان بر کسب‌وکارها و احیای شرایط اقتصادی، به بهبودی نسبی و بازگشت ثبات به بازار نفت کمک کرده است.

با  وجود این، انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در کل سال ۲۰۲۰ حدود ۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد که تثبیت این بهبود تدریجی به تعهد مداوم و تلاش‌های شدیدتر از کشورهای مشارکت‌کننده در بیانیه همکاری و همه کشورهای تولیدکننده عمده نیاز خواهد داشت.

با توجه به این واقعیت‌ها و اصول بنیادی در پی توافق حاصل شده در نشست ۱۷۹ اوپک، همه کشورهای شرکت کننده:

۱. بر تصمیم‌های گرفته شده در ماه آوریل تأکید کردند.

۲. کشورهای تخطی‌کننده از سهمیه کاهش تولید، متعهد شدند  پایبند نبودنشان در ماه‌های مه و ژوئن را جبران کنند و با پایبندی کامل (۱۰۰ درصد) تعهدهای خود را در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر اجرا کنند.

۳. با تمدید کاهش تولید کنونی ماه‌های مه و ژوئن تا یک ماه دیگر موافقت کردند.

۴. تأکید کردند که استمرار توافق کنونی مشروط بر آن است که بندهای ۱ و ۲  را تحقق بخشند.

۵- بدون هیچ مخالفتی توافق کردند که اجرای کامل و به‌موقع توافقنامه براساس پنج اصل کلیدی غیرقابل نقض است و بر «بیانیه توافقنامه همکاری» که به این بیانیه مطبوعاتی ضمیمه شده است، تأکید کردند.

در این نشست همچنین از تولیدکنندگان عمده نفت خواسته شد با توجه به کاهش تولید کشورهای اوپک و تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری، به نوبه خود به برقراری ثبات در بازار نفت کمک کنند.

به‌منظور رعایت اجرای صحیح، به‌موقع و عادلانه موارد یادشده، از کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) خواسته شد با رصد دقیق شرایط عمومی بازار انرژی و عوامل مرتبط با آن، مقدار تولید نفت و سطح پیروی از توافقنامه همکاری را به کمک کمیته مشترک فنی اوپک و غیراوپک  (JTC) و دبیرخانه اوپک بررسی کند. بر این اساس مقرر شد کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) تا ماه دسامبر ماهانه نشست‌هایی برگزار کند و تاریخ نشست بعدی آن‌ها ۱۸ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۹ خرداماه) خواهد بود.

در این نشست مقرر شد نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک پلاس نیز در تاریخ یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ آذرماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

منبع: شانا

کلیدواژه: اوپک اوپک پلاس بیانیه توافقنامه همکاری اوپک و غیراوپک بشکه در روز کاهش تولید تأکید شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۱۹۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»

نشست سازمان بین المللی همکاری های اقتصادی (اکو) با موضوع «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو سازمان از جمله دبیرکل اکو، جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان حضور داشته و سخنرانی کردند. 

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با تاکید بر اینکه پیوندهای نزدیک فرهنگی و تاریخی کشورهای عضو و قابلیت های فراوان  آن‌ها در تمامی حوزه ها، بستر مناسبی را برای همکاری فراهم نموده است که گردشگری از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. 

وی افزود: به‌رغم شکل‌گیری مرزهای جغرافیایی، همگرایی منطقه‌ای و کم کردن فاصله‌ها در بسیاری موارد موانع بی‌شماری را از سر راه ملت‌های منطقه برداشته است.  

دیپلمات کشورمان با تاکید بر این مهم که جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به سیاست حسن همجواری و پیوند دوستانه با همسایگان خود است، از همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.

اسکندری با اشاره به تجربه پایتخت گردشگری اکو در اردبیل در سال ۲۰۲۲ و شهر ساری در سال۲۰۲۳، همکاری کشورهای عضو در معرفی قابلیت های گردشگری یکدیگر را موجب شکل‌گیری همکاری‌های موثر در میان بخش‌های خصوصی فعال در گردشگری کشورهای عضو برشمردند و بر اهمیت نقش مدیران گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین نقش حیاتی تبلیغات و اطلاع‌رسانی تاکید کرد.

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به اینکه ایران نیز مانند سایر کشورهای عضو از قابلیت‌های گردشگری در حوزه های مختلفی برخوردار می باشد، بر نقش گردشگری سلامت به ویژه در بخش درمان، گردشگری فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات فارسی، گسترش بازارهای خرید مرزی و انجام کمپین‌های تبلیغاتی بر روی مقاصدی که پیشینه تاریخی مشترکی با یکدیگر دراند را از جمله راهکارهای گسترش و تعمیق روابط فیمابین کشورهای عضو برشمرد. 

همچنین اسکندری به منظور بهبود شرایط در آینده سازمان پیشنهاداتی را به شرح ذیل مطرح کرد:

۱. راه‌اندازی پلتفرم های مشترک دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۲. افزایش همکاری و تعامل میان اعضاء در جهت تقویت بازاریابی و تبلیغات به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو
۳. تقویت شبکه حمل و نقل میان کشورهای عضو
۴. استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت به ویژه در حوزه درمان
۵. برگزاری تور های آشنا سازی تورگردانان با ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو. 

در پایان نشست اعضا با صدور بیانیه‌ای «شهرسبز» را به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۴ نامیدند.

لازم به ذکر است که سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است که در سال ۱۹۸۵ میلادی تشکیل و کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان می باشند و هفت کشور قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی به طور داوطلبانه به سازمان همکاری اقتصادی پیوستند ‌و در حال حاضر عضو ناظر سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • قیمت سکه و طلا امروز ۸ اردیبهشت؛ تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • انعقاد تفاهم‌نامه جاده‌ای و تقویت مناسبات حمل‌ونقلی با تاجیکستان